וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו נועד עם פומפאו: "ארה"ב מהווה מפתח להתמודדות עם תוקפנות איראן"

בפתח פגישתם של ראש הממשלה עם שר החוץ האמריקני בליסבון, אמר נתניהו כי "הנושא הראשון, השני והשלישי שאעלה - יהיה איראן". נתניהו הודה לפומפאו על ההצהרה בעניין מעמד ההתנחלויות. לדבריו, "זה מקדם את השלום כי שלום מבוסס על אמת ולא על שקרים"

אתר רשמי

ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד הערב (רביעי) עם שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו בליסבון שבפורטוגל. בפתח פגישתם, אמר נתניהו כי "הנושא הראשון, השני והשלישי שאעלה - יהיו איראן". ראש הממשלה אמר כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ "הפעיל מדיניות עקבית של לחץ על איראן".

נתניהו סירב להגיב לדיווחים על תקיפת מחסן הנשק האיראני בגבול סוריה ועיראק, אך אמר כי "איראן מנסה לתקוף אותנו משלל מקומות באזור ואנחנו עוסקים כל העת בהתמודדות עם התוקפנות הזו. ארצות הברית היא מפתח בהתמודדות הזו".

כמו כן, נתניהו הודה לפומפאו על הודעתו בחודש שעבר, שלפיה הוא מבטל את חוות הדעת המשפטית של משרד החוץ האמריקני שקובעת שההתנחלויות הן הפרה של החוק הבינלאומי. "אני אסיר תודה עבור ההצהרה של משרד החוץ שהתנחלויות אינן לא חוקיות", אמר נתניהו. "זה מקדם את השלום כי שלום מבוסס על אמת ולא על שקרים".

שר החוץ האמריקני התייחס בפתח הפגישה לגל ההפגנות בעיראק, והאשים את המשטר בדיכוי חירויות האזרחים במדינה. "הגעתי מביקור בלונדון עם הנשיא, שבכל הפגישות שלנו יציבות המזרח התיכון היה נושא מרכזי. זאת בזמן שיש הפגנות אנטי-איראניות בבגדאד, המתקיימות בידי אנשים שמחפשים חירות וסיכוי לחיות חיים נורמליים, והם מזהים את הסכנה מהמשטר האיראני", אמר.

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו, ליסבון 4 בדצמבר 2019. צילום:קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
"אסיר תודה עבור ההצהרה של משרד החוץ". נתניהו ופומפאו, הערב/לשכת העיתונות הממשלתית, צילום:קובי גדעון

לפני פגישתו עם פומפאו, אמר נתניהו בתדרוך עם כתבים כי ההפגנות המתקיימות באיראן, בלבנון ובעיראק הן "כר נרחב" להחלשת המשטר האיראני. הוא הוסיף כי מדובר בהזדמנות להפעלת לחץ כלכלי נוסף על המשטר האיראני, ולדבריו "אני רואה את זה כיעד מרכזי שלנו".

לדברי נתניהו, פרישתו של טראמפ מהסכם הגרעין עם איראן וחידוש הסנקציות עליה נותנים את אותותיהם בלחץ גדול על איראן. "המשאבים הכלכליים שלה מתחילים להיות מתוחים כשהיא מנסה להעצים ולהגדיל את שטחי ההשפעה שלה וזה הולך ומצטמק ויוצר בעיות כלכליות, שיוצרות בעיות פוליטיות, שיוצרות בעיה של שליטה בעיראק לבנון וגם באיראן", אמר נתניהו.

נתניהו הוסיף כי הוא מנהל קשר עם טראמפ בנושא, וכי גם בשיחתו האחרונה הוא אמר לו את דעתו על ההפגנות. הוא אמר גם כי "אין שום סיבה לעזור להם, אלא להגדיל את הלחץ הזה, ולשמחתי הוא אמר את זה אתמול בצורה נוקבת".

עוד בוואלה!

רוחאני: לשחרר את הלא חמושים וחפי הפשע שנעצרו במחאה

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה בשדה התעופה בן גוריון לפני יציאתם לביקור בליסבון, פורטוגל 4 בדצמבר 2019. קובי גדעון / לע"מ, אתר רשמי
נתניהו בנתב"ג, לפני המראתו לליסבון/אתר רשמי, קובי גדעון / לע"מ

טרם המראתו, סיפר נתניהו כי הוא שוחח בתחילת השבוע עם טראמפ בנוגע לאיום האיראני, ברית ההגנה וכן החלת הריבונות הישראלית על בקעת הירדן. זאת הפעם הראשונה שנתניהו טס לחו"ל מאז הבחירות בספטמבר, והוא ישהה בליסבון פחות מ-48 שעות. בנוסף לפגישתו עם פומפאו, נתניהו צפוי להיפגש במהלך ביקורו גם עם ראש ממשלת פורטוגל.

ביקור הבזק בליסבון יאפשר לנתניהו לנשום אוויר מהפלונטר הפוליטי, שבשלב זה נראה שמוליך לבחירות שלישיות תוך שבוע בדיוק, ומהצרות המשפטיות שמעסיקות אותו מאז הגשת כתב האישום נגדו בחודש שעבר. קודם לעלייתו למטוס, אמר נתניהו כי הוא מעוניין בהקמת ממשלת אחדות וכי הדבר עדיין אפשרי, זאת חרף קרב ההאשמות בין הליכוד וכחול לבן, וכישלון פגישתו של נתניהו עם בני גנץ. הוא הוסיף כי יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן "עדיין יכול לעשות ממשלה איתנו, זו החלטה שלו".

שוטרים ומפגינים בעימותים באיראן. 27 בנובמבר 2019.. רויטרס
יותר מ-200 נהרגו. שוטרים מתעמתים עם מפגינים באיראן/רויטרס

המחאה באיראן פרצה ב-15 בנובמבר, אחרי שהממשלה העלתה בפתאומיות את מחירי הדלק בכ-300%, והיא התפשטה ליותר ממאה ערים ועיירות. היא במהרה הפכה לפוליטית כשצעירים ופועלים דרשו ממנהיגי המשטר הדתי להתפטרלפי ארגון זכויות האדם אמנסטי, עד כה ההפגנות גבו את חייהם של יותר מ-200 איש. ראשי המשטר האשימו "בריונים" הקשורים למתנגדי המשטר בגלות ולאויבותיה - ארצות הברית, ישראל וערב הסעודית.

(עדכון ראשון: 17:23)

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו, ליסבון 4 בדצמבר 2019. צילום:קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו עם פומפאו, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, צילום:קובי גדעון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully