וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: לא אחראים למתקפה בסעודיה, אך מוכנים למלחמה כוללת

15.9.2019 / 18:21

משרד החוץ בטהראן דחה את הטענות של וושינגטון, אך בכיר במשמרות המהפכה איים כי הבסיסים ונושאות המטוסים של ארה"ב בטווח הטילים שלה. עיראק מכחישה שתקיפת מתקני הנפט יצאה משטחה, כפי שרמזו בממשל האמריקני

צילום: רויטרס

איראן הכחישה היום (ראשון) כי היא אחראית למתקפה על מתקני הנפט בערב הסעודית, אך הזהירה כי היא מוכנה למלחמה כוללת. זאת, אחרי שוושינגטון האשימה את טהראן במתקפות שהתרחשו אתמול וגרמו לפגיעה קשה בתפוקת הנפט של הממלכה הסונית. בתמונת לוויין מהאזור נראה עשן סמיך מיתמר בשמי אחד המתקנים, שטרם שב לפעילות סדירה.

החות'ים בתימן, מורדים שיעים הנתמכים על ידי איראן, קיבלו אחריות על תקיפת שני מתקנים של חברת הנפט הממלכתית ארמקו בלב ערב הסעודית. עם זאת, שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו שלל את האפשרות הזו, ואמר כי טהראן מנהלת דיפלומטיה שקרית בזמן. לדבריו, אין ראיות לכך שמתקפת המל"טים יצאה משטחה של תימן.

מנגד, משרד החוץ של איראן דחה את דבריו. דובר המשרד, עבאס מוסוואי, אמר היום כי זה חלק מקמפיין "השקרים המקסימליים" של וושינגטון, שהוא תוצאה של כישלון קמפיין "הלחץ המקסימלי" שהיא מנהלת נגדה. שר החוץ, מוחמד ג'וואד זריף, אמר כי וושינגטון ובעלות בריתה "תקועות בתימן" וכי האשמת טהראן "לא תסיים את האסון".

לקריאה נוספת
תקיפת מתקני הנפט בסעודיה: תפוקת הנפט בממלכה פחתה בחצי

תמונת לוויין מציגה שריפות בעקבות המורדים החות'ים של תימן בטענה למתקפת מזלט על שתי מתקני נפט גדולים במזרח ערב הסעודית, 14.09.19. AP
תמונת לוויין של העשן המיתמר מאזור התקיפה בסעודיה, אתמול/AP

עיראק, מצדה, הכחישה כי המתקפות יצאו משטחה. בהודעה שפורסמה מטעם לשכתו של ראש הממשלה עאדל עבד אל-מהדי, נאמר כי בגדאד תפעל "בנחישות" אם מישהו ינסה להשתמש בשטחה כדי לתקוף מדינות אחרות. גורמים אמריקניים אמרו אחרי מתקפת מל"טים שבוצעה בחודשים האחרונים נגד ערב הסעודית כי היא יצאה משטח עיראק, שם פועלות מיליציות שיעיות הנתמכות בידי איראן. טהראן הכחישה זאת. בשבועות האחרונים הותקפו המיליציות האלו בעצמן, כשלפי הערכות היו אלו פעולות של ישראל.

האיחוד האירופי הזהיר כי הפיגוע בשבת מהווה איום ממשי על הביטחון האזורי, וצרפת אמרה כי הפעולות יכולות רק להחמיר את "הסיכון לסכסוך". גם טורקיה, בת בריתה של איראן, קראה להימנע מ"צעדים פרובוקטיביים". גורם בכיר באיחוד האמירויות אמר כי אבו דאבי, שותפתה העיקרית של ריאד בקואליציה הצבאית במערב תימן, תתמוך בסעודיה באופן מלא מאחר והתקיפה "מכוונת לכולנו". איחוד האמירויות, המודאגת מהמתחים הגוברים עם איראן, כמו גם מהביקורת המערבית על המלחמה, צמצמה את נוכחותה בתימן, והותירה את ריאד לנסות ולנטרל את האיום החות'י לאורך הגבול שלה.

עשן מיתמר ממתקן נפט באל-בקיק, ערב הסעודית, 14 בספטמבר 2019. רויטרס
עשן מיתמר ממתקן הנפט שהופצץ באל-בקיק, אתמול/רויטרס

המתקפה אתמול בעומק ערב הסעודית, שבמהלכה נפגע מתקן עיבוד הנפט הגדול ביותר בעולם, התרחשה בזמן שארצות הברית מנסה לחדש את המשא ומתן עם איראן. המתיחות בין שתי האויבות הוותיקות החריפה מאז שהנשיא דונלד טראמפ פרש מהסכם הגרעין אשתקד, ומאז מאי האחרון, עם הידוק הסנקציות על מגזר הנפט, נרשמו שורת תקריות במפרץ הפרסי שבהן הייתה מעורבת איראן.

טראמפ לא שולל פגישה עם נשיא איראן חסן רוחאני בעת ביקורו של האחרון בעצרת האו"ם בהמשך החודש, אולם בטהראן מתעקשים על הקלה בסנקציות קודם לכך. הנשיא, לפי הדיווחים, שוקל לעשות זאת, אך לא ברור כיצד ישפיעו האירועים האחרונים. אתמול הוא שוחח עם יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן. לפי הבית הלבן, הוא אמר לו כי וושינגטון מוכנה לסייע לריאד כדי להבטיח את ביטחונה. בנוסף,
יועצת הבית הלבן, קליאן קונווי, לא שללה פגישה אפשרית בין השניים, אך אמרה במסגרת ריאיון ל"פוקס ניוז" כי התקיפות לא תרמו לכך.

הבוקר איים בכיר במשמרות המהפכה על ארצות הברית כי יעדיה באזור נמצאים בטווח הטילים של איראן. "כולם צריכים לדעת שכל הבסיסים האמריקניים ונושאות המטוסים האמריקניות הנמצאים ברדיוס של 2,000 ק"מ מאיראן נמצאים בטווח הטילים שלנו", אמר מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה, אמיר עלי ח'אג'יזאדה, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות תסנים. הוא אמר כי "איראן תמיד מוכנה למלחמה כוללת", מבלי לציין את המתקפות בערב הסעודית.

המלחמה בתימן, הנמשכת ארבע שנים וחצי, נחשבת לעימות שליחים בין איראן השיעית לבין ערב הסעודית הסונית, המגבה את הממשלה המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית.

(עדכון ראשון: 10:05)

כלי שיט של משמרות המהפכה של איראן שומר על המכלית הבריטית בנמל בנדר עבאס, 21 ביולי 2019. רויטרס
כלי שיט של משמרות המהפכה שומר על המכלית הבריטית, יולי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully