וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: "מל"טים מתאבדים של איראן עוקבים אחרי כוחות אמריקניים באזור"

גורמי צבא ומודיעין אמריקניים אמרו למגזין ניוזוויק כי כלי הטיס האיראניים יוצרים פרובוקציות המחייבות את הכוחות להגן על עצמם. לפי הגורמים, המיליציות של טהראן באזור נערכות לאפשרות של תקיפות עתידיות, על אף שבשלב זה אין אינדיקציה למתקפה מידית

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

על רקע המתיחות בין וושינגטון לטהראן, כוחותיה המיוחדים של איראן בעולם משתמשים ב"מל"טים מתאבדים" בקרבת אנשי הצבא האמריקני במזרח התיכון. על פי העיתון האמריקני ניוזוויק, תקריות אלה הגיעו לאחרונה לכדי כמה פרובוקציות מסוכנות שמסלימות עוד יותר את היחסים בין המדינות.

לדברי חברי הצבא האמריקני ואנשי קהילת המודיעין ששוחחו עם ניוזוויק באנונימיות, מאחר שלא היו מורשים לדבר על הנושא בפומבי, הכוחות האמריקניים נוקטים צעדים כדי להגן על עצמם אחרי שהיו עדים לטיסות של כלי טיס בלתי מאוישים, שתכיפותן הולכת וגוברת. חלק מכלים אלה מבצעים פעולות שמערבות "C4i", מונח המתאר משימות הכוללות פיקוד, בקרה, תקשורת, מחשבים ומודיעין, קרוב לעמדות אמריקניות באזור.

תרגיל מל"טים של משמרות המהפכה של איראן, 14 במרץ 2019. אתר רשמי
כלי הטיס ה"מתאבדים" יכולים לשאת חומרי נפץ ואמצעי מעקב. מל"ט איראני במהלך תרגיל של משמרות המהפכה, מרץ/אתר רשמי

גורמים אמריקניים רשמיים הסבירו כי פעילות מסוג זה מצביעה על כך שהמיליציות הפועלות באזור הנחשבות לבעלות בריתה של איראן פועלות בהוראתו של כוח קודס, הזרוע של משמרות המהפכה הפועלת מחוץ לשטחי הרפובליקה האסלאמית, ומנהלות סיורים ומעקבים כהכנה לתקיפות עתידיות פוטנציאליות באמצעות מל"טים. כלים "מתאבדים" אלה, שנבחנים על ידי איראן לפחות מאז שנת 2014, עשויים לשאת מטעני נפץ לאורך מרחקים ארוכים, וחלק מהדגמים יכולים לשאת גם אמצעי מעקב. עם זאת, בשלב זה אין אינדיקציה מידית למתקפה על איראן או המיליציות הנחשבות לבעלות בריתה.

ב-CNN דווח ביום שלישי על כי זוהו תנועות של כוח אדם וציוד איראניים בחודש שעבר, במה שעשוי להצביע על הגברת האיום באזור. מבדיקת ניוזוויק עולה כי פעילויות אלה נמשכות, ובכיר בפנטגון אמר שהכוחות האמריקניים נקטו אמצעי הגנה עצמית, אך עשו זאת באופן דיסקרטי כדי להימנע מהסלמה.

דובר מטעם הפנטגון, שון רוברטסון המשרת כמפקד בחיל הים האמריקני, אמר כי "אנחנו ממשיכים לעקוב מקרוב אחרי פעילות המשטר האיראני, צבאו ושליחיו, ואנחנו ערוכים להגן על כוחותיה של ארצות הברית והאינטרסים שלה במידת הצורך".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך ביקור פתע לחיילים אמריקאים באפגניסטן 28 בנובמבר 2019. רויטרס
שוקל להציב כוחות נוספים. טראמפ מבקר חיילים באפגניסטן, בחודש שעבר/רויטרס

על פי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארצות הברית שוקלת להרחיב באופן משמעותי את מצבת כוחותיה במזרח התיכון. על פי הדיווח, טראמפ שוקל להעביר לאזור עשרות ספינות נוספות, ציוד צבאי רב וכן כ-14 אלף חיילים כחלק מכוונותיה של וושינגטון להעביר מסר לאיראן.

אם תצא התוכנית לפועל, תהיה זו הכפלה של ריכוז הכוחות האמריקניים באזור, וגורמים רשמיים בממשל מסרו כי הנשיא טראמפ צפוי לקבל החלטה בנושא במהלך החודש הקרוב. הדיווח מגיע לאחר שג'ון רוד, בכיר בפנטגון אמר אתמול כי ישנם רמזים לכך שאיראן עשויה לתקוף, בשל לחציה של ארצות הברית. עוד הוסיף כי ארצות הברית מודאגת מתגובת איראן אך לא ציין מה המקור לכך.

הדיווחים מגיעים על רקע פגישתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, שעסקה בעיקרה באיראן. "איראן מנסה לתקוף אותנו משלל מקומות באזור ואנחנו עוסקים כל העת בהתמודדות עם התוקפנות הזו", אמר נתניהו בפתח הפגישה". לדבריו, "ארצות הברית היא מפתח בהתמודדות הזו".

מתיחות גוברת

הבית הלבן מתריע מעת לעת על הסיכון שמטילה איראן על האינטרסים האמריקניים באזור מאז חודש מאי האחרון, כשהיועץ לביטחון לאומי דאז ג'ון בולטון הכריז על פריסת כוח משימה במפרץ הפרסי, הכולל את נושאת המטוסים "אברהם לינקולן". מערך כלי שיט אלה נכנס לים הערבי לפני כמה חודשים, אך רק החודש חצה את מצרי הורמוז - נתיב העברת הנפט המרכזי בעולם.

מצרי הורמוז עומדים במוקד המתיחות של ארצות הברית ואיראן מאז החלטתו של הנשיא דונלד טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015 ולחדש את הסנקציות על הרפובליקה האסלאמית. הבית הלבן הגן על הצעד בטענה שטהראן תומכת בארגוני טרור, מפתחת טילים ופועלת בסתר כדי לחתור להשגת נשק גרעיני, אך שאר המדינות החתומות - סין, צרפת, גרמניה, רוסיה והממלכה המאוחדת, עדיין תומכות בהסכם.

כוחות צבא במצעד מחוץ לטהראן, איראן, 18 באפריל 2019. AP
בארה"ב טוענים שכוח קודס מייצר פרובוקציות. משמרות המהפכה של איראן במצעד צבאי/AP

זמן קצר אחרי שארצות הברית הודיעה על פריסת הכוחות בתגובה למה שבולטון תיאר כ"התרעות מטרידות", בוצע אחד משני מעשי חבלה שכוונו כלפי מכליות נפט במפרץ עומאן. ממשל טראמפ האשים את משמרות המהפכה של איראן במתקפה, אך אפילו אחרי שבוצעה המתקפה השנייה, בחודש יוני, השליח המיוחד לאיראן בריאן הוק אמר למחוקקים שהממשל עדיין לא היה עד למעשים התואמים את "הזרם המאיים" שעליו דווח בעבר. "מה שראינו עד כה לא נכלל בקני המדינה של מה שציפינו לו, אבל זה לא אומר שאיראן לא מסוגלת לעשות את הדברים האלה", הוא אמר בתת-הוועדה לענייני המזרח התיכון, אמריקה הצפונית וטרור, הפועלת כחלק מוועדת החוץ של בית הנבחרים, בחודש יוני האחרון.

מאז, הסיטואציה רק הלכה והסלימה. איראן יירטה מל"ט אמריקני, בצעד שהביא את טראמפ אל סף פתיחה במתקפות אוויריות. במקום זאת, הפלת המל"ט נענתה בהפלת מל"ט איראני ליד כלי שיט של חיל הים האמריקני באזור כעבור כחודש. באותו החודש, איראן הגיבה השתלטה על מכלית נפט בריטית ליד מצרי הורמוז, בתגובה להשתלטות על מכלית שלה, אך מאז שתי המכליות המדוברות שוחררו.

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו, ליסבון 4 בדצמבר 2019. צילום:קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
דנו בנושא איראן. נתניהו עם פומפאו, אמש/לשכת העיתונות הממשלתית, צילום:קובי גדעון

בספטמבר חלה הסלמה נוספת, כשמתקני נפט סעודיים הותקפו על ידי טילי שיוט ומל"טים, שלפי הטענות שוגרו על ידי המורדים החות'ים בתימן. וושינגטון וריאד האשימו את טהראן, האויבת המשותפת של שתיהן, אך היא מצדה הכחישה את אחריותה גם למתקפה זו. מאז, ארצות הברית חיזקה את הקואליציה הימית שלה, שכוללת כעת את אוסטרליה, בחריין, ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות ובריטניה.

בחודש אוגוסט, צה"ל הודיע שהוא סיכל "מתקפה נרחבת" באמצעות רחפנים חמושים של כוח קודס במשמרות המהפכה האיראניים. על פי הדיווחים, בוצעו תקיפות נוספות בלבנון ובעיראק, שחלק מכלי התקשורת ייחסו לישראל, במה שנראה כהתרחבות של המערכה הישראלית נגד ההתבססות האיראנית באזור.

אמש, מחסן נשק איראני הותקף מהאוויר באזור נמל התעופה אל-חמדאן הסמוך לגבול בין סוריה לעיראק. באזור, סמוך לעיירת הגבול אל-בוכמאל, יש נוכחות רבה של המיליציות העיראקיות השיעיות, הנתמכות על ידי איראן. בגלל הפעילות האיראנית, אזור זה הפך מטרה ובחודשים אחרונים הותקף כמה פעמים מהאוויר, אך נתניהו סירב להגיב לדיווחים האחרונים בפתח פגישתו עם פומפאו. במקביל, אירעה תקרית נוספת שעשויה להגביר את המתיחות באזור - תפיסת משלוח של חלקי טילים המיועדים למורדים החות'ים בתימן, הנתמכים על איראן, שעל פי הדיווחים בוצעה על ידי חיל הים ומשמר החופים האמריקני בים הערבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully