וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתקפה על סעודיה: "השיגורים היו מדרום איראן דרך עיראק וכווית"

גורמים אמריקניים אמרו כי ארה"ב זיהתה את האתרים שמהם שוגרו טילי השיוט והמל"טים שפגעו במתקני הנפט הסעודיים. באיראן מכחישים, אך בארה"ב מזהירים: "מוכנים להגן על האינטרסים ובעלות בריתנו במזרח התיכון". פומפאו יצא לביקור בסעודיה

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

ארצות הברית זיהתה את האתרים באיראן שמהם שוגרו טילי השיוט וכלי הטיס הבלתי-מאוישים שתקפו את מתקני הנפט בערב הסעודית - כך אמרו הערב (שלישי) גורמים אמריקניים בכירים. ברשת CBS דווח כי אתרי השיגור היו בדרום איראן, בקצה הצפוני של המפרץ.

לדבריהם, מערכות ההגנה האוויריות הסעודיות לא פגעו במטרות משום שהן היו מכונות לכיוון דרום, על מנת למנוע מתקפות מתימן. איראן מכחישה את מעורבותה במתקפות, והמורדים החות'ים בתימן, בעלי בריתם, אמרו כי הם שיגרו מל"טים לעבר מתקן עיבוד הנפט באל-בקיק, הגדול ביותר בעולם, ושדה הנפט בחורייס.

המורדים השיעים תקפו בעבר כבר מתקני נפט בערב הסעודית, המנהלת נגדם מלחמה זה ארבע שנים וחצי, אולם גורמים אמריקניים אמרו כי המתקפה לא הגיעה מכיוון דרום או דרום-מערב, אלא מצפון או צפון-מערב.

ברשת CNN דווח כי הטילים חלפו בשמי דרום עיראק ודרך המרחב האווירי של כווית לפני שפגעו במטרותיהם. אתמול אמרה כווית כי היא פתחה בחקירה אחרי דיווחים על כך שנצפו מל"טים או טילים לפני שהמטרות בערב הסעודית, בעלת בריתה, נפגעו.

הנזק למתקני הנפט בערב הסעודית לאחר התקיפה - ה-15 לספטמבר 2019. digitalglobe, אתר רשמי
מתקני הנפט באל-בקיק/אתר רשמי, digitalglobe

מחירי הנפט העולמיים זינקו אתמול ב-20% - הקפיצה הגדולה ביותר מאז מלחמת המפרץ ב-1991 - אך מאז התמתנה העלייה, מחיר הנפט נע סביב 65 דולר. בעקבות צמצום של כחצי מתפוקת הנפט הסעודית - יצואנית הנפט הגדולה ביותר בעולם - הודיע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על כך שיפתח את מאגרי הנפט כדי לפצות על המחסור בשווקים.

טראמפ הזהיר כי ארצות הברית "נעולה ומוכנה" אחרי התקיפות, אולם מאז הבהיר כי הוא לא רוצה בעימות חדש וימתין כדי לוודא מי אחראי למתקפה, שלדבריו ככל הנראה בוצעה בידי איראן.

סגנו מייק פנס אמר היום כי ארצות הברית בוחנת את המידע שיש בידיה על המתקפות, וכי היא מוכנה להגן על האינטרסים ועל בעלות בריתה במזרח התיכון. בנאום שנשא במכון מחקר, הוסיף פנס כי שר החוץ מייק פומפאו יצא לביקור בערב הסעודית. הוא הבהיר כי אם איראן ביצעה את המתקפות כדי להקל מהלחץ שמפעיל הממשל עליה, "היא תיכשל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully