וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיעת הליכוד החליטה להצביע נגד כל המועמדים לוועדה לבחירת שופטים

עודכן לאחרונה: 14.6.2023 / 14:46

בתום ישיבת סיעה, החליטו במפלגה ללכת על מהלך שיביא לדחייה אוטומטית של הבחירות בחודש. על פי גורמים בליכוד, ההחלטה התקבלה לאחר לחץ של לוין, סמוטריץ' ובן גביר על נתניהו, שתמך בהצבעה לנציג מהאופוזיציה. גנץ: אם הקואליציה תדחה את הבחירות לא נשב בשיחות בבית הנשיא

שידור חי ממליאת הכנסת

LIVE

סיעת הליכוד החליטה היום (רביעי) להצביע נגד כל המועמדים בבחירות לוועדה לבחירת שופטים. זאת, כדי להביא לדחיה אוטומטית של הבחירות ב-30 יום. תרגיל הדחייה של הקואליציה יאפשר לדחות את הבחירות של נציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים בחודש - עד להיוודע תוצאות הבחירות בלשכת עורכי הדין שישפיעו על מאזן הכוחות בוועדה. יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הודיע בתגובה כי אם הקואליציה תסכל את הבחירות, במפלגה לא יתייצבו לשיחות בבית הנשיא הרצוג, אותו נתניהו לא עדכן על החלטתו. גנץ ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד שוחחו עם הרצוג על ההתפתחויות. מובילי המחאה קראו לציבור לצאת לקפלן הערב ב-20:00 אם לא תמונה היום הוועדה לבחירת שופטים עם חברת האופוזיציה כחלק ממנה.

לפיד אמר כי "נתניהו איבד שליטה על ממשלתו והוא שבוי בידי הקיצוניים. הוא מרסק את הדמוקרטיה הישראלית, את הכלכלה, את הבטחון ואת אחדות העם, הפר את התחייבותו לנשיא וגורם לסיום השיחות". יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כינה את המהלך "פארסה, עוד תרגיל מלוכלך מבית היוצר של נתניהו", וקרא גם הוא ללפיד וגנץ לסגת מהשיחות בבית הנשיא. שר המשפטים לשעבר גדעון סער תקף גם הוא את נתניהו, שלדבריו "התקפל בפני הלחץ של לוין ורוטמן", וקרא להעצים את המחאה.

מעט לפני ההצבעה, פרסמו ראשי הקואליציה הודעה משותפת בה תקפו את ח"כ טלי גוטליב, שהתעקשה לא להסיר את מועמדותה, והצביעו עליה כאשמה בדחיית הבחירות. הם קראו לאופוזיציה שלא לפרוש מהשיחות בבית הנשיא. "לא מוכנים לקבל מצב שבו חבר כנסת יפעל על דעת עצמו ויפר את ההסכמים הקואליציוניים, בפרט בנושא רגיש זה. לכן החליטו ראשי הקואליציה, בלית ברירה, להפעיל את הסעיף בתקנון הכנסת שמאפשר להשאיר את המצב כפי שהוא ולא לבחור באף מועמד, עד שיתקיימו בחירות חדשות בתוך 30 יום. רק אתמול גנץ אמר שהוא יפוצץ את השיחות אם ייבחרו 2 נציגי קואליציה. זה לא קרה, ועדיין גנץ ממשיך לקרוא לפיצוץ השיחות. קוראים לאופוזיציה להפסיק להציב אולטימטומים ולהפסיק להמציא תירוצים כדי לפוצץ את השיחות".

בקואליציה מנסים להפיל את האחריות על ההחלטה לדחות את הבחירות על טלי גוטליב כדי לצייר את עצמם כמי שניסו לפעול לטובת בחירת נציג מהאופוזיציה, כחלק ממשחק ההאשמות על פיצוץ השיחות בבית הנשיא. בפועל, ראשי הקואליציה יכלו בהחלט לקיים את הבחירות גם ללא הסרת המועמדות של גוטליב ולדרוש משמעת קואליציונית סביב מועמדותו של ח"כ קרויזר, המועמד שהיה מוסכם על סיעות הקואליציה. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הורה לחברי מפלגתו להצביע בעד הנציגות של ח"כ טלי גוטליב כמועמדת הקואליציה. "כמו שהודענו מראש - אנחנו פועלים לפי מסורת של שנים שהייתה מקובלת בכנסת. לא מתערבים מי נציג הקואליציה. נצביע לנציג קואליציה ונציג אופוזיציה. אנחנו לא רוקדים לפי החליל של נתניהו".

ראש ממשלת ישראל וראש מפלגת הליכוד בנימין נתניהו מגיע לכינוס ראשי המפלגות,הכנסת, ירושלים. 14 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
ראשי הקואליציה יכריעו. נתניהו בכנסת, הבוקר/פלאש 90, יונתן זינדל

על פי גורמים בליכוד, נתניהו התכוון הבוקר להודיע לראשי הסיעות על החלטתו לעמוד בסיכום ולהביא לבחירת נציג אחד מהקואליציה ואחד מהאופוזיציה בוועדה - ובמקביל להודיע על דד ליין לשיחות בבית כנשיא תוך התחייבות לקדם את הרפורמה חד צדדית אם לא יושגו הסכמות. בפגישת ראשי המפלגות הופעל לחץ של שר המשפטים יריב לוין, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר נגד ההחלטה והוא שינה את עמדתו והחליט לפעול לדחיית הבחירות.

נתניהו התחייב בפני בית הנשיא לקיים את הבחירות לוועדה לבחירת שופטים במועדן וכסדרן. הדחייה היא הפרה של הסיכומים הללו. בימים האחרונים, עד הבוקר, לשכת נתניהו אף העבירה מסרים ברורים לבית הנשיא על כך שהחליט לפעול לבחירת נציג אופוזיציה אחד ונציג קואליציה אחד כדי לא להוביל לפיצוץ השיחות.

בישיבת ראשי הקואליציה דנו באפשרות שמהלך הדחייה יוביל לפיצוץ בשיחות בבית הנשיא והובהר כי במצב כזה יקודמו באופן חד צדדי חלק מסעיפי הרפורמה שהיו על סף הסכמות עם יש עתיד והמחנה הממלכתי, כמו החלשת מעמד היועמ"שים וצמצום עילת הסבירות.

עוד בוואלה!

רגע לפני ההצבעה על הוועדה לבחירת שופטים; נתניהו יכנס את ראשי הקואליציה ואת סיעת הליכוד

לכתבה המלאה
סעיף המאפשר את דחיית הבחירה. צילום מסך, אתר רשמי
הסעיף שמאפשר את דחיית הבחירות/אתר רשמי, צילום מסך

לדרמה של הרגע האחרון קדמה סאגה במהלכה ניסו בקואליציה לגרום לכל החברים להסיר את מועמדותם - למעט אחד, ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית, שהיה אמור להיות המועמד המוסכם, אך גם מועמדותו הוסרה. אלא שח"כ טלי גוטליב התעקשה שלא להסיר את המועמדות. "נתניהו ביקש ממני להיפגש איתו, הוא התקשר אליי", אמרה. "הוא מכיר אותי מספיק טוב לא לבקש ממני לא להסיר את המועמדות. על פי החוק הקיים, הכנסת בוחרת שני נציגים באופן חשאי לוועדה. אנחנו צריכים לתת פרס לאופוזיציה? ליש עתיד? המשילות מתבטאת בנציגות איתנה של הימין".

לאחר מכן נכנסה גוטליב לפגישה עם נתניהו, שבסיומה אמרה כי הפגישה הייתה "מורכבת", אך היא נותרה בעמדתה, ולא תסיר את מועמדותה. לדבריה, בפגישה בה ניסו לשכנע אותה להסיר את מועמדותה, הוצע להסיר את כל המועמדויות ולדחות את הבחירות בחודש. "דרעי ואמסלם צרחו עליי בחדר", סיפרה.

בישיבת סיעת הליכוד טענה גוטליב כי שוחחה עם יועמ"שית הכנסת, ולאחר מכן אמרה לחבריה בסיעה: "תצביעו נגד מועמדת האופוזיציה והיא לא תיבחר. תצביעו בעד נציג קואליציה והוא ייבחר. כך ייבחר נציג משלנו, ונציג נוסף ייבחר במועד הבא תוך 30 יום. כך תשיגו גם בחירת נציג קואליציה כבר היום וכך תרוויחו דחיה של בחירת נציג נוסף. חבל מאד שלא נתתם לי לומר זאת. אתם כמובן מוזמנים אחר בושה וביזיון להצביע כולכם נגדי".

השר דוד אמסלם תקף אותה ואמר: "מעולם לא קרה דבר כמו שקרה היום. אנחנו כבר שלושה ימים בלי שינה. בחיים לא היה זב חוטם שמחליט על סיעה שלמה. אם זה ככה, תדעו שיש פה עוד הרבה זבי חוטם בקואליציה, אם לא מצביעים היום לפי החלטת הסיעה, כולכם הולכים הביתה עוד חודש ואין פה ממשלה".

עימות חריף נרשם גם בין אמסלם לבין השרה גילה גמליאל. גמליאל ביקשה לקבל הסברים על ההחלטה לדחות את הבחירות: "אני דורשת לדעת תשובות מה יקרה בעוד חודש. לא פתחתם את ההסכמים הקואליציוניים שהיו גרועים, ועכשיו אתם לא אומרים לנו מה הרציונל של ההחלטה הזאת. אני לא מוכנה לזה יותר, למה להצביע נגד?" אמסלם השיב: "תצביעו כמו שאומרים לכם כי זה משחק קבוצתי", ולאחר מכן עזבה גמליאל את הדיון בכעס.

טלי גוטליב הגיעה לכינוס ראשי המפלגות,הכנסת, ירושלים. 14 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
התעקשה להמשיך. גוטליב/פלאש 90, יונתן זינדל

לפני ההתפתחות, נתניהו שחושש מהמחאה, נקט בקו פשרני וחתר להסכמה עם האופוזיציה. עם זאת, עדיין לא ברור אם יודיע על חקיקה חד צדדית מיד של עילת הסבירות והיועמ"שים ויגיד לאופוזיציה "תתמודדו", או שיאמר כי אם לא יהיו הסכמות תהיה חקיקה חד-צדדית.

בקואליציה יש קבוצת שרים וחברי כנסת שמבקשים להוביל לבחירת שני נציגי קואליציה בוועדה לבחירת שופטים ובכך לגרום לפיצוץ משמעותי בשיחות ההידברות. ביניהם נמצא יו"ר הציונות הדתית, השר בצלאל סמוטריץ', שיכנס הבוקר את חברי סיעתו. גורמים במפלגה אמרו: "הוא נוטה לתמוך בבחירת שני מועמדים לקואליציה, אך ישמע קודם את ראשי המפלגות הבוקר".

בינתיים, קיימת עדיין מחלוקת על משך ההקפאה של חקיקה משפטית בהמשך הקדנציה הנוכחית. בעוד האופוזיציה דורשת כי לא תהיה עוד חקיקה בנושאים שקשורים במערכת המשפט עד סוף הכנסת הנוכחית, שר המשפטים יריב לוין מבקש להקפיא את החקיקה לשנה בלבד.

טופס בחירת נציגי הכנסת לוועדות המינויים לנושאי משרות שיפוטיות. ללא, צילום מסך
טופס בחירת נציגי הכנסת לוועדה למינוי שופטים/צילום מסך, ללא
בווידאו: נתניהו עולה במדרגות לאחר החלטת הליכוד להצביע\ נגד כל המועמדים לוועדה למינוי שופטים/רוני כנפו
ישיבת סיעת "יש עתיד". 14 ביוני 2023. דוברות יש עתיד, אתר רשמי
"נתניהו איבד שליטה". לפיד בישיבת סיעת יש עתיד, היום/אתר רשמי, דוברות יש עתיד
שר המשפטים, יריב לוין , מגיע לכינוס ראשי המפלגות,הכנסת, ירושלים. 14 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
לוין, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

"אני לא יודעת מה תהיה ההחלטה - אני מקווה שמה שנחליט כסיעה, זה מה שיהיה", אמרה ח"כ קטי שטרית (הליכוד) הבוקר ב-103FM והבהירה כי תפעל לפי החלטת הסיעה. בהמשך, עוד טענה שטרית כי "אנחנו רוצים שופטים מקצועיים ומגוונים, שלא תהיה להם אג'נדה אחת. אנחנו רוצים שכל אדם שמגיע לבית המשפט ידע שיש שופטים בישראל שהם גם מבינים ללבו ולא רק בצדק". לדבריה, שני הצדדים הגיעו להסכמות בבית הנשיא במו"מ על הרפורמה. "צריכה ליפול החלטה מה יהיה עם זה".

ח"כ זאב אלקין (המחנה הממלכתי), שהתראיין לתכנית, אמר, בניגוד לח"כ שטרית, כי "אין סיכומים בבית הנשיא, אפילו עוד לא החליפו נוסחים ברורים. האם אפשר להגיע לסיכומים בחלק מהשאלות? אני מעריך שכן. לפי מה שאני יודע יש סיכוי לא רע להגיע לסיכומים בחלק מהנושאים, אבל זה עדיין לא שם".

יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר אמר הבוקר לחברי סיעתו כי "אסור לפספס הזדמנות היסטורית. בדיון היום אבקש גם להביא מיידית לקריאה שניה ושלישית את החלקים החשובים של הרפורמה. אם אין הסכמות אז צריך להפסיק לחכות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר כינוס ראשי מפלגות הקואליציה. 14 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
נתניהו בכנסת, היום/פלאש 90, יונתן זינדל
יצחק קרויזר, מגיע לכינוס ראשי המפלגות,הכנסת, ירושלים. 14 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
המועמד המועדף. ח"כ קרויזר, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

מנגד, אייל נווה, ממובילי מחאת "אחים לנשק", התראיין גם הוא לתכנית "שבע תשע" ואמר כי "אנחנו רוצים לשמור את ישראל יהודית ודמוקרטית לדורות, זה אומר שלא אירוע נקודתי הוא מה שמוביל אותנו אלא הסתכלות על כל עם ישראל ועל המדינה באופן כללי". הוא הוסיף כי הוא "מצר על זה שהמנהיגות שלנו מושכת אותנו עד לשניות האחרונות כמו באיזה סרט דרמה, אבל זה לא אמור להיות ככה במדינה מתוקנת. אני מקווה שהיום יהיה לנו נציג קואליציה ונציג אופוזיציה כמו שהיה ברוב המקרים ונוכל להמשיך להתקדם".

לדבריו, "אנחנו גוף מאוד מסודר ומאוד גדול ומאוד אקטיבי במחאה, ואנחנו נשפוט לפי מה שקורה. אני כבר למדתי על בשרי שאמרתי שאני נורא מתרגש ואני רואה שמדינת ישראל חוזרת לפסים וזה לא קרה".

"ברור שלא מקובל עלינו שייבחרו שני נציגי קואליציה וברור שזה מביא את הוועדה לבחירת שופטים בדיוק להפיכה המשטרית שאותה אנחנו מנסים למנוע, אבל אנחנו מסתכלים על זה בראייה יותר רחבה, על מה יקרה בעתיד", ציין. "גם אם ייבחר נציג קואליציה ונציג אופוזיציה, זה לא אומר שהפסקנו. אנחנו נסתכל על הדבר הזה תוך שמירה על ישראל בטווח ארוך. נבעיר את הרחובות אם ייבחרו שני נציגי קואליציה", הדגיש.

ביש עתיד ובמחנה הממלכתי עלה חשש כי בשל ההתנגדות של ישראל ביתנו והעבודה לשיחות ההידברות בבית הנשיא, חברי הכנסת של המפלגות יצביעו עבור שני מועמדים מהקואליציה, אם יהיו כאלה. בימים האחרונים, גורמים בקואליציה דחקו בנתניהו להתנות בפומבי כי אם לא יהיו הסכמות עם האופוזיציה בבית הנשיא - הקואליציה תחוקק כבר בכנס הקיץ של הכנסת לפחות שני סעיפים ברפורמה המשפטית: החלשת מעמד היועצים המשפטיים וצמצום עילת הסבירות.

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר השבוע כי צמצום עילת הסבירות זאת הסכמה שעשויה גם להחזיר את יו"ר ש"ס אריה דרעי לשולחן הממשלה. יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ לא שלל אפשרות כזאת ואמר השבוע בישיבת הסיעה בכנסת כי "הדיון הוא על צמצום ביקורת שיפוטית אך לא על התוצאה שזה עשוי להוביל אליה". גורמים ביש עתיד הבהירו כי צמצום עילת הסבירות עשויה להשליך רק על מדיניות הממשלה ולא על החלטות כמו מינויי שרים, אך נושא זה עדיין במחלוקת בשיחות עם הקואליציה.

בני גנץ. ראובן קסטרו
"הדיון הוא על צמצום ביקורת שיפוטית אך לא על התוצאה שזה עשוי להוביל אליה", גנץ/ראובן קסטרו

תוצאות ההצבעה יפורסמו לאחר ספירה קפדנית בין השעות 14:00-15:00 ואם ייבחרו לבסוף נציג קואליציה ונציגת אופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים, יהיה זה הישג משמעותי ראשון עבור האופוזיציה שהצליחה לבלום את השינוי בהרכב הוועדה לבחירת השופטים. מדובר בסעיף הכי בולט ברפורמה שהציג שר המשפטים לוין וקידם בכנסת יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן. עם זאת, לוין כבר הבהיר כי אין בכוונתו לכנס את הוועדה לטובת מינוי שופטים כי הליך הבחירה "הוא פסול ולא דמוקרטי", כלשונו.

מובילי ההתנגדות למחאה מסרו לקראת ההצבעה כי הם "דרוכים ונמצאים כולנו בדקת קריאה. במידה ונציגת האופוזיציה לא תיבחר כחברה בוועדה לבחירת שופטים ,הכול יתלקח. מציעים לממשלה לא לנסות אותנו. אך גם אם תיבחר, כל עוד איום הדיקטטורה לא ייגנז, והחשש מפני פשרה רקובה לא יוסר, המחאה תימשך ותתעצם. מול בתי הפוליטיקאים, בכנסים, ובקפלן. נמשיך בחובתנו להציל את הדמוקרטיה הישראלית מידי אלה הרוצים להפוך אותה לדיקטטורה משיחית ומסוכנת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully