וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הדרמה בכנסת: בקואליציה לוחצים על נתניהו לקדם את הרפורמה באופן חד צדדי

עודכן לאחרונה: 15.6.2023 / 5:57

אחרי המפלה בבחירות לנציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים, בקואליציה מחשבים מסלול מחדש. חלק מראשי הקואליציה כבר החלו להפעיל לחץ פומבי על נתניהו בדרישה לקדם את החקיקה בהקדם, אם כי יש מי שמטילים ספק בכוונתיו של רה"מ, וחוששים שהחקיקה לא תקודם לפני הקמת הוועדה

נתניהו בתגובה לדברי לפיד וגנץ: "מהרגע הראשון הם רצו לפוצץ את המו"מ בבית הנשיא" 14 ביוני 2023/ללא

אחרי המפלה לקואליציה בבחירות לנציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים, בקואליציה מחשבים מסלול מחדש. בתוך כך, שרים וחברי כנסת קראו אתמול (רביעי) לקדם את הרפורמה המשפטית בחקיקה חד צדדית, זאת לאחר שלפיד וגנץ הודיעו על הקפאת השיחות בבית הנשיא.

מצידו, ראש הממשלה בנימין נתניהו התחייב אתמול בישיבת ראשי הקואליציה כי אם לא יושגו הסכמות בבית הנשיא - תקודם חקיקה של סעיפים מסוימים ברפורמה המשפטית בתוך חודש וחצי, אך בקואליציה מטילים ספק בכוונתיו של נתניהו, וחוששים כי החקיקה לא תקודם לפני הקמת הוועדה לבחירת שופטים.

שר המשפטים, יריב לוין , מגיע לכינוס ראשי המפלגות,הכנסת, ירושלים. 14 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
יקדם את הרפורמה? שר המשפטים יריב לוין/פלאש 90, יונתן זינדל

בקואליציה לוחצים על נתניהו לקדם את הרפורמה באופן חד צדדי

חלק מראשי הקואליציה החלו ביממה האחרונה להפעיל לחץ פומבי על נתניהו בדרישה לקדם את הרפורמה באופן חד צדדי. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ביקש להצביע על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים בהתאם לתוכנית המקורית של שר המשפטים יריב לוין, ושרים נוספים בליכוד הבהירו כי הרפורמה או חלקים ממנה יקודמו כבר "בשבועות הקרובים".

אם תקודם החקיקה כבר בכנס הקיץ של הכנסת, בקואליציה היו רוצים לקדם את הסעיפים אליהם היו קרובים להגיע להסכמות בשיחות עם האופוזיציה בבית הנשיא, כמו החלשת מעמד היועצים המשפטיים וצמצום עילת הסבירות, באופן שיאפשר ליו"ר ש"ס אריה דרעי לשוב לשולחן הממשלה.

הצבעה על הועדה לבחירת שופטים בכנסת 14 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
בקואליציה לוחצים על נתניהו לקדם את הרפורמה באופן חד צדדי/פלאש 90, יונתן זינדל

אחרי ההפסד - גוטליב לא צפויה להתמודד פעם נוספת

תקנון הכנסת קובע כי ייבחרו שני נציגי כנסת לוועדה לבחירת שופטים. אתמול, בתמיכה של לפחות ארבעה "עריקים" מהקואליציה, נבחרה רק חברת הכנסת קארין אלהרר, נציגת האופוזיציה.

כעת, על הקואליציה יהיה להביא מועמד משלה לבחירה, ובהתאם להסכמים הקואליציוניים - זה אמור להיות ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית. באופן תיאורטי, האופוזיציה יכולה להעמיד מועמד נוסף מטעמה לבחירה, אך סיכויו להיבחר יהיו קלושים למדי, ואין בכוונתה לעשות זאת.

אחרי ההפסד שספגה, ח"כ טלי גוטליב מהליכוד, שסירבה להסיר את מועמדותה ובקואליציה האשימו אותה ברצון לדחות את הבחירות, לא מתכוונת להתמודד פעם נוספת. גוטליב אמנם קיבלה 15 קולות של תמיכה, הרבה מעבר למה שציפתה, אך זה היה רחוק מניצחון.

טלי גוטליב הגיעה לכינוס ראשי המפלגות,הכנסת, ירושלים. 14 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
לא תתמודד שוב. חברת הכנסת גוטליב/פלאש 90, יונתן זינדל

תהליך ספירת הקולות נעשה באופן חשאי, ולקואליציה אין יכולת לדעת מי בדיוק היו "המורדים" שהצביעו נגד עמדת הקואליציה ותמכו בח"כ אלהרר.

עם זאת, לפי התוצאות - ההערכה היא כי יש לפחות ארבעה כאלה. ח"כ גוטליב אמרה אתמול כי הם לא פעלו על דעת עצמם אלא קיבלו "הוראה מגבוה" ברומזה לכך שבחירת אלהרר שירתה את נתניהו, כך שלא נדרש להתעמת עם שותפיו בקואליציה ומנע במקביל גם את התעוררות המחאה מחדש, וכך למעשה - שמר על יציבות הכלכלה הישראלית.

לפיד וגנץ הודיעו אתמול על הקפאת השיחות בבית הנשיא עד שתוקם הוועדה לבחירת שופטים בהרכבה המלא, אך ביש עתיד פיזרו כבר מסרים לגבי ההמשך, והתנו את המשך ההידברות בכינוס הוועדה ובמינוי שופטים. מול איום זה, ניצבת האמירה של השר לוין שאין בכוונתו לכנס את הוועדה כי מדובר ב"הליך פסול ולא דמוקרטי", ובמצב כזה קשה יהיה לראות איך צומחות כאן הסכמות משותפות עד לחקיקה בשלוש קריאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully