מיקי מאוס. AP
מיקי מאוס/AP

השמרנים האמריקנים נגד מיקי מאוס

עודכן לאחרונה: 9.4.2022 / 11:39

מאז ייסודה ב-1926, דיסני היא אחת החברות המוערכות, האהובות - והרווחיות ביותר בעולם. באחרונה היא נקלעה לסכסוך חריף עם המפלגה הרפובליקאית כשפירסמה הצהרה שמתנגדת לחקיקה אנטי להט"בית שעברה בפלורידה

ענקית הבידור והמדיה האמריקאית וולט דיסני נחשבה במשך עשורים ל"חביבת המשפחות" בעולם כולו. הדמויות שמייצגות את הטוב המוחלט נאבקות ברוע טהור - בהתאם לתפישת העולם היהודית-נוצרית השמרנית של שנות החמישים - הפכו את החברה לאחד מהמותגים הגלובליים יוצאי הדופן שזוכים לאמון המוחלט של הציבור - ולאחת החברות הרווחיות ביותר: נכון ל-5 באפריל, שווי השוק של וולט דיסני הסתכם ב-247 מיליארד דולר. החברה מככבת גם מדי שנה ברשימות שמדרגות את החברות המוערכות ביותר בעולם והרווחיות ביותר. עם זאת באחרונה, עוררה במפתיע את זעמם של ציבור השמרנים בארצות הברית - ציבור שבאופן מסורתי היה חסיד נאמן של החברה מאז היווסדה. הזעם הזה מופנה כעת גם כלפי אחת הדמויות המאוירות האהובות ביותר בעולם - מיקי מאוס.

מה עשה מיקי מאוס כדי לזכות בתואר מושא השנאה החדש של הרפובליקאים במדינה הכה מקוטבת בין ימין לשמאל עד שאפילו עכבר מצויר נופל בה קורבן לפוליטיקה? מיקי מאוס הוא ככל הנראה ידידותי מדי כלפי קהילת הגאים בארצות הברית, מה שגורר באחרונה ביקורת חריפה מצד מושל מדינת פלורידה ומנהיגים אחרים במפלגה הרפובליקאית, בנוסף למאמצים ישירים לפגוע בדיסני ובמיקי עצמו.

מיקי מאוס. Kevin Winter, GettyImages
מיקי מאוס/GettyImages, Kevin Winter

אויב העם

דיסני, שנוסדה ב-1923 על ידי וולטר אליאס דיסני ומתגאה בהיותה חברה כוללנית ומגוונת, הביעה בתחילת החודש את התנגדותה הציבורית לחוק חינוכי שנוי במחלוקת שהעביר מושל פלורידה רון דה סנטיס בסוף מרץ. החקיקה, Parental Rights in Education (ונודעת בכינוי העממי "Don't Say Gay"), אוסרת על גננות ומורים עד כיתה ג' להעביר שיעורים על מיניות, זהות מגדרית ונטייה מינית בדרכים ש"אינן נתפשות ראויות" ומותירה את תפקיד החינוך בידי ההורים.

לאחר שחתם דה סנטיס על חוק החינוך באופן רשמי, דיסני פירסמה הצהרה שבה נכתב כי "היעד שלנו כחברה הוא שהחוק הזה יבוטל על ידי המחוקק או יידחה בבתי המשפט". בהצהרה נטען גם כי החברה מחויבת לתמיכה בציבור הלהטב"י ברחבי ארצות הברית - ובן רגע "המקום הכי שמח בעולם" נהפך לאויב העם.

במסיבת עיתונאים בשבוע שעבר, אמר דה סנטיס בתגובה כי "דיסני הרחיקה מעליה אנשים רבים כעת. לכן ההשפעה הפוליטית שלה מתפוגגת". הוא הוסיף כי "אם היינו מעבירים חוק שאוסר לדבר על ההתעללות באויגורים בסין, החברה היתה תומכת בו".

ג'ים בנקס, חבר קונגרס רפובליקאי ממדינת אינדיאנה, כתב בטוויטר כי "דיסני מאמצת כעת אידיאולוגיית מגדר 'נאורה' (woke) לגבי ילדים בני חמש. השמרנים צריכים להתנגד לחידוש זכויות היוצרים של מיקי מאוס". במכתב ששלח למנכ"ל דיסני בוב צ'אפק, גינה בנקס את החברה על התנגדותה הציבורית לחוק וטען כי החברה "נכנעה לפעילי שמאל קיצוני ונקטה בפעולות צבועות ו'מוארות'". הוא הוסיף כי "לאור שיתוף הפעולה המתמשך של דיסני עם המשטר הקומוניסטי הסיני...לא אתמוך יותר בהארכה של זכויות היוצרים שלה".

זכויות היוצרים של דיסני על דמותו המקורית של מיקי מאוס מהסרט Steamboat Willie מ-1928 עומדות לפוג. אם לא יחודשו, הגירסא הזאת של מיקי מאוס תיהפך לחלק מרשות הציבור ינואר 2024. עם זאת, דיסני מחזיקה בזכויות היוצרים של גירסאות אחרות של העכבר הפופולארי.

מושל פלורידה רון דה סנטיס. FILE PHOTO, רויטרס
מוביל את הקמפיין נגד דיסני. מושל פלורידה רון דה סנטיס/רויטרס, FILE PHOTO

"החרימו את דיסני"

יתרה מכך, דה סנטיס תומך ברעיון שכמה מחוקקים רפובליקאים הציעו - לבטל את ה"זכויות המיוחדות" שמהן נהנית דיסני במשך עשורים במסגרת ההגנה של חוק Reedy Creek Improvement מ-1967. החוק מאפשר לפארק דיסני וורלד לפעול למעשה כממשלה עצמאית בתוך האזור שבו הוא נבנה, המכונה Reedy Creek Improvement District. הפארק מפקח בעצמו על השימוש באדמות שנמצאות בתוך מחוז Reedy Creek, על הבניינים והכבישים - ומספק את השירותים שעירייה בדרך כלל מספקת.

ביטול המעמד המיוחד הזאת ייאלץ את דיסני וורלד לציית לרגולציות של מדינת פלורידה. "אם דיסני רוצה לאמץ אידיאולוגיה 'מוארת', היא צריכה להיות נתונה תחת הרגולציות של המדינה", צייץ חבר הקונגרס של פלורידה ספנסר רואץ'. הסופר השמרני ניק אדאמס הצטרף לגינויים וכתב: "יש לבטל את המעמד הריבוני של דיסני בפלורידה ולהפסיד את זכויות היוצרים שמוגנות על ידי הקונגרס. החרימו אותה לגמרי, בטלו את המנוי שלכם לדיסני פלוס ולכרטיסי האשראי של דיסני!"

הרפובליקאים גם הדגישו את העובדה שענקית הבידור והמדיה הודיעה בתחילת אפריל כי שירות הסטרימינג שלה, דיסני פלוס, ייכנס ל-42 אזורים חדשים באירופה, אסיה ומערב אפריקה החל ממאי. הרפובליקאים ציינו כי בחלק מהמקומות האלה יש חוקים נוקשים ביותר נגד להט"בים, לדוגמא, אלג'יריה, לוב, קטאר, ערב הסעודית, תימן, טוניסיה, עומאן, מרוקו והרשות הפלסטינית.

Screenshot of Mickey Mouse from the film Steamboat Willie (1928). צילום מסך, אתר רשמי
מיקי מאוס בסרט Steamboat Willie/אתר רשמי, צילום מסך

"המוחות הרציונליים ינצחו"

לא ברור עדיין עד כמה רחוק ילכו הרפובליקאים בקמפיין נגד דיסני, אך ברור לכל כי ביטול המעמד המיוחד של החברה בפלורידה ופגיעה בזכויות היוצרים שלה עשויות להתגלות כ"הרסניות" בעבור החברה, אמר האנליסט הפוליטי ג'ים קלארק מאתר אורלנדו ניוז 6 . עם זאת, הוא הוסיף שהאיומים עלולים להתגלות כאיומי סרק.

ריצ'רד פוגלסונג, מחבר הספר Married to the Mouse אמר לניוז 6 כי לדעתו "המוחות הרציונליים יותר ינצחו. זה רק ניסיון להכפיף את דיסני ואת מיקי מאוס לרצונותיו של המושל דה סנטיס", שנהפך לכוכב המפלגה הרפובליקאית ולמועמד אפשרי בבחירות 2024, שממהר להציב את עצמו בחזית מלחמת התרבות בין ימין לשמאל בתקופה שבה כל האמצעים כשרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully