וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: טראמפ שוקל לשלוח 14 אלף חיילים נוספים לאזור להרתעת איראן

בוול סטריט ג'ורנל דווח כי ארה"ב עשויה לשלוח כוחות רבים ועשרות ספינות נוספות כדי להגדיל משמעותית את מספר החיילים, כחלק מהמאמץ להפעיל לחץ על איראן. גרמניה, צרפת ובריטניה למזכ"ל האו"ם: איראן מפתחת טילים המסוגלים לשאת נשק גרעיני

רויטרס

ארצות הברית שוקלת להרחיב באופן משמעותי את מצבת כוחותיה במזרח התיכון - כך דווח אמש (רביעי) בוול סטריט ג'ורנל. על פי הדיווח, ממשלו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שוקל להעביר לאזור עשרות ספינות נוספות, ציוד צבאי רב וכן כ-14 אלף חיילים כחלק מכוונותיה של וושינגטון להעביר מסר לאיראן. עם זאת, דוברת של הפנטגון הכחישה את הדיווח.

אם תצא התוכנית אל הפועל, תהיה זו הכפלה של ריכוז הכוחות האמריקניים באזור, וגורמים רשמיים בממשל מסרו כי הנשיא טראמפ צפוי לקבל החלטה בנושא במהלך החודש הקרוב, אם כי בעיתון אמרו כי ייתכן שהוא יבחר לאשר תגבורת בהיקף מצומצם יותר. הדיווח מגיע לאחר שג'ון רוד, בכיר בפנטגון, אמר מוקדם יותר כי ישנם רמזים לכך שאיראן עשויה לתקוף בשל לחציה של ארצות הברית. עוד הוסיף כי ארצות הברית מודאגת מתגובת איראן אך לא ציין מה המקור לכך. גורמים בממשל אמרו לעיתון כי בוושינגטון חוששים כי במקרה שמתקפה כזאת תצא אל הפועל, אפשרויותיה של ארצות הברית להגיב אליה יהיו מוגבלות.

בתוך כך, צרפת, גרמניה ובריטניה אמרו כי איראן פיתחה טילים בליסטיים המסוגלים לשאת נשק גרעיני, וזאת בניגוד לקריאת מועצת הביטחון לטהראן שלא לנקוט כל פעולה ביחס לטילים כגון אלו. שגרירים מטעם שלוש המדינות קראו למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש במכתב שנשלח על ידן לעדכן את המועצה שהפעילות של איראן בנושא הטילים הבליסטיים "אינה מתיישבת" עם החלטה המועצה התומכת בהסכם הגרעין עם איראן משנת 2015. במכתבם ציינו השגרירים ארבע דוגמאות לכך. לבד מארצות הברית, שפרשה מההסכם, ארבע החברות הקבועות האחרות במועצה - צרפת, בריטניה, סין ורוסיה - עדיין תומכות בו, כמו גם גרמניה.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך ביקור פתע לחיילים אמריקאים באפגניסטן 28 בנובמבר 2019. רויטרס
טראמפ בביקור בבסיס חיל האוויר האמריקני באפגניסטן, בשבוע שעבר/רויטרס

במקביל, מקורות מודיעיניים וצבאיים אמריקנים מסרו לניו יורק טיימס כי איראן משתמשת בכאוס שנוצר בעיראק כדי להחביא שם ארסנל של טילים קצרי טווח. על פי הדיווח, טהראן נעזרת במיליציות השיעיות בעיראק לצורך החבאת הטילים והעברתם ממקום למקום. לטענת הגורמים המודיעיניים, הטילים מהווים איום על בעלות בריתה של וושינגטון במזרח התיכון, בהן ישראל וערב הסעודית, ויכולים לסכן כוחות אמריקנים המוצבים באזור.

מוקדם יותר דווח כי ספינת קרב של חיל הים האמריקני תפסה "משלוח משמעותי" של חלקי טילים איראניים שהיו מיועדים למורדים החות'ים בתימן - כך אמרו גורמים אמריקניים, בפעם הראשונה שבה נתפסים רכיבים בסדר גודל זה בדרך למלחמה המתקיימת במדינה. חלקי הטילים נתפסו על ידי צוותים של חיל הים ומשמר החופים של ארצות הברית שפשטו על גבי ספינה קטנה בדרום הים הערבי שבאוקיינוס ההודי, והנשק מקושר לאיראן.

גורמים רשמיים אמרו שהתקרית מדגימה את התמשכות הברחות הנשק הבלתי חוקיות לידי המורדים החות'ים. הברחות אלה מהוות הפרה של החלטות מועצות הביטחון של האו"ם. התקרית מגיעה על רקע פגישתם של שר החוץ האמריקני מייק פומפאו וראש הממשלה בנימין נתניהו בליסבון, שעוסקת בעיקרה באיראן.

עוד בוואלה!

דיווח: ארה"ב תפסה משלוח ימי של חלקי טילים איראניים בדרכם לתימן

לכתבה המלאה
כוחות צבא במצעד מחוץ לטהראן, איראן, 18 באפריל 2019. AP
כוחות איראנים במצעד מחוץ לטהראן, אפריל/AP

מוקדם יותר נועד ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו בליסבון שבפורטוגל. בפתח פגישתם, אמר נתניהו כי "הנושא הראשון, השני והשלישי שאעלה - יהיו איראן". ראש הממשלה אמר כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ "הפעיל מדיניות עקבית של לחץ על איראן".

נתניהו סירב להגיב לדיווחים על תקיפת מחסן הנשק האיראני בגבול סוריה ועיראק, אך אמר כי "איראן מנסה לתקוף אותנו משלל מקומות באזור ואנחנו עוסקים כל העת בהתמודדות עם התוקפנות הזו. ארצות הברית היא מפתח בהתמודדות הזו".

לפני פגישתו עם פומפאו, אמר נתניהו בתדרוך עם כתבים כי פרישתו של טראמפ מהסכם הגרעין עם איראן וחידוש הסנקציות עליה נותנים את אותותיהם בלחץ גדול על איראן. "המשאבים הכלכליים שלה מתחילים להיות מתוחים כשהיא מנסה להעצים ולהגדיל את שטחי ההשפעה שלה וזה הולך ומצטמק ויוצר בעיות כלכליות, שיוצרות בעיות פוליטיות, שיוצרות בעיה של שליטה בעיראק לבנון וגם באיראן", אמר נתניהו. נתניהו הוסיף כי הוא מנהל קשר עם טראמפ בנושא, וכי גם בשיחתו האחרונה הוא אמר לו את דעתו על ההפגנות. הוא אמר גם כי "אין שום סיבה לעזור להם, אלא להגדיל את הלחץ הזה, ולשמחתי הוא אמר את זה אתמול בצורה נוקבת".

(עדכון ראשון: 23:41, 4/12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully