וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איחוד האמירויות הערביות תקפה את צבא תימן באזור עדן

30.8.2019 / 14:33

החברה השנייה הבכירה בקואליציה שהוקמה למאבק בחות'ים הפרו-איראנים הפציצה מהאוויר את כוחות הממשל, שאותם כינה "ארגוני טרור". נשיא תימן קרא לסעודים להתערב, עם התקדמות הבדלנים בדרום המדינה

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

חיל האוויר של איחוד האמירויות הערביות תקף כוחות של ממשלת תימן בדרום המדינה, בתמיכה בבדלנים שהשתלטו מחדש על העיר עדן. לטענת אבו דאבי, שכוחה בקואליציה הסעודית שני רק לריאד, היא תקפה "ארגוני טרור" שתקפו את כוחות הקואליציה בנמל התעופה של עיר הנמל.

בהודעה רשמית שפורסמה בסוכנות הידיעות וואם, נאמר כי הכוחות "הציבו איום" לקואליציה, שקמה לשם עזרה לממשלת תימן מול המורדים החות'ים השיעים, הנתמכים על ידי איראן. נשיא תימן, עבד רבו מנסור האדי, קרא לערב הסעודית להתערב נגד ההתערבות של איחוד האמירויות ותמיכתה בבדלנים, שלחמו עד לא מכבר עם צבאו נגד החות'ים.

הוא הוסיף בהצהרה שפורסמה בסוכנות הידיעות הרשמית סב"א כי כוחות הממשלה נסוגו מעדן, הבירה הזמנית, כדי למנוע את החרבתה. עשרות חיילים משורות צבא תימן נהרגו ונפצעו בתקיפות האוויריות. לפי משרד ההגנה של תימן, יותר מ-300 בני אדם נהרגו בתקיפות שהתרחשו בעדן ובמחוז אביאן. העימותים בעדן אתמול הובילו לסגירת החנויות, המסעדות והעסקים בעיר.

ביום רביעי הודיעה ממשלתו של האדי,המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית, על השתלטותה מחדש על עדן, שאליה היא עברה אחרי שהחות'ים כבשו את צנעא ב-2014. הבדלנים הכחישו זאת.

כוחות של הבדלנים בעיר עדן, תימן, 29 באוגוסט 2019. רויטרס
כוחות של הבדלנים בעדן, אתמול/רויטרס

הלחימה בין איחוד האמירויות והבדלנים לבין צבא תימן היא התפנית האחרונה בלחימה מרובת הצדדים, שהביאה את המדינה אל סף רעב. הקואליציה הסונית, שזוכה לחימוש ארצות הברית ומדינות מערביות נוספות, התערבה במרץ 2015 במלחמה כדי לבלום את החות'ים, והבדלנים חברו לשורותיה. עם זאת, בין איחוד האמירויות לממשלת האדי חל קרע, ואבו דאבי הסיגה מוקדם יותר השנה חלק ניכר מכוחותיה הקרעיים. לאחר מכן, ניסו הבדלנים החברים במועצה הדרומית הזמנית להשתלט על עדן.

בעדות לכך שהלחימה בדרום תימן עשויה להיטיב עם החות'ים, אמרו הבדלנים כי חלק מכוחותיהם שהיו מוצבים מחוץ לעיר הנמל חודיידה, הנשלטת בידי החות'ים, שבו לעדן. "לכל מי שאומר שההתנגדות הדרומית נמלטה, אני אומר: אנחנו כאן", הכריז סגן נשיא המועצה, האני בן בריכ, ברשתות החברתיות בהודעה שבה הוא נראה עם עשרות מלוחמיו מחוץ לנמל התעופה של העיר.

גורם תימני רשמי אמר כי ערב הסעודית ואיחוד האמירויות פנו לשני הצצדים כדי לנסות ולעצור את העימות, אולם עוד לוחמים נצפו מגיעים לעדן ולמחוזות נוספים בדרום.

הארגון ההומניטרי רופאים ללא גבולות אמר כי הוא פינה 51 הרוגים מהקרבות ביום רביעי, עשרה מהם היו מתים כבר עם הגעתם לבית החולים. "זה כאוס מוחלט כאן. הייתה כאן לחימה במשך כל היום. נראה שהדברים נרגעו הבוקר, אבל אנחנו צופים שהלחימה תתחדש בשלב מסוים", אמרה מנהלת התכנית בארגון קרלויין סגין בהצהרה רשמית.

מועצת הביטחון של האו"ם הביעה דאגה מהתגברות האלימות ומהשפעתה על המצב ההומניטרי. היא קראה לכל הצדדים להפגין איפור ולשמור על השלמות הטריטוריאלית של תימן. המוצעה גינתה גם את התגברות התקיפות של החות'ים על מתקנים אזרחיים בערב הסעודית והפצירה בהם לחדול מכך.

הבדלנים מכוונים להקמת מדינה עצמאית בדרום המדינה, שהייתה קיימת בטרם האיחוד עם הצפון ב-1990. העימותים עם הממשלה נמשכו באופן ספורדי במשך כמה שנים, לפני פרוץ עימות רחב מוקדם יותר החודש. הנשיא האדי מסרב להשתתף בכינוס שאותו רוצה לארגן ערב הסעודית עד שהבדלנים לא יסוגו מהשטחים שהם כבשו החודש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully