וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מושל פלורידה דסנטיס בדרך לישראל: כיצד הוא רואה את העולם מחוץ לארה"ב?

עודכן לאחרונה: 24.4.2023 / 14:53

דסנטיס מגיע לישראל במסגרת שורה של ביקורים מחוץ לארצות הברית - כולל ביפן, דרום קוריאה ובריטניה. זאת תהיה הזדמנות בעבורו להופיע בזירה הבינלאומית - לראשונה בתור מועמד אפשרי לנשיאות ארצות הברית

מושל פלורידה רון דסנטיס יגיע לישראל השבוע. אף שעדיין לא הכריז על התמודדותו בבחירות לנשיאות בארצות הברית ב-2024, הקונצנזוס הוא שיודיע על כך בקרוב, מה שיהפוך אותו ליריב המשמעותי ביותר במפלגה הרפובליקנית של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שכבר אמר כי יתמודד שוב במרוץ לבית הלבן.

על פי סקר חדש של NBC, דסנטיס סוגר את הפער מול טראמפ כמועמד האפשרי של המפלגה הרפובליקנית, עם 31% מהרפובליקנים שתומכים בו לעומת 46% שתומכים בטראמפ. זאת לעומת סקר קודם שהראה כי טראמפ מוביל על דסנטיס, 57% לעומת 31%. הנתונים משופרים שלו מגיעים על רקע העובדה שמרבית האמריקנים אומרים כי אינם רוצים את טראמפ או את הנשיא ג'ו ביידן ב-2024, על פי הסקר שנערך ב-14-18 באפריל וכלל אלף מבוגרים.

חבר בית הנבחרים האמריקני רון דסנטיס. רויטרס
מושל פלורידה רון דסנטיס/רויטרס

דסנטיס מגיע לישראל במסגרת שורה של ביקורים מחוץ לארצות הברית - כולל ביפן, דרום קוריאה ובריטניה. זאת תהיה הזדמנות בעבורו להופיע בזירה הבינלאומית לראשונה בתור מועמד אפשרי לנשיאות ארצות הברית.

על פי לשכתו, המטרה הרשמית של הביקורים בחו"ל היא "שליחות סחר בינלאומית". דסנטיס, שנמצא כעת ביפן, ייפגש עם בכירים במדינות השונות בנוגע לשותפויות עסקיות. בישראל, הוא יהיה הנואם המרכזי באירוע של העיתון "ג'רוזלם פוסט" והמוזיאון לסובלנות בירושלים, בזמן שהמתיחות בין ממשל ביידן לראש הממשלה בנימין נתניהו גבוהה במיוחד על רקע הרפורמה המשפטית.

דסנטיס הפך את תמיכתו בישראל לסוגיית מפתח במדיניות החוץ שלו. הוא אף מתח ביקורת על מי שהתנגד לעזיבתו של טראמפ את הסכם הגרעין שנחתם ב-2015. בלי לסיים את מעורבות ארצות הברית בהסכם, הוא אמר, הסכמי אברהם לא היו יכולים לצאת לפועל. דסנטיס ביקר בישראל בעבר ארבע פעמים כחבר קונגרס וכמושל. הוא עצר חברות מפני הטלת חרם על ישראל ורמז כי כל השקעה בהסכם שלום בין ישראל לפלסטינים היא בזבוז זמן ואנרגיה - וכמובן תמך בהעברת שגרירות ארצות הברית לירושלים.

אך באופן כללי, בדומה למחוקקים רבים בארצות הברית - לדוגמא שרה פיילין, שהיתה מועמדת לסגנות הנשיא לצד ג'ון מקיין בבחירות 2008, עקב האכילס של דסנטיס הוא מדיניות חוץ.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה ולודומיר זלנסקי , קייב, 20 בפברואר 2023. רויטרס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה זלנסקי בקייב, פברואר/רויטרס

לפני כהונתו כמושל מדינה, דסנטיס כיהן שש שנים כחבר קונגרס בוושינגטון. עורך דין לשעבר בצי האמריקני שהיה מוצב במפרץ גואנטנמו ובעיראק והיה חבר בוועדה לענייני חוץ של בית הנבחרים, הוא נהג לבקר את הנשיא ברק אובמה באופן עקבי על מדיניות החוץ שלו. כמושל רפובליקני, השקפותיו דמו לאלה של טראמפ, והוא קרא לנקיטת עמדה קשה יותר כלפי הממשלות הקומוניסטיות בקובה ובסין. דסנטיס אף אסר את השימוש באפליקציית טיקטוק הסינית בטלפונים של המדינה ודחף לחקיקה שתאסור על אזרחים סינים לרכוש נכסים בפלורידה.

עם זאת, אמירתו באחרונה כי לארצות הברית "אין אינטרס לאומי חזק" לעזור לאוקראינה במלחמה, עוררה דאגה בקרב הרפובליקנים בקונגרס. דסנטיס נאלץ לחזור בו וכינה את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין "פושע". מנגד, כמה ימים לאחר מכן הוא שוב השמיע אמירה לא ברורה שבה אמר כי המלחמה באוקראינה היא על "גבולות".

מדיניות החוץ היתה עד כה פחות חשובה לדסנטיס ולראיה, הנסיעה שלו השבוע היא הפעם הראשונה שהוא עוזב את אדמת ארצות הברית מסיבה רשמית מאז תחילת כהונתו כמושל פלורידה ב-2019. מאז לא ביקר דסנטיס בשום מדינה זרה והעדיף להתמקד בעיקר בסוגיות פנים.

דסנטיס עלה לכותרות בתוך ארצות הברית כמחוקק ימני-קיצוני המתנגד לחיסוני קורונה ומנהל מלחמות תרבות במדינה שלו למען עקרונות שמרניים יותר. שורה של הצעות חוק שמרניות של דסנטיס עברו בפלורידה, כולל איסור על הריון לאחר השבוע השישי, איסור על לימודי מגדר בבתי הספר הציבוריים בכל הרמות ואישור לתושבי המדינה לשאת נשק מוסתר בפומבי - מה שמספק לו מומנטום בבית לפני הכרזה על התמודדות בבחירות 2024.

עם זאת, ההישגים האלה עוררו תחושה לא נוחה בקרב מחוקקים רפובליקנים בפלורידה ובמדינה, במיוחד הוותיקים שבהם, שסבורים כי דסנטיס פועל למען האינטרס האישי שלו - ולא באמת למען המדינה.

תורמי מפתח שמרנים הביעו באחרונה ספק בפומבי לגבי הסיכוי שלו בבחירות המקדימות מול טראמפ, שהולך ומתחזק מאז הוגש נגדו כתב אישום במנהטן על זיוף דוחות עסקיים וניסיון להסתיר מידע שהיה יכול להשפיע על הבחירות ב-2016, שבהן ניצח. מחוקקים רפובליקנים רבים, כולל 11 בפלורידה, שאמרו כי לא יתמכו בטראמפ, שינו את דעתם לאור הצלחתו של הנשיא לשעבר בסקרים.

דסנטיס גם ספג ביקורת על התגובה שלו לשיטפונות קשים שפקדו את פלורידה, כשבחר לצאת למסע קידום הספר החדש שלו על פני ביקור בקהילות שנפגעו.

ובשבוע שעבר הודיע תורם רפובליקני גדול כי הוא מקפיא תוכניות לממן את הקמפיין לנשיאות הצפוי של דסנטיס "בשל העמדה של מושל פלורידה בנוגע להפלות והחרם על ספרים מסוימים". מייסד פלטפורמת המסחר הדיגיטלי אינטראקטיב ברוקרס, תומאס פטרפיי, אמר ל"פייננשל טיימס": "העמדה שלו לגבי הפלות ואיסור על ספרים...אני וכמה מחבריי שוקלים מחדש...נראה כי דסנטיס איבד מהמומנטום".

שטפונות בפורט לודרדייל בפלורידה. GettyImages
שטפונות קטלניים בפורט לודרדייל בפלורידה/GettyImages

יש המציינים כי דסנטיס בעצם מתמקד באותן סוגיות שמדאיגות רפובליקנים אחרים: ריסון תוקפנות מצד קובה, אבטחת הגבול עם מקסיקו, הזירות הטכנולוגיות והכלכליות מול סין והשימוש בפנטניל שנהפך למגפה בארצות הברית.

אך ההבדל העיקרי הוא שלדעת דסנטיס, יש להגביל את השימוש במשאבי המדינה בהתמודדות עם האתגרים האלה - משום שהם לא משפיעים באופן מיידי על הצרכים של האזרחים מן השורה.

הסברה הרווחת בוושינגטון ובעולם היא שהאמריקנים לא מצביעים על מדיניות חוץ, אלא בעיקר על הכלכלה וסוגיות פנימיות אחרות שמעסיקות אותם. עם זאת, לאור המלחמה באוקראינה שאינה צפויה להסתיים בקרוב ומשפיעה ישירות על הכלכלה הגלובלית והאיומים הגוברים מצד סין, יש אפשרות שבבחירות הקרובות בארצות הברית, הבוחר הממוצע יתחיל לחשוב יותר על העולם. כדאי שדסנטיס יתחיל להכין את שיעורי הבית בהיסטוריה ברצינות - חלומו להיות נשיא ארצות הברית אולי עוד יהיה תלוי בכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully