וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בבית הנשיא מקדמים מתווה ביניים: הסכמות על עילת הסבירות והייעוץ המשפטי

עודכן לאחרונה: 17.5.2023 / 22:30

ברקע דשדוש בשיחות על המהפכה המשפטית, בבית הנשיא מעוניינים להגיע להסכמות חלקיות בנושאים הללו כדי לדחות את חידוש חקיקת הרפורמה ולאפשר זמן להסכמות בנושאים נוספים. באופוזיציה מתנערים: "ישנו מרחק בכל הנושאים; כל שמועות על ויתורים - הדלפות מגמתיות ומיותרות"

מפגינים ומפגינות נגד המהפכה המשפטית בתל אביב, 13 במאי 2023/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בבית הנשיא מנסים לקדם מתווה ביניים בנוגע למהפכה המשפטית, שנועד לגשר על הפערים הגדולים בסוגיות המחלוקת של הוועדה לבחירת שופטים ויאפשר את המשך קיום שיחות ההידברות. מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית כינו את המתווה המוצע "מכירת חיסול של הדמוקרטיה" וקראו שלא להיענות לפשרה. מחר הצוות של בית הנשיא יקיים התייעצויות נפרדות עם הקואליציה והאופוזיציה.

לפי המתווה המוצע של בית הנשיא, הקואליציה והאופוזיציה יגיעו להסכמות בשני נושאים - צמצום עילת הסבירות והייעוץ המשפטי למשרדי הממשלה. לאחר שיודיעו על ההסכמות, ידחו את הדיון בנושאים האחרים וכן את המשך חקיקת הרפורמה המשפטית.

בין הצדדים ישנם בין השאר פערים על הדרישה להקפאת חקיקה. באופוזיציה דורשים הקפאה של כל חקיקה משפטית למשך כנס הקיץ של הכנסת ואילו בקואליציה מעונינם לחוקק את ההסכמות כבר בכנס הקיץ הקרוב. באופוזיציה מתנים גם כל חקיקה בהסכמה בהתחייבות שלא יהיה שינוי במבנה הוועדה לבחירת שופטים. בקואליציה כבר נעתרו לבקשת בית הנשיא לקיים את הבחירות לנציגי הועדה בכנסת ולא לדחות אותן, אך ביש עתיד דורשים גם ששר המשפטים יריב לוין יתחייב לכנס את הוועדה ולא רק לבחור את נציגיה. ישנם עדייו גם פערים תוכניים בנוגע למידת צמצום עילת הסבירות והמקרים בהם יותר למשרדי הממשלה להשתמש בייעוץ משפטי חיצוני וייצוג אחר בפני בגצ.

נשיא המדינה יצחק הרצוג. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
מנסה לקדם מתווה ביניים. הרצוג/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

לפי המתווה המוצע, לאחר שיוכרזו הסכמות בשני הנושאים הראשונים הן לא יקודמו בחקיקה אלא רק במקשה אחת, לאחר שיושגו הסכמות בשאר הנושאים. מטרת המתווה היא להציג הסכמות בנושאים מסוימים על מנת להצדיק את המשך הקפאת הרפורמה המשפטית במושב הכנסת הקרוב.

לפי גורמים המעורים בשיחות, עוד לא הושגה הסכמה על המתווה עצמו וגם לא על תוכן ההסכמות. צוות ההידברות של בית הנשיא ידון עם הצדדים בנושא בימים הקרובים, בניסיון להגיע להתקדמות. לפי הגורמים, צמצום עילת הסבירות, סוגיית הייעוץ המשפטי של משרדי הממשלה והייצוג בבג"ץ הן סוגיות שיש בהן פערים יחסית קטנים בין הקואליציה והאופוזיציה.

המתווה החדש מוצג ברקע דשדוש של שיחות ההידברות בבית הנשיא בשבועות האחרונים ולחצים פנימיים בקואליציה לחדש את חקיקת המהפכה המשפטית ולחצים של המחאה על יש עתיד והמחנה הממלכתי לפרוש מהשיחות. אתמול התקיים יום שיחות נוסף שהסתיים ללא התקדמות בסוגיות שעל הפרק.

עוד בוואלה!

דריכות בבני ברק: הערב - הפגנה וחסימות נגד "ביזת הקופה הציבורית"

לכתבה המלאה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן , תל אביב, 15 באפריל 2023. ראובן קסטרו
" עוד לא הושגה הסכמה על המתווה". הפגנה נגד המהפכה המשפטית, ת"א/ראובן קסטרו

במהלך היום נועד הצוות של בית הנשיא בנפרד עם נציגי הקואליציה והאופוזיציה, ובהמשך התכנסו לארוחת צהריים משותפת. הנשיא הרצוג שהצטרף לדיון המשותף של הקואליציה והאופוזיציה ביקש לשמוע מהצדדים על תחושותיהם לגבי הליך ההידברות עד כה ואמר כי "השיחות צריכות להתחיל להתכנס". לפי גורמים שהשתתפו בשיחה, הרצוג סיפר ששוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ואמר "כולם מבינים שאי אפשר למשוך לנצח".

במחנה הממלכתי טענו מנגד כי "אין כל הסכמות בבית הנשיא, ישנו מרחק בכל הנושאים". הם הוסיפו, "הנושאים. כך או כך לא יהיו כל הסכמות עד שיוצג פתרון לוועדה לבחירת שופטים שיבטיח שלא תהיה פוליטיזציה במינוי השופטים ובמערכת המשפט בכללותה. מציעים לכולם לחדול את התדרוכים ההיסטריים, ואת הניסיון להניח בסיס להאשמות עתידיות, ולהתמקד במציאת פתרונות שישמרו על הדמוקרטיה הישראלית".

הפגנה נגד המהפכה המשפטית,קפלן, תל אביב . 15 באפריל 2023. גיתי פלטי, אתר רשמי
מובילי המחאה תקפו את הפשרה. מחאה נגד המהפכה המשפטית, ת"א/אתר רשמי, גיתי פלטי

ביש עתיד גם דחו את הפרסום והדגישו, "התחייבנו לשמור על הדמוקרטיה ועל עצמאות בית המשפט העליון ולא נוותר על כך בשום מחיר. עד שלא תכונס הוועדה לבחירת שופטים ותובטח עצמאות בית המשפט כל השמועות על ויתורים והסכמות הן הדלפות מגמתיות ומיותרות. נשמור על ישראל יהודית, דמוקרטית וחזקה, על פי ערכי מגילת העצמאות".

מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית תקפו בחריפות את מתווה הפשרה: "במקום הכרעה בסוגייה המרכזית - ועדה עצמאית ובלתי תלויה לבחירת שופטים, גנץ ולפיד נותנים יד להחלשת הביקורת השיפוטית ושומרי הסף בתמורה לכלום ושום דבר". הם קראו פנו ליו"ר המחנה הממלכתי וליו"ר יש עתיד וקראו "לא ליפול למלכודת הדיקטטורה. חוץ מהלבנת הדיקטטור אין פה שום הבטחה ליציבות הדמוקרטיה, המהלכים של ביבי לקוחים ישירות מפולין, ועצוב שהנשיא מעודד זאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully