וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החינוך איים בשלילת תקציבים, והגימנסיה הרצליה ביטלה את אירוע הסרבנים

עודכן לאחרונה: 2.9.2023 / 23:42

במכתב ששלח מנכ"ל המשרד למנהל התיכון, הומלץ "לשקול מחדש את קיום האירוע בין כתלי המוסד, שעלול להוביל לנקיטת צעדים לרבות שלילת הכרה ותקצוב". הורי התלמידים קראו למנהל ביה"ס לקיים את האירוע - ולבסוף, בישיבת הוועד המנהל של התיכון הוחלט לבטלו: "לא ערכי הגימנסיה"

בוידאו: שר החינוך יואב קיש מודיע על הכנסת "המחלוקות בחברה הישראלית" כנושא שנתי במערכת החינוך. קרדיט: ערוץ כנסת/ערוץ הכנסת

משרד החינוך איים על מנהל תיכון הגימנסיה העברית הרצליה זאב דגני כי קיום אירוע הצהרת בני הנוער על סירוב להתגייס לצה"ל מחר עלול לגרור שלילת הכרה ותקציבים - כך נודע לוואלה! היום (שבת). במכתב ששלח מ"מ מנכ"ל המשרד מאיר שמעוני המליץ "לשקול מחדש את קיום האירוע בכתלי המוסד החינוכי וכן את אופן קיום האירוע כך שיעמוד בהוראת הדין", והוסיף: "אי-שמירה על הדין וההנחיות עשויה להביא לנקיטת צעדים שונים לרבות שלילת הכרה ותקצוב של מוסד החינוך ושלילת אישור העסקה".

בעקבות האיום, הוועד המנהל של הגימנסיה העברית קיים ישיבה ובסיומה החליט שלא לקיים את אירוע מכתב הסרבנות מחר: "אלו לא ערכי הגימנסיה", אמרו חלק מהחברים. מנהל הגימנסיה דגני איים להתפטר בעקבות קבלת ההחלטה.

במכתב ששלח מוקדם יותר מ"מ המנכ"ל שמעוני נכתב כי "משרד החינוך מקדם ומעודד את חופש הביטוי - אך חופש הביטוי אינו חזות הכול. במערכת חינוך ממלכתית לא כל מוסד החינוך את הישר בעיניו יעשה, בוודאי כשמדובר בשיח שנוי במחלוקת במוסד חינוך הפועל מכוח רישיון על פי חוק פיקוח, ממעמדו והסמכויות המוקנות לו". שמעוני הפנה לסעיף בחוק החינוך הממלכתי שקובע כי אחת ממטרותיו היא "לחנך לשירות משמעותי בצה"ל או לשירות לאומי-אזרחי", וכן כי "הסתה להשתמטות משירות צבאי הינה עבירה פלילית".

במכתב תגובה שהעביר יו"ר הוועד המפקח של הגימנסיה, שופט העליון בדימוס פרופ' יורם דנציגר, הוא ציין כי בגימנסיה "ידאגו לקיום הכנס במועד ופורמט מתאימים". הוא הוסיף כי "ההתרחשויות הפוליטיות האחרונות במדינתנו מטרידות רבים מתלמידינו והוריהם, ממורי הגימנסיה ומבוגריה. הגימנסיה תפעל גם בעתיד - כפי שעשתה לאורך כל שנות פעילותה - לאפשר לתלמידיה להיחשף למגוון דעות בתחומים שונים. כך יהיה גם בעניין 'הרפורמה המשפטית' והשלכותיה, ככל שזאת תעלה". דנציגר כתב לשמעוני כי האירוע בוטל "מבלי שיהיה בכך שום הכרה בנכונות או בצדקת הטיעונים המפורטים במכתבך מאתמול".

ביה"ס הגימנסיה הרצליה, תל אביב. ינואר 2014. יותם רונן
ביה"ס הגימנסיה הרצליה, תל אביב. ינואר 2014/יותם רונן

על המכתב, שאמור היה להיחשף מחר במסגרת האירוע, חתומים יותר מ-200 בני נוער שמודיעים כי יסרבו לשרת בצה"ל במחאה נגד ה"דיקטטורה בישראל ובשטחים", וקושרים בין מהלכי הממשלה לקידום המהפכה המשפטית ובין הכיבוש. במהלך האירועו יועברו שיעורים על ידי הארגונים "שוברים שתיקה", "מסרבות", "בנק"י מאבק התושבים בשייח ג'ראח" ועו"ד ברק כהן.

שמעוני כינה את האירוע, שתוכנן להיערך לאחר שעות הלימודים, "שנוי במחלוקת". הוא ציין כי עמדת המשרד היא "שהשימוש בשטח בית הספר ומתן במה לעמדות חד-צדדיות לקהל רחב הכולל קטינים הנחשפים לדרך הביטוי של מנהל או מוזמני האירוע אינה ראויה ומכבדת מוסד ממלכתי בכלל ועובד ציבור הנושא בתפקיד בכיר בפרט. מעבר לכך, עולה החשש כי תלמידים הנתונים למרותו של המנהל שאינם מסכימים עם עמדותיו יחששו להביע עמדתם במוסד החינוכי בהנהלתו. מכל מקום, גם קיומו של אירוע כאמור מחייב עמידה בכללי הדין".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
סופיה אור, טל מיטניק, לילי הוכפלד, הנערים שמסרבים להתגייס במחאה למהפכה המשפטית. באדיבות המצולמים, יבגניה בלפר, ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
סופיה אור, טל מיטניק, לילי הוכפלד, הנערים שמסרבים להתגייס במחאה למהפכה המשפטית/עיבוד תמונה, באדיבות המצולמים, יבגניה בלפר, ראובן קסטרו

לאחר קבלת המכתב, הורים לתלמידים בתיכון החלו לאסוף חתימות על קריאה לדגני שלא לבטל את האירוע. בהודעה שכותרתה "תומכים בזאב דגני, מתנגדים לסתימת הפיות", כתבו כי הם "מתנגדים לניסיונות משרד החינוך להלך אימים על הנהלת ביה"ס".

"איומו לטפל בד"ר זאב דגני על אירוח כינוס השמיניסטים מתנגדי הרפורמה המתוכנן למחר, מחייב את כולנו לעמוד להגנת חופש הביטוי. ביטול אירועי מחאה ביוזמת תלמידים, המתקיימים אחרי שעות ביה"ס, הוא עוד צעד בכיוון השתקה כוחנית של ביקורת על הממשלה. אנו תומכים בהנהגה החינוכית והערכית של ד"ר זאב דגני ומבקשים לעודד גילויי אזרחות מעורבת ואחריות אישית של תלמידי י"ב. גימנסיה הרצליה חרתה על דגלה חינוך לדמוקרטיה וליברליזם, ותמשיך להוביל את חניכיה ברוח זו", כתבו ההורים.

דגני יצא לא פעם נגד צעדי הממשלה והנחיותיה בחודשים האחרונים. גם ביום שני הקרוב עתיד לארח בית הספר אירוע נוסף אליו מתנגד משרד החינוך - במסגרתו ייפגשו תלמידי שכבות י"א וי"ב עם פורום המשפחות השכולות. זאת, על אף האיסור שהוציא שר החינוך יואב קיש על כניסתו לבתי ספר, בעקבות שינוי הקריטריונים לתוכניות חיצוניות.

בני הנוער שיזמו את האירוע מסרו הערב: "הועד המנהל של הגימנסיה התקפל בפני המתקפה האנטי-דמוקרטית, שמנסה להשתיק את הקול שלנו - בני ובנות נוער. אנחנו לא נעצור ונקיים את האירוע מחר - בין אם בתוך בית הספר או מחוצה לו. לא ישתיקו את המחאה שלנו. אנחנו מודים למנהל בית הספר זאב דגני שעומד לצדנו בלי להיכנע".

מהאגודה לזכויות האזרח נמסר בתגובה לפרסום: "עוד לא יבשה הדיו על ההחלטה הבזויה לסלק את פורום המשפחות השכולות מבתי הספר, וכבר משרד החינוך מסמן יעד חדש לרדוף אותו: תלמידים שאינם מיישרים קו עם השלטון. במקום לעודד שיח וחשיבה ביקורתית, משרד החינוך מנסה להשתיק ולאסור דיון בעמדות שאינן לרוחו. זה חינוך או משטר טוטליטרי?!"

מנגד, בארגון הימין "אם תרצו" קראו לפעילים להגיע מחר בשעות הצהריים להפגין מול שערי התיכון בתל אביב. בהודעה שפרסמו, כתבו מארגני ההפגנה כי "כולנו גאים לשרת בצה"ל. אומרים לא לסרבנות". עוד נכתב: "בואו לעמוד מול אירוע הסרבנות המכוער של בני הנוער בגימנסיה הרצליה בחסות ארגוני השמאל". לאחר ביטול האירוע מסר מתן פלג, יו"ר אם תרצו: "ניצחון לשפיות, ניצחון לציונות! כל הכבוד לוועד המנהל שהציב כרטיס אדום למנהל דגני והבהיר שסרבנות לא תתקבל בבית ספרם. סרבנות היא קו אדום".

יריב לוין ורוטמן משוחחים בזמן שהכנסת מצביעה על ביטול עילת הסבירות לאישור סופי. הכנסת, ירושלים. 24 ביולי 2023. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יריב לוין ורוטמן משוחחים בזמן שהכנסת מצביעה על ביטול עילת הסבירות לאישור סופי. הכנסת, ירושלים. 24 ביולי 2023/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

מאחורי המכתב עומדים צעירים שהכירו במחאת קפלן, רובם חברים ב"גוש נגד הכיבוש". בחודש שעבר, הם החלו לגלגל את הרעיון, ומשהוחלט על המהלך הוא הופץ גם מעבר לגבולות עזריאלי-שרונה. כעת, בין החותמים נמצאים, בין השאר, בני נוער מחריש, ירושלים וגן יאשיה.

"החלטנו שעכשיו הצעד הזה נכון מאי פעם. זאת הצהרה, אבל כזו שיש מאחוריה כוונה ורצון למימוש אם שום דבר לא ישתנה", סיפרה אז סופיה אור, תושבת פרדס חנה. "יש קשר בלתי נפרד בין הרפורמה לכיבוש. זה לא סתם שמנהיגי הרפורמה - סמוטריץ', בן גביר ורוטמן - הם כולם מתנחלים. אני תכננתי לסרב בכל מקרה וללכת לכלא, אבל יש חותמים שמבחינתם הרפורמה יותר משמעותית - ויש חותמים שמבחינתם הכיבוש יותר משמעותי. העניין הוא הדמוקרטיה. ללא ספק יש אנשים שהרפורמה הובילה אותם לפתח פרספקטיבה חדשה ולחשוב פוליטית, ומתוך זה גם על הכיבוש".

אור הסבירה כי היא רואה את השירות בצה"ל כ"קו אדום". "לשרת במערכת זה לא דבר שאני יכולה לעשות מוסרית. אני לא יכולה להשתתף בדיכוי מיליוני אנשים, בשלטון לא שוויוני שגורם למעגל דמים אינסופי שפוגע בכולנו. ההשפעה שלי תהיה חזקה יותר מבחוץ", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully