וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה בכנסת: בעזרת ח"כים מהקואליציה - אלהרר נבחרה לוועדה למינוי שופטים

עודכן לאחרונה: 14.6.2023 / 22:18

אחרי החלטת ראשי הקואליציה להצביע נגד המועמדות, לפחות 4 ח"כים מהקואליציה הצביעו לנציגת האופוזיציה. טלי גוטליב לא נבחרה; בתוך 30 יום יתקיימו בחירות חוזרות למועמד הקואליציה. ספירת הקולות חזרה על עצמה שלוש פעמים בגלל תוצאות צמודות

נתניהו בתגובה לדברי לפיד וגנץ: "מהרגע הראשון הם רצו לפוצץ את המו"מ בבית הנשיא" 14 ביוני 2023/ללא

חברת הכנסת קארין אלהרר מיש עתיד נבחרה היום (רביעי) לוועדה למינוי שופטים למרות הוראת ראש הממשלה בנימין נתניהו להצביע נגד מינויה. זאת, בעזרת לפחות ארבעה חברי כנסת מהקואליציה שהפרו את המשמעת הקואליציונית ותמכו במועמדת האופוזיציה. לאחר יותר משעתיים במהלכן נספרו הקולות שלוש פעמים בגלל תוצאות צמודות, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה הודיע כי אלהרר נבחרה ברוב של 58 חברי כנסת שהצביעו בעד, אל מול 56 שהצביעו נגד.

מנגד, חברת הכנסת טלי גוטליב, שסירבה להסיר את מועמדותה חרף הלחצים מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו ומקורביו, לא הצליחה להיבחר לוועדה, והיא זכתה לתמיכה של 15 חברי כנסת בלבד, לעומת 59 ח"כים שהתנגדו למינוי שלה.

בהינתן מצב זה, הכנסת תידרש בתוך 30 ימים לקיים בחירות חוזרות לנציג הקואליציה בוועדה לבחירת שופטים, ונציגי הקואליציה בוועדה לבחירת דיינים וקאדים. לאחר פרסום התוצאות, גוטליב הסתובבה בכנסת כשהיא צועקת: "זה בדיוק מה שאמרתי בבוקר שיקרה, כשלא מקשיבים לי - ככה זה נראה". מנגד, כמה מחברי הכנסת מהאופוזיציה צהלו וצעקו "יש".

קארין אלהרר בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
חברת הכנסת קארין אלהרר בהשבעת הכנסת ה-25, נובמבר 2022/ראובן קסטרו

באשר לוועדה לבחירת דיינים, חברת הכנסת פנינה תמנו-שטה נבחרה לוועדה ברוב של 60 חברי כנסת שהצביעו בעד המינוי לעומת 54 שהתנגדו לו. גם במקרה זה, תתקיים בחירות חוזרות לנציג הקואליציה בתוך 30 ימים. חברי הכנסת אחמד טיבי ומנסור עבאס, שהגישו מועמדותם לוועדה לבחירת קאדים לא זכו לרוב קולות, לא נבחרו לוועדה וגם במקרה הזה, תתקיים בחירות חוזרות תוך 30 ימים. בחבר הכנסת אחמד טיבי תמכו 51 לעומת 59 שהתנגדו, ובחבר הכנסת מנסור עבאס תמכו 51 לעומת 60 שהתנגדו.

גם בוועדת המינויים לקאדים-מד'הב לא נרשמה הכרעה, לאחר שחבר הכנסת חמד עמר לא הצליח לגרוף רוב, ובחירות נוספות יתקיימו בתוך 30 ימים.

יצוין כי לפי חוק יסוד: השפיטה, ניתן לכנס את הוועדה לבחירת שופטים אם מספר חבריה עומד לפחות על שבעה חברים. כרגע יש בוועדה שמונה חברים, עם זאת, לא ברור מבחינה משפטית האם היעדר נציג מהכנסת עונה על ההגדרה להפחתה במספר החברים. משפטן בכיר לשעבר, שכיהן בכמה תפקידים במשרדי הממשלה הסביר לוואלה! כי "ישנה חוות דעת של היועמ"ש ושופט בית המשפט העליון בדימוס בעניין אחר, שקובעת כי כאשר מקימים ועדה, עליה להיות מוקמת עם המספר המקסימלי, ורק אם נבצר מחבר הוועדה לכהן בהמשך - יהיה אפשר לכנס את הוועדה".

עוד בוואלה!

רגע לפני ההצבעה על הוועדה לבחירת שופטים; נתניהו יכנס את ראשי הקואליציה ואת סיעת הליכוד

לכתבה המלאה
טלי גוטליב הגיעה לכינוס ראשי המפלגות,הכנסת, ירושלים. 14 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"זה בדיוק מה שאמרתי בבוקר שיקרה, כשלא מקשיבים לי - ככה זה נראה". חברת הכנסת גוטליב/פלאש 90, יונתן זינדל

התוצאות הדרמטיות התפרסמו ברקע החלטת ראשי הקואליציה ברגע האחרון להצביע נגד כל המועמדים בבחירות לוועדה לבחירת שופטים, כדי להביא לדחייה אוטומטית של הבחירות. תרגיל הדחייה של הקואליציה יאפשר לדחות את הבחירות של נציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים בחודש - עד להיוודע תוצאות הבחירות בלשכת עורכי הדין שישפיעו על מאזן הכוחות בוועדה.

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הודיע בתגובה כי אם הקואליציה תסכל את הבחירות, במפלגה לא יתייצבו לשיחות בבית הנשיא הרצוג, אותו נתניהו לא עדכן על החלטתו. גנץ ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד שוחחו עם הרצוג על ההתפתחויות, ובתום ספירת הקולות, השניים ימסרו הצהרה משותפת.

לאחר שנודע כי חברת הכנסת אלהרר נבחרה לוועדה, מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית פרסמו הודעה לקונית בה כתבו כי "ישנן קריאות ספונטניות להגיע הערב לקפלן". זאת, לאחר שמוקדם יותר היום קראו באופן מפורש לצאת לקפלן הערב בשעה 20:00, אם לא תמונה היום הוועדה לבחירת שופטים עם חברת האופוזיציה כחלק ממנה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו וחה"כ טלי גוטליב במליאת הכנסת. 14 ביוני 2023. דני שם טוב, דוברות הכנסת
נתניהו וגוטליב בכנסת, היום/דוברות הכנסת, דני שם טוב

מצידו, לפיד אמר כי "נתניהו איבד שליטה על ממשלתו והוא שבוי בידי הקיצוניים. הוא מרסק את הדמוקרטיה הישראלית, את הכלכלה, את הבטחון ואת אחדות העם, הפר את התחייבותו לנשיא וגורם לסיום השיחות". יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כינה את המהלך "פארסה, עוד תרגיל מלוכלך מבית היוצר של נתניהו", וקרא גם הוא ללפיד וגנץ לסגת מהשיחות בבית הנשיא. שר המשפטים לשעבר גדעון סער תקף גם הוא את נתניהו, שלדבריו "התקפל בפני הלחץ של לוין ורוטמן", וקרא להעצים את המחאה.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' תקף את הודעתו של גנץ על שיקפיא את השתתפות מפלגתו בשיחות בבית הנשיא אם לא תיבחר נציגת האופוזיציה לוועדה לבחירת שופטים. "האיומים של האופוזיציה לפוצץ באופן חד צדדי את השיחות בבית הנשיא חושפים את הפנים האמיתיות שלהם. הם לא מחפשים פשרות והסכמות, הם רוצים להפיל את הממשלה", אמר. "אנחנו לא ניכנע, לא נתקפל ולא נקבל תכתיבים חד צדדיים", הוסיף. בהמשך, השר הודיע כי "לא נסכים להקפיא את ליבת הרפורמה. אם האופוזיציה תפוצץ את השיחות בבית הנשיא, אנחנו נחוקק באופן עצמאי בהתאם למנדט שקיבלנו בציבור הישראלי".

הצבעה על הועדה לבחירת שופטים בכנסת 14 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
נתניהו מצביע במליאה, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

מעט לפני ההצבעה, פרסמו ראשי הקואליציה הודעה משותפת בה תקפו את ח"כ טלי גוטליב, שהתעקשה לא להסיר את מועמדותה, והצביעו עליה כאשמה בדחיית הבחירות. הם קראו לאופוזיציה שלא לפרוש מהשיחות בבית הנשיא.

"לא מוכנים לקבל מצב שבו חבר כנסת יפעל על דעת עצמו ויפר את ההסכמים הקואליציוניים, בפרט בנושא רגיש זה. לכן החליטו ראשי הקואליציה, בלית ברירה, להפעיל את הסעיף בתקנון הכנסת שמאפשר להשאיר את המצב כפי שהוא ולא לבחור באף מועמד, עד שיתקיימו בחירות חדשות בתוך 30 יום. רק אתמול גנץ אמר שהוא יפוצץ את השיחות אם ייבחרו 2 נציגי קואליציה. זה לא קרה, ועדיין גנץ ממשיך לקרוא לפיצוץ השיחות. קוראים לאופוזיציה להפסיק להציב אולטימטומים ולהפסיק להמציא תירוצים כדי לפוצץ את השיחות".

הצבעה על הועדה לבחירת שופטים בכנסת 14 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
גנץ, ליברמן וחברי האופוזיציה מתייעצים, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

בקואליציה מנסים להפיל את האחריות על ההחלטה לדחות את הבחירות על טלי גוטליב כדי לצייר את עצמם כמי שניסו לפעול לטובת בחירת נציג מהאופוזיציה, כחלק ממשחק ההאשמות על פיצוץ השיחות בבית הנשיא. בפועל, ראשי הקואליציה יכלו בהחלט לקיים את הבחירות גם ללא הסרת המועמדות של גוטליב ולדרוש משמעת קואליציונית סביב מועמדותו של ח"כ קרויזר, המועמד שהיה מוסכם על סיעות הקואליציה. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הורה לחברי מפלגתו להצביע בעד הנציגות של ח"כ טלי גוטליב כמועמדת הקואליציה. "כמו שהודענו מראש - אנחנו פועלים לפי מסורת של שנים שהייתה מקובלת בכנסת. לא מתערבים מי נציג הקואליציה. נצביע לנציג קואליציה ונציג אופוזיציה. אנחנו לא רוקדים לפי החליל של נתניהו".

מנגד, במחנה הממלכתי הודיעו כי הסיעה לא תצביע בעד ח"כ טלי גוטליב: "לא נשחק במשחקים ונסתכן בהשארת ח"כ גוטליב כחברה בוועדה לבחירת שופטים משום שזה עלול לפגוע בבחירות השופטים. מצביעים בעד ח"כ קארין אלהרר בלבד".

מזכיר הממשלה: "גנץ ולפיד הסכימו לאפשר את חזרת דרעי לממשלה"

אחרי הפארסה של הקואליציה, מזכיר הממשלה יוסי פוקס החליט לחשוף בריאיון לכאן 11 כי יש עתיד והמחנה הממלכתי הסכימו בשיחות ההידברות בבית הנשיא סביב המהפכה המשפטית, למתווה לצמצום עילת הסבירות שיאפשר את שובו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשולחן הממשלה.

במחנה הממלכתי וביש עתיד הכחישו את דבריו טענו כי מדובר ב"שקר מוחלט ועלוב". "הנסיון של מזכיר הממשלה להציג הסכמות בבית הנשיא הוא ביזוי מוסד הנשיאות. מדובר בשקר מוחלט. אין שום הסכמות בבית הנשיא, ולא הסכמנו לאפשר לדרעי לחזור לשולחן הממשלה", נמסר מיש עתיד. "מצופה ממזכיר הממשלה לזכור שהוא עובד ציבור, ולא פעיל פוליטי שיכול להפיץ פייק ניוז. מדובר בשקר עלוב", הוסיפו במחנה הממלכתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully