וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריבים, האיומים - והתקדימים: נדמה שנתניהו לא שולט באירוע שהוא ממשלתו

עודכן לאחרונה: 17.2.2023 / 9:05

חודש וחצי לממשלת הימין-ימין, ההבטחה לשקט ויציבות הומרה בהתלקחות נרחבת: המהפכה המשטרית, התחזיות הכלכליות הקודרות, גל טרור והתחממות מדינית. וגם בתוך הממשלה אי שקט: קרבות הסמכויות עם סמוטריץ' ובן גביר הם רק סימפטום לבעיה עמוקה יותר שתאתגר את הקואליציה בעתיד

בווידאו: השר בן גביר: "היועמ"שית מונעת את אטימת בתי המחבלים"/צילום: מירב כהן

חודש וחצי בלבד חלף מאז שראש הממשלה בנימין נתניהו השביע את ממשלתו השישית, וההבטחה שלו לשקט ויציבות התפיידה להסלמה בכל החזיתות. הרפורמה המשפטית הדורסנית הציתה את המחאה האזרחית הגדולה ביותר שזכורה בזיכרון הקרוב, והפילוג והקיטוב הפוליטי והחברתי מגיעים לשיאים שלא ידענו. גם לזירה הכלכלית, האזהרות המקומיות והבינלאומיות מהשינויים המשטרים החפוזים מבשרות שחורות ולכל הפחות תקופה של אי שקט.

בזירה הביטחונית, גם כן, הסלמה: מאז הקמת הממשלה, הטרור הפלסטיני גבה את חייהם של 10 אזרחים, פיגועי בודדים יומיומיים חזרו להיות דבר שבשגרה וכך גם הרקטות הסוררות ששבו לפקוד את שמי עוטף עזה. בהיעדר תשובות אמיתיות בתגובה לטרור, ממשלת הימין מלא-מלא אישרה מספר חסר תקדים של כעשרת אלפים יחידות דיור בהתנחלויות והכשרה של תשעה מאחזים לא חוקיים אחרים, החלטה שתוביל בהכרח להסלמה מדינית: הפלסטינים מקדמים החלטה נגד ישראל במועצת הביטחון והבית הלבן עוד מחפש דרכים להבהיר את זעמו גם כן.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בזירת פיגוע דריסה סמוך לתחנת אוטובוס,שכונת רמות, ירושלים, 10 בפברואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
פיגועי בודדים חזרו להיות דבר שבשגרה. בן גביר בזירת פיגוע הדריסה בירושלים, 10 בפברואר 2023/פלאש 90, יונתן זינדל

גם בתוך הממשלה אין שקט. זה לקח חודש וחצי בלבד עד שהאיומים הראשונים על שלמות הקואליציה הופיעו על השולחן באופן רשמי. יו"ר עוצמה יהודית, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, דורש לקבל מיידית את הסמכויות שהובטחו לו בהסכמים הקואליציוניים על מג"ב איו"ש, תוך איומים מרומזים על יציבות הממשלה. "לא לנער הזה פיללנו", הוא הכריז בסרטון שצילם ביום רביעי, כמה שעות אחרי פינוי הכרם הלא חוקי בבנימין על ידי כוחות מג"ב. סערת פינוי הכרם חיממה גם את יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שנמצא בעיצומו של קרב סמכויות עם שר הביטחון יואב גלנט, והגביר את הלחץ לקבל לידיו את השליטה במינהל האזרחי ובהריסת מבנים לא חוקיים ביהודה ושומרון.

אתמול, שר השיכון יצחק גולדקנופף הוסיף למרקחה, עם דרישה חד משמעית לאשר בקריאה טרומית את פסקת ההתגברות בשבוע הבא - מה שישבש בהכרח את ניסיונות ההידברות וההרגעה על הרפורמה המשפטית. בתור נאשם בפלילים, נתניהו מנוע לכאורה מלהתעסק ברפורמה, אבל קרבות הסמכויות הביטחוניות עם שותפיו מונחות לפתחו וממתינות להכרעה. והן יושבות על חזית פנימית בוערת נוספת - מול מערכת הביטחון. כמו גלנט, גם הרמטכ"ל הרצי הלוי מתנגד נחרצות לשבירת שרשרת הפיקוד ביו"ש לידיים של סמוטריץ' ובן גביר.

עוד בוואלה!

נדב ארגמן ומאות בכירי מערכת הביטחון לשעבר להרצוג: אל תחתום על חוקי המהפכה המשפטית

לכתבה המלאה
פינוי הכרם בבנימין: העצים שנותרו לאחר הנחיית  ראש הממשלה. תנועת נחלה, אתר רשמי
"לא לזה פיללנו". הכרם הלא חוקי שפונה בבנימין/אתר רשמי, תנועת נחלה

תוך חודש וחצי, השר לביטחון לאומי הצליח כבר להתעמת עם כל ראשי גופי הביטחון במדינה - מהמפכ"ל דרך צה"ל עד השב"כ. בן גביר לא קיבל עדיין לידיו אף אחת מהסמכויות המיוחדות שהובטחו לו, לא על מג"ב איו"ש, שהוא דורש לקבל עכשיו, וטרם העביר את החוק שיהפוך אותו למפכ"ל העל של המשטרה. אז בינתיים, הוא מתכתש ומתעמר במפכ"ל ובצמרת המשטרה כל שני וחמישי.

כדי לחפות על חוסר האונים שלו מול גל הטרור, הוא מתעסק בענישה קולקטיבית והריסות בתים במזרח ירושלים, ובגימיקים מסוכנים כמו פיתות ומקלחות שמתסיסים את בתי הכלא הביטחוניים. עד כדי כך שראש השב"כ, רונן בר, כך לפי דיווח בחדשות 13, העביר לו אזהרה חריגה שירגיע, כי הוא מבעיר את השטח הפלסטיני רגע לפני הרמדאן. ככל שהמצוקה הפוליטית שלו תחריף, כך יגברו הפרובוקציות והעימותים עם מי שמעליו, מצדיו ומתחתיו, ומי שאחראים באמת על הביטחון הלאומי. אבל האיומים שלו בפירוק הממשלה עוד מוקדמים. הוא לא יוותר כל כך מהר על התואר.

גם קרב הסמכויות בין סמוטריץ' וגלנט לא מאיים באמת על יציבות הממשלה. אבל הסערות שפרצו סביב פינוי הכרם ופינוי המאחז הלא חוקי לזכר הרב דרוקמן בחודש שעבר הן רק סימפטום לבעיה אסטרטגית יותר עמוקה, שתאתגר ותערער את המשך דרכה. תוך חודש וחצי, ממשלת הימין מלא-מלא של סמוטריץ' ובן גביר, הממשלה הימנית ביותר בתולדות ישראל, כבר פינתה מאחזים, הרסה כרמים, וביקשה מבג"צ דחייה בפינוי חאן אל אחמר. בכך היא קבעה תקדים עבור כל קואליציה עתידית שתרצה לעשות אותו דבר.

ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ יקיימו  מסיבת עיתונאים בהשתתפות שר הכלכלה ניר ברקת ושר החוץ אלי כהן 25 בינואר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
ההגה הימני של סמוטריץ' צפוי להוביל את נתניהו וממשלתו להתנגשות עם ממשל ביידן/פלאש 90, יונתן זינדל

אמנם, הקבינט גם אישר השבוע את תוכנית הבניה הנרחבת ביותר במכה אחת אי פעם בהתנחלויות, אבל סמוטריץ' חייב לקחת את הממשלה עוד יותר ימינה כדי לקבוע תקדימים ימניים שיירשמו על שמו. לכן הוא מתעקש על הסמכויות ביו"ש, שיאזרחו חלקים נרחבים מחיי המתנחלים היהודים, ויהיו למעשה סיפוח דה פקטו. רק שההגה הימני של סמוטריץ צפוי להוביל את נתניהו וממשלתו להתנגשות חזיתית עם ממשל ביידן, ולהוסיף עוד הסלמה לרשימה.

ח"כ דוד ביטן אמר אתמול בראיון ב-ynet שהוא "לא בטוח שנתניהו שולט באירוע". הוא התכוון ספציפית לרפורמה המשפטית, אבל כנראה שהאבחנה תופסת גם באופן כללי. שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן מתקדמים עם חוקי המהפכה המשטרית, ולא נרתעים ממאות האלפים ברחובות. השר לביטחון לאומי בן גביר מחמם את הרחוב הפלסטיני, ומתעלם מאזהרות והתרעות; וסמוטריץ' מותח את החבל האמריקאי לקצה עם הבנייה והכשרת המאחזים. התוצאה, כעבור חודש וחצי, היא הסלמה רבתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully