וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש עתיד והמחנה הממלכתי בהודעה משותפת: "אין הסכמות, הפערים גדולים"

עודכן לאחרונה: 18.6.2023 / 23:25

המפלגות התייחסו לכוונות הקואליציה לקדם חלקים מהמהפכה המשפטית באופן חד צדדי, ולהסכמות אליהן הגיעו לכאורה בשיחות ההידברות: "קיימים פערים גדולים בין הצדדים בעילת הסבירות ובייעוץ המשפטי". במקביל, נתניהו נועד עם לוין, דרמר ואמסלם, להתייעצויות לקראת המשך החקיקה

בווידאו: נתניהו: נתחיל השבוע בקידום צעדים מעשיים של תיקונים במערכת המשפט/מערכת וואלה!

יש עתיד והמחנה הממלכתי פרסמו הלילה (ראשון) הודעה משותפת בה התייחסו לכוונותיה של הקואליציה לקדם חלקים מהמהפכה המשפטית באופן חד צדדי, כמו גם לדיווחים השונים בעניין הסכמות אליהן הגיעו לכאורה נציגי הקואליציה והאופוזיציה בשיחות ההידברות בבית הנשיא.

"לא היו הסכמות לא בנושא חוק היועמ"שים ולא בנושא עילת הסבירות", הבהירו תחילה. "מעולם לא הועבר באישורנו או בידיעתנו שום נייר שמביע הסכמה. קיימים פערים גדולים בין הצדדים גם בעילת הסבירות וגם בייעוץ המשפטי", הדגישו במפלגות.

עוד נמסר בהודעה המשותפת: "נתניהו צריך לסיים את תהליך בחירת הוועדה לבחירת שופטים ולשוב להידברות. צעדים חד צדדיים יקברו את תהליך ההידברות ויגרמו נזק בל ישוער לכלכלה הישראלית, לביטחון הלאומי ולאחדות העם".

רה"מ יאיר לפיד ובני גנץ. ראובן קסטרו
"לא היו הסכמות לא בנושא חוק היועמ"שים ולא בנושא עילת הסבירות". לפיד וגנץ/ראובן קסטרו

עוד הערב, ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד עם שר המשפטים יריב לוין, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר והשר במשרד המשפטים דודי אמסלם, עמם קיים התייעצויות לקראת ההחלטה על המשך חקיקת הרפורמה המשפטית. המפגש היה אמור להתקיים בסוף השבוע אך נדחה ונערך הערב, פחות מיממה לפני פגישת ראשי הקואליציה שתערך מחר בצהריים.

בתוך כך, לוואלה! נודע כי רה"מ נתניהו בוחן לקדם כבר בחודש הקרוב ועד סוף כנס הקיץ של הכנסת, את ההצעה לצמצום עילת הסבירות, זאת על פי מתווה שהציג בעבר שופט בית המשפט העליון נועם סולברג. ההצעה תיטול מבית המשפט את היכולת לקבוע שהחלטות שהתקבלו בממשלה לוקות בחוסר סבירות ולכן דינן להיפסל.

טרם ברור מה יהיה הנוסח הסופי שתציג הקואליציה, אבל זה יקודם במסגרת ועדת החוקה בראשות חבר הכנסת שמחה רוטמן. אחת השאלות העיקריות היא האם צמצום עילת הסבירות יחול גם על מינויי נבחרי ציבור והחלטות שרים, זאת כדי לסייע להשיב את יו"ר ש"ס אריה דרעי לשולחן הממשלה. בקואליציה מעוניינים בכך.

עוד בוואלה!

אהרן ברק: "כשאתה רואה את המינויים שהממשלה הזאת עשתה, נהיה לך חושך בעיניים"

לכתבה המלאה
רה"מ בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ', ישיבת ממשלה, 18 ביוני 2023. עמית שאבי, אתר רשמי
יקדם את המהפכה באופן חד צדדי. רה"מ נתניהו/אתר רשמי, עמית שאבי

בשיחות בבית הנשיא הקואליציה והאופוזיציה היו קרובים להסכמות סביב צמצום עילת הסבירות, אך באופוזיציה התנגדו בתוקף להחלתה על מינויי שרים - כמו במקרה של דרעי. נתניהו בונה על כך שהאופוזיציה הייתה קרובה להסכמה ומאמין שבעקבות כך המחאה לא תגבר משמעותית, גם אם מדובר במהלך חקיקה חד צדדי.

בקואליציה מציינים גם אפשרויות נוספות לחקיקה בהמשך כמו שינוי מעמד היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה, כך שהשרים לא יהיו מחויבים באופן גורף להחלטותיהם, סוגיה שעלתה אף היא בשיחות בבית הנשיא, וכן שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים באופן שיבטל את הווטו של השופטים אך גם לא יעניק רוב לקואליציה.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית, תל אביב. 17 ביוני 2023. ראובן קסטרו
נתניהו סבור שהמחאה לא תגבר משמעותית/ראובן קסטרו

"עילת הסבירות", היא העילה שמכוחה בג"ץ פוסל החלטות ממשלה והחלטות של רשויות מינהליות במקרים בהם ההחלטה פוגעת בטוהר המידות ובאמון הציבור. זוהי גם העילה שעלתה למוקד הדיון בבג"ץ דרעי, שכן מכוח עילה זו ביקשה אז היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, לפסול את מינויו של דרעי לתפקיד שר.

בשבוע האחרון, מאז הפסקת השיחות בבית הנשיא, חלק מראשי הקואליציה החלו להפעיל לחץ פומבי על נתניהו בדרישה לקדם את הרפורמה באופן חד צדדי. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ביקש להצביע על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים בהתאם לתוכנית המקורית של שר המשפטים יריב לוין, ושרים נוספים בליכוד הבהירו כי הרפורמה או חלקים ממנה יקודמו כבר "בשבועות הקרובים".

הבוקר, הודיע נתניהו בפתח ישיבת הממשלה כי יקדם חקיקה חד צדדית של המהפכה המשפטית: "נתחיל השבוע בקידום צעדים מעשיים של תיקונים במערכת המשפט באופן מדוד ואחראי".

בנימין נתניהו, יריב לוין. יונתן זינדל פלאש 90, עיבוד תמונה
"נתחיל השבוע בקידום צעדים מעשיים של תיקונים במערכת המשפט באופן מדוד ואחראי". נתניהו ולוין/עיבוד תמונה, יונתן זינדל פלאש 90

בתגובה לדבריו, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הבהיר כי "אם תהיה חקיקה חד צדדית - לא תהיה הידברות". גנץ הזהיר את נתניהו מפני מהלכי חקיקה חד צדדים ואמר כי "אם נתניהו ילך לחקיקה חד צדדית ויעשה שוב את אותה הפעולה הכוחנית והדורסנית - הוא יפגע בדמוקרטיה, בחברה הישראלית, בכלכלה ובביטחון. ואחרי כל אלו - הוא גם יכשל". לדבריו, אם נתניהו אכן יממש את דבריו "לא יהיה רוב בעם" ו"לא יהיה לו רוב בכנסת".

בתגובה לדברי נתניהו, ראש האופוזיציה יאיר לפיד התריע: "אם נתניהו יתקדם עם ההפיכה המשטרית באופן חד צדדי כפי שהצהיר, הוא יגלה שהוא ראש ממשלה של פחות מחצי עם ישראל, עם פחות מחצי מהכלכלה, פחות מחצי מהביטחון ופחות מחצי מהכנסת". מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית איימו להחריף את צעדיהם. "האיומים של נתניהו על מערכת המשפט ייענו בתגובה ציונית הולמת: הפגנות ושיבושים שיביאו לכך שכל ניסיון לפגוע במערכת המשפט ובדמוקרטיה הישראלית ייכשלו", מסרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully