יום גיבוש של הקואליציה, 29 באוקטובר 2021. ראובן קסטרו
יום גיבוש של הקואליציה, 29 באוקטובר 2021/ראובן קסטרו

ברביבאי רשמה כמה הישגים, אבל ברוב הסוגיות הכלכליות היא עשתה פאול אחרי פאול

עודכן לאחרונה: 9.6.2022 / 17:21

שרת הכלכלה יכולה להתהדר ברפורמת היבוא ובחתימה על הסכם הסחר עם האמירויות. אולם, הקדנציה שלה עד כה תיזכר בעיקר בגלל ההתעלמות מהמטפלות שהביאה לשביתה במעונות היום, הריאיון המביך שהגיע בעת שעליה להילחם ביוקר המחיה והסרטון המטופש נגד בן אנד ג'ריס | פרויקט מיוחד

רפורמת היבוא שיצאה החודש לדרך ואמורה לאשר ליבואנים להביא לארץ מוצרים על פי תקינה אירופית ולא לעבור את מסלול הייסורים המתיש והיקר של תקינה ישראלית - היא ההישג המשמעותי של שרת הכלכלה אורנה ברביבאי בשנה שהיא בתפקיד. אומנם שישה חודשים חלפו מאז שהרפורמה אושרה בחוק ההסדרים ועד שיצאה לדרך - זמן ארוך מדי שחלף בגלל ענייני בירוקרטיה ואיוש תפקידי מפקחים, אבל התקווה היא שהתחרות בין היבואנים תביא לירידת מחירים ולמגוון גדול יותר של מוצרים על המדף.

הישג נוסף עליו חתומה ברביבאי הוא החתימה על הסכם אזור סחר חופשי מקיף בין ישראל לאיחוד האמירויות. ההסכם המשמעותי ופורץ הדרך צפוי להגדיל את הסחר בין המדינות, בסחורות ובשירותים, להגדיל את היצוא הישראלי לאיחוד האמירויות ולהעניק פטור ממכס על 96% מהסחר בין המדינות במזון, חקלאות, קוסמטיקה, ציוד רפואי ותרופות וכולל גם הסכם על סוגיות רגולציה ותקינה, מכס, שיתוף פעולה, רכש ממשלתי, סחר אלקטרוני ושמירה על זכויות קניין רוחני.

יום גיבוש של הקואליציה, 29 באוקטובר 2021. ראובן קסטרו
רפורמת היבוא זה ההישג המשמעותי. ברביבאי/ראובן קסטרו

בשאר התחומים לא רק ששרת הכלכלה לא הבריקה, אלא שהיא עשתה פאול אחרי פאול. נזכיר שסמוך למינויה לתפקיד ועם הטלת החרם של "בן אנד ג'ריס" על החברה בישראל, מיהרה ברביבאי לצלם סרטון שבו היא נראית משליכה לפח בזעם קופסת גלידה ואומרת "מתוקים התבלבלתם", בלי לעשות בדיקת עובדות בסיסית. במקום לצדד בזכיין הישראלי של בן אנד ג'ריס, שלא הסכים להחרים את יהודה ושומרון ומזרח ירושלים ולכן סומן על ידי יוניליוור, היא גרמה לו נזק.

אבל הגלידה הייתה הנזק הקטן שגרמה שרת הכלכלה. המטפלות במעונות היום המפוקחים התחננו להיפגש איתה במשך חודשים ולנהל מו"מ על שכרן בקיץ הקודם. ברביבאי התעלמה מהן באופן מופגן ולא השיבה לפניותיהן. בגלל היחס המזלזל שלה פרצה שביתה, שהשאירה 60 אלף פעוטות והוריהם בבית.

עוד בוואלה!

הסכם הסחר עם איחוד האמירויות נחתם בדובאי

לכתבה המלאה
בווידאו: שרת הכלכלה משליכה אריזה של בן אנד ג'ריס לפח האשפה/מתוך חשבון הטיקטוק של השרה ברביבאי

ידה של השרה הייתה גם במשבר המתמחים. היא זו שחתמה על הצו המורה להעסיק אותם 18 שעות בלבד במשמרת, מה שגרם לכאוס נוראי שלא נפתר על עצם הרגע הזה. בגלל החתימה המרושלת ההיא, שבאה בלי בדיקת התכנות אמיתית ועמוקה של מהלך גדול שכזה, עוברים היום מנהלי בתי החולים על החוק, כשהם מעסיקים את המתמחים במשמרות מלאות.

גם במלחמה ביוקר המחיה משרד הכלכלה לא הצטיין. אומנם, הרשות לתחרות, שנמצאת תחתיו, אמורה לזמן לשימוע חלק מהחברות שנחקרו על תיאום המחירים, אבל השרה אינה מתערבת בפעילות הרשות שהיא גוף עצמאי. במקום לתת לראש הרשות לתחרות רוח גבית כשאסם איימה בהעלאת מחירים, ישבה ברביבאי באולפן של רינה מצליח והביכה את מי שהקשיב לדבריה.

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי בהצהרה על המתווה החדש למתמחים בפריפריה, כנסת, 6 באוקטובר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
במלחמה ביוקר המחיה משרד הכלכלה לא הצטיין. ברביבאי/פלאש 90, יונתן זינדל

כשמצליח הזכירה לה שראש ועדת הכלכלה קרא להחרים את מוצרי החברה, היא ענתה: "אני חושבת שחרמות הם לא הדבר הנכון. אנחנו רוצים תעשייה חזקה. הצרכנים צריכים לקנות מתבונה ולהחליט מה הם צורכים, אבל אני לא מטילה עליהם את האחריות". במקום לעמוד על הרגליים האחוריות ולאיים על אסם, שהוכרזה כמונופול בתחום הפסטה, שתבחן את הכרזתה כמונופול גם בתחום החטיפים והקפה, היא באה בטענות לצרכנים ומחזקת את התעשייה.

תיקון חשוב עשתה ברביבאי, כשעמדה כחומה בצורה מול לחץ יצרני הלחם להעלות את מחיר הלחם בפיקוח והתנגדה לו בתוקף. מעבר לעובדה שיש אזרחים ישראלים שהלחם בפיקוח הוא מרכיב חשוב בסל שלהם, בגלל חוסר היכולת הכלכלית שלהם להתמודד עם יוקר המחיה המטורף בישראל, שרת הכלכלה יודעת שפגיעה בחלשים תתורגם בבחירות הבאות לפגיעה באלקטורל שלה.

איך לדעתך מתמודדת שרת הכלכלה מול יוקר המחיה?

מתמודדת? היא הייתה לאחרונה בסופר?
אני כבר בברלין, התייאשתי מזמן
עושה מה שאפשר, עדיף על הממשלה הקודמת
138 משתתפים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully