וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר שמנסה לבנות את עצמו כ"בוגר האחראי המתון": 100 ימים במשרד החינוך

עודכן לאחרונה: 2.4.2023 / 13:33

יואב קיש ביטל ביום כניסתו לתפקיד את רפורמת הבגרויות של שאשא-ביטון והשיק אחת חדשה שמחזירה שוב את אופן הלימוד לאחור. גם בעמידה בחזית מול האוצר לטובת ארגוני המורים הוא פחות לוחמני מקודמתו בתפקיד. אבל דבר אחד חשוב עבורו יותר מכל - להציל את החינוך המיוחד

בווידאו: מיליארד שקל לחינוך המיוחד ופתיחת אזורי הרישום: קיש מסמן מטרות/לע"מ

שר החינוך יואב קיש מנסה להספיק הכול. במאה הימים הראשונים מאז נכנס לתפקיד הוא ביטל רפורמה מקיפה בבחינות הבגרות, השיק אחת חדשה, הציב את החינוך המיוחד כנושא דגל עם ועדה ייעודית ויד תקציבית רחבה, הודיע על חינוך חינם לגיל שנתיים עד שלוש, ובתוך כל אלה עוסק בתיווך בין הניצים בסערת התוכנית המשפטית.

ממשלת נתניהו השישית: לפרויקט המיוחד בוואלה! - לחצו כאן

בינתיים, השטח תוסס מתחת לרגליו. העדות המוחשית ביותר לכך נראתה בכנס מנהלי התיכונים שנערך החודש בגני התערוכה. משרד החינוך ביקש מכל המנהלים להתייצב ליום הסברים על רפורמת הבגרויות, פרסם והפיץ הזמנה חגיגית, שעליה התנוסס שמם של קיש ומנכ"ל המשרד אסף צלאל כנואמים המרכזיים. מה עשו המנהלים? ארגנו כנס מחאה מתחרה באותו מיקום, הפגינו וחסמו את שדרות רוקח. האולם נשאר כמעט ריק.

ההתארגנות לפעולה לא הייתה ספונטנית. היה זה שיאה של תסיסה שהחלה עם המחאה המשפטית, שלא פוסחת על מערכת החינוך, אבן שואבת לאידאליסטים. הוראה היא לא מקצוע שנכנסים אליו בשביל תנאים מפליגים ונחת מבחינה כספית. באופן טבעי, רבים מהמורים רואים את הניסיונות להחליש את הרשות המחוקקת ולא יכולים לעמוד מנגד.

באחד מימי השיבוש מורה התייצבה לבית הספר עם חולצת "אין חינוך בלי דמוקרטיה" ונדרשה להחליף אותה כדי ללמד בכיתה, בהוראה שלדבריה ירדה מלמעלה. הידיעה על המקרה התפשטה בקבוצות המחאה של אנשי החינוך ועוררה את זעמם. זו אולי דוגמה איזוטרית, אך כל התנגשות כזו מגבירה את המתח בין המשרד לאנשים עליהם הוא אמון.

באקדמיה הקרע חריף עוד יותר. המחויבות של המרצים למשרד החינוך לא ברת השוואה לזו של המורים - ועוצמת המחאה בהתאם. נדמה שכמעט ואין מוסד, חוג או כל פילוח אחר שאנשיו לא חתמו על מכתבים נגד מהלכי הממשלה. לפחות עשרות כאלה פורסמו בחודשים האחרונים. אם המורים העלו את האפשרות של שביתת מחאה ופסלו אותה לאחר קבלת ייעוץ משפטי, מכללות ואוניברסיטאות כבר עצרו את הלימודים כחלק מהשיבושים, לכמה שעות או ליום שלם.

שר החינוך יואב קיש ומנכ"ל משרד החינוך אסף צלאל, 12 בפברואר 2023. דוברות משרד החינוך, אתר רשמי
שר החינוך יואב קיש ומנכ"ל משרדו אסף צלאל/אתר רשמי, דוברות משרד החינוך

המחאה תודלקה גם על ידי חלק מהמהלכים המקצועיים שהתניע קיש. הוא וצלאל טענו, במידה מסוימת של צדק, שמורים רבים לא תמכו ברפורמה לצמצום בחינות הבגרות החיצונית שהשיקה קודמתו בתפקיד יפעת שאשא ביטון. היא אמנם נבנתה על רעיונות שלא עלו בתקופת כהונתה, אך היישום וההכנה אליה היו מזורזים ולקו בחסר. עם זאת, נמהרת אף יותר הייתה ההחלטה לבטל אותה רגע אחרי שהוצאה לפועל וההכרזה על רפורמת קיש זמן קצר לאחר מכן. רפורמה שבמידה רבה מחזירה את צורת הלמידה אחורה, עם מבחנים פרונטליים - במקום להתאים אותה לאתגרי המאה הנוכחית.

קיש, מצידו, מספר כי הוא וצלאל התייעצו עם מאות גורמי מקצוע מתחומים שונים כדי לגבש את התוכנית החדשה. הוא ראה צורך קריטי לקטוע את הרפורמה הקודמת לפני שהיא מתקבעת. יותר מכך, מבחינתו התוכנית שלו היא בסיס יציב שעליו ניתן יהיה לבצע התאמות בהמשך, גם כאלה שלקוחות מזו שנמחקה. "זה נכון שנקמה הייתה אחד המניעים להחלטה הזו", מעיד גורם שמעורה בפרטים, "אבל קיש גם מאוד קשוב להשגות ודעות אחרות ולא סוגר את הדלת".

איפוס מבנה הבגרויות לצורתו המקורית גרם לפתיחת חזית מול הנהגת ההורים הארצית, גוף שנטה לשמור על ממלכתיות בשנים האחרונות. יו"ר הנהגת ההורים מירום שיף האשים את משרד החינוך כי הוא "מאלץ את ילדינו לחזור לאחור לשיטות לימוד שאבד עליהן הכלח" והכריז על שביתה בחטיבות הביניים והתיכונים. הורים ברחבי הארץ לא שלחו את ילדיהם ללימודים.

יו"ר ארגון המורים רן ארז על השיבושים

רן ארז מודיע על שביתה, 3 בפברואר 2023/ארגון המורים

ההורים כיוונו למטרה נוספת: הפסקת העיצומים של ארגון המורים. ההודעה על השביתה כללה קריאה לקדם את השיחות שמתנהלות על הסכם שכר חדש. עד כה, הארגון לא שלף את התותחים הכבדים. רן ארז הסתפק בשביתות נקודתיות, לפי שכבה, אזור או שעה. כל הצדדים מבינים שהוא לא יעצור שם. ככל שהזמן יחלוף ודרישותיו - תוספת של 30% לכל מורי העל-יסודי, 12 אלף שקלים למורים מתחילים - לא ייענו, השגרה של התלמידים תהפוך יותר משובשת.

קיש בחר בגישה שונה משאשא ביטון בסוגיית המו"מ על הסכם השכר. השרה לשעבר נעמדה לצד הסתדרות המורים ודרישותיה של יפה בן דויד בחזית משותפת מול משרד האוצר. היא הפכה אותה לחברה ואת האוצר לאויב. לשר הנוכחי אופי לוחמני פחות. עד כה, הוא העדיף לשמור על ניטרליות ולהשקיף מלמעלה. ייתכן שהסיבה היא חשדנות כלפי ארז, דמות אחרת מבן דויד, וייתכן שהיא הגישה הכללית שלו לטיפול בנושאי מחלוקת. כנראה שגם וגם.

שר האוצר אביגדור ליברמן, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ומזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד. 31 באוגוסט 2022. ראובן קסטרו
ליברמן ושאשא-ביטון עם מזכ"לית הסתדרות המורים לאחר ההסכם בקיץ האחרון/ראובן קסטרו

המשימה האישית של קיש

מול כל המחלוקות, על נחיצות התיקונים בנושא אחד כמעט אין עוררין. משבר החינוך המיוחד הוא אולי הנושא הקרוב ביותר לליבו של קיש. בנו מתן, שהלך לעולמו בגיל 13, היה נער עם צרכים מיוחדים. הוא עסק בסוגיה הרבה לפני שנכנס לתפקיד ומכיר את נקודות התורפה שמונעות מהילדים חינוך מיטבי. שר החינוך הבין את הצורך בשינוי מקיף, התעקש על תקציב גבוה והקים ועדה ייעודית של 30 חברים שצפויה להציג את מסקנותיה בחודשים הקרובים. אם יעמוד במשימה שבה כשלו קודמיו ויביא לשיפור, ירשום לעצמו הישג מרשים בקדנציה.

הבטחת הבחירות לחינוך חינם בגילאי 3-0 מתחילה גם היא לזוז. מעטים האמינו שהחזון השאפתני מחובר למציאות ולא משמש רק לגיוס קולות, ואכן בשלב זה מדובר רק על מימוש חלקי, בגיל 3-2, שיאפשר את הכותרת חינוך חינם מגיל שנתיים. צעד זה לבדו יהיה קשה ליישום - ההליך צפוי להיות מסובך ויקר וידרוש משאבים יוצאי דופן ועדיין לא הושגו הסכמות סופיות על דרך הביצוע. וקיש כבר התחייב שיקרה עד ספטמבר. גם נושא זה יהווה נקודת שיווי משקל משמעותית להמשך כהונתו.

המהלכים המקצועיים והסערה הממשלתית הם לא אחד, והפרצופים הכועסים הם לא בהכרח אותם פרצופים, אבל בתוך המערבולת שנוצרה הם מתערבבים. מתדלקים אחד את השני. היו תלמידי תיכון, למשל, שחוו שלושה ימי שביתה רצופים - קודם ארגון המורים, אחריהם ההורים ולבסוף מורים שלקחו ימי מחלה והצטרפו לשיבושים הארציים. שלישי-רביעי-חמישי. חלקם בחרו להצטרף בעצמם להפגנות.

ולמרות זאת, מול הכאוס שנראה במשרדים אחרים, קיש מצליח להישאר יחסית מתחת לרדאר. אולי משהו שנשאר איתו מימיו כטייס. קיש מנסה לבנות את עצמו כגורם מפשר, דמות הבוגר האחראי המתון, לפחות במפלגה - יעד שחבריו לממשלה לא בהכרח מכוונים לו. לפני הגעת המפגינים לביתו תלה על המרפסת שלט עם הכיתוב "ואהבת לרעך כמוך". כנראה שהיה רוצה להעביר מסר בנוסח דומה גם לחבריו.

ממשלת נתניהו השישית: לפרויקט המיוחד בוואלה! - לחצו כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully