וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אהרן ברק: "כשאתה רואה את המינויים שהממשלה הזאת עשתה, נהיה לך חושך בעיניים"

עודכן לאחרונה: 18.6.2023 / 22:24

נשיא בית המשפט העליון לשעבר התייחס בכנס באוניברסיטת רייכמן לצמצום עילת הסבירות ואמר כי הוא בעד צמצום התערבות בג"ץ במדיניות גבוהה של הממשלה, "אם זה מרצה את לוין". אולם לטענתו, לאור התנהלות הממשלה, "נכון מאוד שלעניין המינויים נשאיר את המצב על כנו"

אהרן ברק: כשאתה רואה את המינויים שהממשלה הזאת עשתה נהיה לך חושך בעיניים/גו לייב

נשיא בית משפט העליון לשעבר, אהרן ברק, התייחס היום (ראשון) בכנס "חוקתיות במשבר או משבר חוקתי" באוניברסיטת רייכמן, לצמצום עילת הסבירות במסגרת המהפכה המשפטית ואמר כי "עילת הסבירות חשובה מאוד", אולם לטענתו, "פיתוחה לא אומר שתופעל על שאלות של מדיניות. בימים אלה מתגבשות בבית הנשיא הסכמות לצמצום עילת הסבירות בנושאים של מדיניות הממשלה - אם זה יספק את יריב לוין, אני בעד".

מנגד, טוען ברק, לאור התנהלות ממשלת נתניהו, "נכון מאוד שלעניין המינויים נשאיר את המצב על כנו. מינויים זה חשוב מאוד. כשאתה רואה את המינויים שהממשלה הזאת עשתה נהיה לך חושך בעיניים". ברק התייחס גם לרפורמה שמקדמת הקואליציה במערכת המשפט, ואמר: "אני בעד רפורמה בבתי המשפט - אבל לא הרפורמה הזאת. אני חושב שהרפורמה שאני בעדה היא הוספת שופטים, מתמחים ותקנים לעוזרים משפטיים".

יריב לוין , אהרון ברק. פלאש 90: יונתן זינדל, ראובן קסטרו, אתר רשמי
יריב לוין , אהרון ברק/אתר רשמי, פלאש 90: יונתן זינדל, ראובן קסטרו

בנוסף, התייחס ברק גם למשא ומתן לפשרה בין נציגי הקואליציה והאופוזיציה אודות הרפורמה המשפטית בבית הנשיא: "אני בירכתי על התהליך שמתקיים בבית הנשיא - הוא נכון". לדבריו, "אני מסכים שצריך להגיע להבנה ולפשרה. היו לי שלוש שיחות עם הנשיא ואמרתי לו שאנחנו נמצאים ברגע חוקתי, צריך לפתוח פתח לפתירת הבעיות. מדובר בתהליך, והבה נפתח עכשיו תהליך שבו נתמודד עם הבעיות החוקתיות האמיתיות שלנו".

"עילת הסבירות", היא העילה שמכוחה בג"ץ פוסל החלטות ממשלה והחלטות של רשויות מינהליות במקרים בהם ההחלטה פוגעת בטוהר המידות ובאמון הציבור. זוהי גם העילה שעלתה למוקד הדיון בבג"ץ דרעי, שכן מכוח עילה זו ביקשה אז היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, לפסול את מינויו של דרעי לתפקיד שר.

בקואליציה בוחנים אפשרות לקדם בחודש הקרוב את ההצעה לצמצום עילת הסבירות כחלק מהרפורמה המשפטית, זאת על פי מתווה שהציג בעבר שופט בית המשפט העליון נועם סולברג. ההצעה תיטול מבית המשפט את היכולת לקבוע שהחלטות שהתקבלו בממשלה לוקות בחוסר סבירות ולכן דינן להיפסל. טרם ברור מה יהיה הנוסח הסופי והאם יחול גם על מינויי נבחרי ציבור והחלטות שרים. בשיחות בבית הנשיא הקואליציה והאופוזיציה היו על סף הסכמות סביב צמצום עילת הסבירות ולפיהן היא לא תחול על החלטות שמתקבלות בממשלה אך באופוזיציה התנגדו בתוקף להחלתה על מינויי שרים - כמו במקרה של אריה דרעי.

יו"ר ש"ס, אריה דרעי, מגיע לכינוס ראשי המפלגות,הכנסת, ירושלים. 14 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
יו"ר ש"ס, אריה דרעי, מגיע לכינוס ראשי המפלגות,הכנסת, ירושלים. 14 ביוני 2023/פלאש 90, יונתן זינדל

בשבוע האחרון, מאז הפסקת השיחות בבית הנשיא, חלק מראשי הקואליציה החלו להפעיל לחץ פומבי על נתניהו בדרישה לקדם את הרפורמה באופן חד צדדי. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ביקש להצביע על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים בהתאם לתוכנית המקורית של שר המשפטים יריב לוין, ושרים נוספים בליכוד הבהירו כי הרפורמה או חלקים ממנה יקודמו כבר "בשבועות הקרובים".

הבוקר, הודיע נתניהו בפתח ישיבת הממשלה כי יקדם חקיקה חד צדדית של המהפכה המשפטית: "נתחיל השבוע בקידום צעדים מעשיים של תיקונים במערכת המשפט באופן מדוד ואחראי". אם הדבר אכן יצא לפועל, בקואליציה היו רוצים לקדם את הסעיפים אליהם היו קרובים להגיע להסכמות בשיחות עם האופוזיציה בבית הנשיא, ובהם צמצום עילת הסבירות, באופן שיאפשר ליו"ר ש"ס אריה דרעי לשוב לשולחן הממשלה.

"פערים גדולים בין הצדדים"

יש עתיד והמחנה הממלכתי פרסמו הודעה משותפת שבה נאמר: "לא היו הסכמות לא בנושא חוק היועמ"שים ולא בנושא עילת הסבירות. מעולם לא הועבר באישורנו או בידיעתנו שום נייר שמביע הסכמה. קיימים פערים גדולים בין הצדדים גם בעילת הסבירות וגם בייעוץ המשפטי. נתניהו צריך לסיים את תהליך בחירת הוועדה לבחירת שופטים ולשוב להידברות. צעדים חד צדדיים יקברו את תהליך ההידברות ויגרמו נזק בל ישוער לכלכלה הישראלית, לבטחון הלאומי ולאחדות העם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully