וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: נראה שאיראן אחראית לתקיפה בסעודיה, אבל אני לא רוצה מלחמה

17.9.2019 / 5:10

נשיא ארה"ב אמר כי המידע שיש בידיו מצביע על כך שטהראן אחראית להשבתת מתקני הנפט בערב הסעודית, אולם הדגיש כי הוא לא ימהר לצאת לעימות חדש. לפי דיווחים, הבית הלבן קיים דיון כיצד להגיב על המתקפה. רוחאני: "זו תגובה של העם התימני"

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הטיל ספק אתמול (שני) בהכחשה של איראן במעורבותה במתקפה על מתקני הנפט בערב הסעודית, אולם הבהיר כי היא אינו רוצה עימות חדש. זאת על רקע הזינוק במחירי הנפט העולמיים, בעליה החדה ביותר זה כמה עשרות שנים.

טראמפ אמר כי ארצות הברית עדיין חוקרת מי אחראי לתקיפות, אבל הוסיף: אבל זה בוודאי נראה בכיוון הזה בשלב זה". ואולם, הנשיא, המעוניין לסיים את המלחמות שירש עם כניסתו לתפקיד, הבהיר כי הוא לא ימהר לצאת לעימות חדש למענה של ערב הסעודית, בעלת בריתו. "אני מישהו שישמח שלא לפתוח במלחמה", אמר. אתמול הוא היה תקיף יותר, אך הבהיר כי הוא לא ממהר להגיב. "יש לנו אפשרויות רבות, אבל אני לא הולך לבחון אותן בשלב זה. אנחנו רוצים לגלות חד-משמעית מי עשה זאת".

איראן ממשיכה להכחיש שהיא אחראית למתקפה, וטוענת, כמו המורדים החות'ים שבהם היא תומכת, כי המתקפה יצאה משטח תימן. גורמים אמריקניים שללו זאת. נשיא איראן חסן רוחאני אמר כי התקיפות בוצעו בידי "העם התימני", בתגובה למתקפות הקואליציה הסעודית נגד החות'ים. "העם התימני מנצל את זכותו הלגיטימית להגנה עצמית", אמר רוחאני בעת שביקר באנקרה. מוקדם יותר אתמול הבהירו בטהראן כי רוחאני לא ייפגש עם טראמפ בשולי עצרת האו"ם בהמשך החודש.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 16 בספטמבר 2019. רויטרס
מטיל ספק בהכחשה האיראנית. טראמפ/רויטרס

אמש התייחס שר ההגנה האמריקני, מארק אספר, לתקיפת מתקני הנפט בערב הסעודית וכינה אותה "חסרת תקדים". אספר הבהיר כי הממשל האמריקני עובד על צעדים במטרה "להגן על החוק הבינלאומי המאותגר על ידי איראן".

כמו כן, על פי דיווח ברשת ABC, ממשל טראמפ דן כיצד להגיב על המתקפה. זאת לאחר שהלילה איים הנשיא בתגובה. בכירים בפנטגון המליצו על תגובה מאופקת להתקפות בערב הסעודית, זאת בטענה כי ארצות הברית תשלם מחיר יקר על סכסוך עם איראן.

טראמפ כתב מוקדם יותר כי "זוכרים כשאיראן הפילה מל"ט ואמרה שהוא היה ב'שטחה האווירי' כשבעצם הוא לא היה קרוב לשם?". הנשיא תקף את המשטר בטהראן ואמר כי "הם נאחזו חזק בסיפור שידעו שהוא שקר גדול. עכשיו הם אומרים שאין להם כל קשר למתקפה בערב הסעודית. עוד נראה?".

ברקע הזינוק במחירי הנפט העולמיים בעקבות המתקפה בערב הסעודית שהשביתה 5% מתפוקת הנפט העולמית, הנשיא האמריקני הבהיר כי העלייה אינה כה חמורה. לדבריו, "המחירים לא עלו עד כדי כך ויש לו מאגרי נפט אסטרטגיים מסיביים שאנחנו יכולים לשחרר מעט מהם, ומדינות אחרות יכולות להיות קצת יותר נדיבות עם הנפט. זאת לא בעיה".

מייקל ווירט, מנכ"ל חברת "שברון" - תאגיד אנרגיה אמריקני רב-לאומי - אמר כי התקפות מתקני הנפט הסעודיים לא ישפיעו על ייצור הנפט האמריקני לטווח קצר. ווירט הוסיף כי אם תפרוץ מלחמה במזרח התיכון, "סביר להניח" כי תשפיע על מחירי הנפט, שיתייקרו.

עוד בוואלה!

משוואת הנפט שאיראן מנסה לצייר דוחפת את טראמפ אל הקו האדום שלו

לכתבה המלאה
עשן מיתמר ממתקן נפט באל-בקיק, ערב הסעודית, 14 בספטמבר 2019. רויטרס
עשן מיתמר מעל מתקן נפט בערב הסעודית, שלשום/רויטרס

שעות לאחר המתקפה, המורדים החות'ים בתימן קיבלו אחריות. עם זאת, גורם אמריקני בכיר אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי "זה היה שקר. החות'ים קיבלו אחריות על משהו שהם לא עשו". עוד הוא אמר כי טראמפ מודע באופן מלא לאחריותה של איראן למתקפה, אך רוצה שהסעודים יכירו בכך אם הם רוצים שארצות הברית תסייע להם.

עם זאת, איראן הכחישה הבוקר את מעורבותה במתקפה. "אנו מגנים את הטענות הבלתי-מקובלות וחסרות הבסיס הללו", אמר דובר משרד החוץ עבאס מוסוואי, שצוטט על ידי הטלוויזיה הרשמית. הוא גם דחה את דבריו של הסנאטור הרפובליקני הבכיר לינדזי גרהאם על הצורך לתקוף מתקני נפט איראניים בתגובה, שאותם תיאר כ"שטויות".

(עדכון ראשון: 16/9, 23:31)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully