וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודש וחצי אחרי הבחירות: נתניהו הודיע לנשיא שעלה בידו להרכיב ממשלה

עודכן לאחרונה: 22.12.2022 / 8:39

במהלך היום ניסו בליכוד לחתום על הסכמי עקרונות עם המפלגות, בנוסף להסכמי חלוקת התפקידים שכבר הושלמו, אך נותרו עוד מחלוקות על ניסוחים בעיקר מול הסיעות החרדיות בענייני הגיור והגיוס. בעוצמה יהודית הכחישו את הפרסומים על ההסכמים, ואמרו שדובר נתניהו עומד מאחוריהם

נתניה מודיע לנשיא המדינה שעלה בידו להרכיב ממשלה/אתר רשמי

יו"ר הליכוד וראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו הודיע הערב (רביעי) לנשיא המדינה יצחק הרצוג שעלה בידו להרכיב ממשלה. "כבוד הנשיא, בזכות התמיכה הציבורית העצומה לה זכינו בבחירות האחרונות, אני מודיע לך שעלה בידי להקים ממשלה שתפעל לטובת כל אזרחי ישראל, ואני מתכוון להקים אותה בהקדם האפשרי, עד השבוע הבא", מסר נתניהו. נשיא המדינה יצחק הרצוג השיב לו, "מודה לך על ההודעה ומאחל לך הצלחה. החובה זה לפעול למען כלל העם והציבור בישראל ואני מקווה שכולכם תתגייסו למשימה הזו בתקופה כזו. שיהיה בהצלחה".

בשעות שלפני סוף המנדט נתניהו עוד קיים מגעים עם השותפות הקואליציוניות במאמץ לחתום על הסכמים לפני ההודעה לנשיא. במהלך היום ניסו בליכוד לחתום על הסכמי עקרונות עם המפלגות בקואליציה, בנוסף להסכמי חלוקת התפקידים שכבר הושלמו, אך נותרו עוד מחלוקות על ניסוחים - בעיקר מול הסיעות החרדיות בנושאי הגיור וחוק הגיוס. כמו כן, ישנם עוד פערים גם מול עוצמה יהודית. היו"ר איתמר בן גביר דורש לקבל זכות וטו בוועדת שרים לחקיקה, והליכוד טרם נענה לדרישה.

עוצמה יהודית מצדה פרסמה הודעה בה נמסר כי בן גביר "מנהל עדיין את המשא ומתן עם הליכוד. לא ברור אם ההסכם יצא לפועל עוד הערב". בנוסף, באופן חריג, בהודעת עוצמה יהודית נכתב כי "מאחורי ההודעות שפורסמו בנושא ההסכמים, עומד יונתן אוריך דוברו של נתניהו, אפשר להתקשר אליו ולקבל פרטים". החוק לא מחייב את נתניהו לחתום על ההסכמים טרם ההודעה לנשיא, והוא יוכל להשלים אותם גם לאחר מכן.

נשיא המדינה יצחק הרצוג מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו, בית הנשיא, ירושלים, 13 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
נתניהו והרצוג בעת הענקת המנדט, בנובמבר/ראובן קסטרו

לפי החוק, ההסכמים הקואליציוניים צריכים להיות מונחים על שולחן הכנסת בתוך שלושה ימים מיום החתימה ולכל המאוחר - 24 שעות לפני כינון הממשלה. גם את חלוקת התיקים לליכוד נתניהו מתכנן לדחות עד הרגע האחרון ולהתחיל בסבב הפגישות עם הח"כים והשרים לעתיד רק יומיים שלושה לפני מועד ההשבעה.

נתניהו מתכנן להשביע את ממשלתו בכנסת בסוף השבוע הבא, ואמר אתמול למקורביו כי הוא שואף שההשבעה תיערך ברביעי או חמישי. עם זאת, בהתאם לקצב התקדמות החקיקה, ייתכן שההשבעה תידחה לתחילת השבוע שלאחר מכן.

אחרי שנתניהו הודיע לנשיא כי "עלה בידו", יו"ר הכנסת הזמני יריב לוין צריך למסור את ההודעה גם למליאת הכנסת, שתיפתח רק ביום שני, ולקבוע מועד להשבעה - עד שבוע לאחר מכן. כלומר, השבעת הממשלה צפויה להיערך לכל המוקדם ביום רביעי או חמישי הבא, ולכל המאוחר ביום שני, 2 בינואר.

מגזין סופ"ש בנימין נתניהו ראשית. ראובן קסטרו
יודיע להרצוג שעלה בידו להרכיב ממשלה. נתניהו/ראובן קסטרו

לקואליציה הנכנסת נותרו שני חוקים להעביר במליאה עד מועד ההשבעה, בהתאם לדרישת השותפות הקואליציוניות שהתעקשו שהחוקים יעברו לפני הקמת הממשלה: הראשון הוא חוק דרעי-סמוטריץ', שכולל שני תיקונים לחוק יסוד הממשלה: הראשון מכשיר את המינוי של יו"ר ש"ס לאריה דרעי לשר למרות הרשעתו בפלילים, והשני מסדיר את המינוי של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' לתפקיד שר במשרד הביטחון עם סמכויות על המינהל האזרחי.

חוק דרעי-סמוטריץ' צפוי לעלות במליאה לדיון והצבעה לקריאה שניה ושלישית ביום שני, ואחריו, הקואליציה שואפת להשלים את התיקון לפקודת המשטרה המכונה חוק בן גביר, שיעביר לשר לביטחון לאומי המיועד סמכויות מורחבות על המשטרה. חוק בן גביר עבר אתמול בקריאה ראשונה, אך הוא מעורר התנגדות קשה בייעוץ המשפטי לממשלה ולמשטרה, שטוענים כי הנוסח הנוכחי, אותו הגיש בן גביר, אינו מאזן בין סמכויות השר ועצמאות המשטרה, ויגרום לפוליטיזציה במשטרה ולכאוס מינהלי וסמכותי. בן גביר מסרב לקבל את התיקונים המוצעים על ידי היועמשית והעימות בינו ובין המשפטנים צפוי להחריף בהמשך העבודה על החוק בוועדה בימים הקרובים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה לאחר הודעת נתניהו לנשיא כי עלה בידו להרכיב ממשלה. 22 בדצמבר 2022. דוברות הליכוד, אתר רשמי
ראש הממשלה המיועד ורעייתו לאחר ההודעה לנשיא/אתר רשמי, דוברות הליכוד

בציונות הדתית פרסמו רשימת מכולת של ההסכמות הקואליציוניות, ובראשן - "קידום רפורמה משמעותית והיסטורית לתיקון מערכת המשפט", ושלל סעיפים בנושאי דת ומדינה, פיתוח ההתנחלויות ביהודה ושומרון ותוכניות ותקציבים לחינוך הממלכתי דתי ולהתיישבות. חלק מהסעיפים בנושאי דת ומדינה היו גם לדרישת המפלגות החרדיות.

בהודעת הציונות הדתית נכתב כי הליכוד הסכים ל"תיקוני חקיקה לאור הקשיים והפרצות שיוצר סעיף הנכד בחוק השבות", זאת על אף הצהרותיו של ראש הממשלה המיועד בריאיונות באנגלית בחודש האחרון כי לא יערוך שינויים בחוק השבות. בנוסף, לפי הציונות הדתית, הממשלה תקדם חוק יסוד הגירה.

עוד סעיפים בתחום דת ומדינה: מינוי רב ראשי דתי לאומי, חוק כשרות חדש, רפורמת הגיור הממלכתי, הרחבת והנגשת מערך הגיור, חיזוק גופים הפועלים בהסברה ובירור יהדות, תוכנית להעמקת הזהות היהודית, מרכזי מורשת רוח וזהות והקצאת מאות מיליוני שקלים לחיזוק הזהות היהודית, חוק יסוד לימוד תורה - חוק יסוד הקובע שלימוד תורה הוא ערך יסוד במורשת העם היהודי, תיקון חוק איסור אפליה במוצרים, חוק חיזוק מעמד הרב הצבאי הראשי הקובע את מעמדו ודרך מינוי ועצמאותו ההלכתית של הרבצ"ר.

בתחומי ההתנחלויות ביהודה ושומרון הציונות הדתית מפרטת את העברת סמכויות אזרחי ישראל ביהודה ושומרון מהמנהל האזרחי למשרדי הממשלה; החלטת ממשלה תוך 60 יום על הסדרת ההתיישבות הצעירה, הסדרת הישיבה בחומש על ידי תיקון חוק ההתנתקות בצפון השומרון, מימוש מיידי של "מתווה אביתר", הסדרת המעברים, פיתוח כבישים ותשתיות ופתרון לסוגיית הקליטה הסלולרית ביהודה ושומרון וגם תוכנית חומש לפיתוח יהודה ושומרון.

עוד בהסכמות עם הציונות הדתית: האצה של הקמת העיר כסיף, ביטול חוק החשמל, חוק לפיתוח הגליל, החלטת ממשלה על ניהול המערכה לשמירה על השטחים הפתוחים. 400 מיליון שקלים לחיזוק יישובי גבול הצפון, תוכנית ליהוד הגליל, הקמת אוניברסיטה בגליל, תוכנית ליהוד הנגב, 25 מיליון שקלים לתוכנית ממשלתית לסיוע לערים המעורבות, חקיקת חוק החמ"ד והחלטת ממשלה לחיזוק החינוך הממלכתי דתי, חיזוק המדרשות לבנות והמכינות הקדם צבאיות, קידום סוגיות עליה וקליטה תוך תקצוב של 350 מיליון שקלים לשנה לעידוד עליה מצרפת וארה"ב, חיזוק המשילות, רפורמה משפטית רחבה.

יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' הוסיף ואמר: "ההסכם הקואליציוני וקווי היסוד הם הצהרת הכוונות וקריאת הכיוון של הממשלה הזו. נעבוד יחד ארבע שנים למען אזרחי ישראל כולם. נפתח את ההתיישבות בנגב, בגליל וביהודה ושומרון, נתקן את מערכת המשפט הישראלית כפי שהתחייבנו בתוכנית חוק וצדק, נחזיר את המשילות לנגב ולערי ישראל, נחזק את זהותה היהודית של מדינת ישראל, נחזק את הכלכלה הישראלית ונפתח שווקים וחסמים שיחזקו את מדינתנו האהובה. יחד, נדאג לקידומה של מדינת ישראל ונביא אותה לגבהים חדשים. השנים הקרובות יהיו לא פשוטות ואנו ניצבים מול שינויים גדולים בכלכלה העולמית. מדינת ישראל תהיה אי של יציבות, צמיחה ושגשוג. אזרחי ישראל, מימין ומשמאל, אנשי הנגב וההר, אנשי העיר והכפר, דתיים, חילונים, מסורתיים וחרדים, אזרחי ישראל כולם, נעשה כל שביכולתנו להמשיך ולהצעיד את מדינת ישראל קדימה ולהביא לכל אחת ואחד מכם ימים טובים".

בן גביר, סמוטריץ. אתר רשמי, פלאש 90
החוקים צפויים לעלות להצבעה לקריאה שניה ושלישית ביום שני. בן גביר וסמוטריץ'/פלאש 90, אתר רשמי

בשורה התחתונה, נתניהו שאף להשלים את ההסכמים הקואליציוניים עד הודעת עלה בידי, ובשלב זה רק סיעה אחת - הציונות הדתית הגיעה להסכמות סופיות. המגעים עם יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר נמשכים גם בשעה זו, ובליכוד מקווים לסיים את השיחות עם יהדות התורה מחר בבוקר ועד סוף היום להשלים את כל ההסכמים. לפי החוק, לנתניהו צריך להניח את ההסכמים על שולחן הכנסת עד 24 שעות לפני מועד השבעת הממשלה, אך בליכוד מעונינים לסיים עם המשא ומתן הקואליציוני בהקדם האפשרי כדי לעצור את הדרישות הגוברות של השותפות.

מוקדם יותר השבוע, מליאת הכנסת אישרה את החוק לביטול האפשרות של התפלגות ארבעה ח"כים מסיעה, שנתניהו דרש לאשר לפני הקמת הממשלה כדי למנוע מרידות ותסיסות אחרי חלוקת התפקידים בליכוד. נתניהו ערך בתחילת החודש סבב פגישות ראשוני עם חברי הליכוד אך הוא צפוי להודיע על השיבוצים הסופיים רק קרוב מאוד למועד ההשבעה כדי למזער את הסיכון מחברי כנסת מאוכזבים או ממורמרים.

לאחר הודעת נתניהו, ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד מסר כי "עלה בידם של בן גביר וסמוטריץ' להקים את הממשלה הקיצונית בתולדות המדינה". שר האוצר היוצא, אביגדור ליברמן כתב בטוויטר: "עלה בידו להרכיב ממשלת חושך. עלה בידו לקדם מדינת הלכה. עלה בידו לתעדף אברכים על פני חיילי צה"ל. עלה בידו לייצר הפרדה מגדרית בחסות החוק. עלה בידו לקבור את חזונם של הרצל וז'בוטינסקי. ובידנו עלה להיאבק בכל זה בנחישות והתמדה ולהבטיח תקווה ואור לאזרחי ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully