וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד מרצה דסנטיס את הימין הקיצוני כדי לחזק את מעמדו לקראת 2024

עודכן לאחרונה: 22.5.2023 / 12:32

מושל פלורידה אינו מנסה לפנות לחלק המתון והרציונלי של המפלגה הרפובליקנית, כי אם לאותו בסיס קיצוני שהביא לטראמפ את ניצחונו ב-2016, בעזרת שלל חקיקות שכוללות הגבלות דרקוניות על הפלות והרחבת עונש המוות - וחוק שיבטל את הדרישה שיתפטר מתפקיד מושל אם יתמודד לנשיא

מושל פלורידה הרפובליקני רון דסנטיס צפוי להודיע השבוע על התמודדותו בבחירות לנשיאות 2024. הוא נחשב ליריב החזק ביותר של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ במפלגה הרפובליקנית ולתקווה של מתנגדי טראמפ בתוך המפלגה.

כדי לחזק את מעמדו בקרב בסיס הבוחרים הרפובליקני, דסנטיס חוקק השנה כמה חוקים שבוודאי ריצו את הימין הקיצוני, כגון מגבלות על הפלה, על טיפולי התאמה מגדרית לקטינים ועל לימודי נטייה מינית בבתי הספר. בנוסף, הוא הרחיב את עונש המוות ואישר החזקת נשק מוסתר בפומבי - והשיא: דסנטיס מנהל מלחמה אישית נגד החברה האהובה בארצות הברית: דיסני.

שלל החקיקות שמנוגדות לזכויות הפרט הן חלק ממלחמת תרבות שדסנטיס מאמין תסייע לבסס אותו כמחליף לטראמפ, לשעבר בעל בריתו. הוא אינו מנסה לפנות לחלק המתון והרציונלי של המפלגה הרפובליקנית כי אם לאותו בסיס שהביא לנשיא לשעבר את ניצחונו ב-2016 ולהמשיך את הפילוג בתוך המפלגה ובארצות הברית.

חבר בית הנבחרים האמריקני רון דסנטיס. רויטרס
מושל פלורידה רון דסנטיס/רויטרס

איסור הפלה לאחר השבוע השישי של הריון

באפריל, דסנטיס חתם על חוק שאוסר על הפלות לאחר השבוע השישי של הריון והפך את פלורידה לאחת המדינות המגבילות ביותר בארצות הברית בנושא זכויות רבייה. התוצאה: נשים רבות מהדרום העמוק השמרני והדתי יותר של ארצות הברית כבר אינן יכולות לנסוע לפלורידה כדי לבצע הפלה.

דסנטיס החליף איסור קודם על הפלה לאחר השבוע ה-15 שעליו חתם המושל באפריל 2022 - עוד לפני שבית המשפט העליון הפך את החקיקה ההיסטורית מ-1973 שהעניקה לנשים ברחבי ארצות הברית את הזכות להפלה בטוחה.

עם זאת, בזמן שעל החוק הישן יותר דסנטיס חתם בכנסייה לעיני כל, את החוק החדש והמגביל יותר הוא העביר באישון ליל במשרדו ללא הודעה פומבית. החוק החדש מאשר יוצאים מהכלל במקרים של אונס, גילוי עריות והצלת חיי האם. הוא לא ייכנס לתוקף עד שבית המשפט העליון של פלורידה יחליט אם לערער על החוק הישן שאוסר הפלות מהשבוע ה-15.

ג'נה בארבי, מורה בבית הספר היסודי ווינדינג ווטרס במחוז הרננדו בפלורידה. טיקטוק, צילום מסך
ג'נה בארבי, מורה בבית ספר יסודי שנחקרת בפלורידה לאחר שהקרינה לתלמידים סרט מצויר עם דמות גאה/צילום מסך, טיקטוק

איסור על טיפולי התאמה מגדרית לקטינים

באמצע מאי, דסנטיס חתם על חוק שאוסר על טיפולי התאמה מינית לקטינים ומגביל אותו גם למבוגרים. החוק כולל עונש של עד חמש שנים בכלא לרופאים שיפרו אותו ודורש ממבוגרים שרוצים לעור טיפולים כאלה לחתום על טופס הסכמה.

אחד הסעיפים הקיצוניים בחוק מאפשר לבית המשפט לקחת באופן זמני את הילדים מבתיהם, אם יקבלו טיפולי התאמה מינית.

מושל פלורידה גם חתם על חוקים נוספים המענישים בתי עסק שמכניסים קטינים ל"הופעות חיות" כגון הופעות דראג. הוא גם הפך את השימוש בשירותים בבניינים ציבוריים שאינם תואמים את מין המשתמש לעבירה.

הפסל דוד של מיכלאנג'לו. GettyImages
מנהלת בבית ספר יסודי בפלורידה פוטרה אחרי שהראתה לתלמידיה את הפסל דוד של מיכלאנג'לו/GettyImages

מערכת החינוך

דסנטיס אישר במאי חוק שאוסר על עובדי בתי ספר ציבוריים לכנות תלמידים בשמות גוף שאינם תואמים את המגדר שעמו נולדו. החוק הרחיב חוק ישן יותר בן שנה, שמכונה על ידי מתנגדיו "אל תגידו גיי". החוק המקורי אסר על לימודים בכתות בנושא נטייה מינית וזהות מינית מגן הילדים עד כתה ג' בלבד. באפריל, מועצת החינוך של מדינת פלורידה הרחיבה אותו עד לכתה י"ב.

עוד חתם המושל על חוק שאור על אוניברסיטאות ציבוריות במדינה להשקיע כסף ביוזמות לטובת גיוון, שוויון וכוללנות. גם לימודים של "פוליטיקת הזהויות" נאסרה תחת החוק, שמחלש גם את ההגנות על ותק מרצים.

עונש מוות

באפריל, דסנטיס העביר חוק שמורידה משמעותית את הרף להטלת עונש מוות. כעת, חבר המושבעים לא יצטרך להגיע להסכמה פה אחד כדי לגזור על אדם עונש מוות - ורוב של שמונה לעומת ארבעה יספיק.

טקס זיכרון לזכר הטבח בפארקלנד, פלורידה 14 בפברואר 2019. רויטרס
עצרת זכרון לזכר הטבח בפארקלנד, 2019/רויטרס

נשק מוסתר בפומבי

המושל חוקק באפריל חוק שמאפשר לתושבי פלורידה לשאת נשק מוסתר ללא אישור. החל מ-1 ביולי, בעלי נשק לא יצטרכו לעבור קורס בטיחות ובדיקות רקע, למרות תקריות הירי ההמוני הקטלניות שאירעו בפלורידה, ב-2018 בפארקלנד וב-2016 באורלנדו.

מתוך הסרט "עולם מוזר". דיסני,
הסרט "עולם מוזר" שעורר את זעם ההורים בפלורידה/דיסני

דיסני

העימות בין חברת דיסני לדסנטיס הסלים כשהמושל חתם על שורה של חוקים נגד החברה והמעמד העצמאי המיוחד שלה במדינה שבה נמצא פארק דיסני וורלד, זאת לאחר שדיסני הביעה ביקורת על איסור לימודי מגדר ונטייה מינית.

בפברואר חתם דסנטיס על חקיקה ששמה קץ למעמד העצמאי של דיסני ואישר לו למנות חמישה חברים בדירקטוריון שישלוט בה בתוך המדינה. במאי, המושל חתם על חוק שהעניק לדירקטוריון סמכות לחסום עסקות פיתוח שדיסני חתמה עליהן בעבר.

דיסני תבעה ולאחר מכן הודיעה כי היא מושכת השקעה בסך מיליארד דולר בפארק, שהיתה מייצרת אלפיים משרות חדשות במדינה.

עוטים מסכה עם פתיחתו המחודשת של דיסניוורלד
בפלורידה 11 ביולי 2020. רויטרס
דיסני וורלד בפלורידה/רויטרס

הגירה

דסנטיס קבע כי מעסיקי עם 25 ויותר עובדים יצטרכו להשתמש במאגר נתונים פדרלי, E-Verify, שמכיל מסמכים של המחלקה לביטחון המולדת ושל הביטוח הלאומי.

הוא גם אסר על רשויות מקומיות להנפיק תעודות זהות למהגרים לא חוקיים. נוסף, דסנטיס דורש מבתי החולים כעת לאסוף נתונים על עלויות טיפול בריאותי של מהגרים.

שקיפות

דסנטיס חתם במאי על חוק שאמור להגן עליו מפני מסמכים ציבוריים בנוגע לנסיעות שלו, כולל נסיעות מסיבות פוליטיות מחוץ לפלורידה. החוק אמור לייצר מעטה של סודיות על זהות המממנים של נסיעות דסנטיס ועל חלוקת הזמן שלו בין עבודתו כמושל למועמדותו לנשיאות.

חוק אחר חסר תקדים שממתין לחתימה של מושל פלורידה יבטל מיידית את הדרישה שיתפטר מתפקיד המושל כדי להתמודד לנשיאות. החוק ייכנס לתוקף באופן אוטומטי, גם אם דסנטיס לא יחתום עליו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully