תג עם סמל חיזבאללה, סמים. דובר צה"ל, ShutterStock
תג עם סמל חיזבאללה, סמים/ShutterStock, דובר צה"ל

המומחה של חיזבאללה חוזר לקדמת הבמה - ומאיים על ישראל

עודכן לאחרונה: 26.3.2022 / 12:47

הלחץ של איראן לנקום בישראל על מתקפות נגדה ברחבי המזרח התיכון דחפו את חיזבאללה להחזיר אל קדמת הבמה את הטרוריסט הוותיק ואיש סודו של חסן נסראללה, שהצליח לחמוק שוב ושוב מארגוני הביון המערביים. בשיטות רחבות ומתוחכמות - כך חאג' חליל ח'ארב מאיים על ישראל

שני אזרחים ישראלים נעצרו השבוע בחשד שגויסו על ידי חיזבאללה לטובת פעילויות טרור. זוהי שיטה עליה ניצח במשך שנים חאג' חליל ח'ארב, ממקימי חיזבאללה ואיש סודו של חסן נסראללה, שהצליח לחמוק שוב ושוב מארגוני הביון המערביים תוך שהוא מגייס סוכנים לפעילויות טרור. את דרכו בעולם הטרור החל ח'ארב בן ה-64 כחבר תנועת אמל ("גדודי ההתנגדות הלבנונית"), שהגיעה לשיאה כמיליציה השיעית החזקה ביותר באזור, עם 14 אלף אוחזי נשק במלחמת האזרחים בלבנון. על רקע חילוקי דעות פנימיים באמל ובעידוד משמרות המהפכה האיראניות, פרש בשנות השמונים ועבר עם אחרים להקים את תנועת חיזבאללה.

אחרי סדרה ארוכה של פעולות טרור נגד ישראל וארצות הברית, שמו הפך מוכר היטב למפקדים הבכירים וגורמי המודיעין בישראל, שפעלו בביירות בתקופת רצועת הביטחון בלבנון. "הוא בהחלט דמות מוכרת לפני הרבה שנים וגם היום", אמר קצין בכיר לשעבר בצה"ל, שאת מרבית שנותיו העביר בפעילות מבצעית בלבנון. "דמות קשוחה מאוד עם הרבה כבוד בדרום לבנון, יש לו שם השפעה וכוח", הדגיש. "עוד אחד מרשימת המבוקשים שתמונתו ושמו התנוססו בפנקס הקצינים שאיישו את המוצבים בקו אדום. במקרים אחרים קרו דברים שאני עדיין לא מוכן לדבר עליהם".

"גם היום אני לא עוסק בשאלה 'מה היה קורה אם', כמה רוע היה נמנע בעולם", קבע הקצין כשנשאל כיצד דברים היו משתנים אם היו מחסלים את ח'ארב. "הוא בהחלט דמות מורכבת מאוד, מחוברת מאוד ומשפיעה על צמרת חיזבאללה", הסביר. לדבריו הוא התמחה בפיגועים בחו"ל והיה מעורב בעיקר ב"הרבה פיצוצים". "לא בכדי האמריקנים הניחו פרס של מיליוני דולרים על ראשו, אבל ברגע שחיזבאללה החליט לשנות דפוסי פעולה הוא השתנה יחד איתם, במיוחד אחרי שנת 2000", ציין הקצין. "הוא לא זנח לרגע את פעילות הטרור, פשוט יחד עם אחרים הוא רוכב באומנות על ציר של הברחות סמים ואמצעי לחימה כדי לממש פעילות טרור באותו הנתיב. שיטה ידועה כבר עשרות שנים. אבל לא רק. הוא מעורב בצירים אחרים".

מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה במהלך נאומו 16 בפברואר 2022. רויטרס
מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, נואם לציבור/רויטרס

גורמי צבא ששירתו עד לאחרונה באגף המודיעין ופרשו מצה"ל, סיפרו שח'ארב לא רק שטיפס אל צמרת ארגון חיזבאללה, לקח חלק בפיגועים ובהקמת תשתיות טרור, אלא שהוא גם נמנה במשך שנים על המעגל הקרוב של נסראללה. ח'ארב שימש כיועץ מיוחד למבצעים מיוחדים ולפעילות בדרום לבנון ובחו"ל; התמחותו בעולם גיוס הסוכנים, היכרותו עם קרטלי הסמים בלבנון ובישראל ועם נתיבי החדירה לישראל הפכו אותו לקלף חזק במלחמת המוחות בין חיזבאללה לקהילת המודיעין הישראלית ומפקדי השטח בעוצבת הגליל. לימים התמנה ח'ארב למפקד הראשון של יחידה 1800, שעסקה בעיקר בגיוס והפעלת סוכנים לצורכי פיגועים נגד ישראל ומדינות אחרות.

הייעוד של יחידה 1800 (יחידת "מבצעי לבנון-פלסטין") היה אומנם לתכנן ולבצע פיגועים בתוך שטח ישראל, אך גם, ואולי בעיקר, לתמוך בארגוני הטרור הפלסטינים בלבנון ומחוץ ללבנון כמו בירדן, במצרים, תימן, ומדינות נוספות. כמו כן, מטרתה הייתה לגייס פלסטינים, לאמנם ולהכשירם לביצוע פיגועים נגד ישראל.

טל בארי, חוקר במכון "עלמא", מרכז מחקרי חינוכי לאתגרי הבטחון בצפון, נותן דוגמה בולטת לפעילותו המסוכנת של ח'ארב. "במרץ 2002 נהרגו שישה ישראלים בפיגוע שביצעו שני פעילים פלסטינים, שחצו רגלית את הגבול מלבנון לישראל ליד קיבוץ מצובה. אותם פלסטינים גויסו והוכוונו על ידי יחידה 1800", אמר.

בשנים שאחרי מלחמת לבנון השנייה, פורקה יחידת 1800, ח'ארב הועבר הצידה, והוחלט על בניית יחידה חדשה, ששמה 133. על היחידה החדשה הוטלה אותה המשימה, של גיוס והפעלת סוכנים וטרור נגד ישראל, אך סמכויותיה הורחבו גם לטורקיה ולאירופה. בראש היחידה עמד מחמד עטאיא, ששימש כבכיר ביחידה 1800, תחת פיקודו של חאג' חליל חארב.

חלפו שנים ובראשית העשור הקודם הוחלט להחזיר את ח'ארב לקדמת הבמה בארגון השיעי, הפעם כמפקד יחידת 3800, שמשימתה העיקרית הייתה להכשיר לאמן ולפקד על מיליציות שיעיות, בעיקר בעיראק ובתימן, אך גם במקומות נוספים. ח'ארב הצליח, בסיוע אנשי אמונו ומשפחתו הקרובה, לחמוק שוב ושוב מארגוני הביון המערביים ומדיניות סוניות מתונות במזרח התיכון, כמו סעודיה ששילבה אותו ברשימת הטרוריסטים המבוקשים על רקע מעורבות שלו בפיגועים מתימן נגד צבא סעודיה, ומתקנים רגישים כמו חברות נפט ועוד.

שיתוף פעולה מודיעיני ישראלי-אמריקני, שכלל מדינות נוספות שמצויות בקשר עם המוסד הישראלי, סייע בחשיפת הפעולות הכלכליות של ח'ארב, בהן העברת כספים לתאי טרור בשטחי יהודה ושומרון, רצועת עזה, ומקומות נוספים במזרח התיכון. כמו כן, סייע המודיעין בהגדרתו של ח'ארב על ידי משרד החוץ האמריקני כ"טרוריסט עולמי מסוכן", כולל הענקת פרס בסך כמה מיליוני דולרים על מידע שיוביל למעצרו או חיסולו.

עוד בוואלה!

"התבקשו לחטוף ישראלים": תושבי הגליל נאשמים שגויסו בידי חיזבאללה

לכתבה המלאה
פעילי חיזבאללה סמוך לגדר. דובר צה"ל
מודיעין ישראלי סייע בהגדרת ח'ארב כ"טרוריסט עולמי מסוכן"/דובר צה"ל

בראשית העשור הקודם ארגון חיזבאללה השקיע משאבים וקשב מול הגבול הישראלי כדי להיערך למלחמה עתידית מול צה"ל. ברבות השנים פרצה מלחמת האזרחים בסוריה והארגון השיעי החל לפעול בשטחה של סוריה נגד המורדים וארגוני הג'יהאד העולמי כדי לתמוך בלחימה לייצוב משטרו של בשאר אסד ולהתבסס ברמת הגולן הסורית כדי לייצר בסיסי פעולה צבאיים, מהם יפעלו ביום פקודה נגד העורף הישראלי.

בעשור האחרון, חזר ח'ארב לקדמת הארגון ולפעולה ביתר שאת בדרום לבנון ובגבול הישראלי. גורמי ביטחון טענו השבוע כי בשנת 2012 הוא היה מעורב בהפעלת סוחרי סמים מהכפר רג'ר ומנצרת, שהבריחו מלבנון לישראל 10 ק"ג של חומר נפץ מתקדם ואיכותי בתיקי ספורט. עד היום נותרה בגדר תעלומה השאלה, למי היו מיועדים חומרי הנפץ? ההערכה היא שעבור "תאים רדומים" בישראל שייצאו לפעולה לפי פקודה מביירות. לכן, גם אם נדמה היה לפרקים שח'ארב התרחק ממוקד תהליך קבלת ההחלטות של חיזבאללה, הוא הוכיח שוב ושוב שלמרות גילו הוא חי, נושם ומקדם פעילות טרור נגד ישראל.

"חיזבאללה פועל גם כיום תחת דירקטיבה של איראן, ולכן לצד בניין הכוח ופעילות בשטח הוא תמיד ישרת אינטרסים של איראן בדרך כזו או אחרת", אמר החוקר טל בארי, "במיוחד בתקופה הזו שהאיראנים מחפשים לפגוע בישראל". להערכתו, ח'ארב, שמכיר היטב גם נתיבי חדירה וגם את משפחות הפשע משני עברי הגבול, מסייע עד היום בגיוס סוכנים ופעילים. "לכן, כשהאיראנים מותקפים על ידי ישראל, לפי פרסומים זרים במקומות שונים במזרח התיכון, ונהרגים להם אנשים, הם רוצים לנקום", הסביר. במצבים כאלה, ח'ארב נכנס לתמונה, משתי סיבות עיקריות שפורט בארי. "הראשונה, רצון לסייע לחיזבאללה בתקופה הקשה ולהכניס לארגון כסף מהברחות סמים ואמצעי לחימה. השנייה, ייעוד בסיסי לסייע למשמרות המהפכה האיראניות ככוח קדמי נגד ישראל, כשבסוריה האיראנים מתקשים לבסס תשתית טרור דומה".

בדוח של מכון עלמא עולה הטענה כי חאג' חליל ח'ארב, המפקד המיתולוגי של יחידה 1800, "נקרא חזרה לדגל" על ידי הנהגת חיזבאללה כבר לפני מספר חודשים. זאת מפני שככל הנראה הנהגת חיזבאללה לא הייתה מרוצה מהתפקוד הנוכחי של יחידה 133, מאחר וכשלה בהקמת תשתיות טרור אל מול ישראל. עוד העריכו במכון עלמא, כי לא רק שח'ארב התבקש לסייע ליחידה 133 - יכול מאוד להיות שאף מונה לעמוד בראשה.

נשים מחזיקות בדגלי חיזבאללה ממרפסת סמוכה לכרזת מנהיג הארגון חסן נסראללה מול שיירת דלק איראני בבעלבק, לבנון, 16 בספטמבר 2021. רויטרס
ח'ארב, המפקד המיתולוגי של היחידה, "נקרא חזרה לדגל" על ידי הנהגת חיזבאללה/רויטרס

לפי הערכות של חוקרים בישראל, יחידה 133 ופעילותה נגד ישראל נחשפה לפני מספר שנים ובמקביל צמצמה פעילות, אך בחודשים האחרונים זוהתה פעילות מחודשת על ידי גורמי מודיעין בישראל. בראש הפעילות עומד מחמד עאטיא, שבעבר הוגדר כמפקד היחידה ונעזר בכוח ובידע של ח'ארב. מטרתו המרכזית של ח'ארב כיום היא לשקם ולחזק את תשתית הטרור של משתפי הפעולה וסייעני חיזבאללה בתוך שטחי ישראל באמצעות הכרה של ראשי הפשע באזור והכרות אינטימית גם של נתיבי החדירה המורכבים בחסות סלעים וצמחייה עבותה, תחת תנאי מזג אוויר שמאפיינים את מרחב הגבול.

ח'ארב פועל לעשות זאת על ידי שיקום תשתית הברחות הנשק והסמים בגבול עם ישראל בשיתוף פעולה עם משפחות הפשע בדרום לבנון, אותן הוא מכיר היטב עוד מימיו כמפקד יחידה 1800. גורמים לשעבר באמ"ן אמרו שכדי להבין את העוצמה וההשפעה של קרטלי הסמים בלבנון, בהם משפחות כמו קהמוז מהכפר רג'ר, שמחציתו בשטח ישראל וחצי נוסף בשטח לבנון; שאהין מעין ג'רפא; שית וברו מכפר כלא; נהרא מאבל אסקי; עסאף מהכפר רמיש ומשפחת נמר מאלקלעה, ניתן לחשוב על הסדרה "נרקוס", שתיארה את התפתחות קרטלי הסמים בקולומביה ומקסיקו. מדובר בתמנון רב זרועות שמייצא סמים למדינות שונות בעולם, ובהתאם מגלגל כמויות עצומות של כסף, שממנו גוזר חיזבאללה קופונים שמנים.

חיבור מפקדים מהעבר ומההווה בארגון חיזבאללה מצביע על המתח בו שרוי הארגון השיעי, תחת הלחץ שמפעילים האיראנים באמצעות כוח קודס שרוצה לממש פיגועים נגד ישראל. ניתן לחבר למאמץ זה גם ניסיונות של פעילי חיזבאללה לגייס סוכנים בישראל ובשטחי יהודה ושומרון ורצועת עזה באמצעות רשתות חברתיות כמו פייסבוק, תוך שימוש בפרופילים מפוברקים.

המאמץ המשולב בתוך ארגון חיזבאללה, תחת מדיניות איראנית מובהקת ובשילוב קרטלי הסמים, פוגש את שב"כ, המשטרה וצה"ל על גבול לבנון ומצביע שוב על הלחץ בו נמצא הארגון השיעי והרצון של איראן לנקום. שב"כ, בסיוע צה"ל והמשטרה חשפו השבוע תשתית גיוס והפעלה של אזרחים ישראלים על ידי חיזבאללה בחסות המודיעין האיראני. בתחילת השבוע הותר לפרסום שנעצרו במהלך חודש פברואר 2022 שני אזרחים ישראלים מהגליל המערבי: סולטאן עטאללה בן ה-55, דרוזי מהכפר ירכא, וראמי שאמי בן ה-33, מוסלמי מהכפר ג'דיידה-מכר, בחשד שגויסו לחיזבאללה.

חקירת השניים, שהורשעו בעבר בהברחת סמים, העלתה כי הם עמדו בקשר עם חסין שית, מבריח לבנוני הקשור לחיזבאללה שבעבר אף ישב בכלא הישראלי. השניים קיימו מפגשים בטורקיה ושם סיכמו, לפי החשד, להבריח אמצעי לחימה מלבנון לישראל ולהטמין אותם בנקודות מסתור בשטח, משם יאספו אותם מגוייסים נוספים של חיזבאללה בישראל. לפי הודעת צה"ל ושב"כ, התבקשו השניים לבחון את יכולותיהם לבצע פיגועים בישראל באופן עצמאי. בנוסף התבקשו השניים לבצע בעצמם פיגוע חטיפה בישראל, ולעטאללה הובטח סכום כספי גבוה מאוד במידה ויוכל לסייע בחטיפה של אנשים מישראל, בין אם בעצמו ובין אם בהעברת מידע על יעד מתאים לחטיפה.

עוד ביקש חסין מעטאללה לסייע באיתור מקומות רגישים בתוך מדינת ישראל בכדי לירות טילים לעברם בזמן מלחמה. עוד עלה בחקירות שב"כ כי ראמי שאמי קיבל בקשות דומות מחסין וכי בתיאום עמו פעל למימוש הברחת סמים ואמצעי לחימה לתוך שטחי ישראל. במסגרת החקירה הוסגר תת מקלע מסוג MP5. גורם בכיר בשב"כ אמר לוואלה! כי "פרשה זו ממחישה את המאמצים של גורמי טרור איראניים ואחרים לנצל את אזרחי ישראל הערבים והדרוזים". הגורם קרא לאזרחים המקבלים פניות מגורמי טרור לדווח על כך לרשויות, כדי "להימנע ממצב בו יימצאו עצמם מעורבים בפעילות ביטחונית חמורה". במסגרת שיתוף הפעולה ההדוק בין משטרת ישראל לשב"כ ולצה"ל, בוצעו מארבים ופעילות איסוף מודיעין על גבול קו כחול ובמקומות בהם לפי החשד מתנהלות הברחות הסמים ואמצעי לחימה מלבנון לישראל.

הלווייה של תומכי חיזבאללה שנהרגו בעימותים בביירות, לבנון, 15 באוקטובר 2021. רויטרס
חיבור מפקדים מהעבר ומההווה מצביע על המתח בו שרוי הארגון/רויטרס

"יש פה ניצול של המצב הכלכלי בלבנון", טענו גורמים צבאיים בפיקוד הצפון. "יש ואקום, ויש ביקוש לעבודה. חיזבאללה רוכב כאן על הציר הפלילי, ולכן יש הרבה הברחות סמים משני עברי הגבול", אמרו. להערכתם, הצעד הבא הוא להוציא פיגוע בעומק שטח ישראל ולא על הגבול, כדי שצה"ל לא יוכל להגיב אליו בצורה ישירה. "יש פה התלכדות של מספר גורמים, כולל סיוע מתוך הארץ, כדי לרקום ציר חבלני עוין שהיה עלול להכניס אותנו לצרות אסטרטגיות ולסכן אזרחים".

על הפעילות של לוחמי צה"ל בנתיבי הברחה אמרו הגורמים הצבאיים כי הכוחות בשטח מנתחים את הקרקע באמצעות מידע מודיעיני של שב"כ ואחרים, ובהתאם פועלים בחלק מהמקרים הם משבשים הברחות ובחלק מהמקרים מסייעים לבנות את תמונת המודיעין השלמה ובניית הפאזל על מה שקורה בגבול.

"יש הרבה הברחות אבל לא כל הברחה שייכת לחיזבאללה", אמרו גורמים צבאיים מפיקוד הצפון, אך אמרו שמבחינתם חיזבאללה הוא "סוג של קרטל סמים". "הוא מתפרנס גם מזה", הסבירו. "לפי מה שקורה סמוך לגדר, כל מה שיכניס כסף ללבנון - הם יפעלו תמורתו, בטח גם אם הוא מסייע להוביל פעילות עוינת. חאג' חליל חארב הוביל ציר מאוד ספציפי. הוא הופלל. הוא רוכב על ציר פלילי ושילח אנשים על הציר הפלילי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully