וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיל האוויר של נסראללה: כך מתכנן חיזבאללה לפגוע באתרים רגישים בישראל

עודכן לאחרונה: 20.2.2022 / 14:43

הזרוע הצבאית של ארגון חיזבאללה חשפה את המז"לטים שבשירותה ב-2004, ומאז ועד היום היא הלכה ושיפרה את יכולותיה בתחום במטרה לפגוע בעליונות חיל האוויר הישראלי, כשהרחפן האחרון שהפעילה השבוע הצליח לחדור לישראל - ולשוב בשלום. חוקר בכיר: "המונח 'הרתעה' לא קיים שם"

בווידאו: מטוסי חיל האוויר בשמי ביירות/מערכת וואלה! NEWS

המזל"ט שחדר ביום שישי מלבנון לישראל הוא חלק מתוכנית חשאית של חיזבאללה ואיראן לבנות זרוע אוויר שיעית המורכבת ממגוון רחב של כלי טיס לא מאוישים שביום הדין יפעלו נגד אתרים רגישים ברחבי מדינת ישראל ויפגעו בעליונות של חיל האוויר הישראלי.

הזרוע הצבאית של ארגון חיזבאללה חשפה את המז"לטים שבשירותה בנובמבר 2004 כשהצליחו להחדיר את "מירסד" למרחב האווירי בישראל למשך 18 דקות ולהחזיר אותו במיומנות לבסיסו. מאז חלפו 18 שנה של בניין כוח והתעצמות, בעיקר בסיוע תעשיות ביטחוניות, צבא ומשמרות המהפכה באיראן.

כלי הטייס של חיזבאללה אשר חצה את גבול הצפון לתוך שטח ישראל. מתוך טוויטר, אתר רשמי
הארסנל כולל 2,000 פריטים. כלי טיס של חיזבאללה שחדר לשטח ישראל/אתר רשמי, מתוך טוויטר

לפי דוח של מכון עלמא - מרכז מחקרי חינוכי לאתגרי הביטחון, ארסנל כלי הטיס הלא מאוישים של חיזבאללה כולל 2,000 פריטים. כמו כן, קיימים בו עשרות רחפנים תוצרת סין שחלקם מופעלים למשימות צילום ואיסוף מודיעין וחלקם למשימות תקיפה. חדירה דומה של מזל"ט התרחשה גם בשנת 2005. במלחמת לבנון השנייה נעשו ניסיונות להחדיר מל"טים לשטח ישראל - אך חיל האוויר הציג יכולת יירוט מרשימה ופגע בכולם, ביניהם במל"ט מסוג "אבאביל". באוקטובר 2012 הופעל מל"ט מלבנון דרך הים התיכון שהגיע עד יער יתיר ויורט על ידי חיל האוויר. שנה לאחר מכן יורט מל"ט של חיזבאללה במפרץ חיפה. בשנת 2014 חשף חיזבאללה מל"ט מעל ביתו של שגורם פוליטי אופוזיציוני לחיזבאללה, סמיר ג'עג'ע.

בשנים 2015-2017 הפעיל חיזבאללה מל"טים נושאי טילים באזור הרי אל קאלמון וחאלב נגד מורדים ומתנגדי משטר אסד. חלק מהפעילות תועדה ושודרה על ידי רשת אל מנאר. בשנת 2016 הפעילו פעילי חיזבאללה רחפנים מטילי פצצות. בשנת 2019 טען חיזבאללה כי הפעיל מל"ט לצורכי איסוף מודיעין מעל הגליל במהלך תרגיל של צה"ל.

הרמס 450. דובר צה"ל
מהווה השראה לחיזבאללה. הרמס 450 הישראלי/דובר צה"ל
כטב"ם אשר נמצא ברשות חיזבאללה. תסנים מתוך ויקיפדיה, אתר רשמי
עיקר המאמץ - במרחב האווירי. כטב"ם שברשות חיזבאללה/אתר רשמי, תסנים מתוך ויקיפדיה

לדברי גורמי ביטחון בישראל, "בניין הכוח של חיזבאללה נשען לא רק על כסף איראני אלא על ידע מצטבר של התעשיות הביטחוניות האיראניות. חיזבאללה, כמו שאר ארגוני הטרור, מקבל משלוחי נשק שכוללים מל"טים מסוגים שונים - ויותר מזה. רק בשבוע שעבר התגאה נסראללה כי יש בידי הארגון יכולת לייצר מל"טים על אדמת לבנון. לא אתייחס לאמיתות הדברים".

לפי דוח של מכון עלמא, המל"טים הבולטים של חיזבאללה הם "איוב" שיוצר בהשראה של מל"ט ההרמס 450 הישראלי שנפל בביירות בשנת 2006. מל"ט דומה יורט על ידי המורדים בסוריה בשנת 2016. מל"ט נוסף הוא "מירסאד 2" שמבוסס על מל"ט מוהג'אר האיראני, "אבאביל" שנחשף בשנת 2006 ומאז עבר שדרוגים ודגמים מתקדמים, "מאאראב" שהופעל על ידי חיזבאללה בסוריה, ו"ראמי 1" שהוא העתק של "ראאד 1" האיראני. לדברי גורמים במערכת הביטחון, בידי האיראנים מאות סוגים של מל"טים לטווחים, משימות, ובהתאמה בגדלים שונים ולכן באמ"ן יוצאים מנקודת הנחה שאמצעי לחימה שיש לאיראן וכוח קודס האיראני יש לחיזבאללה ביניהם מל"טים שמכסים את כל שטח מדינת ישראלף בהפעלה אוטומטית, אוטונומיים, יודעים לנחות בים, להמריא ולנחות אנכית. כמו כן, בעשור האחרון נחשפו שני מסלולי המראה בבקעה בלבנון עבור מל"טים שפעלו בסוריה.

ראש מחלקת מחקר של מרכז עלמא, טל בארי, התייחס בראיון לוואלה! לבניין כוחו של חיזבאללה והאסטרטגיה של נסראללה. "בניין הכוח הצבאי של חיזבאללה לא נפגע בשנים האחרונות אלא רק התעצם. להבנתנו ניתן לשים את העשור האחרון תחת כותרת מאמץ ההצטיידות והגדלת הכוח של חיזבאללה בנשק קונבנציונאלי מתקדם בתחום הכטמ"מים, ההגנה האווירית, טילים מדויקים וכדומה".

"הבנתנו היא שחיזבאללה לא מורתע מישראל", המשיך בארי. "המונח 'מורתע' לא קיים בלקסיקון שלו. חיזבאללה פועל רק על פי האינטרסים שלו - ואם הוא מורתע זה רק מהמצב הפנימי בתוך לבנון. לא ההרתעה הישראלית משפיעה על החלטתו אם לתקוף, אלא אינטרסים פנימיים. באינטרסים שלו נכללים גם אלמנטים איראניים, אבל לא בצורה אבסולוטית. הציר השיעי בראשות איראן הבין כי ניתן לתת משקל נגד לחיל האויר הישראלי באמצעות טילים מדוייקים וכטמ"מים - ושם עיקר המאמץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully