וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקרוא את הסעיפים הקטנים: ההשלכות המדאיגות של ברית הגנה עם ארה"ב

15.9.2019 / 15:15

למרות האפשרות שמדובר בספין בחירות הציוץ של טראמפ על ברית ההגנה בין המדינות עשוי להעסיק את הרמטכ"ל ששומר בינתיים על שתיקה, לאור החשש שמחירה יהיו גבוה מתועלתה. כשהיחסים עם ארה"ב חזקים דיו, לחתימה אפשרית על הסכם עלולות להיות השפעות נרחבות על עצמאותה של ישראל

צילום: ניב אהרונסון ושי מכלוף, מנהל טכני: מייקל ברהום, עריכה: נועה לוי

השבועות האחרונים היו שעות מבחן רבות עבור הרמטכ"ל אביב כוכבי, לאחר שהוא נאלץ להתמודד עם מציאות ביטחונית מורכבת ועם תהליכי קבלת החלטות של הדרג המדיני, שחלקן ממושפעות ממערכת הבחירות. בחלקן הוא הצליח - ואילו באחרות פחות. כך למשל, הוא מצא את עצמו עומד דומם לצד ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרות לתקשורת. מי שמכיר את כוכבי יודע כי הוא היה מעדיף שלא להיות שם באותן הדקות, אך המציאות הנוכחית עבורו הרבה יותר מורכבת מעוד צילום או עוד תעמולה. זו הייתה רק ההתחלה.

במסגרת בליץ הריאיונות וההצהרות שהעניקו המתמודדים לקראת רגעי האמת בקלפי, שלף ראש הממשלה נתניהו את הריבונות בחלקים מבקעת הירדן, את ברית ההגנה עם ארצות הברית ואת שאלת מועד המלחמה נגד חמאס ברצועת עזה. לכולם יהיה חייב הרמטכ"ל להתייחס בכובד ראש לאור רעשי הרקע במערכת הביטחון. הגם שאולי מדובר בספינים שנועדו לגרוף קולות, לא ניתן להתעלם מציוץ של נשיא המעצמה מספר אחת בעולם, גם לא רגע אחרי הבחירות כשהבית הלבן ישלוף את תכנית המאה שעשויה לטלטל את הפלסטינים והישראלים. שני הצדדים אף פעם לא אהבו שכפו עליהם קווי יסוד לא אפויים, ובמערכת הביטחון כבר נכנסים לעמדת מגננה אל מול ההתמודדות הצפויה עם ההשפעות בשטח.

רה"מ, בנימין נתניהו והרמטכ"ל אביב כוכבי במהלך סיור ביטחוני בצפון 25 באוגוסט 2019. חיים צח/לע״מ, אתר רשמי
החלטות שמושפעות ממערכת הבחירות. נתניהו לצד כוכבי/אתר רשמי, חיים צח/לע״מ

הציוץ של טראמפ על ברית ההגנה:

הציבור הישראלי לא ער לרבים מהסעיפים קטנים שנשמרים מאחורי הקלעים, אף על פי שהברית בין ישראל לארצות הברית חזקה דיו גם ללא הסכם ברית הגנה

ראש אמ"ן לשעבר, אלוף (במיל') עמוס ידלין, סיפק הצצה למנגינה הצורמת במערכת הביטחון על רקע ההתבטאויות הפוליטיות של ראש הממשלה ושאר ראשי הסיעות. ידלין טען בציוצים משלו בטוויטר כי מדובר בתעמולת בחירות מובהקת של נתניהו. לדבריו, ברית הגנה בין ישראל לארצות הברית תחזק את ההתרעה הישראלית, אך "מחיריה גבוהים מתועלתה".

הציבור הישראלי לא ער לרבים מהסעיפים קטנים שנשמרים מאחורי הקלעים, אף על פי שהברית בין ישראל לארצות הברית חזקה דיו גם ללא הסכם ברית הגנה. למשל, כשספינות טילים אמריקניות עגנו לפני כמה שנים מול נמל חיפה לקראת "ג'וניפר קוברה", תרגיל הגנה אווירי גדול באזור, התבקשו מפקדי הספינות לכבות את מערכות התקיפה. במקרה, באותם ימים בוצעו שיגורי רקטות בגזרת הצפון. הצבא האמריקני אמנם הבחין בשיגורים באמצעות המכ"מים, אך בשום פנים ואופן לא יירט אותן. זוהי החלטה שנגזרת מעיקרון יסוד של הגנת ישראל - "להגן על עצמנו בעצמנו".

וויזואליה במסגרת תרגיל ג'וניפר קוברה- אייטם אמיר בוחבוט. שי מכלוף
ברית חזקה גם ללא הסכם הגנה. כוחות אמריקניים וישראליים בתרגיל "ג'וניפר קוברה"/שי מכלוף

במהלך כהונת נתניהו כראש ממשלה, ושרי הביטחון לשעבר אהוד ברק ומשה בוגי יעלון, נחתמו הסכמים חשובים למכירת מערכות נשק ייחודיים תוצרת ארצות הברית, כמו גם שיתופי פעולה פורצי דרך, בעיקר במישור המודיעיני והמבצעי. לעומת זאת, לברית הגנה רחבה יהיו השלכות רבות על עצמאותה הביטחונית והמדינית של ישראל, ומעלה חשש מפגיעה במרקם העדין הקיים בין יהדות ארצות הברית, ישראל והממשל האמריקני. חיילים אמריקנים הרוגים על אדמת ישראל הם סיפור אחר לחלוטין ממה שהכרנו עד היום והיא עשויה להקים על ישראל ביקורת ממקומות לא צפויים.

צלצול השכמה איראני

גם סוגיית איראן-ארצות הברית מתנהלת ברגישות רבה תוך מסר לבכירי מערכת הביטחון שלא להתבטא בנושא. עם זאת, לגורמים רבים יש מה לומר בעניין

גם סוגיית איראן-ארצות הברית מתנהלת ברגישות רבה תוך מסר לבכירי מערכת הביטחון שלא להתבטא בנושא. עם זאת, לגורמים רבים יש מה לומר בעניין והאווירה מאוד ביקורתית. ההזמנה שקיבלה הנהגת איראן מנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הייתה סטירת לחי לישראל. במערכת הביטחון נאלצו לבלוע הרבה רוק גם כשטראמפ הסביר שאיראן השתנתה לטובה. פיטוריו של היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, שראה עין בעין עם מערכת הביטחון בישראל את הסוגיה האיראנית, הוגדרה במכה נוספת למערכה הישראלית נגד איראן ושלוחותיה במזרח התיכון.

כדי להבהיר עד כמה המצב נפיץ במזרח התיכון, ועד כמה איראן לא צולעת בכל הקשור למימון ולהכוונת טרור, הגיעה המתקפה הרחבה על מתקני הנפט בערב הסעודית. מדובר היה בצלצול השכמה לכל מי שחשב שפניה של איראן לריכוך ולמשא ומתן רציני ללא משחקים ותעתועים בדרך. וזאת, מבלי לעסוק לעומק בהליכה האיראנית מסביב להסכם הגרעין ולכרסום בו.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו רגע לפני פגישתם בבית הלבן 25 במרץ 2019. רויטרס
האווירה במערכת הביטחון ביקורתית כלפי תעמולת הבחירות. נתניהו עם טראמפ/רויטרס

למרות כל אלה, האתגר עוד לפניו של כוכבי, שיידרש להתמודד עם הבטחות הפוליטיקאים ביום שאחרי הבחירות. כניסתו של שר ביטחון חדש לקומה ה-14 במשרד הביטחון, שנותרה מנומנמת מאז התפטרותו של אביגדור ליברמן, תהיה אירוע מכונן. יהיה זה לא פשוט עבור רמטכ"ל, שבמשך חודשים ארוכים קיים קשר ישיר ורציף עם ראש הממשלה, להתמודד לפתע עם שר ביטחון שירצה להאט את קצב ההחלטות, להעניק משקל מחודש למנכ"ל משרדו, ללמוד את העניינים, להבהיר "מי בעל הבית" ולהטביע גם חותם. יש לא מעט מועמדים שכבר מפנטזים להיות "רמטכ"ל-על" מעל לראשו של כוכבי.

כאבי הראש של כוכבי כוללים גם החלטות אסטרטגיות, כמו תכנית רב-שנתית לצה"ל, שיהיו תלויות בין היתר בשר האוצר הבא. זאת, לצד מדיניות המערכה שבין המלחמות מול איראן וגם מול ארגוני הטרור ברצועת עזה. יש גורמים במערכת הביטחון שמעריכים כי החשבון של חיזבאללה וצה"ל עדיין לא נסגר וכי בארגון השיעי ינסו להרתיע את ישראל מלפעול בשטח לבנון, בדומה לפעולת רחפני הנפץ ברובע הדאחייה שיוחסה לצה"ל. גם מעבר אמ"ן לצומת ליקית בנגב מהווה סיפור לא פתור. במערכת הביטחון, כמו גם בציבור הרחב, ירצו לשמוע את הרמטכ"ל מתבטא בנושאים הללו בקולו כדי לעשות סדר בדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully