וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחאני: לשחרר את הלא חמושים וחפי הפשע שנעצרו במחאה

4.12.2019 / 9:39

נשיא איראן קרא לרשויות להפגין את "מידת הרחמים האסלאמית" אחרי המהומות האלימות

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

נשיא איראן חסן רוחאני קרא היום (רביעי) לשחרר את כל המפגינים הלא חמושים ואת החפים מפשע שנעצרו בזמן המחאה נגד העלאת מחירי הדלק, שבועיים אחרי עימותים אלימים שלפי ארגון זכויות האדם אמנסטי גבו את חייהם של יותר מ-200 איש.

המחאה, שהחלה ב- 15 בנובמבר, פרצה אחרי שהממשלה העלתה בפתאומיות את מחירי הדלק בכ-300%, והיא התפשטה ליותר ממאה ערים ועיירות. היא במהרה הפכה לפוליטית כשצעירים ופועלים דרשו ממנהיגי המשטר הדתי להתפטר.

"צריך להפגין את מידת הרחמים הדתית והאסלאמית, ויש לשחרר את אותם חפים מפשע שהפגינו נגד העלאות מחיר דלק ולא היו חמושים", אמר רוחאני בנאום ששודר בטלוויזיה.

נשיא איראן חסן רוחאני מכריז על איתור שדה נפט חדש בנאום בעיר יזד, 10 בנובמבר 2019. AP
רוחאני בעצרת בעיר יזד, בחודש שעבר/AP

ראשי המשטר האשימו "בריונים" הקשורים למתנגדי המשטר בגלות ולאויבותיה - ארצות הברית, ישראל וערב הסעודית. טהראן לא נקבה במספר הרוגים רשמי, והיא דחתה את הנתונים של אמנסטי כ"שקרים בוטים". אם זהו מניין ההרוגים האמתי, אלו העימותים הקטלניים ביותר באיראן מאז ההתקוממות ב-1979 שהעלתה את שלטון אנשי הדת השיעים במקומו של השאה.

בשבוע שעבר אמר חבר פרלמנט כי כ-7,000 מפגינים נעצרו, אך רשות מערכת המשפט דחתה את המספרים שהציג. משרד המודיעין אמר בשבוע שעבר כי לפחות שמונה אנשים שקשורים לסוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית (CIA) נעצרו במהלך המהומות, שדוכאו בשבוע שעבר על ידי כוחות הביטחון.

המהומות האחרונות לא הראו רק תסכול מהדהד ביחס לראשי המשטר באיראן, כולל למנהיג העליון עלי חמינאי, אלא גם הדגישו את האתגרים הכלכליים והפוליטיים הקשים העומדים בפני השלטונות החל מהסנקציות הכבדות של ממשל טראמפ ועד המחאות בעיראק ולבנון הנושאות אופי אנטי-איראני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully