וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים בארה"ב: המתקפה בסעודיה יצאה משטח איראן, טילי שיוט שוגרו

16.9.2019 / 10:39

גורמים בממשל טראמפ טוענים כי המתקפה שגרמה לפגיעה קשה באספקת הנפט העולמית יצאה משטחה של איראן - ולא מתימן, כפי שהכריזו המורדים החות'ים. עם זאת, בטהראן מכחישים. מחירי הנפט בעולם מזנקים וטראמפ איים להגיב. "12 טילי שיוט ו-20 מל"טים שוגרו"

צילום: רויטרס

המתקפה על מתקני הנפט בערב הסעודית יצאה משטחה של איראן, ולא משטחה של תימן כפי שטענו המורדים החות'ים שקיבלו אחריות על התקרית - כך דווח הלילה (שני) בכלי תקשורת בארצות הברית.

על פי גורם בכיר בממשל האמריקני שצוטט ברשת ABC, במתקפה שגרמה לפגיעה קשה באספקת הנפט העולמית שוגרו 12 טילי שיוט ויותר מ-20 מל"טים. בעקבות המתקפה, חל זינוק במחירי הנפט בשווקים ברחבי העולם ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ איים להגיב.

תחילה המורדים בתימן קיבלו אחריות על המתקפה, אך הגורם האמריקני הבכיר אמר כי "זה היה שקר. החות'ים קיבלו אחריות על משהו שהם לא עשו". עוד הוא אמר כי טראמפ מודע באופן מלא לאחריותה של איראן למתקפה, אך רוצה שהסעודים יכירו בכך אם הם רוצים שארצות הברית תסייע להם.

עם זאת, איראן הכחישה גם הבוקר את מעורבותה במתקפה. "אנו מגנים את הטענות הבלתי-מקובלות וחסרות הבסיס הללו", אמר דובר משרד החוץ עבאס מוסוואי, שצוטט על ידי הטלוויזיה הרשמית. הוא גם דחה את דבריו של הסנאטור הרפובליקני הבכיר לינדזי גרהאם על הצורך לתקוף מתקני נפט איראניים בתגובה, שאותם תיאר כ"שטויות".

עוד על המתקפה
תקיפת מתקני הנפט בסעודיה: תפוקת הנפט בממלכה פחתה בחצי
מתקפת מל"טים על סעודיה: שריפות ענק פרצו במתקני נפט

תמונת לוויין שמתעדת את העשן ממתקן הנפט באל-בקיק, ערב הסעודית, 14 בספטמבר 2019. רויטרס
עשן מיתמר מאל-בקיק, שבת/רויטרס

בנוסף אליו, גם גורם אמריקני בכיר אמר אמש כי המתקפה לא הגיעה מתימן, וזאת לאור ההיקף והדיוק של המתקפה, המצביעים על כך שהיא הגיעה מכיוון מערב-צפון-מערב, ולא מדרום. הוא הטיל את האחריות על איראן, על אף הכחשותיה מוקדם יותר. "אין ספק שאיראן אחראית לזה", אמר הגורם לסוכנות הידיעות רויטרס. "לא משנה איך אתה מסתכל על זה, אין מנוס מזה. אין אפשרות אחרת. הראיות מצביעות על כך שאין כיוון אחר פרט לזה שאיראן אחראית".

בעוד עלות נפט גולמי בארצות הברית עלתה ב-5.61 דולרים לחבית, טראמפ אישר לפתוח את מאגרי הנפט האסטרטגיים של מדינתו. עוד צייץ הנשיא האמריקני כי לארצות הברית סיבה להאמין שהיא יודעת מי עומד מאחורי המתקפה. עם זאת אמר כי וושינגטון "ממתינה לשמוע מהממלכה מי הגורמים שגרמו למתקפה", ואיים על תגובה בהתאם: "נעולים ומוכנים".

עוד בוואלה!

איראן: לא אחראים למתקפה בסעודיה, אך מוכנים למלחמה כוללת

לכתבה המלאה
הנזק למתקני הנפט בערב הסעודית לאחר התקיפה - ה-15 לספטמבר 2019. digitalglobe, אתר רשמי
הנזק למתקני הנפט בערב הסעודית לאחר התקיפה, היום/אתר רשמי, digitalglobe
הנזק למתקני הנפט בערב הסעודית לאחר התקיפה - ה-15 לספטמבר 2019. digitalglobe, אתר רשמי
"אין ספק שאיראן אחראית לזה". הנזק למתקני הנפט בערב הסעודית לאחר התקיפה, היום/אתר רשמי, digitalglobe

המתקפה שלשום בעומק ערב הסעודית, שבמהלכה נפגע מתקן עיבוד הנפט הגדול ביותר בעולם, התרחשה בזמן שארצות הברית מנסה לחדש את המשא ומתן עם איראן. המתיחות בין שתי האויבות הוותיקות החריפה מאז שהנשיא טראמפ פרש מהסכם הגרעין אשתקד, ומאז מאי האחרון, עם הידוק הסנקציות על מגזר הנפט, נרשמו שורת תקריות במפרץ הפרסי שבהן הייתה מעורבת איראן.

טראמפ לא שולל פגישה עם נשיא איראן חסן רוחאני בעת ביקורו של האחרון בעצרת האו"ם בהמשך החודש, אולם בטהראן מתעקשים על הקלה בסנקציות קודם לכך. הנשיא, לפי הדיווחים, שוקל לעשות זאת, אך לא ברור כיצד ישפיעו האירועים האחרונים. הלילה דחה טראמפ את הטענה כי יהיה מוכן להיפגש עם רוחאני "ללא תנאים מקדימים", ואמר כי מדובר ב"הצהרה שגויה".

אתמול הוא שוחח עם יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן. לפי הבית הלבן, הוא אמר לו כי וושינגטון מוכנה לסייע לריאד כדי להבטיח את ביטחונה. בנוסף לכך, יועצת הבית הלבן, קליאן קונווי, לא שללה פגישה אפשרית בין השניים, אך אמרה במסגרת ריאיון ל"פוקס ניוז" כי התקיפות לא תרמו לכך.

(עדכון ראשון: 15.09.19, 23:22)

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 13 בספטמבר 2019. רויטרס
איים על התוקפים. טראמפ/רויטרס

טראמפ מנסה להרגיע את השווקים בטוויטר:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully