וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויכוח חריף בממשלה על הרבנים הראשיים; בן גביר לשרי ש"ס: מספיק עם הטריקים והשטיקים

עודכן לאחרונה: 18.6.2023 / 16:52

במהלך דיון על דחיית הבחירות לתפקיד הרבנים הראשיים, שרים האשימו את חברי ש"ס: "במקום מינויים מקצועיים אתם ממנים לפי פוליטיקה". ויכוח נוסף התגלע בין השרות גמליאל ודיסטל: "תקפצי לי מפגרת, אף אחד לא אוהב אותך; איפה המדפסת? את פתטית"

מהומה בסיעת ש"ס מפגינים התפרצו לדברי דרעי והוצאו באלימות מהחדר. 13 בפברואר 2023/רוני כנפו

הממשלה אישרה היום (ראשון) את ההחלטה שנועדה לדחות את הבחירות לתפקיד הרבנים הראשיים שהיו אמורים להיערך בחודש אוקטובר הקרוב. מי שהוביל את המהלך הוא שר הדתות מש"ס מיכאל מלכיאלי, והוא ספג ביקורת חריפה מצד נציגי יהדות התורה ועוצמה יהודית.

למרות שהנימוק הרשמי לדחייה היה "טוהר הבחירות" ולהימנע מסמיכות לבחירות לרשויות המקומיות, יו"ר ש"ס אריה דרעי רצה במהלך בשל חוסר יכולת להכריע בין מועמדותו של אחיו, הרב יהודה דרעי לזו של חברו, הרב דוד יוסף, לתפקיד הרב הראשי הספרדי.

יו"ר ש"ס, אריה דרעי, מגיע לכינוס ראשי המפלגות,הכנסת, ירושלים. 14 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
ביקש לדחות את הבחירות לתפקיד הרבנים הראשיים. דרעי/פלאש 90, יונתן זינדל

השר איתמר בן גביר האשים את שרי ש"ס ואמר להם: "מספיק עם הטריקים, מספיק עם השטיקים, כל הזמן אתם מחפשים איך לעשות מעקפים ולא ללכת בדרך המלך. אי אפשר לעשות דילים בחדרים הסגורים. בחירות לרבנות הראשית לישראל, צריכות להיות נקיות מכל הפוליטיקה שאתם מנסים להכניס".

לדבריו הצטרף גם השר מאיר פרוש מיהדות התורה: "לא דיברתם איתנו. לא שיתפתם אותנו. בכל דבר אומרים לא לדחות כי צריך להיות נקי כפיים ודווקא בבחירות של ענייני דת, אתם הופכים את זה לפוליטי". גם השר עמיחי אליהו ששמו של אביו הוזכר כמועמד אפשרי במרוץ אמר: "זה הופך לעסקנות פוליטית. בתקופה שכל כך חשוב להחזיר את האמון של הציבור ברבנות הראשית וברבני הערים. במקום מינויים מקצועיים או אנשים יראי שמיים, אתם ממנים לפי פוליטיקה".

העימות בין בין גביר לש"ס נמשך גם בישיבת ראשי הקואליציה, ובמהלך הישיבה צעק יו"ר עוצמה יהודית לעבר השר מלכיאלי רמזים על כך שמפלגתו הובילה לבחירתה של קארין אלהרר לנציגת הוועדה לבחירת שופטים

"כל הזמן אתם עושים שטיקים וטריקים ולא בטוח שלא עשיתם את זה בבחירות לשופטים. אתם מתנהגים כאילו אין שותפים. הולכים בדרך עקומה ולא ישרה. מאיפה באה ההצעה העקומה הזאת לדחות בחירות לתפקיד הרבנים הראשיים. בואו נעצור את חוקי הדחייה לרבנים ונשב ביחד. אתם מעדיפים לא לדבר ולפעול בנפרד בלי להתייעץ", אמר בן גביר.

איתמר בן גביר, הפגנת הימין בעד המהפכה המשפטית, רחבת מוזיאון ת"א,ת"א 1 ביוני 2023. ראובן קסטרו
"יש לפרקליטות יד אחת עם ש״ס". בן גביר/ראובן קסטרו

מזכיר הממשלה יוסי פוקס ניסה להגן על המהלך של הדחייה ואמר, "אבל הפרקליטות מסכימה עם ש"ס". השר בן גביר השיב: "כאן חשדתי. יש לפרקליטות יד אחת עם ש"ס". השר אליהו הוסיף: "לא משנים כללי משחק תוך כדי מערכת בחירות". כשהשר מלכיאלי ניסה להתגונן ותהה: "מה אתם חושבים? שאנחנו מחפשים גוף בוחר שטוב רק לנו?", השר אליהו השיב: "כן" וחברו למפלגה השר יצחק וסרלאוף טען: "כשם שכשהייתה מחלוקת בממשלה על החלטת הציונות, העבירו את זה לישיבת ראשי הקואליציה, מבקש גם כאן לדחות את זה לדיון לישיבת ראשי קואליציה".

בסוף העימות בין הצדדים, הממשלה החליטה לאשר את הצעת הדחייה, למרות התנגדותם של שרי עוצמה יהודית. על פי ההחלטה, מועד הבחירות לתפקיד הרבניים הראשיים יידחה לחודש העברי ניסן, בעוד כחצי שנה.

לאחר הוויכוח, שר בעוצמה יהודית יצא בביקורת חריפה נגד ש"ס: "מרגע הקמת הממשלה היה רושם שאת ש"ס ודרעי לא מעניינת רפורמה אמיתית במערכת המשפט, אלא תיקון חקיקה שיאפשר את ישיבתו של דרעי בשולחן הממשלה. זה תיקון חשוב, אבל לא לשם כך קיבלנו מנדט מהבוחרים שלנו - שרוצים תיקון אמיתי ויסודי ולא תיקון פרסונלי במערכת המשפט".

גלית דיסטל אטבריאן. ראובן קסטרו
"תקפצי לי". דיסטל/ראובן קסטרו

ויכוח נוסף התגלע בישיבת הממשלה בין השרות גילה גמליאל וגלית דיסטל-אטבריאן, אחרי שהשר אבי דיכטר העלה נושא מתוך ההסכמים הקואליציניים עם בן גביר, שלטענתו פוגע בעבודתו. גמליאל אמרה לבן גביר "תן לדיכטר לעבוד, ההסכם הקואליציוני גומר את הליכוד"; לכך דיסטל השיבה, "מה את מתערבת בכלל?". משם, הוויכוח הסלים.

גמליאל: "סליחה, אל תתערבי בכלל".

דיסטל: "תקפצי לי מפגרת. את אבן בנעל של הקואליציה".

גמליאל הגיבה: "איפה המדפסת? אני רוצה שתדפיסי לי את זה כתוב".

דיסטל: "את לא מבינה שאף אחד לא סובל אותך. את נאחזת בציפורניים, אף אחד לא אוהב אותך".

גמליאל: "את שרה פתטית".

‏גלית דיסטל הגיבה לסערה וכתבה שגילה גמליאל הגיעה באיחור לישיבת הממשלה ואז "התחילה לצעוק ולצרוח על כולם כרגיל". היא לא חזרה בה מדבריה: "‏כשאמרתי לה (לא בצרחות אבל בהחלט בקול רם) שהיא אבן בנעל של הקואליציה ושההתנהלות שלה פתטית, היא פתאום התחילה לצרוח שאני מקללת אותה ואף לתדרך כתבים כיד הדמיון הטובה עליה. ‏אז כן, אני עומדת מאחורי כל מילה שאמרתי: ‏גילה גמליאל היא אבן בנעל של הקואליציה וההתנהלות שלה מביכה (ומדאיגה) בלשון המעטה".

בעקבות הדברים, ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר לשרות, שהוא לא מוכן לקבל התנהלות כזאת בישיבות הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully