וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטייס שהוביל את המחאה נגד המהפכה המשפטית - הושעה מחיל האוויר

עודכן לאחרונה: 9.3.2023 / 18:30

אל"מ במיל' גלעד פלד, מפקד בסיס לשעבר, הושעה מתפקידו, בהחלטת מפקד חיל האוויר ובאישור הרמטכ"ל. "לא ביקשנו מאף לוחם לבצע פעולה כלשהי", אמר הטייס הבכיר אחר השעייתו. מפקד החיל נימק כי טייס המילואים "תיאם וסנכרן אי-התייצבות של אנשי מילואים לטייסות"

בווידאו: שבת תשיעית ברציפות של מחאה: עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית/צילום: קארין שגיא, יעל ברש, ראובן קסטרו

מפקד בסיס חיל האוויר לשעבר, שהוביל את מחאת הטייסים נגד המהפכה המשפטית, הושעה היום (חמישי) מחיל האוויר. הטייס הוא אל"מ (מיל') גלעד פלד, לשעבר מפקד בסיס רמת דוד בצפון הארץ. גורם צבאי ביקר את המפגינים בשורות חיל האוויר: "ניסו לתפור דרגות צבאיות על בגדים אזרחיים". ההשעייה, שפורסמה לראשונה בתוכנית "עובדה", נעשתה באישור הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר.

בשורות טייסי המילואים נותרו בהלם מההשעייה. פלד לא מגיב לשיחות טלפון וגורמים בחיל האוויר טוענים כי ההדחה נעשתה לאחר "לחץ שהופעל מלמעלה" ואף מחוץ לצה"ל. הגורמים הוסיפו, כי שאר הטייסים הגיעו לטייסת. מנגד, גורמים צבאיים אחרים דחו בתוקף טענות על התערבות חיצונית, ואמרו כי מדובר בהחלטה של מפקד החיל.

פלד הכחיש את הטענות נגדו בשיחה שקיים עם וואלה. לדבריו, "עשו חיבור שגוי בין שני דברים שלא התחברו - הם טעו טעות אדירה. בלי ניסיון כנה ואמיתי לדבר עם האנשים. מה קרה פה? התחיל כל האירוע של החקיקה, זה נתפס כאירוע פוליטי. המפקדים נבהלו ולא דיברו עם אנשי המילואים. הפעם אנשי המילואים פוגשים את זה לא רק כאזרחים, אלא גם כאנשי מילואים. התחיל פעפוע מטורף, והתחילו הצעות להריץ עצומות ושביתות. אנחנו, כמה מילואימניקים בכירים, אמרנו 'בואו נייצר קבוצה אחת של כל הטייסות קודם כל לעצור את הכול'".

"בואו נשמע את האנשים שאף אחד לא שומע אותם כרגע, כי אין שיח בטייסות. אנחנו נבקש פגישה ממפקד חיל האוויר, כדי לשקף לו את המציאות, כי היא מאוד בעייתית", המשיך הטייס הבכיר. "אנחנו מסתכלים קדימה, כדי לעשות מהלכים תקשורתיים לגיטימיים, להיפגש עם חברי כנסת ושרים, פעולות הכי לגיטמיות של מילואימניקים".

לטענת פלד, הוא הפציר בטייסי המילואים של טייסת 69, שלא לנקוט בצעדי המחאה, אך הם לא הקשיבו ולבסוף החליטו לא להתאמן. "עבורי זה יום עצוב. האירוע שעובר על המדינה הוא הכי משמעותי. אנחנו צריכים להמשיך לשמור על חיל האוויר. אני בטוח שחיל האוויר ידע לתקן את הטעות. פגשתי את מפקד החיל אתמול. אני רואה באיזה אתגר הוא נמצא".

גלעד פלד, לשעבר מפקד בסיס רמת דוד. אתר חיל האוויר, עיבוד תמונה
"שעה שאינה קלה עבורי". אל"מ במיל' גלעד פלד/עיבוד תמונה, אתר חיל האוויר

פלד כתב לחבריו אחרי השעייתו: "תודה על התמיכה והאהבה הרבה בשעה שאינה קלה עבורי. בשבועות האחרונים יחד עם כמה מחברי, אנשי המילואים מטייסות החיל, ניסינו להבין את משמעויות החקיקה עלינו כלוחמים. לצערי, החיל טרם עסק בהשלכות החקיקה הבהולה הזו. השלכות החקיקה הובילה אותנו לפנות למפקד החיל ולהציג לו את התמונה המורכבת".

"במעלה הדרך מנענו כמה יוזמות לפעולה של אנשים שקיבלו מאיתנו אוזן קשבת וראו שהפערים והאתגרים סוף סוף מוצפים מעלה. קבוצת הלוחמים היקרה הזו מעולם לא קראה ולא ביקשה מאף לוחם בחיל לבצע פעולה כלשהי. נהפוך הוא. רק ביקשה לשמור על לכידות החיל ולהימנע מכל פעולה", המשיך הטייס. "אנו נמצאים בתקופה סוערת ושבירה. אני יודע שרבים חשים סערת רגשות בעקבות השעייתי.
אני פונה לכל אחד מכם ומבקש שיעביר לחבריו - נשבענו להגן על מדינת ישראל הדמוקרטית ועל ערכי צה"ל שבין השאר באים להגן על הדמוקרטיה הישראלית. נשבענו כך ואנו נחושים לעמוד בשבועתנו.
פיקוד החיל היקר שלנו נמצא באתגר על סף הבלתי אפשרי. המשיכו לעמוד מאחורי המפקדים. הקבוצה שלנו יחד איתי תמשיך להציף את הסכנות החמורות שבתהליך החקיקה וכולנו נמשיך לשמור ולהגן על מדינה יהודית ודמוקרטית".

עוד בוואלה!

נציגי הטייסים לרמטכ"ל: רבים יפסיקו לטוס אם המהפכה תעבור

לכתבה המלאה
חברי טייסת 69, במפגש עם הרמטכ"ל אביב כוכבי, בסיס חצרים, 20 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
חברי טייסת 69 שמבקשים למחות נגד המהפכה המשפטית/ראובן קסטרו

לוואלה! נודע כי מפקד חיל האוויר תומר בר זימן אמש את אל"מ במיל ג' לשיחה, בה הודיעו לו על ההחלטה נגדו. גורם צבאי נוסף עדכן כי עד כה לא ברור האם זו השעייה או הדחה, ומאחר ומדובר באירוע חריג התהליך נבחן כעת על ידי יועצים משפטיים.

מדובר צה"ל נמסר כי ההדחה נעשתה "בשל התנהלותו סביב אירועי השעה", ולאחר שהוא "פעל בניגוד להנחיותיו של מפקד החיל, באופן שלא הולם את דרגתו ומעמדו של הקצין". עוד הוסיפו כי הקצין יהיה רשאי להביא את טענותיו בפני הרמטכ"ל, טרם קבלת החלטה סופית בעניין המשך שירותו.

אמש, טייסים ואנשי צוות אוויר במילואים נפגשו עם הרמטכ"ל הרצי הלוי והביעו בפניו התנגדות להמשך שירות מילואים, באם המהפכה המשפטית תעבור. בפגישה עם הרמטכ"ל השתתפו כ-20 נציגים של טייסות הטיסה, מערך הבקרה ותאי השליטה. הקצינים שסיפרו על המצב ציינו כי ברוב הטייסות ישנו רצון לייצר פעולות אקטיביות, שבינתיים נעצרות עוד ברמת הטייסת והנציגים שיושבים בה.

חיל האוויר. דובר צה"ל
חיל האוויר/דובר צה"ל

מפקד חיל האוויר אמר לכתבים כי "אני מכבד את אל"ם ג', החזרתי אותו לשירות, הוא עתיר זכויות, אני אוהב אותו בכל ליבי". הוא טען, כי המפקד "תיאם וסנכרן אי-התייצבות של אנשי מילואים לטייסות", וכי השעייתו נעשתה בשל חוסר אמון בו. הוא הדגיש, "ההחלטה היא אישית שלי, לא נובעת משום מערכת לחצים, התקבלה בכובד ראש. היחידים שהתייעצתי איתם הם המפקדים והרמטכ"ל, שאנחנו בקשר הדוק ומסונכרנים לאורך האירוע".

בר המשיך ואמר כי התקיים שיח עם "אנשי מילואים שניגשו ישירות למפקד הישיר שלהם ואמרו שבעת הזו לא רוצים להגיע לטייסת או ליחידה ולשרת". לדברי מפקד חיל האוויר, "נקטנו בגישה של הכלה והבנה, ניסיון שכנוע - ואז החייל זכאי להחליט מה שהוא מוצא לנכון, ולא בסוג של 'התארגנות'", כפי שהוא טען שמפקד הבסיס לשעבר ביצע. מפקד החיל הדגיש, "אני מגנה בכל תוקף את כל ההשתלחויות של משרתי צה"ל. זה גורם לכרסום וזה לא מקובל".

הרמטכ"ל הרצי הלוי. דובר צה"ל
הרמטכ"ל הרצי הלוי/דובר צה"ל

ממסמך סיכום הפגישה עלה, כי המציאות שחשפו הטייסים ואנשי צוות האוויר בפני הרמטכ"ל - משפיעה כבר עכשיו על המצב. הם הזכירו את את ההשפעה שיש לדאגה לבטיחות הטיסה כבר היום, ועל התחושה הקשה של עצם זריקת חימושים גדולים באזורים צפופים, בהזנקה מהירה, כשיש סדקים עמוקים באמון במקבלי ההחלטות, בקבינט ובאופן שיבוצעו התהליכים מאחורי הפקודות, וזאת בשל התבטאויות מפורשות של שרי הקבינט.

בשבוע האחרון הודיעו עשרות טייסים במילואים הודיעו שלא יתייצבו לאימונים שנקבעו במחאה על הרפורמה שמקדמת הממשלה. 37 מתוך 40 טייסי המילואים ב"טייסת הפטישים", הודיעו על כוונתם למפקד חיל האוויר ולמפקד הישיר שלהם.

עוד לפניהם החל גל מחאת המילואימניקים בכמה יחידות שונות, בהן מודיעין, סיירות, מערך המבצעים המיוחדים ויחידות מובחרות בזרוע היבשה. בעקבות המחאה, הרמטכ"ל הביע חשש בשיחות סגורות כי אם צה"ל ייכנס לוויכוח הפוליטי, הדבר יפגע באחוזי ההתייצבות לשירות מילואים של אימונים ופעילות מבצעית, וישפיע בטווח הארוך על המוטיבציה של בני הנוער להתגייס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully