וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על המסך המפוצל: משבר פנימי, פיגוע וראש ממשלה שברח לרומא

עודכן לאחרונה: 10.3.2023 / 9:16

המדינה ידעה אתמול את אחד הימים הדרמטיים בתולדותיה - המונים חוסמים את נתב"ג, נשיא שמזהיר מאסון ופיגוע שבנס לא הסתיים גרוע יותר. אבל נתניהו החליט להמשיך בביקורו כאילו כל זה אינו נוגע לו. וכל עוד הוא מנותק, הוא יתקשה למנוע מהמשבר להידרדר לתהומות נוספים

בווידאו: נתניהו לפני ההמראה: המטרה של האופוזיציה- לדרדר לאנרכיה ולהביא לבחירות/לע"מ

במסך מפוצל בין מסוקים, מטוסים והפגנות המוניות, ראש הממשלה בנימין נתניהו המריא לסופ"ש באיטליה. על מסך אחד: מאות מכוניות חוסמות את הכניסות לנתב"ג במחאה נגד המהפכה המשפטית, ועשרות אלפים מפגינים שזעקו על חורבן הדמוקרטיה ברחבי הארץ. על המסך השני: נתניהו ורעייתו מקפיצים מסוקים לירושלים לתרגילי הסחה אוויריים, ובכירי לשכתו צובאים על קופות הדיוטי.

המסך המפוצל סיפר הכול: בעיצומו של המשבר הפנימי החריף והמסוכן ביותר שידעה ישראל מימיה, בסוף השבוע שבו הוא הגיע לקודש הקודשים של צה"ל, ובעוד בכירי הביטחוניסטים, הכלכלנים ואנשי העסקים מתריעים שהמדינה צועדת לקראת אסון - ראש הממשלה ברח/הוברח לרומא. הסאגה המקדימה לטיסה, שכללה מרד טייסים באל על והתעסקות אובססיבית בגודל המטוס רק הניחו את התפאורה למחזה הניתוק.

לפידים בהפגנה נגד המהפכה המשפטית, כיכר הבימה, ת"א, 9 במרץ 2023. אורי סלע
עשרות אלפי מפגינים שזועקים על חורבן הדמוקרטיה. הפגנה בכיכר הבימה, 9 במרץ 2023/אורי סלע

כמה שעות אחר כך, המסך המפוצל רק נהיה יותר גרוע: על מסך אחד - ראש הממשלה ורעייתו במפגש עם חברי הקהילה היהודית בבית הכנסת ברומא, ועל השני: מראות הפיגוע הקשה ברחוב דיזנגוף בתל אביב, תזכורת כואבת נוספת לכישלונה של ממשלתו להתמודד עם גל הטרור ולמלא את משימתה והבטחתה המרכזית - שקט וביטחון.

השר לביטחון לאומי שנתניהו מינה, איתמר בן גביר, לא מצליח למלא את תוארו הבומבסטי, ומסיט את מיטב מרצו להפגנות נגד המהפכה המשפטית, ולכפיית יד קשה על המשטרה שתפעיל יותר אלימות נגד המוחים. זמן קצר לפני הפיגוע, בן גביר הדיח את מפקד מחוז תל אביב עמי אשד מתפקידו, בעריפת ראשים פוליטית שקופה, אחרי טרוניות מתמשכות על המדיניות המאופקת שהוביל.

אשד, אחד הניצבים המוערכים ביותר במשטרה, הגיע לזירת הפיגוע והתייצב מול המצלמות, השר לביטחון לאומי, לעומת זאת, שביושבו באופוזיציה הקפיד לבזות את קודמו בתפקיד ולהגיע לכל אירוע טרור, הצטדק הפעם בשיקול אבטחתי וברח. הפיגוע בתל אביב, בעיקר בערב שבו הדיח את מפקד המחוז, חשף אותו במלוא כישלונו.

עוד בוואלה!

הרצוג קרא לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית: "יש מספיק הסכמות כדי להביא מתווה אחר"

לכתבה המלאה
שוטרים בזירת פיגוע ירי,דיזנגוף תל אביב, 9 במרץ 2023. אריק מרמור, פלאש 90
המסך המפוצל נהיה יותר גרוע: מראות הפיגוע בדיזנגוף, 9 במרץ 2023/פלאש 90, אריק מרמור

באותה שעה, במסך המפוצל, ראש הממשלה המשיך את האירוע עם יהודי רומא כסדרו, תוך קבלת עדכונים מהמזכיר הצבאי לעיני המצלמות. בסופו, הוא עלה לתת הצהרת תנחומים לפצועים וחיזוק לכוחות הביטחון, וכינס הערכת מצב ביטחונית מרחוק. בה בעת, בלשכת ראש הממשלה מיהרו להבהיר שאין כל כוונה לקצר את הביקור ברומא - שכולל בעיקר "פגישה מדינית חשובה", לשון לשכת נתניהו, עם ראשת ממשלת איטליה גורג'יה מלוני, שנקבעה להיום בצהריים, ותסתיים מאוחר מדי בשביל לחזור לפני שבת.

סביב פגישה בת כשעה נתפרה נסיעה של כשלושה ימים, שבמקרה, או שלא, חופפת לחגיגות יום הנישואים של בני הזוג נתניהו שצוין השבוע. הנסיעה לרומא, כמו הטיסה לפריז בחודש שעבר, וכמו הכפלת תקציב המעונות והחוק שיאפשר קבלת תרומות לצורך מימון משפטי; מבשרים על שכרון כוח; זלזול וניתוק מרחשי הציבור, שחרדותיו מיוקר המחיה, האינפלציה ועליית הריבית מתוגברות על ידי תחזיות הזעם של הנזק הכלכלי מהמהפכה המשפטית.

מדינת ישראל ידעה אתמול את אחד הימים הדרמטיים מימיה, לפחות בעשור האחרון: המוני מפגינים חסמו את נתב"ג ונתיבי איילון במשך שעות; מפקד חיל האוויר השעה טייס בכיר במילואים בגלל מחאת טייסת 69 נגד הרפורמה המשפטית - והשר לביטחון לאומי העיף את מפקד מחוז תל אביב שלא סר לרוחו האלימה; נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא נאום היסטורי בו התריע מ"אסון", ובערב, פיגוע בתל אביב, שבנס לא הסתיים באסון גדול יותר וליל חרדה בביתר עלית מחשש לחדירת מחבל. כל יום שעובר, עם צבר אירועים בקצב מסחרר, רק מעמיק את המשבר החוקתי, הביטחוני, הכלכלי ובעיקר החברתי בו המדינה מתפלשת. וראש הממשלה, במסך מפוצל, חתך לסופ"ש ברומא כאילו זה לא נוגע לו.

רה"מ בנימין נתניהו במפגש עם נציגי הקהילה היהודית, בית הכנסת הספרדי במוזיאון יהדות איטליה, רומא, 9 במרץ 2023. ללא, אתר רשמי
"כשאנחנו כאן אנחנו זוכרים שכולנו אחים". נתניהו בבית הכנסת ברומא, 9 במרץ 2023/אתר רשמי, ללא

בנאום בבית הכנסת ברומא, עוד לפני הפיגוע, נתניהו דווקא כן התייחס לאירועי היום "כשאנחנו כאן, אנחנו זוכרים שכולנו אחים", אמר. כמה שעות קודם, בנו הבכור האשים את צמרת המשטרה במרד ואחריות לכאוס של האנרכיסטים, כלשונו ונתן השראה למבצע ההדחה של מפקד מחוז תל אביב. על מסך אחד ראש הממשלה קורא להרגעת הרוחות, על מסך אחר בנו ובכירי ממשלתו מתדלקים את המחאה בכוחניות קיצונית והתבטאויות בזויות שרק מחריפות את המצב ומלהיטות את השטח.

בחסות האיסור של היועמ"שית לעסוק ברפורמה המשפטית בגלל כתבי האישום, נתניהו התנתק גם מהדהירה של שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן קדימה עם המהפכה, והסיר מעצמו אחריות לאירוע, שמתקרב לנקודת אל חזור. מאחורי הקלעים הוא לוחץ על לוין לרכך את החקיקה ולהגיע לפשרות, אבל שר המשפטים מסרב לעצור, אפילו לדקה. ובין כל המתווים והמסמכים שמסתובבים בינתיים יש חומה בחומה בצורה אחת: השליטה הפוליטית בוועדה לבחירת שופטים - שעליה לוין מסרב להתפשר.

האיום של שר המשפטים להתפטר מתפקידו במידה וראש הממשלה יבלום אותו, שמונח על השולחן עוד מתקופת המשא ומתן הקואליציוני, כמו גם החשש שהתערבות ברפורמה בניגוד להנחיית היועמ"שית תשמש עילה משפטית לנבצרות, משתקים את נתניהו ומונעים ממנו לכפות את רצונו.

שריפת צמיגים- מהומות באיילון בהפגנה נגד המהפכה המשפטית. 9 במרץ 2023. ראובן קסטרו
האחריות לכאוס שבו נמצאת המדינה מוטלת על נתניהו. שריפת צמיגים באיילון, 9 במרץ 2023/ראובן קסטרו

על המסך המפוצל אמש כיכב גם נשיא המדינה יצחק הרצוג, שבנאום חד וברור סימן לנתניהו ולוין שהסבלנות שלו נגמרה והזמן אוזל. לראשונה, אחרי שבועות של איזון מנומס, הנשיא התבטא נגד החקיקה "הדורסנית והשגויה" של לוין ורוטמן, וקרא לה "לעבור מהעולם ומהר" וגם הטיל את כובד האחריות על נתניהו וממשלתו. "זה רגע של להיות או לחדול", אמר.

בשבוע הבא הנשיא מתכוון להציג את המתווה שגיבש עם מועצות החכמים המשפטנים שעבדו בבית הנשיא בחודשיים האחרונים, ולהטיל לפתחם של הפוליטיקאים את המשימה לעשות את הפשרות הכואבות האחרונות. בבית הכנסת ברומא, נתניהו בירך "על כל היוזמות, כולל זו של הנשיא, כדי להגיע להבנות רחבות ככל האפשר". נתניהו אולי מנוע מלעסוק בפרטי הרפורמה אבל האחריות לכאוס שבו המדינה נמצאת מוטלת רק עליו; הוא זה שנתן ללוין ובן גביר את ההגה ואיבד עליו שליטה. וכל עוד הוא משותק ומנותק במסך מפוצל, הוא יתקשה להחזיר לידיו את המושכות, ולמנוע מהמשבר להידרדר לתהומות נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully