וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המקורב של נתניהו יכול לעסוק ברפורמה - אך לא לדון בה עם רה"מ

עודכן לאחרונה: 8.3.2023 / 13:17

היועמ"שית בהרב מיארה הבהירה כי למרות ניגוד העניינים שבו מצוי רה"מ, מזכיר הממשלה יוכל לעסוק בתוכנית. במקביל, מחלוקת על המתווה שיריב לוין ראה כ"פריצת דרך". סער לגלג: "קל להבין מדוע לוין ורוטמן אוהבים את המתווה, מתקשה להבין מדוע מכנים את זה 'פשרה'"

בווידאו: שבת תשיעית ברציפות של מחאה: עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית/צילום: קארין שגיא, יעל ברש, ראובן קסטרו

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה הבהירה היום (רביעי) כי מזכיר הממשלה, יוסי פוקס, יוכל לעסוק במהפכה המשפטית, למרות הסכם ניגוד העניינים עליו חתום ראש הממשלה בנימין נתניהו. עם זאת, בהרב מיארה חידדה כי פוקס מנוע מלשוחח על הנושא עם נתניהו ולקבל ממנו הנחיות במישרין או בעקיפין.

בתוך כך, נמשך הוויכוח סביב מתווה פרידמן-אלבשן שמקובל על שר המשפטים יריב לוין. שר המשפטים צפוי להיפגש עם מנסחי המתווה. בינתיים, שר המשפטים לשעבר גדעון סער הגיב ואמר: "קל להבין מדוע זה מוצא חן בעיני לוין ורוטמן: פוליטיזציה של בחירת השופטים. רף גבוה וקיצוני לביקורת שיפוטית. ייעוץ משפטי שאינו מחייב את הממשלה. רק מתקשה להבין מדוע יש שבוחרים לכנותו 'פשרה'. אותה הגברת באדרת פורימית".

פרופסור יניב רוזנאי מאוניברסיטת רייכמן וחבר בצוות ההידברות בבית נשיא, פרסם פוסט שמסביר מדוע הוא מתנגד ל"עדיף משבר חוקתי על מתווה רע, ועדיף מתווה סביר - שאפשר לחיות איתו - על משבר חוקתי", כתב. "אני מעריך מאוד את הניסיון להביא להסכמות. באמת. אבל המתווה שלהם רע".

"המתווה לא מגן מספיק על חוקי היסוד (61 או 70 זה לא מספר גבוה דיו לשריון חוקי יסוד וכלל לא ברור שחוקי היסוד של זכויות האדם ישוריינו ברוב הזה בכנסת הזו ואז איבדנו הגנה משמעותית). הוא מסרס את הביקורת השיפוטית (התוצאה של דרישת 3/4 מהרכב מלא של בית המשפט היא שלא תהיה כלל ביקורת שיפוטית אפקטיבית)", הוסיף רוזנאי.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שלומי גבאי
הבהירה כי לראש הממשלה אסור לעסוק ברפורמה/שלומי גבאי

בנוסף, רוזנאי כתב כי "פסקת התגברות ב-65 (במקרה חריג מאוד שכן תהיה פסילת חוק עוד מאפשרים התגברות. אין לזה שום הצדקה). פוליטיזציה של בית המשפט (לפי המוצע, הוועדה הופכת פוליטית כמעט לגמרי כשכל צד - בוחר לו את השופטים). זה מתווה רוטמן עם איפור לפורים. יש להתנגד לו".

בממשלה דווקא מנסים לקדם מאוד את מתווה אלבשן-פרידמן, שגובש בתיאום עם יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן. לוין גם ייפגש היום עם מנסחי המתווה. מזכיר הממשלה יוסי פוקס כתב אתמול בטוויטר: "קראתי את הצעת הפשרה של אלבשן-פרידמן. מדובר בהצעה רצינית ובסיס למשא ומתן בסוגיות הליבה. אי שפיטות של חוקי יסוד, רוב מיוחד לביטול חוקים, פסקת התגברות, שינוי הרכב הועדה לבחירת שופטים, סבירות וייעוץ משפטי חיצוני לממשלה. נותר לגשר על פערים בנושא הרוב הנדרש". מנגד, גורמים באופוזיציה הביעו הבוקר הסתייגות מהמתווה שפורסם בהתאם להתנגדות המשפטנים.

מעבר לכך, קבוצת מפכ"לים, ניצבים, קצינים בכירים תצעד במוצאי שבת הקרובה כחלק מההפגנות בתל אביב במחאה על "ניסיונו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לפרק את המשטרה". מטעם הקבוצה נמסר: "ניצבים להגנה על המשטרה וניצבים להגנה על הדמוקרטיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully