וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרצוג קרא לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית: "יש מספיק הסכמות כדי להביא מתווה אחר"

עודכן לאחרונה: 9.3.2023 / 20:44

הנשיא פסל בפעם הראשונה באופן מוחלט את מתווה החקיקה שמקדמת הקואליציה. "מכלול החקיקה שנידון כעת צריך לעבור מהעולם - ומהר", אמר בנאום שנשא לאומה. בנוסף, הזהיר כי המדינה עלולה "להידרדר לתהום חוקתי-חברתי וכלכלי"

בוידאו: הנשיא הרצוג "אשלם כל מחיר בשביל למצוא פתרון"/לשכת העיתונות הממשלתית

הנשיא יצחק הרצוג קרא הערב (חמישי) לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית, משום שלדבריו, הצליח להביא להסכמות על רוב הנושאים. "יש מספיק הסכמות כדי לזנוח את החקיקה ולהביא מתווה אחר מוסכם לוועדת החוקה", אמר הנשיא בנאום שנשא לאומה. "מכלול החקיקה שנידון כעת צריך לעבור מהעולם - ומהר. הוא שגוי, הוא דורסני, הוא מערער את יסודותינו הדמוקרטיים ולכן יש להחליפו במתווה אחר מוסכם".

זו הפעם הראשונה שהנשיא פוסל את החקיקה שמקדמת הקואליציה ושולל את המהפכה המשפטית מכל וכל, ודרש להחליפה במתווה החוקתי שיציג בימים הקרובים. הרצוג גם הטיל אחריות מוגברת על הממשלה והקואליציה, אך בסוף נאומו עדיין קרא לשני הצדדים - קואליציה ואופוזיציה - לקבל החלטה על פתרון.

"הדמוקרטיה שלנו היא ערך עליון. מערכת משפט עצמאית ואיתנה היא ערך עליון, וכן, גם גיוון מערכת המשפט כך שתהיה בית לכלל האזרחים היא ערך עליון", המשיך הרצוג. "זו נוסחה אפשרית שנמצאת בהישג יד. על פער קטן, אפילו אם הוא מהותי - לא מחרבים את הבית. למנהיגי המדינה, הקואליציה והממשלה בראשם, אני אומר: אנחנו בנקודת אל חזור. זה רגע של להיות או לחדול - לבחור בהסכמה ולממש רגע חוקתי מכונן שיצמיח ויבנה אותנו שנים ודורות קדימה, או להידרדר לתהום חוקתית, ביטחונית, חברתית וכלכלית".

נשיא מדינת ישראל יצחק הרצוג. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
מנסה להביא לפשרה. הנשיא הרצוג/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

עוד אמר הרצוג: "עליכם לקבל החלטה - קואליציה ואופוזיציה כאחד - אם מדינת ישראל ואזרחיה הם מעל הכול, או שהאגו והאינטרסים הפוליטיים הצרים יבעטו אותנו מקצה הצוק. הבחירה היא אחת: או אסון או פתרון. אם תבחרו להמשיך בדרך בה הלכתם עד כה - הכאוס על הידיים שלכם. ההיסטוריה תשפוט אתכם. קחו אחריות ומיד".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לאחר נאום הרצוג: "כולנו אחים, בימים של מחלוקת וויכוח צריך לזכור שאנחנו בני עם אחד עם עתיד משותף. צריכים לפתור את המחלוקות על ידי הרגעת הרוחות והמאמץ להגיע להבנות והסכמות. מקווה שנגיע להבנה רחבה שתאפשר לנו להמשיך יחד".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד בירך על דברי הרצוג. "נאומו של הנשיא אמר בחדות ובבהירות את מה שמדינה שלמה יודעת: מתווה החקיקה הדורסני והאנטי-דמוקרטי של הממשלה צריך לעבור מן העולם", מסר יו"ר יש עתיד. "יש לעצור מיד את החקיקה וללכת לבית הנשיא להידברות מעמיקה, רצינית ומוסכמת שתוביל לתיקון ושיפור מערכת המשפט והפרדת הרשויות".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ גם בירך על נאום הנשיא, ומסר: "הגיעה שעה שבה כל המנהיגים צריכים לשים את ישראל לפני הכול. המשמעות של לשים את ישראל לפני הכול, היא גם לא לוותר על עקרונות מהותיים. יש סעיפים שדגל שחור מונף מעליהם - כמו הרצון לפולטיזציה של מינוי השופטים ושומרי הסף.
כדי שנוכל לפתור את זה, אני קורא לנתניהו לגלות אחריות, לעצור את רכבת החקיקה הדוהרת, ולשלוח את נציגיו מיד להידברות שתעצור את הקרע העמוק עוד הלילה".

עוד בוואלה!

יאיר נתניהו מאשים: צמרת המשטרה פתחה במרד, היא אחראית לכאוס

לכתבה המלאה
מהומות באיילון בהפגנה נגד המהפכה המשפטית. 9 במרץ 2023. ראובן קסטרו
הפגנה נגד המהפכה המשפטית. היום/ראובן קסטרו

זה הנאום השני שהרצוג נושא לאומה במשבר סביב המהפכה המשפטית. בחודש שעבר, לפני אישור השלב הראשון של הרפורמה בקריאה ראשונה בכנסת, הוא נשא את הנאום הראשון שבו קרא לקואליציה לעצור את החקיקה, כדי לפתוח בהידברות והציג מתווה חוקתי של חמש נקודות כבסיס למשא ומתן.

שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן סירבו לעצור את החקיקה ובאופוזיציה סירבו להידבר כל עוד החקיקה נמשכת. אז הנשיא החל בשיחות בין משפטנים ואקדמאים מכל גווני הקשת הפוליטית והליברלית/שמרנית בניסיון לגבש מתווה מוסכם לשינויים במערכת המשפט. הרצוג תיכנן לפרסם את המתווה השבוע, ואז פורסם מתווה חדש - של שר המשפטים לשעבר דניאל פרידמן ופרופ' יובל אלבשן, שניסה לעקוף את מאמצי ההידברות בבית הנשיא. בכל המתווים שפורסמו נותרו פערים גדולים בין הקואליציה והמשפטנים, כשבמוקד המחלוקת השליטה בוועדה לבחירת השופטים וסירובו של השר לוין לוותר על השליטה של הקואליציה בהרכב הוועדה.

שלשום נפגש הרצוג עם נציגי פורום החברות הגדולות במשק, שהביעו בפניו את דאגתם מהנזק שעשוי להיגרם לכלכלת המדינה מהמהפכה המשפטית כפי שהיא מקודמת כעת על ידי הממשלה. הרצוג נפגש עימם כחל ממאמציו לגייס תמיכה במתווה הנשיא לפשרה על הרפורמה המשפטית שאותה הוא מקדם.

בני גנץ | יאיר לפיד | בנימין נתניהו. יונתן זינדל ואלכס קולומויסקי, פלאש 90
הרצוג קורא להם להגיע להסכמות. לפיד, נתניהו וגנץ/פלאש 90, יונתן זינדל ואלכס קולומויסקי

בפגישה, בה נכחו נציגים של 27 החברות הגדולות במשק, הם סקרו בפני הנשיא את הסכנות הפוטנציאליות לכלכלה במידה ולא יהיה מתווה מוסכם, וביקשו ממנו להמשיך במאמצים להביא להסכמה רחבה. הנשיא מתכוון להציג מתווה חדש לפשרה המבוסס על הידברות של אקדמאים ומשפטנים שקיימו שיחות בבית הנשיא בשבועות האחרונים. הוא מנסה לגייס לחץ ציבורי על הפוליטיקאים מהקואליציה והאופוזיציה לקבל את המתווה.

מוקדם יותר היום הפגינו אלפים נגד הממשלה בעשרות יישובים וערים ברחבי הארץ, ומשעות הבוקר נחסמו כבישים שונים ונרשמו שיבושי תנועה רבים. זאת, ברקע המשך החקיקה בכנסת של סעיפי הרפורמה במערכת המשפט. לפחות 20 מפגינים נעצרו לאורך היום בחשד להפרות סדר. במהלך ההפגנות דווח על מעצרים אלימים של מפגינים. שוטר פרק את הכתף ופונה לטיפול רפואי בבית החולים איכילוב בעיר.

המפגינים חסמו נתיבים מרכזיים בכביש החוף, בכביש 6, באזור השרון, בירושלים ובתל אביב - שם ירדו המוחים לנתיבי איילון, פתחו בצעדה והתעמתו עם שוטרים. המפגינים שרו לעבר השוטרים "איפה הייתם בחווארה". מכת"זית הגיעה למקום, והמוחים שמו עליה פרחים - אחרי שניסו לחסום את הדרך של המכת"זית. המשטרה פינתה את המפגינים לאחר כשעתיים והנתיבים נפתחו לתנועה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully