וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכניסת נתניהו לאירוע עד ההמונים ברחובות: איך הגענו לכאן?

עודכן לאחרונה: 27.3.2023 / 17:27

כשגלנט רצה לקרוא לעצירת החקיקה והתקפל לבקשת נתניהו, הוא כנראה לא דמיין שרבבות ייצאו לרחובות ברחבי הארץ. כשנתניהו פיטר את שר הביטחון מתפקידו הוא גרר הפגנות ספונטניות בעשרות מוקדים - שממשיכות גם היום. המדינה בוערת - כך הגענו לזה

בווידאו: לאחר פיטורי השר גלנט המוני מפגינים מוחים מחוץ לביתו של ראש הממשלה/צילום: רוני כנפו

בתוך ימים ספורים המחאות ברחבי הארץ התעצמו והגיעו לשיאן. רבבות יצאו אמש (שני) למחאות ספונטניות בעשרות מוקדים, כשהמרכזי בהם הוא על איילון - שם עשרות אלפי מפגינים חסמו את הנתיבים והבעירו מדורות. איך הגענו לכאן? וואלה! עם כל מה שצריך לדעת.

יום ראשון, 19 במרץ: זריעת הזרעים

נתניהו אומר בישיבת ראשי הקואליציה כי במידה והמהפכה המשפטית לא תרוכך, הוא חושש כי שר הביטחון יואב גלנט יתפטר מתפקידו. במהלך הישיבה נתניהו אמר כי בשבועות האחרונים גלנט שיקף בפניו את החשש שלו מפני התגברות גילויי סרבנות בצה"ל והמחאות, במידה ולא יהיו פשרות ברפורמה. יום לאחר מכן, הצביעו בסיעת הליכוד בעד "ריכוך" הרפורמה.

עוד בוואלה!

נתניהו לא "נכנס לאירוע", הוא האירוע בעצמו, ואין לו שום כוונה לעצור את המהפכה

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, 19 במרץ 2023. רויטרס
חשש שגלנט יתפטר. נתניהו, 19 במרץ/רויטרס

יום חמישי, 23 במרץ: גלנט מתקפל ונתניהו נכנס לאירוע

גלנט הודיע על נאום, בו היה אמור לקרוא לעצירת החקיקה. במקביל גם נתניהו הודיע על הצהרתו, שלא הייתה מתואמת עם זו של שר הביטחון. במהלך הערב נתניהו זימן את גלנט ללשכתו. שר הביטחון הציג לו במהלך הפגישה את השפעת תהליכי החקיקה על צה"ל ועל מערכת הביטחון - אך לבקשת נתניהו, גלנט דחה את הצהרתו.

באותו הערב, נתניהו מכריז שהוא "נכנס לאירוע". הוא הכריז כי "ידאג לטפל בחקיקה באופן אישי", וכי נמנע ממנו לעסוק בכך עד עכשיו כי "איימו להוציא אותי כראש ממשלה כנבצרות". הסיבה לכך שלא היה יכול להתערב בחקיקה נעוצה בניגוד העניינים שהיועמ"ש גלי בהרב מיארה קבעה כי הוא שרוי בו בשל המשפט שלו. "אני מודיע לכם: עד כאן. אני נכנס לאירוע. אעשה כל שביכולתי כדי להגיע לפתרון", טען נתניהו.

בנימין נתניהו נואם בנושא המהפכה המשפטית. 23 במרץ 2023. לע"מ, צילום מסך
"נכנס לאירוע". נאום נתניהו, 23 במרץ/צילום מסך, לע"מ

יום שבת, 25 במרץ: גלנט מפשיל שרוולים

במוצאי השבת גלנט קרא לראשונה בקולו לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית. הוא קרא להידברות בין המחנות והזהיר מגל הסרבנות לשירות במילואים. "למען ביטחון ישראל - צריך לעצור בעת הזו את תהליך החקיקה, לאפשר לעם ישראל לחגוג את חג הפסח, יום העצמאות ולהתאבל יחד ביום הזיכרון. לעצור מיד את ההפגנות ולעצור כל גינונים של סרבנות. למען ביטחוננו זו חובתנו". באותו הערב, שורת חברי קואליציה קראה לנתניהו לפטר את גלנט.

שר הביטחון יואב גלנט, 25 במרץ 2023. ללא, אתר רשמי
קורא לעצירת החקיקה. נאום גלנט, 25 במרץ/אתר רשמי, ללא

ההדחה - ותגובת העם

יממה לאחר נאומו של גלנט, רה"מ נתניהו הדיח אותו מתפקידו כשר הביטחון. לפי גורמים בליכוד, נתניהו זימן את גלנט ללשכתו ואמר לו שהוא איבד את האמון בו לאחר שפעל נגד הממשלה ונגד הקואליציה בעת ששהה בביקור מדיני בחו"ל במהלך סוף השבוע, מבלי לתאם עמו.

עוד נמסר מגורמים בליכוד כי שר המשפטים יריב לוין ובנו של ראש הממשלה יאיר נתניהו הם שלחצו על נתניהו לפטר את גלנט. בסביבת רה"מ טוענים כי הסיבה המרכזית למהלך היא "תגובה רפה וחלשה נגד הסרבנות בצה"ל".

בשעות הלילה המונים פתחו בהפגנות ספונטניות ברחבי הארץ. עשרות אלפי מפגינים חסמו את איילון, הבעירו מדורות על הכביש, שרפו פחים וצמיגים. בירושלים פרצו עימותים חריפים מול מעון ראש הממשלה; בחיפה ובבאר שבע חסמו צירים מרכזיים. ההפגנות נמשכו עד השעות הקטנות של הלילה.

לאחר פיטורי השר גלנט, עשרות אלפי מפגינים הגיעו למחלף השלום. 26 במרץ 2023. אורי סלע
המדינה בוערת. הפגנה באיילון, אמש/אורי סלע

יום שני, 27 במרץ: המדינה בוערת

עשרות אלפי בני אדם הגיעו היום להפגנה מול משכן הכנסת. במשטרת ירושלים נערכים בכוחות מתוגברים. בארגוני ימין קיצוניים כמו לה-פמיליה הודיעו כי יגיעו להפגנת נגד, אליה הצטרפו פעילי ימין והשרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר. ההסתדרות והמגזר העסקי הודיעו על שיתוף פעולה נדיר והכריזו על שביתה. עשרות ראשי רשויות פתחו בשביתת רעב; גם רופאים והאוניברסיטאות הודיעו על שביתה. הפגנות מתקיימות גם בתל אביב, בחיפה ובמוקדים נוספים ברחבי הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully