וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקפת מל"טים על סעודיה: שריפות ענק פרצו במתקני נפט

14.9.2019 / 19:10

החותים בתימן קיבלו אחריות על המתקפה שבוצעה באמצעות עשרה מל"טים, ואיימו כי "הפעולות העתידיות שלנו יהיו יותר נרחבות וחזקות". לדברי שני גורמים, המתקפה השפיעה על ייצור חמש מיליון חביות נפט של חברת "אמרקו " - חצי מתפוקת הממלכה. מפקד כוח קודס שיבח את המתקפה

צילום: רויטרס

שריפות פרצו היום (שבת) בשני מתקנים של חברת הנפט הממלכתית של ערב הסעודית במזרח המדינה בעקבות מתקפת מל"טים - כך הודיע דובר משרד הפנים. המורדים החותים בתימן נטלו אחריות על המתקפה שכללה עשרה מל"טים. דובר המורדים אמר כי "זו אחת הפעולות הגדולות שלנו בעומק השטח הסעודי, והיא בוצעה בסיוע אנשינו בתוך הממלכה". בנוסף לכך, הוא איים כי "הפעולות העתידיות שלנו יהיו יותר נרחבות ויותר חזקות".

בעקבות התקיפות פרצו שריפות במחוזות אבאיק וחוראייס, אך בהמשך הושגה עליהן שליטה. באבאיק נמצא המפעל הגדול בעולם לייצור נפט. שדות הנפט השניים בגודלם נמצאים במחוז חוראייס. חברת שני גורמים המעורים בשנוא טענו שייצור בשיעור של קרוב לחמש מיליון חביות נפט ליום הושפע מהמתקפה - כמעט חצי מתפוקת הממלכה וכ-5% מאספקת הנפט העולמית.

"ארמקו", חברת הנפט הלאומית שבבעלותה המתקנים שהותקפו, טרם הגיבה לתקרית. רשת הטלוויזיה "אקברייה טי-וי" המנוהלת על ידי המדינה דיווחה כי לא היו נפגעים, אך לא נמסרה הודעה רשמית מריאד. עד ראייה דיווח לסוכנות הידיעות רויטרס כי לפחות 15 אמבולנסים נראו באזור לצד נוכחות גבוהה של כוחות הביטחון באזור אבקאיק.

שריפה במתקני נפט בסעודיה, 14 בספטמבר 2019. רויטרס
שריפה משתוללת בסעודיה, הבוקר/רויטרס

באבקאיק עובדים עובדים רבים ממדינות המערב המועסקים על ידי חברת "ארמאקו". אולם, השגרירות האמריקנית בריאד הודיעה כי היא לא יודעת על פצועים אמריקניים בעקבות התקופה. "המתקפות האלה נגד תשתית קריטית המסכנות אזרחים, בלתי מקובלות, ובמוקדם או במאוחר תביא לאובדן חיים של חפשים מפשע", מסר השגריר ג'ון אביזאיד בטוויטר.

אנדרו מוריסון, שר במשרד לענייני חוץ בבריטניה, קרא למורדים החותים להפסיק לאיים על אזורים אזרחיים ותשתית מסחרית סעודית. חברותיה של ערב הסעודית ל ארגון המדינות המייצאות נפט OPEC, איחוד האמירויות וכווית, הביעו תמיכה בכל צעד שיינקט על ידי ערב הסעודית כדי לשמור על ביטחונה. נציג האו"ם מרטין גריפית'ס הצהיר כי ההסלמה בפעילות הצבא החותי "מדאיגה ביותר" והפציר בכל הצדדים לשמור על איפוק.

מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה של איראן, קאסם סולימאני, שיבח את החותים על "התנגדותם" בטוויטר תוך שימוש בהאשטאג Aramco. מדובר בתגובה נדירה מצדה של טהראן למתקפות על ערב הסעודית.

עוד בוואלה!

כסף, חיי אדם ותזמון סמלי: ההסכם שלא נחתם בין ארה"ב לאפגניסטן

לכתבה המלאה
שריפה במתקני נפט בסעודיה, 14 בספטמבר 2019. רויטרס
עשן מיתמר מעל מתקן הנפט, הלילה/רויטרס

המתקפה הנוכחית מגיעה ברקע המתיחות באזור, בין ערב הסעודית לאיראן והכוחות שהיא מפעילה בתימן ובחצי האי ערב. בחודשים יוני ויולי בוצעו מתקפות על מכליות נפט במי המפרץ הפרסי. בערב הסעודית הפנו את האצבע המאשימה לאיראן, שהכחישה מעורבות בתקיפות. חודש לפני כן ביצעו המורדים החות'ים בתימן, הנתמכים על ידי המשטר בטהראן, שורת מתקפות במתקני נפט בערב הסעודית, בין היתר באמצעות הפעלת מל"טים. כמו כן, בשנת 2006 תכננו באל-קאעדה לבצע מתקפה במתקני הנפט באבאיק.

האלימות מסבכת את מאמציה של ארצות הברית להקל על המתיחות בין החותים לבין ריאד, כדי לסלול את הדרך למשא ומתן פוליטי לסיום המלחמה, שהרגה עשרות אלפי בני אדם ודחפה מיליונים מהם אל סף רעב. הקואליציה, המגובה על ידי המערב, התערבה בתימן כדי לנסות להחזיר את הממשלה המוכרת על ידי העולם, שהודחה בהפיכה שביצעו החותים בצנעא בשלהי 2014. הסכסוך בתימן נחשב בעיני רבים למלחמת צד שלישי בין ערב הסעודית לבין איראן, שבה החותים המשמשים כבובות של טהראן טוענים שמלחמתם היא בשחיתות של השלטון.

(עדכון ראשון: 09:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully