וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבגרויות בתנ"ך וספרות חוזרות: תוכנית הבגרויות החדשה של משרד החינוך

עודכן לאחרונה: 16.3.2023 / 7:41

במסגרת התוכנית החדשה, שתחליף את הרפורמה שהעבירה הממשלה הקודמת, תתקיים בגרות, הערכת בית הספר ומשימות "מיומנויות של המאה ה-21" במקצועות ההומניים. השנה הקרובה תוגדר "שנת הסתגלות" והמנהלים יוכלו לבחור בין המתווה הישן לחדש. השר קיש: "מקצועות הספר למקומם הראוי"

בווידאו: מיליארד שקל לחינוך המיוחד ופתיחת אזורי הרישום: קיש מסמן מטרות/לע"מ

משרד החינוך הכריז היום (שלישי) על מתווה הבגרויות החדש, שיחליף את הרפורמה שהעבירה שרת החינוך הקודמת יפעת שאשא-ביטון. בשנה הקרובה, שהוגדרה כשנת הסתגלות, יוכלו המנהלים לבחור בין שני מתווים של בגרויות בתנ"ך, בהיסטוריה, אזרחות, ספרות ומורשת.

במסגרת התוכנית החדשה, שכונתה "תוכנית הבגרויות הגמישה", הציון בכל אחד מהמקצועות יורכב משלושה חלקים: בחינה חיצונית, שמשקלה יהיה 35%; שתי משימות הכוללות "מיומנויות של המאה ה- 21", שמשקלן יהיה 35%; והערכה בית ספרית שמשקלה יהיה 30%. המתווה הישן, לעומת זאת, כולל שני חלקים: בחינה חיצונית, שמשקלה 70%, והערכה בית ספרית, שמשקלה 30%.

על פי התוכנית, כל בית ספר יחליט באיזה מתווה הוא נבחן בכל אחד מהמקצועות. מנהלים שיבחרו במתווה החדש יוכלו לקיים חלק מהבגרויות בכיתה י', כחלק מניהול והתאמת העומס על התלמידים.

לפי משרד החינוך, התוכנית גובשה בתום סדרה ארוכה של דיונים שהתקיימו בתוך המשרד ולאור התובנות שעלו משורה של מפגשי היוועצות עם מנהלים, מורים, מפקחים, תלמידים, יו"ר ועדות מקצוע, ור"ה, נציגי מנהלי מחלקות חינוך וארגון המורים.

"לאור התובנות שעלו מכלל קבוצות העבודה נקבעו לתוכנית כמה עקרונות: יציבות, גמישות רחבה, שמירה על בסיס הידע הנדרש לתלמיד, פיתוח מיומנויות של המאה ה- 21, בקרה, תיקוף ומהימנות", אמרו במשרד החינוך.

שר החינוך יואב קיש. דוברות משרד החינוך, אתר רשמי
שר החינוך יואב קיש/אתר רשמי, דוברות משרד החינוך

שר החינוך יואב קיש אמר כי התוכנית "תחזיר את מקצועות הספר למקומם הראוי. השילוב של בחינת בגרות חיצונית יחד עם מיומנויות עכשוויות היא הדרך הנכונה עבור תלמידי ישראל. משרד החינוך בהובלתי רואה חשיבות רבה בגמישות ניהולית המאפשרת בחירה והתאמה פרטנית בהתאם למאפייני בתי הספר והתלמידים".

לדברי קיש, "אני סבור כי לימודי מקצועות החברה והרוח משמשים כלי מלכד שבעזרתו ניתן להנחיל ערכים, תרבות ומסורת. אבני יסוד אלה הם הבסיס לקיומנו כעם ומרכיבים את תודעתנו הלאומית .אני מודה למנכ"ל המשרד אסף צלאל על עבודה מקיפה ויסודית".

מנכ"ל המשרד אמר כי "תכנית הבגרויות הגמישה נבנתה על בסיס מפגשים רבים עם אנשים מהשטח: מורים, מנהלים, הורים, תלמידים ואנשי חינוך רבים. התוכנית מאפשרת מתווה גמיש תוך שמירה על סטנדרט ותיקוף. כמו כן, מאפשרת התוכנית התפתחות והתאמות לשנים הבאות אל מול המציאות החדשה.

בהזדמנות זו אני מבקש להודות לאנשים הרבים שלקחו חלק בעשרות מפגשים, ימים ולילות בגיבוש המתווה המתאים ביותר להוביל את ילדי ישראל להצטיינות במאה ה-21."

יו"ר ארגון המורים העל יסודיים רן ארז בירך על התוכנית החדשה. "לאחר שנמסרו לנו עיקרי הרפורמה בתוכנית הלימודים בה מחזירים את בחינות הבגרות החיצוניות בכל המקצועות ושינוי דרכי הלמידה הנחוצות, אנו מברכים על כך ומחזקים את ידי שר החינוך ומנכ"ל המשרד שלמרות כל הבעיות איתן מתמודדים הצליחו לפתור גם סוגיה זאת", אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
יפעת שאשא ביטון בישיבת סיעת המחנה הממלכתי, 9 בינואר 2023. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
"קיש פועל נגד התלמידים". שאשא ביטון/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

שרת החינוך לשעבר ומי שהתוותה את מתווה הבגרויות הקודם, יפעת שאשא ביטון, תקפה את השר קיש וטענה כי הוא "פועל נגד תלמידי ישראל ומטיס את מערכת החינוך לאחור". היא הסבירה, "בזמן שבעולם מתקדמים ללמידה חדשנית, הקניית כלים ומיומנויות והפיכת מערכת החינוך לרלוונטית, קיש מטיס את המערכת לאחור למבחנים מיושנים שבינם לבין העידן הנוכחי אין כל קשר". לטענתה, "מהלך זה איננו מכה קלה בכנף, אלא ריסוק המערכת שגם כך מתמודדת עם אתגרים רבים".

שאשא ביטון הוסיפה, "מי שמכיר את מערכת החינוך יודע שחזרה לשיטה המיושנת לא תגרום לילדים לרכוש יותר ידע ובטח לא תאפשר שום גמישות פדגוגית למורים או למידה מתקדמת". היא המשיכה לתקוף את השר קיש, "לא ידע איך לצאת מהשקרים והתעמולה שהוביל והכניס את המערכת לוורטיגו. בחיל האוויר לא היו מקבלים חפיפניקיות, אסור שנראה אותה במערכת החינוך. מי שישלמו את המחיר הם התלמידים, המורים וההורים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully