וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתווה הפשרה של הנשיא הרצוג: דרעי יוכל להתמנות לשר, למרות החלטת בג"ץ

עודכן לאחרונה: 7.3.2023 / 10:51

לפי המתווה המסתמן, עילת הסבירות תצומצם - ובכך מינויים שנפסלו בבג"ץ יוכלו לקבל הכשר. עקרונות הנוגעים לסוגיית גיוס בני הישיבות יהיו חסינים מביקורת שיפוטית. זאת, כחודש אחרי שהנשיא הרצוג נפגש עם יו"ר ש"ס. לוין ורוטמן: "עיקור הרפורמה מיסודה"

בווידאו: שבת תשיעית ברציפות של מחאה: עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית/צילום: קארין שגיא, יעל ברש, ראובן קסטרו

המתווה המסתמן של נשיא המדינה יצחק הרצוג לפשרה במהפכה המשפטית לא כולל את פסקת ההתגברות, ובית המשפט העליון יוכל לבטל רק חוקים רגילים ולא חוקי יסוד, וברוב של שני שלישים מתוך הרכב מלא.

לפי המתווה, שפורסם בידיעות אחרונות והוכחש על ידי בית הנשיא, החקיקה תיכנס לתוקף רק בתוך שנה, כך שבזמן הזה הממשלה הנוכחית יכולה לחוקק כמעט כל חוק. חברי הוועדה למינוי שופטים יהיו שלושה שרים, ח"כ מהקואליציה, שניים מהאופוזיציה, שלושה שופטים מבית המשפט העליון, ועוד שני נציגי ציבור שיתמנו במשותף על ידי שר המשפטים ונשיאת העליון - כלומר, ללא רוב אוטומטי לקואליציה. בסעיף זה יש מחלוקת בנוגע לרוב הנדרש למינוי שופט לעליון, בין רוב רגיל לרוב של שמונה חברים.

בנוסף לכך, עילת הסבירות תצומצם. לפי הטיוטה, "בית המשפט לא יבחן את שיקול הדעת של הממשלה, במליאתה, על בסיס עילת הסבירות, בהחלטות של מדיניות או מינויים פוליטיים". ההתערבות תהיה רק "אם ההחלטה מופרכת בעליל או חורגת באופן קיצוני ממתחם שיקול הדעת שכל שר או פקיד סביר היה שוקל". כך, מינויים בעייתים שנפסלו בבג"ץ כמו מינויו של אריה דרעי יוכלו לקבל הכשר.

נשיא המדינה יצחק הרצוג בועידת המורים אשמורת, ת"א, 24 בינואר 2023. אבשלום ששוני פלאש 90, עיבוד תמונה
נשיא המדינה יצחק הרצוג בועידת המורים אשמורת, ת"א, 24 בינואר 2023/עיבוד תמונה, אבשלום ששוני פלאש 90

בעניין היועצים המשפטיים והייעוץ המשפטי - המצב יישאר בעינו. השינוי יהיה בכך שהממשלה תהיה מוסמכת "במקרים חריגים לאמץ עמדה סותרת (לזו של היועמ"ש, ב"א) כחלק מאחריותה כלפי הכנסת והציבור ולקבל לשם כך ייצוג חיצוני במקרה שעמדתם תיבחן בבית המשפט".

הטיוטה אף מעגנת זכויות יסוד שלא זכו עד היום לעיגון, כמו עקרון השוויון ("כל אזרח שווה בפני החוק, אין פוגעים בזכויות הפרט של אדם מחמת דת, גזע, מין, העדפה מינית, לקות פיסית, נפשית או שכלית"), וכן את חופש הביטוי, חופש הדת וחופש מדת.

הטיוטה הזאת נוסחה ככל הנראה על ידי מכון תכלית בשיתוף עם פורום קהלת וזוהי הטיוטה שמשמשת בסיס למתווה הנשיא.

עוד בוואלה!

הקרע הפנימי מאיים לפורר את המדינה כולה - ונתניהו וממשלתו רק מלבים את המחאה

לכתבה המלאה

המתווה המסתמן זכה לביקורת מצד כל הצדדים, ובית הנשיא פרסם הבהרה. "הפרסומים הבוקר אינם על דעת הנשיא ומי מטעמו. יובהר ויודגש כי לא מדובר במתווה נשיא המדינה. מדובר בהצעה אחת מתוך רבות שהועברו בשבועות האחרונים על ידי חוקרים ואקדמאים ממכונים שונים. נשיא המדינה טרם גיבש מתווה סופי ולאחר שיגובש הנשיא יציג אותו לאזרחי ישראל", נמסר.

שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, המובילים את קידום המהפכה, הביעו התנגדות למתווה. "אנו שמחים על הבהרת הנשיא כי מה שהתפרסם כ'מתווה הנשיא' אינו על דעתו או מטעמו. מלבד זאת, כפי שברור לכל קורא, אותו 'מתווה' הוא עיקור של הרפורמה מתוכנה היסודי".

לדבריהם, "לאחר ימים רבים של דיונים ניתן לומר בבירור כי ישנן הסכמות רחבות בהישג יד, כאלה שלא יעקרו את הרפורמה מעיקריה וייהנו מקונצנזוס רחב. נמשיך בקידום החקיקה כמתוכנן, ונמשיך בנסיונות להגיע להסכמות רחבות בדיוק כפי שעשינו בחודשים האחרונים".

גם באופוזיציה ובקרב מארגני המחאות הביעו התנגדות לתכנית של הרצוג.

"אנחנו ניצבים מול מזימת הפיכה, שחותרת להפוך את ישראל מדמוקרטיה לדיקטטורה. מול מזימה כזו הכרח מיד להעמיד קיר ברזל דמוקרטי, ובוודאי שאסור לנסות לרצות את התוקפן. אין לתת לו חלק מזממו", כתב שר הביטחון לשעבר משה יעלון, ממובילי המחאה, בטוויטר. כבוד הנשיא, אתה משפטן. זו טעות קשה, ובכייה לדורות, שתשמש כעורך הדין של הנאשם וחבריו העבריינים".

לדברי יעלון, "אל תגרום נזק. אל תפתח פתח לרע. הרוב הדמוקרטי לא יאפשר זאת. ישראל לא תהיה דיקטטורה. הדמוקרטיה תנצח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully