וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרידי טילים ומל"טים: סעודיה הציגה "הוכחות" למעורבות איראן בתקיפת מתקני הנפט

18.9.2019 / 21:15

משרד הביטחון הסעודי הציג את שרידי טילי השיוט והמל"טים שבהם נעשה לטענתו שימוש במתקפה על מתקני הנפט. לדבריו, היא "מומנה בחסותה של איראן ללא עוררין". במקביל, ריאד מצטרפת לקואליציה ימית בינלאומית במפרץ. טראמפ הורה להגביר את הסנקציות על טהראן

צילום: רויטרס; עריכה: עמית שמחה

ערב הסעודית הציגה היום (רביעי) את שרידי המל"ט והטילים שבהם נעשה לטענתה שימוש במתקפה על מתקני הנפט שלה, וטענה כי מדובר בהוכחה "בלתי ניתנת להכחשה" לאחריותה של איראן. דובר משרד הביטחון הסעודי, קולונל טורקי אל-מלכי, אמר כי במתקפה נעשה שימוש בכלי טיס לבתי מאוישים ובטילי שיוט, ודחה את הטענה שהיא באה מתימן על אף שהמורדים החות'ים קיבלו עליה אחריות. "ההתקפה שוגרה מצפון וללא עוררין מומנה בחסותה של איראן", הוא מסר במסיבת עיתונאים.

לאור המתיחות, כלי תקשורת בממלכה דיווחו מוקדם יותר כי היאהצטרפה לקואליציה ימית בינלאומית להגנה על ספינות במצרי הורמוז ובאזורים אחרים. לפי הדיווח, שציטט גורם במשרד ההגנה בריאד, שטח הפעילות של הקואליציה יכלול את מצרי הורמוז, באב אל-מנדב, ים עומאן והמפרץ הערבי.

ההודעה נמסרה אחרי המתקפה הנרחבת על מתקני הנפט בערב הסעודית ביום שבת, שלפי החשד יצאה מאיראן, ואחרי שכמה מכליות נפט וספינות זרות הותקפו במפרץ בחודשים האחרונים. טהראן מכחישה את מעורבותה בכך ותומכת בקבלת האחריות של המורדים החות'ים בתימן, אך גורמים אמריקניים אמרו כי המתקפה - שבה נעשה שימוש בטילי שימוש ובכלי טיס בלתי-מאוישים - יצאה משטח איראן, ועברה דרך עיראק וכווית לפני שפגעה במטרותיה.

עוד על המתיחות במפרץ
חמינאי: לעולם לא נדבר ישירות עם ארה"ב
טראמפ: נראה שאיראן אחראית לתקיפה בסעודיה, אבל אני לא רוצה מלחמה

שרידים מהמתקפה על מתקני הנפט שהציגה ערב הסעודית לכתבים, 18 בספטמבר 2019. אתר רשמי
השרידים שהציגה ערב הסעודית/אתר רשמי

במקביל, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הורה לשר האוצר בממשלו סטיבן מנוצ'ין להחמיר משמעותית את הסנקציות על טהראן, מבלי לציין את הסיבה הרשמית לכך. עם זאת, החלטתו מגיעה לאחר קביעות חוזרות ונשנות מצד ארצות הברית כי הרפובליקה האסלאמית עומדת מאחורי תקיפת מתקני הנפט. כמו כן, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין קרא לבדיקה "יסודית ונטולת פניות" של התקרית בשיחת טלפון שקיים עם יורש העצר.

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף צייץ בטוויטר כי "מלחמתה הכלכלית של ארצות הברית באיראנים מסלימה" ואמר כי הודעתו של טראמפ היא "הודאה כי ארצות הברית מכוונת סנקציות נגד אזרחים מן השורה". הוא כינה את הסנקציות "בלתי חוקיות ובלתי אנושיות" וקרא להפסיק את "הטרור הכלכלי", כלשונו.

עוד בוואלה!

המתקפה על סעודיה: "השיגורים היו מדרום איראן דרך עיראק וכווית"

לכתבה המלאה
דובר הקואליציה הסעודית מציג תמונות לוויין שמראות את תקיפת מתקני הנפט, ריאד, ערב הסעודית, 16 בספטמבר 2019. רויטרס
דובר הקואליציה הסעודית מציג את תוצאות התקיפה, אתמול/רויטרס

טראמפ שוחח בטלפון על המצב בערב הסעודית עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. על פי לשכתו של ג'ונסון, השניים "גינו את המתקפות ודנו בצורך בתגובה דיפלומטית מאוחדת מבעלי הברית הבינלאומיים". לפי השגריר הסעודי בבריטניה, איראן אחראית לתקיפת מתקני הנפט "כמעט בוודאות". לדברי הנסיך חאלד בן בנדר בן סולטן, שהתראיין לרשת BBC, "אנחנו מנסים שלא להגיב במהירות רבה מדי משום שהדבר האחרון שאנחנו צריכים זה עוד סכסוך באזור". הוא הוסיף כי חקירת התקרית נמשכת, יחד עם ארצות הברית, האו"ם ובריטניה.

מחלקת המדינה האמריקנית קראה לאזרחיה המבקרים בערב הסעודית "לנקוט זהירות מוגברת". לפי אזהרת מסע שפורסמה היום באתר שלה, אנשי הסגל הדיפלומטי בממלכה ובני משפחותיהם לא מורשים להשתמש בנמל התעופה בעיר אבהה שבדרום המדינה ללא אישור מיוחד. הנמל משמש מטרה קבועה עבור המורדים החות'ים.

(עדכון ראשון: 8:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully