וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות נסוג מטיוטת הסכם קיצור התורנויות למתמחים; עימות בין הורוביץ לברביבאי

3.10.2021 / 10:45

ועדת הבריאות התכנסה ברקע מאבק המתמחים, ויומיים לאחר שפורסמה הטיוטה. מנכ"ל משרד הבריאות שואף לצמצם את היקף המתווה: "ככל שיהיה יותר ריאלי ליישום - קטן הסיכון שייכשל"; ומנגד שרת הכלכלה רוצה להסיר כל מגבלה. שר הבריאות עקץ: "גישת 'אני מקצרת, תסתדרו' בעייתית"

בווידאו: הפגנת הרופאים המתמחים מחוץ לכנסת ומשרד האוצר/צילום: רוני כנפו, עריכה: עמית שמחה

ועדת הבריאות התכנסה הבוקר (ראשון) לדון בקיצור התורנויות של הרופאים המתמחים, ברקע מחאתם המתמשכת, ולאחר שמשרדי הבריאות והכלכלה גיבשו טיוטת הסכם ראשונית בנושא. במהלך הדיון, התעורר עימות בין מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש ושר הבריאות ניצן הורוביץ, שביקשו לצמצם את תנאי הההיתר מהטיוטה, לבין שרת הכלכלה אורנה ברביבאי שהייתה נחושה להסיר ממנו כל מגבלה. הורוביץ: "תביאי כסף ורופאים אם יש לך ספייר".

לפי טיוטת ההסכם שפורסמה בלילה שבין חמישי לשישי, החל מ-1 בינואר 2022 התורנויות יקוצרו מ-26 שעות ל-16 עם אופציית הארכה בשעתיים - תחילה רק בבתי החולים בפריפריה ולא בכולל מתמחים כירורגים. עוד נכתב כי רק ב-31 בדצמבר 2026 ההיתר יחול על כלל המתמחים ברחבי הארץ.

אך בעוד מארגון המתמחים איימו כי אם ההסכם ייחתם כפי שגובש הם ירחיבו את מאבקם - פרופ' אש הציג צמצומים לתנאי הטיוטה, לפיהם המתווה החדש יחל רק ברבעון השני של 2022 ואף יתחיל במחלקות הילדים, רפואה דחופה, נשים והפנימיות בלבד. כמו כן, אש ציין שלא ניתן לקבוע כי בסוף 2026 ההיתר יחול על כלל הרופאים.

נחמן אש במהלך כינוס וועדת הבריאות | המתווה לקיצור תורנויות המתמחים. כנסת, ירושלים. דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
"ככל שההיתר יהיה יותר ריאלי ליישום - כך קטן הסיכון שהוא ייכשל", פרופ' אש בדיון, הבוקר/נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עוד הציע פרופ' אש כי במהלך 2022 ימונה צוות בין משרדי להגדרת התהליך וקצב החלת המתווה בשנים הקרובות בהתאם להקצאת המשאבים המתאימה, וידווח על המלצותיו במועד שייקבע. בנוסף, ביקש בכלל להסיר את המילה "מתמחים" מההסכם, שכן לדבריו הצו צריך לחול על כלל הרופאים.

השרה ברביבאי הביעה זעם על הבקשה לשינויים אלו‏ בטיוטה, ובתגובה הסביר המנכ"ל אש כי ככל שההיתר יהיה יותר ריאלי ליישום - כך קטן הסיכון שהוא ייכשל. שר הבריאות גם הוא תמך בעמדה של אש, ואמר כי המהלך כולל מורכבויות רבות שאינן מאפשרות להוציאו לפועל באופן מידי, ללא הסדרת כלל הפרטים לרבות תקציבים ותקנים.

ברביבאי: "יש מורכבויות רבות וויכוחים רבים, עד כדי שכמעט מפתה להגיד שהעניין הוא בלתי פתיר ולהאריך את הצו כמו שהוא. זה מה שהיה לאורך שנים, אני החלטתי שזה בלתי סביר". היא הוסיפה וקראה למשרדי האוצר והבריאות לא לשים מגבלות על היקף המחלקות או תאריך ההתחלה של המתווה.

אורנה ברביבאי במהלך כינוס וועדת הבריאות | המתווה לקיצור תורנויות המתמחים. כנסת, ירושלים. דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
"בלתי סביר להאריך את הצו כמו שהוא", ברביבאי בכנסת, היום/נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ניצן הורוביץ במהלך כינוס וועדת הבריאות | המתווה לקיצור תורנויות המתמחים. כנסת, ירושלים. דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
"אנחנו באירוע היסטורי", הורוביץ בכנסת, היום/נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"אנחנו באירוע היסטורי", הכריז שר הבריאות, "במשך שנים הממשלה לא נגעה בסיפור הזה, כולם ברחו מזה כמו מאש. יש ויכוחים בין כל הגורמים השונים. שמנו קץ לעניין הזה ואמרנו - הרכבת יצאה מהתחנה, אנחנו הולכים למהלך לקיצור תורנויות ומה שהיה הוא לא שיהיה. הקצנו ב-2022 כמעט 40 מיליון ש"ח לצורך קיצור התורנויות. אבל צריך לדון עדיין בפרטים".

"נכניס עוד כוח עזר וכוח אדם אדמיניטרטיבי שיסייע לוודא שהשעות שבהן המתמחה מתעסק ברפואה עצמה לא יפחתו. יש כאן עניינים רבים למשא ומתן מורכב ולכן הגישה של השרה לפיה - 'אני מקצרת, תסתדרו' בעייתית. הבהילות הזאת תביא למצב שנתחיל משהו ולא נוכל ליישם אותו. אנחנו רוצים לעשות את הדבר הזה בשכל".

יו"ר הוועדה ח"כ עידית סילמן אמרה בדיון: "אנחנו מביאים כאן בשורה, השרה מציבה כאן יעד מאתגר שלא נעשה בממשלות הקודמות כי אכן אף אחד לא רצה לגעת בזה. אנחנו נדון בכל נושא כזה ונביא אותו לקדמת הציבור, נסייע למשרדים השונים לקדם את הדברים ונגיד שמה שאתם עושים זה מבורך, כי זה לא קרה עד היום ואנחנו נעשה את זה אתכם".

מחאת המתמחים מול הכנסת 3 באוקטבור 2021. שלו שלום, TPS
הפגנת המתמחים, הבוקר/TPS, שלו שלום

מנהל המערך לכירוגיה כללית, פרופ' יורם קלוגר אמר כי "מברך על הכוונות, אבל אם רוצים להוריד ל-16 שעות ושש תורנויות, אז צריך עוד מאות תקנים של רופאים. אנחנו רוצים להגיע בנפש חפצה לעשות שינוי, אך השיח של המתמחים מוגזמת ובריונית. יש דברים שנאמרו שם שלא היו צריכים להיאמר".

"חייבים לדבר גם על הההצעה להתחיל בפריפרייה. יש 100 תקנים לא מאויישים, הבעיה היא לא התקנים, אלא שהמתמחים לא מגיעים לשם. צריך לעודד את המתמחים בדרכים אחרות, כמו שמושכים אותם לשעות עבודה ארוכות בהייטק. יכול להיות שאפשר להתחיל במקצועות אחרים, אבל הכירורגייה צריכה תוספת תקנים כדי להחיל את המתווה הזה".

במקביל לדיון בכנסת, כמה עשרות מתמחים מפגינים צעדו לעבר משרד האוצר, וזרקו את מדי הסקרבס ליד שער הכניסה בקריאה גם לשר האוצר אביגדור ליברמן לקחת את האחריות ולאפשר העברת תקציבים נוספים לטובת קיצור התורנויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully