וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך מעודדת איראן את הרחבת המאבק לגדה - וחושפת את ישראל בחולשתה

סא"ל (מיל.) מיכאל סגל

23.6.2023 / 13:20

הגדה המערבית מהוה עבור איראן חוליה חשובה נוספת במאמץ לכיתור ישראל, כשברקע רצונה לייצר הרתעה מולה הן בממד האידאולוגי והן בממד הביטחוני-לאומי. החיבור בין ההסלמה בגדה למחאה נגד הממשלה תורמים למסר האיראני, לפיו יש סכנה לעתיד קיומה, בטחונה ורווחתה של ישראל

רצונה של טהראן להרחיב את מעגל העימות עם ישראל, על כל היבטיו, גם ליהודה ושומרון עמד במוקד פגישת ראשי הג'האד האסלאמי והחמאס באמצע יוני עם צמרת המשטר בטהראן, בצל ההסלמה הטרור ביהודה ושומרון. מנהיג איראן הדגיש בסיומה את חשיבות הגדה המערבית כמרכיב מרכזי במאבק בישראל וקבע, בין היתר, כי "המפתח העיקרי להבסת המשטר הציוני טמון בעוצמת ארגוני ההתנגדות בגדה המערבית".

רצונה של איראן בהרחבת העימות גם ליהודה ושומרון אינו חדש. כבר ביולי 2014 קבע מנהיג איראן, ב"יום ירושלים האיראני", כי "הפתרון היחיד לבעיית ישראל היא השמדתה וחיסולה. כמובן, עד אז, ההתנגדות הפלסטינית הנחושה והחמושה, והתפשטותה לגדה המערבית...לכן, אני מאמין שהגדה המערבית צריכה להיות חמושה בדיוק כמו עזה. כל מי שאכפת לו מגורלה של פלסטין, ומי שיכול לפעול, צריך לספק נשק גם לאנשי (הגדה המערבית)".

במשמרות המהפכה, ובעיקר בכח קדס, בהובלת קאסם סלימאני (שחוסל 2020), דברי המנהיג היוו פקודה והם נרתמו לתרגמם הלכה למעשה, בעיקר בסיוע חזבאללה ותוך ניסיונות גיוס של ערביי ישראל. התעמולה האיראנית ממשיכה גם כיום, וביתר שאת, להדהד את המסר בערוצים שונים ובשפות שונות המיועדות לקהלי יעד רחבים עם המוטו - "יש לחמש את הגדה המערבית כמו את עזה".

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, 20 במאי 2023. רויטרס
"המפתח העיקרי להבסת המשטר הציוני טמון בעוצמת ארגוני ההתנגדות בגדה המערבית". חמינאי/רויטרס

מפקד משה"מ סלאמי התראיין באוגוסט 2022 לאתר מנהיג איראן וקבע, בין היתר, כי "הרחבת זירת העימות לגדה המערבית הינו מרכיב חשוב במשוואת (ההתמודדות עם ישראל). ח'אמנהאי הדגיש את הצורך לחמשה כמו את עזה...אין הבדל בין שתי הטריטוריות...כיום הרבה יותר קל לפתח, לייצר ולהעביר נשק...וישראל לעיתים מגלה את זה מאוחר מדי".

כל סבב עימות בעזה חיזק את המוטיבציה למלא את הנחיית המנהיג. הגדה המערבית מהוה עבור איראן חוליה חשובה נוספת במאמץ לכיתור ישראל, כשברקע רצונה לייצר הרתעה מולה הן בממד האידאולוגי והן במימד הביטחוני-לאומי - הובלת המאבק בישראל ובציונות והגנה על תוכנית הגרעין שתבטיח, לשיטתה, את שרידות המשטר. בהקשר זה, איראן קוראת למדינות המוסלמיות, בדגש על אלו שנרמלו את יחסיהן עם ישראל ואלו שבדרך להפסיק את התהליך ולהירתם למאמץ הסיוע לפלסטינים.

איראן גם כורכת בין ההסלמה ביהודה ושומרון לבין המשך המחאה נגד הרפורמה. היא רואה בהם, סימנים המעידים על חולשתה הפנימית והביטחונית של ישראל. כדי לתמוך בתפיס זו ולהציגה לקהלי יעד באיראן ובמרחב הערבי-מוסלמי מרבה איראן לצטט מדי יום בכירים צבאיים ומדיניים לשעבר המציגים את סכנות הרפורמה לעתיד קיומה, בטחונה ורווחתה של ישראל.

פיגוע ירי ליד היישוב עלי, 20 ביוני 2023. נדב גולדשטיין, TPS
זירת הפיגוע בעלי. בגדה מסייעים למטרה/TPS, נדב גולדשטיין

במסגרת זו, איראן משקיעה מאמץ יומיומי רב לניטור הדוק של כלי תקשורת בישראל ובחו"ל (עיתונים, תחנות רדיו, כולל אזוריות, טלוויזיה מכוני מחקר) ומצטטת גורמי ביטחון, מדיניות וכלכלה בעיקר בהקשרים שליליים לצה"ל בפרט ולישראל בכלל וחיוביים להתעצמותה הצבאית (טילים, גרעין) והצלחותיה המדיניות (חידוש היחסים עם סעודיה, ההתקרבות לרוסיה ולסין, חזרת סעודיה לחיק הערבי חולשת ארה"ב וכו').

חומרים אלה משמשים ממונפים גם על ידי איראן לניהול קמפיין חתרני ברשתות החברתיות בישראל (העברית לעיתים עילגת ומסגירה, אך יש מגמת שיפור...) להגברת השסע בחברה הישראלי, לזריעת ייאוש בקרב התושבים על רקע המצב הביטחוני והכלכלי. זאת, תוך הדהוד התבטאויות בתקשורת וברשתות על חולשותיה של ישראל, תופעת הסרבנות והשלכותיה על עתיד ישראל. זאת, בנוסף, לליבוי ההפגנות, הדגשת תוכנן נגד הממשלה והצבא, מסירת מיקומן ומספר המפגינים בהן. לעיתים נעשים גם ניסיונות גיוס של אזרחים לפעילות להדהוד המסר החתרני ברשתות החברתיות.

בסיכומו של דבר איראן בונה נרטיב של חולשה ישראלית פנימית וביטחונית ומדגישה גם את חולשת בעלת בריתה של ישראל - ארה"ב. האחרונה בדרך להסדר גרעין רעוע וזמני עם איראן, שנוכח התקדמותה בתוכנית הגרעין והצלחותיה בזירה האזורית והבינלאומית, מכתיבה למעשה את תנאיו. הסדר כזה יכול רק להזרים לקופת המשטר האיראני עוד מיליארדי דולרים כספים מופשרים והמשך העלמת עין אמריקנית ואירופית מהפרת הסנקציות בכל הקשור לייצוא נפט ולאפשר לאיראן להפנות כספים לסיוע ולטרור ולמאבק נגד ארגוני האופוזיציה האיראניים באיראן ומחוצה לה.

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully