וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקפיצה הגדולה מאז מלחמת המפרץ: המתקפה בסעודיה מטלטלת את שווקי הנפט

16.9.2019 / 17:30

מחירה של חבית האמיר בכ-19% עד שטראמפ הכריז על פתיחת מאגרי הנפט של ארה"ב, עם הזינוק החד ביותר מאז הפלישה של עיראק לכווית ב-1991. לפי ההערכות, יידרשו כמה חודשים עד שתפוקת הנפט הסעודית תשוב לסדרה. איראן ממשיכה להכחיש מעורבות

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

המתקפה על מתקני הנפט בערב הסעודית, שהשביתו 5% מתפוקת הנפט העולמית, הובילה לקפיצה הגדולה ביותר במחירי הנפט העולמיים מאז הפלישה של עיראק לכווית ב-1991. שני גורמים שתודרכו על פעילותה של חברת הנפט הממלכתית הסעודית ארמקו אמרו היום (שני) כי ייתכן שיידרשו כמה חודשים עד שתפוקת הנפט בממלכה, יצואנית הנפט הגדולה ביותר בעולם, תשוב לסדרה. זאת, בניגוד להערכות הקודמות שלפיהן יהיה מדובר בכמה שבועות. בעקבות המתקפה, בכירים בערב הסעודית אף דנים בדחיית ההנפקה של החברה, כך לפי גורמים המעורים בנושא ששוחחו עם הוול סטריט ג'ורנל.

מחירי הנפט קפצו בכ-19% בשעות הבוקר המוקדמות, לאור הצמצום ב-5% בתפוקת הנפט העולמית, עד שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר כי וושינגטון תשחרר מאגרי חירום ויצרניות ברחבי העולם אמרו כי יש מספיק נפט במאגרים כדי לפצות את על האובדן. היום הבטיח נשיא ארצות הברית כי וושינגטון תעזור לבעלות בריתה באזור, על אף אי-תלותה בנפט ובגז שלהן. מדינות אירופה, רוסיה וסין גינו את המתקפה על המתקנים הסעודיים, אך קראו לאיפוק מחשש להסלמה באזור המפרץ הנפיץ. השליח המיוחד מטעם האו"ם לתימן, הדיפלומט הבריטי מרטין גריפיתס, אמר למועצת הביטחון כי "לא לגמרי" ברור מי עומד מאחורי המתקפה. עם זאת, לדבריו התקרית הגבירה את הסיכוי להסלמה באזור. "התקרית הזאת, החמורה באופן קיצוני, הופכת את הסיכוי הזה לגבוה בהרבה", אמר.

"אנחנו לא צריכים את הנפט ואת הגז של המזרח התיכון, למעשה יש לנו מעט מאוד מכליות שם, אבל אנחנו נעזור לבעלות בריתנו!", כתב בטוויטר. הלילה אמר טראמפ כי לארצות הברית סיבה להאמין שהיא יודעת מי עומד מאחורי המתקפה, אך לא ציין את שמה של איראן. הוא אמר כי וושינגטון "ממתינה לשמוע מהממלכה מי הגורמים שגרמו למתקפה", ואיים על תגובה בהתאם: "נעולים ומוכנים".

מאוחר יותר היום, טראמפ הטיל ספק בהכחושתיה של איראן בנוגע לאחירותה לתקיפת מתקני הנפט. הוא צייץ בטוויטר כי "הם טוענים שאין להם שום קשר לתקיפת מתקני הנפט בערב הסעודית. עוד נראה". ברקע הדברים, הזכיר טראמפ גם את התקרית שבה הפילה איראן מל"ט בטענה שחדר למרחבה האווירי שלה. "האיראנים דבקו בסיפור ההוא על אף שידעו שמדובר בשקר גדול", הוסיף. במקביל, גורמים אמריקנים רשמיים אמרו כי ארה"ב שוקלת להגביר כעת את שיתוף הפעולה המודיעיני שלה עם ערב הסעודית. ארצות הברית, שנזהרת ממעורבות עמוקה במלחמה בתימן, שיתפה עם ערב הסעודית מידע ביחס לאיומי המורדים החות'ים, הנתמכים על ידי איראן, שנטלו אחריות לפיגוע.

לקריאה נוספת
בכירים בארה"ב: המתקפה בסעודיה יצאה משטח איראן, טילי שיוט שוגרו

שריפה במתקני נפט בסעודיה, 14 בספטמבר 2019. רויטרס
עשן מכסה את שמי אל-בקיק, סעודיה, אחרי המתקפה בשבת/רויטרס

אולם, למרות טענות המורדים החות'ים על כך שהם אחראים למתקפה, גורמים אמריקניים אמרו כי המתקפה על מתקני הנפט בערב הסעודית יצאה משטחה של איראן, ולא משטחה של תימן. על פי גורם בכיר בממשל האמריקני שצוטט ברשת ABC, במתקפה שגרמה לפגיעה קשה באספקת הנפט העולמית שוגרו 12 טילי שיוט ויותר מ-20 מל"טים.

תחילה המורדים בתימן קיבלו אחריות על המתקפה, אך גורם אמריקני בכיר אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי "זה היה שקר. החות'ים קיבלו אחריות על משהו שהם לא עשו". עוד הוא אמר כי טראמפ מודע באופן מלא לאחריותה של איראן למתקפה, אך רוצה שהסעודים יכירו בכך אם הם רוצים שארצות הברית תסייע להם. הגורם אמר כי היו 19 נקודות שנפגו במתקפה, שלפי המידע שהצטבר בידי וושינגטון יצאה מכיוון מערב-צפון-מערב, ולא דרום, מתימן. גורמים סעודיים אמרו אף הם כי יש סימנים לכך שהיה שימוש בטילי שיוט. גם הקואליציה הצבאית הנלחמת בתימן, המונהגת על ידי כוחות סעודים כנגד החות'ים, האשימה כי המתקפה בוצעה באמצעות נשק איראני - ולא אורגנה מתימן. דובר הקולאיציה אמר במסיבת עיתונאים כי חקירת האירוע עדיין נמשכת.

עם זאת, איראן הכחישה גם הבוקר את מעורבותה במתקפה. "אנו מגנים את הטענות הבלתי-מקובלות וחסרות הבסיס הללו", אמר דובר משרד החוץ עבאס מוסוואי, שצוטט על ידי הטלוויזיה הרשמית. הוא גם דחה את דבריו של הסנאטור הרפובליקני הבכיר לינדזי גרהאם על הצורך לתקוף מתקני נפט איראניים בתגובה, שאותם תיאר כ"שטויות".

החות'ים, מצדם, המשיכו באיומים שלהם וטענו כי הם השתמשו במל"טים, חלקם עם מנועי מטוסים, במתקפה שהייתה עם שחר. "אנחנו יכולים להבטיח למשטר הסעודי כי הזרוע הארוכה שלנו יכולה להגיע לכל מקום וזמן שנבחר", הזהיר דובר המורדים השיעים יחיא סריע בחשבון הטוויטר. "אנחנו מזהירים חברות ואזרחים זרים מלהיות בסמוך למתקנים שאנחנו תוקפים, משום שהם עדיין על הכוונת שלנו והם עלולים להיפגע בכל רגע".

עוד בוואלה

לקרוא את הסעיפים הקטנים: ההשלכות המדאיגות של ברית הגנה עם ארה"ב

לכתבה המלאה

המתקפה שלשום בעומק ערב הסעודית, שבמהלכה נפגע מתקן עיבוד הנפט הגדול ביותר בעולם, התרחשה בזמן שארצות הברית מנסה לחדש את המשא ומתן עם איראן. המתיחות בין שתי האויבות הוותיקות החריפה מאז שהנשיא טראמפ פרש מהסכם הגרעין אשתקד, ומאז מאי האחרון, עם הידוק הסנקציות על מגזר הנפט, נרשמו שורת תקריות במפרץ הפרסי שבהן הייתה מעורבת איראן. היום דווח כי משמרות המהפכה עצרו כלי שיט במפרץ בחשד שהיה בדרכו להבריח 250 אלף ליטרים של דלק אל איחוד האמירויות הערביות.

טראמפ לא שולל פגישה עם נשיא איראן חסן רוחאני בעת ביקורו של האחרון בעצרת האו"ם בהמשך החודש, אולם בטהראן מתעקשים על הקלה בסנקציות קודם לכך. הנשיא, לפי הדיווחים, שוקל לעשות זאת, אך לא ברור כיצד ישפיעו האירועים האחרונים. הלילה דחה טראמפ את הטענה כי יהיה מוכן להיפגש עם רוחאני "ללא תנאים מקדימים", ואמר כי מדובר ב"הצהרה שגויה".

בנוסף לכך, הבוקר הבהירה איראן כי לא תהיה פגישה כזאת. "אירוע שכזה גם לא נמצא על סדר היום שלנו וגם לא יקרה", אמר דובר משרד החוץ עבאס מוסוואי, שצוטט על ידי הטלוויזיה האיראנית. "מפגש כזה לא יקרה". טהראן דוחה על הסף מפגש כזה, אולם אתמול אמרו בבית הלבן כי עדיין יש היתכנות לכך שהוא יקרה.

(עדכון ראשון: 13:51)

הנזק למתקני הנפט בערב הסעודית לאחר התקיפה - ה-15 לספטמבר 2019. digitalglobe, אתר רשמי
תמונת לווין של המתקנים שהותקפו בערב הסעודית/אתר רשמי, digitalglobe

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully