וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה הציגה מתווה לקיצור התורנויות, המתמחים מאיימים בהתפטרות המונית

עודכן לאחרונה: 6.10.2021 / 13:43

שרי הכלכלה, הבריאות והאוצר הגיעו להסכמות על תנאי המתמחים אחרי דיונים ליליים. בהצהרה שמסרו הראשונים הם הציגו חגיגית את ההסכם, שעיקריו הם עד 6 תורנויות בחודש, כשכל תורנות עד 18 שעות. המתווה יחול על 10 ביה"ח בפריפריה. ארגון המתמחים: "נגיש מחר מכתבי התפטרות"

בווידאו: הצגת המתווה לקיצור התורנויות ותגובת המתמחים/צילופ: ערוץ הכנסת ורוני כנפו

הממשלה הציגה הבוקר (רביעי) מתווה חדש לקיצור תורנויות המתחים בבתי החולים. זאת לאחר דיונים ליליים שקיימו שר הבריאות ניצן הורוביץ, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ושר האוצר אביגדור ליברמן. המתמחים עצמם אינם מרוצים מתנאי המתווה, שחל רק על עשרה בתי חולים בפריפריה, האם מאיימים כי יודיעו מחר על התפטרות קולקטיבית.

היתר העסקתם של המתמחים בבתי החולים פקע היום, ושרת הכלכלה התבקשה לחתום על הסכם חדש, לאחר שביום ראשון משרד הבריאות נסוג מטיוטת הסכם ההעסקה החדש. הבוקר נשאו הורוביץ וברביבאי הצהרה חגיגית כדי להכריז על ההסכם.

"ההיתר שאיפשר להעסיק מתמחים במשך 26 שעות הגיע היום לסיומו. 26 עבודה רצופה זה לא סביר, במיוחד למתמחים שעוסקים בהצלת חיים", אמרה ברביבאי. אנחנו מתחילים בפריפריה כי שם צריך חיזוק - החל מסוף מרץ 2022 תחל ירידה ל-18 שעות ו-6 תורנויות בחודש. רק מנהל בית החולים יוכל לאפשר חריגות, לא מנהל מחלקה", הוסיפה.

שר הבריאות כינה את המתווה "בשורה היסטורית", ואמר כי התנאים יחולו בבתי החולים בפריפריה כבר ב-2022 ו"בשאר הארץ לכל המתמחים בכל בתי החולים בארץ בעוד כמה שנים".

הפגנת הרופאים המתמחים: לא חוזרים ל-26 שעות, כיכר הבימה תל אביב, 9 במאי 2020. ראובן קסטרו
שעון החול אוזל. מתמחה מפגינה נגד ההסכם הקיים/ראובן קסטרו

המתווה יחל בכל המקצועות, מלבד כירורגיה. המתמחים במיון ובטיפול נמרץ יתחילו עוד חצי שנה בגלל משבר הקורונה. משרד הבריאות דרש שלא יהיה יעד להתחלת המתווה, במשרד הכלכלה הסכימו אך בהסכם נקבע כי בכל ראשון באוקטובר עד לשנת 2026, אז המתווה צריך לחול בכל הארץ, משרד הבריאות יידרש להציג את ההתקדמות מול משרד הכלכלה.

שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי בהצהרה על המתווה החדש למתמחים בפריפריה, כנסת, 6 באוקטובר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
"בבתי החולים בכל הארץ בשנים הבאות". הורוביץ וברביבאי, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

אולם, המתמחים מוחים על פרטי ההסכם שרקחו משרד הבריאות, הכלכלה והאוצר בטענה כי אין בו שום בשורה. הם דורשים כי בנוסף לעשרת בתי החולים בפריפריה שיכללו במתווה, יצטרפו אליהם הפנימיות והמרכזים לרפואה דחופה בכל הארץ. כך, 30% מהמתמחים ייהנו מההסכם החדש ולא רק 10% שעובדים בפריפריה.

המתמחים טוענים שלצורך זה צריך תוספת תקציבית של 30 מיליון שקלים, כיוון שבעקבות משבר הקורונה, הפנימיות והמיונים קיבלו תוספות תקינה משמעותיות ושעות התורנות של ירדו. במידה ודרישותיהם לא יתקבלו, המתמחים מאיימים בפיטורים המוניים כאשר 2,300 מתמחים כבר הודיעו כי בכוונתם להגיש מכתב פיטורים.

במשרד האוצר מתנגדים להחלה של המתווה על כל הארץ כיוון שלטענתם ישנם 100 תקנים לא מאוישים בבתי החולים בפריפריה, כיוון שמתמחים רבים מעדיפים התמחות בבתי החולים במרכז הארץ. באוצר מסבירים כי צריך קודם לבחון שהמתווה ישים ולא יקריס את המערכת, מאחר ומדובר בשינוי גדול.

ארגון המתמחים: "נאלץ להגיש מחר מכתבי התפטרות"

ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון המתמחים "מרשם", יצא נגד המתווה עליו סיכמה הממשלה: "בעוד חצי שעה נתבשר בחגיגה גדולה על קיצור המתווה. לצערנו במתווה שיוצג אין בשורה אמיתית. לאחר שבועיים של דיונים עם כל הצדדים הצגנו דרישות מאוד ברורות באשר לאיך ייראה קיצור התורנויות".

"אין שום הבטחה לגבי קיום של המתווה לשנים הבאות כך שבעצם קיבלנו 10% מהמתמחים שייהנו מקיצור התורנויות בשנת 2022, בעוד ש-90% מהמתמחים ימשיכו לעשות גם בשנה הזו וגם בשנים שאחריה תורנויות נוראיות".

"שיקרו לנו, הונו אותנו, מכרו אותנו, סיפרו לנו סיפורים ובסופו שלד בר קיבלנו משהו שאנחנו לא יכולים להשלים איתו. בלב כבד ניאלץ מחר להגיש 2030 מכתבי התפטרות".

"נבקש סליחה מהמטופלים שלנו. אנחנו מתנצלים על הצעד הקיצוני הזה שנדחקנו לעשות. אנחנו לא רוצים לפגוע בכם ומתוך דאגה אמיתית לשלומכם ולשלומנו, אנחנו נאלצים לנקוט בצעדים קיצוניים. הייתה אפשרות לפתור את הדבר הזה. רצינו להגיע למתווה מוסכם על ידי משרד הבריאות, האוצר והכלכלי אך לצערנו בסופו של דבר התערבו מספיק גורמים נגדנו".

מחאת המתמחים מול הכנסת 3 באוקטבור 2021. שלו שלום, TPS
מחאת המתמחים מול הכנסת/TPS, שלו שלום

מיו"ר ועדת הבריאות, ח"כ עידית סילמן נמסר בתגובה למתווה: "אני שמחה על ההתקדמות המשמעותית. משמרת של 26 שעות אינה הגיונית, ובסופו של דבר - פוגעת בבריאות של כולנו. עם זאת, דרך ארוכה עוד לפנינו. כלל המחלקות הפנימיות והמחלקות לרפואה דחופה צריכות לקבל מענה הולם בטווח הזמנים הראוי ברמה הארצית, כולל יישום אצל כלל המתמחים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully