וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבצע "מגן וחץ" בעזה: צה"ל חיסל 3 בכירים בג'יהאד האסלאמי, מצב מיוחד בעוטף

חיל האוויר חיסל את מפקד מרחב צפון של הארגון, שהיה אחראי לירי הרקטות בחודש האחרון, ושני מפקדים נוספים. אחרי שעות של שקט, חיל האוויר תקף בדרום הרצועה חוליית נ"ט בחאן יונס; דיווח: שני פלסטינים נהרגו. נתניהו: "אנחנו בעיצומה של מערכה וערוכים לכל אפשרות"

בווידאו: מבצע "מגן וחץ": צה"ל חיסל 3 בכירים בג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה/רויטרס, מג'די פתחיTPS

צה"ל חיסל הלילה (שלישי) שלושה מפקדים בכירים בג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה, ובכך יצא למבצע "מגן וחץ". זאת, לאחר תקופה של אי שקט בעוטף עזה, שכללה ירי של רקטות רבות על היישובים באזור. בדרום הוכרז על מצב מיוחד שכולל שהייה לצד מרחבים מוגנים. הבוקר, פעלו כוחות צה"ל בקסבה שבשכם, כשבאזור נרשמו התפרעויות אלימות וירי. לאחר שעות של שקט, חיל האוויר תקף חוליית נ"ט בעיר חאן יונס שבדרום רצועת עזה. דובר צה"ל בערבית, אביחי אדרעי, אמר כי בתקיפה נהרגו שני פעילים של הג'יהאד האסלאמי.

מה לעשות כשיש אזעקה וכמה זמן יש לכם להגיע למרחב מוגן - לחצו כאן למדריך המלא

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס את הקבינט המדיני-ביטחוני בהשתתפות בכירים ביטחוניים ומדיניים. יו"ר ש"ס אריה דרעי הוזמן להשתתף כמשקיף בישיבת הקבינט אך לא הגיע; יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין השתתף כמשקיף בישיבה. נתניהו אמר בפתח הישיבה כי כבר ביום בו נורו הרקטות, הוא הנחה יחד עם שר הביטחון "להכין מבצע לסיכול ראשי המחבלים, שבעצם קוטע את צמרת הארגון ברצועת עזה". הוא סיכם, "אנחנו בעיצומה של מערכה, ואנחנו ערוכים לכל אפשרות. אני מציע לאויבינו - אל תתעסקו איתנו".

חיסול 3 בכירי ג'האד אסלאמי, רצועת עזה, 9 במאי 2023. רויטרס
חיסול 3 בכירי ג'האד אסלאמי, רצועת עזה, 9 במאי 2023/רויטרס

שר הביטחון יואב גלנט שוחח על ראשי הרשויות בעוטף והזהיר כי המערכה מול הג'יהאד האסלאמי עלולה להימשך זמן רב. "עלינו להיות מוכנים לכל תרחיש, כולל למערכה ממושכת והרחבת טווחי הירי", אמר השר. "לא נסבול ירי המאיים על תושבי ישראל, זה אינו רק מעשה טרור, אלא קריאת תיגר על נוכחותינו". בתוך כך, הרמטכ"ל הרצי הלוי קיים הערכת מצב בהשתתפות בכירי צה"ל ושב"כ, בדיון הוצגו תוכניות פעולה להמשך בהתאם להתפתחויות האפשריות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהערכת מצב ביטחונית בקריה בתל אביב . 9 במאי 2023. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהערכת מצב ביטחונית בקריה בתל אביב . 9 במאי 2023/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

בעזה, נערכו ההלוויות של בכירי הג'יהאד האסלאמי שחוסלו. על פי הערכות, יחלו לשגר רקטות לעבר ישראל עם סיומן. מטעם חמ"ל הפלגים הפלסטיניים, שבו משתתפים בכירי ארגוני הטרור ברצועה, נמסר כי הם "מטילים על 'האויב הנפשע' את האחריות המלאה להשלכות הפשע הפחדני הזה, על הכיבוש ומנהיגיו שיזמו את התוקפנות להתכונן לשלם את המחיר".

המבצע נפתח בשעה 2:15, אז חוסל בתקיפה של מטוסי קרב חליל בהיתיני, מפקד מרחב צפון של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה. בהיתיני הוא המפקד המבצעי הבכיר בארגון והאדם שעומד מאחורי הירי לעוטף בחודש האחרון. לפי צה"ל, הוא תכנן ירי נוסף בעתיד הקרוב.

הריסות ביתו של ג'האד גנאם, בכיר הג'יהאד האסלאמי שחוסל, רפיח, 9 במאי 2023. רויטרס
הריסות ביתו של ג'האד גנאם, בכיר הג'יהאד האסלאמי שחוסל/רויטרס

לצדו, חוסלו גם טארק עז אל-דין בן ה-49, האחראי על הכוונת פיגועים של ארגון הטרור ביהודה ושומרון, וג'אהד ע'נאם, מבכירי וותיקי הפעילים בג'יהאד האסלאמי, ששימש כמזכיר המועצה הצבאית של הארגון והיה בעבר מפקד מרחב צפון. האחרון אחראי לפיגוע בעוטף עזה ב-2004, בו נרצחו טלי חטואל ובנותיה, הילה, הדר, רוני ומירב חטואל.

כשעתיים לאחר מכן יצא צה"ל לתקיפה נוספת, והמשיך לעוד אחת באזור רפיח. על פי דיווחים פלסטיניים, ישנם הרוגים נוספים, בהם שלושה ילדים, רופא ושתי אחיות.

מדובר צה"ל נמסר כי הותקפו עשרה אתרים לייצור אמצעי לחימה ומתחמים צבאיים של הג'יהאד האסלאמי, בהם סדנאות לייצור רקטות בחאן יונס וכן אתר בו יוצרו בין היתר רכיבי בטון ששימשו לבניית מנהרות טרור. כמו כן, הותקפו שישה מתחמים צבאיים של הארגון, שרובם שימשו כמחסני אמצעי לחימה וכתשתיות לוגיסטיות של הארגון. בנוסף, הותקפה עמדה צבאית של הארגון בדרום הרצועה.

דובר צה"ל בראיון לאחר חיסול בכירי הג'יהאד האסלאמי

בווידאו: דובר צה"ל בראיון לאחר חיסול בכירי ג'האד אסלאמי/אמיר בוחבוט
ביתו של ג'אהד ע'נאם, בכיר בג'יהאד האיסלמי שחוסל ברצועת עזה. מבצע מגן וחץ  9 במאי 2023. סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
ביתו של ג'אהד ע'נאם, בכיר בג'יהאד האיסלמי שחוסל במבצע/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים

מהג'יהאד האיסלאמי נמסר בתגובה לפעולות צה"ל כי "התגובה הפלסטינית לטבח הנפשע לא תתעכב. גדודי אל-קודס וההתנגדות לא יהיו שאננים מול הדם הטהור הזה". גם ארגון חמאס הגיב הבוקר למבצע, על אף שחיסולי צה"ל היו רק של בכירי הג'יהאד. בכיר ארגון חמאס איסמאיל הנייה מסר כי "החיסול לא ישיג יותר ביטחון לכובש אלא יותר התנגדות. האויב טעה בהערכותיו וישלם את מחיר פשעו. ההתנגדות לבדה תקבע את הדרך בה תכאיב לאויב, התוקפנות היתה נגד כל עמנו וההתנגדות מאוחדת במאבק".

בכיר חמאס ח'אלד משעל רמז כי הם יקחו חלק בתגובה לתקיפת צה"ל. "ההתנקשות העקובה מדם... תזכה לתגובה נחרצת מצד כוחות ההתנגדות המאוחדים, שאחדותם באה לידי ביטוי בצורתה הגדולה ביותר בשטח", מסר. בריאיון לחדשות 12, הצהיר חבר הקבינט ישראל כ"ץ כי "אם חמאס יתערב, סינוואר יחוסל".

חיזבאללה הביעו גם הם את התנגדותם לפעולות צה"ל ומסרו כי יתמכו "בכל צעד בו הג'יהאד האסלאמי ופלגי ההתנגדות יחליטו לבצע כדי להרתיע את האויב הציוני".

הלווית הרוגי חיסול בכירי הג'יהאד האסלאמי, עזה, 9 במאי 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הלווית הרוגי חיסול בכירי הג'יהאד האסלאמי, עזה, 9 במאי 2023/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

הבוקר, אישר שר הביטחון גיוס מילואים. ממשרד הביטחון נמסר כי הגיוס הנקודתי יהיה לצורכי פיקוד העורף, אגף המודיעין, אגף המבצעים, חיל האוויר וההגנה האווירית. כמו כן, סוללות כיפת ברזל עברו למצב כוננות גבוה ביותר, על רקע החשש לשיגור מטחי רקטות לעבר עורף ישראל. בעקבות המצב, בית החולים סורוקה פתח בהיערכות מיוחדת. בתוך כך, צה"ל הודיע על סגירת המעברים ארז וכרם שלום באופן מוחלט. בד בבד, מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (מיל') אייל זמיר חתם על הסכם להרחבת פרויקט "דופן בטוחה", להסתרת צירים חשופים בעוטף עזה.

עוד נמסר כי במסגרת כלל התרחישים אליהם נערך צה"ל, מתקיימת היערכות גם לשיגור רקטות לעבר גוש דן. נתניהו ייפגש מחר עם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד לפגישת עדכון ביטחוני על האירועים האחרונים. לאחר מכן התייחסה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה לפניות כתבים, והסבירה כי אין צורך בכינוס הקבינט, כדי לנקוט בפעולה הצבאית.

חליל בהיתיני, בכיר בג'יהאד האיסלמי שחוסל ברצועת עזה. 9 במאי 2023. דובר צה"ל
חליל בהיתיני, בכיר בג'יהאד האיסלמי שחוסל ברצועת עזה. 9 במאי 2023/דובר צה"ל

כל ההנחיות לתושבי הדרום

בעקבות הירי, הוכרז על מצב מיוחד ביישובים רבים בדרום, והתושבים הונחו להישאר בקרבת מרחבים מוגנים. על פי הנחיות פיקוד העורף, בעוטף עזה, מערב לכיש, מערב הנגב, לכיש ומרכז הנגב נאסרה התקהלות של יותר מעשרה אנשים בשטח פתוח ושל יותר ממאה במבנה סגור. הלימודים, שברוב המסגרות לא תוכננו להתקיים בכל מקרה, לא יתקיימו באף מסגרת. עם זאת, התושבים יכולים לקיים במקום עבודתם פעילות, כל עוד ניתן להגיע מהמקום למרחב מוגן בזמן הנדרש.

נוסף על כך, נסגרו כמה כבישים מרכזיים בדרום, בהם כביש מספר 4, מצומת זיקים עד נתיב העשרה, וכביש מספר 34, מצומת יד מרדכי ועד צומת ניר עם, וכן נסגרה תנועת הרכבות בין אשקלון לשדרות. חוף זיקים נסגר לכניסת מבלים.

ג'אהד ע'נאם, בכיר בג'יהאד האיסלמי שחוסל ברצועת עזה. 9 במאי 2023. דובר צה"ל
ג'אהד ע'נאם, בכיר בג'יהאד האיסלמי שחוסל ברצועת עזה. 9 במאי 2023/דובר צה"ל

כמו כן, נסגרו לתנועה כל צירי הגישה החקלאיים מערבית לכביש 232, כביש מספר 232, ממפלסים לסעד ומניר יצחק עד לכרם שלום, הכביש מבארי לכיוון דרום עד לחיבור עם כביש 232, כביש 25 מסעד לכיוון מערב, כביש מספר 2428 מניר עוז לכביש 2410 וכביש 242 צומת גמה ועד צומת כיסופים.

הגישה לקיבוץ זיקים תתאפשר בדרך דרומית לכביש 3411, הגישה למושב נתיב העשרה תתאפשר בדרך היוצאת מכביש 3411 עד לכביש 4, הגישה לקיבוץ יד מרדכי תתאפשר בדרך היוצאת מכביש 3411 לכיוון דרום עד ליד מרדכי, הגישה לקיבוץ נחל עוז תתאפשר בדרך עוקפת היוצאת מכביש 25, הגישה לקיבוץ ניר עוז תתאפשר בדרך עוקפת היוצאת מכביש 2410, הגישה לקיבוץ כרם שלום תתאפשר בדרך מזרחית לכביש 232 מניר יצחק ועד כרם שלום, הגישה לקיבוץ סופה ולקיבוץ חולית תתאפשר בדרך מערבית לכביש 232 מניר יצחק.

כמו כן, תיאסר כניסה לגבעת "קובי" ("אנדרטת הארבעה") בשדרות, לאנדרטת "החץ השחור", לגבעת הפעמונים על שם אסף סיבוני, לגבעת נזמית ולגבעת "הפרש הבודד".

בהמשך, אישר שר הביטחון יואב גלנט את הפעלת תוכנית "משב רוח", המאפשרת לתושבי העוטף לצאת להפוגה בבתי הארחה ברחבי הארץ. התכנית, שגובשה על רקע סבבי הלחימה הקודמים ברצועה, מאפשרת לכל תושב ביישובי העוטף לצאת להפוגה בסיוע המדינה בבתי הארחה שהוגדרו מראש על ידי הרשויות.

טארק עז אלדין, בכיר בג'יהאד האיסלמי שחוסל ברצועת עזה. 9 במאי 2023. דובר צה"ל
טארק עז אלדין, בכיר בג'יהאד האיסלמי שחוסל ברצועת עזה. 9 במאי 2023/דובר צה"ל

שר הביטחון גלנט מסר לאחר פתיחת המבצע כי "צה"ל ושב"כ ביצעו הלילה במדויק את משימתם נגד הנהגת הג'יהאד האיסלמי ברצועת עזה. כל גורם טרור שיפגע באזרחי ישראל, יצטער על כך". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שבתקופה האחרונה קרא למדיניות תקיפה יותר ברצועת עזה, בירך על המבצע: "מדובר בהתחלה יפה. הגיע הזמן לשינוי המדיניות בעזה".

ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, איתמר רביבו מסר כי הוא "מחזק את ידי צה"ל וכוחות הביטחון ביוזמה ההתקפית שננקטה לפגיעה בארגוני הטרור. אנו סומכים על צה"ל וכוחות הביטחון וערוכים במרחב האזרחי לאפשר את מרחב הזמן הדרוש על מנת להפסיק את האיומים המופנים לעבר יישובי העוטף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully