מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי והשר לביטחון פנים עמר בר לב בכנס בנושא נשק לא חוקי, מלון גולדן קראון, נצרת, 9 בנובמבר 2021. אלי אשכנזי
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי והשר לביטחון פנים עמר בר לב בכנס בנושא נשק לא חוקי, מלון גולדן קראון, נצרת, 9 בנובמבר 2021/אלי אשכנזי

למשטרה הוזרמו מאות מיליונים, אבל מה עם השינוי שהובטח?

עודכן לאחרונה: 9.6.2022 / 17:44

הממשלה נקטה בשורת צעדים ששיפרו את המצב האנוש שבו הייתה המשטרה, אולם המבחן האמיתי עוד לפניה. בינתיים, בעוד המשרד לביטחון הפנים הופך לדומיננטי והשוטרים מתמודדים בגבורה מול גל טרור, דווקא השר בר לב נשאר מאחור | פרויקט מיוחד

בשוך המהומות בערים המעורבות במהלך מבצע שומר החומות נחשף מצבה הרעוע והשברירי של משטרת ישראל. היעדר משאבים מבצעיים וכוח אדם בארגון היו רק חלק מהסיבות לתמונות הקשות שנראו באותן ערים בהן התרחשו המהומות. הביקורת על המשטרה מצד האזרחים הייתה נוקבת וקשה, אך הייתה זו גם הזדמנות עבור הארגון להשמיע את קולו ולדרוש את חיזוק המשטרה. כמה שרצו במשטרה להבריא את עצמם ולהשתפר, כך שרשרת האסונות והשערוריות איימה לסנדל כל ניסיון לצאת לדרך חדשה.

כעבור שנתיים של מגפת הקורונה, בהם התמודדה המשטרה מדי יום באכיפת עטיית מסכות ובידודים, נכנס המפכ"ל קובי שבתאי לתפקידו אל מול ציפיות רבות למהפך ארגוני ושיפור תדמית המשטרה. למרות זאת, ספגה המשטרה מאז מכה אחר מכה. אסון מירון טלטל את המחוז הצפוני במשטרה וסימן אותם כאחראים מרכזיים לטרגדיה, ההתפרעויות בערי ישראל במהלך מבצע שומר החומות חשפו את מצוקת כוח האדם והמשאבים החסרים. פרשת NSO הרעידה את חטיבת הסייבר, כשעד היום נאלצים אנשיה להתמודד עם השלכות הפרשה. פרישת ניצב ג'מאל חכרוש מתפקידו לאחר חשיפת "הארץ" על התנהלותו בזירת הרצח בכפר כנא, הכתה בהלם את אגף סיף, שחכרוש עמד בראשו, ואם לא די בזאת, גל עזיבות שוטרים משורות הארגון לא פוסק לרגע.

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, מצעד הגאווה, ירושלים, 2 ביוני 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
נכנס לתפקידו אל מול ציפיות רבות למהפך ארגוני ושיפור תדמית המשטרה. המפכ"ל קובי שבתאי/פלאש 90, יונתן זינדל

כחודש אחרי הקמת ממשלת בנט לפיד, בקיץ 2021, אושר בהליך בזק תקציב המדינה, אחרי קיפאון של כמעט שנתיים. בדקה ה-90 הוכנסה לתקציב המשטרה תוספת של מאות מיליוני שקלים לטובת פרויקט ספציפי וחשוב במאבק בפשיעה בחברה הערבית. תוכנית, אגב, שגובשה בממשלת הקודמת והייתה מוכנה ליישום.

מבצע "מסלול בטוח" - שם המבצע שניתן למאבק בפשיעה בחברה הערבית - רושם הישגים מעודדים עם מעצרם של מאות מחוללי פשיעה והגשת כתבי אישום נגדם, תפיסות אמצעי לחימה משמעותיות מדי שבוע וחילוט עשרות מיליוני שקלים מגורמים עבריינים. אך גם כעת, כחצי שנה להחרפת המאבק בפשיעה בחברה הערבית, הדרך להשגת רגיעה בישובים הערביים עוד ארוכה ומצריכה עבודה יסודית וסדורה לשנים הקרובות.

אחד ממשרדי NSO. רויטרס
פרשת פגסוס יצרה משבר אמון חריף בין הציבור למשטרה/רויטרס
  • פרשת פגסוס (NSO) יצרה משבר אמון חריף בין הציבור למשטרה וזאת גם אחרי שהתברר כי לא נעשה שימוש חריג בתוכנות הרוגלה באופן גורף וללא בקרה. יחד עם זאת, היא סיפקה הצצה לתפנית שהתחוללה בתקופת המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך שתיעדף את יחידות הסייבר במשטרה, אך ללא שיפור משמעותי בתנאיהם של השוטרים בשטח.
  • במשטרה מתקשים לספק נתונים רשמיים על ההתפטרויות בשנת 2022. אך את המגמה ניתן בברור לזהות:
  • בשנת 2018 התפטרו 467 שוטרים ופוטרו 87 שוטרים.
  • בשנת 2019 התפטרו 560 שוטרים ו-135 פוטרו.
  • בשנת 2020 התפטרו כ-450 שוטרים ו-136 פוטרו.
  • ובשנת 2021 עזבו את המשטרה 828 שוטרים ופוטרו 86.
בווידאו: בר לב עורר מהומה כשאמר על המחבל שחוסל "נביא אותו לכלא"/צילום: מערכת וואלה!

קיץ 2021: השטח בער כמו שלא בער שנים ארוכות

חזרה לקיץ 2021. השטח בער כמו שלא בער שנים ארוכות. בין ענני העשן מהצתות בתים ורכבים בערים המעורבות, ניצבו ללא הכנה מוקדמת שוטרי הסיור עם רף אלימות חסר תקדים והתרוצצו מזירה לזירה יחד עם כוחות מג"ב ויס"מ שהצטרפו וסייעו להם להשתלט על הרחובות הבוערים. גם בגל הטרור הרצחני בחודשים האחרונים, הגנו שוטרי סיור ולוחמי מג"ב לא אחת על אזרחים חפים מפשע ושילמו בחייהם.

לצד כל אלה, היינו ערים לפליטות פה לא ראויות וציוצים מביכים בטוויטר מצד השר לבטחון הפנים, עמר בר לב, שהפכו לדבר שבשגרה דווקא בעת שהיה הכי צריך להישמע. המשרד לבטחון הפנים הפך ליותר ויותר דומיננטי בקרב מקבלי ההחלטות בדרג המדיני אבל השר הממונה נשאר מאחור.

עמר בר לב. מאיר ועקנין, פלאש 90
פליטות הפה הפכו לשגרה דווקא בעת שהיה הכי צריך להישמע. עמר בר לב/פלאש 90, מאיר ועקנין

צריך להודות, המשטרה זקוקה לשינוי מקצה לקצה, החל בגיוס כוח אדם ועד לשדרוג באיכויותיו. כל זה לא התרחש בשנה הראשונה של הממשלה, למרות הצהרות הכוונות מצד הממשלה והעברת עשרות מיליונים בחודש שעבר לעיבוי תקנים בארגון ולציוד משלים. המבחן האמיתי - ככל שתאריך ימים הממשלה הנוכחית - הוא בהעברת תקציב ואישור תוכניות עבודה שיוטמעו בתקציב המדינה לשנים הבאות.

אין ספק כי גיוס שוטרים חדשים והעלאת שכרם של הנוכחיים ייתכן ויבלום את גל הפרישות אך לא פחות חשוב מכך, יחזק את הביטחון האישי של האזרחים במדינה ואת אמונם במערכת.

המשטרה – נוהגת באיפוק יתר או עושה את העבודה כמו שצריך?

אני מרגיש בטוח
יש מקום לשיפור
פחד אלוהים אין שום ביטחון
1546 משתתפים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully