תמר זנדברג. אבשלום ששוני, פלאש 90
תמר זנדברג/פלאש 90, אבשלום ששוני

אחרי שנלחמה על התפקיד - כמה הצליחה זנדברג לשנות בכהונתה במשרד להגנת הסביבה?

עודכן לאחרונה: 12.6.2022 / 9:40

בין הישגיה הבולטים היו אישור חוק האקלים ובלימת הסכם קצא"א ליבוא דלק מהמפרץ הפרסי, אך טרם הצליחה להביא לתוצאות בסילוק התעשייה המזהמת במפרץ חיפה, עליו נלחמה בטרם נכנסה לתפקיד. בארגוני הסביבה מציינים לטובה את נגישותה ומודאגים שכהונתה תיגמר | פרויקט מיוחד

כשנכנסה תמר זנדברג לתפקידה כשרה להגנת הסביבה בממשלת ישראל, היא נשאה נאום מרגש בפתח המשרד אותו הכתירה "המשרד החשוב מכולם" ואמרה כי "הבלי הפוליטיקה הקטנה נראים קטנים במיוחד אל מול גורלו של כדור הארץ שנשאיר לילדינו ונכדינו". היא הודתה שהיא ביקשה לכהן במשרד הזה ואפילו נלחמה על כך, כדבריה. למרות שמדובר במשרד קטן שלכמה מקודמיה היווה רק מקפצה לתפקיד אחר או תחנת ביניים, אצל זנדברג זו שאיפת חיים.

אחד מצעדיה הראשונים היה לקדם אשה לתפקיד מנכ"לית וכך גלית כהן שבחרה, עומדת גם בראש עבודת היומיום של המשרד. בהמשך השנה מינתה את רעיה שורקי, לתפקיד מנכ"לית רשות הטבע והגנים - האישה הראשונה בתפקיד.

זנדברג התייצבה לתפקיד מול משבר האקלים, משבר עולמי שבהתמודדות עמו ישראל מפגרת מול מדינות מפותחות רבות. הישגה הגדול עד כה הוא אישורו של חוק האקלים בחודש שעבר בוועדת השרים לענייני חקיקה, שמטרתו המוצהרת היא ליצור מסגרת ארגונית להתמודדות מדינת ישראל עם משבר האקלים. ארגוני הסביבה ברכו על המהלך ההיסטורי, תוך שציינו כי יעדיו אינם שאפתניים דיים, בשל הלחצים ממשרדים אחרים בעלי אינטרסים מנוגדים.

עוד פעלה לביטול ההסכמים לשינוע נפט מהמפרץ הפרסי שעליהם חתמה חברת קצא"א במסגרת הסכמי אברהם, קידמה את הצטרפות ממשלת ישראל ליוזמה אמריקנית-אירופית להפחתה של פליטת גז המתאן, ופרסמה תוכנית ממשלתית שתיישם בפועל את האסטרטגיה של המשרד להגנת הסביבה למעבר לכלכלה דלת פחמן.

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג בהצגת התכנית הסביבתית החדשה ליישובי החברה הערבית, דיר אל אסד, 13 ביולי 2021. יואב איתיאל
נלחמה על כהונת המשרד. זנדברג/יואב איתיאל

מן הצד השני, המשרד להגנת הסביבה אינו פועל בוואקום, וכך, בעוד הוא היה רוצה לראות את ישראל צועדת במרץ לכיוון אנרגיות מתחדשות, הוא לא הצליח לחסום את יוזמת משרד האנרגיה, שמצידו ממנף את משבר האנרגיה העולמי ברקע המלחמה באירופה, וחידש את המהלך להענקת זיכיונות חיפושי גז טבעי בים התיכון.

יחידות 4-1 של תחנת הכוח אורות רבין היו אמורות לעבור להפסקת פעילות שוטפת בראשית חודש יוני 2022, אך חברת החשמל לא יישמה זאת והמשרד אינו אוכף זאת - ולמעשה היחידות הפחמיות הישנות פועלות כעת ללא היתר, תוך שמשרדי האוצר והאנרגיה מנסים לשנות את חוק ההסדרים על מנת להכשיר את הזיהום מהיחידות ולאפשר את המשך הפעלתן.

כך גם בנושא סילוק התעשייה הפטרוכימית המזהמת ממפרץ חיפה. זנדברג היא מהלוחמות בזיהום בתי הזיקוק והמפעלים סביבם עוד הרבה לפני שנבחרה לתפקיד, אבל בשטח לא נרשמה כל התקדמות לכיוון היעד הנכסף של ניקיון המפרץ והאוויר אותו נושמים תושבי חיפה והאזור. ועדת מנכ"לים של משרדי ממשלה שישבה על המדוכה יותר משנה, פרסמה דו"ח הקורא לכך ללא שנקב בתאריך קונקרטי או מנין יבוא הכסף, ובינתיים אף מפעל לא נסגר ואף מפעל לא זז.

המפעלים הפטרוכימיים ובתי זיקוק, מפרץ חיפה,. יניב נדב, פלאש 90
בשטח לא נרשמה התקדמות. המפעלים הפטרוכימיים במפרץ חיפה/פלאש 90, יניב נדב

הנחלים שהיו מזוהמים לפני כניסתה של השרה זנדברג למשרד, עדיין מזוהמים, במשרד להגנת הסביבה ובמשרד הבריאות מודים, למשל בכל הנוגע לנחלי הצפון, שהם לא תמיד יודעים מאין הזיהומים מגיעים, וגם כשהם יודעים - כמו במקרה של נחל אלכסנדר בשרון אליו מוזרמים שפכים מהרשות הפלסטינית - הם ממשיכים פעם אחר פעם לגלוש לים התיכון ולהביא לזיהומו, ולסכנה לרוחצים בחופים.

פסולת רבה ניכרת עדיין בשולי הכבישים ברחבי הארץ, ובשטחים הפתוחים. באופן ממוקד, כבר בסמוך לכניסת לתפקיד, השיקה זנדברג תכנית סביבתית חדשה המיועדת לסגירת פערים בתחום סילוק הפסולת הנערמת בשולי היישובים הערביים. במשרד אומרים כי עד כה אושרו כבר כ-200 מיליון שקלים לטיפול בתשתיות פסולת, ניקיון המרחב הציבורי ומיחזור בחברה הערבית - כחלק מתוכנית החומש.

המשרד שוקד גם על גמילה של ישראל משימוש בפלסטיק - חוק הפיקדון, מס על כלים חד פעמיים - ומצביע על דוגמא אישית מהממשלה שהפסיקה רכש של חד פעמי במשרדי הממשלה. עוד מציינים במשרד תקנות איסור עישון והכנסת חד פעמיים לגנים לאומיים ושמורות, הרחבת אכיפה בתחום שריפות הפסולת על ידי פקחים וקנסות.

תמר זנדברג. יעל צור,
לזכותה יאמר כי שינויים בסבביה לוקחים שנים. זנדברג/יעל צור

לזכותה של השרה תמר זנדברג יאמר כי שינויים בסביבה לוקחים שנים, לפעמים דורות. היא יודעת את זה ואחד הדברים שהיא הכי גאה בהם הם קידום לימודי אקלים וסביבה במערכת החינוך, מגן עד כיתה י"ב, וכן במסגרות משלימות מחוץ לתחומי בית הספר, בהן תנועות הנוער. המשרד להגנת הסביבה בראשותה הציג לראשונה תכנית אקלים וסביבה יחד עם תנועות הנוער, המצטרפות לתוכנית מלגות לתארים מתקדמים וכן לעבודה על קורסים בתואר הראשון.

בארגוני הסביבה אומרים שההישג הגדול של זנדברג הוא הדלת הפתוחה שהם זוכים לה, האוזן הקשבת ויכולת ההשפעה. הם רואים בה כשותפה לדרך ואולי בשל כך עושים עמה חסד ומזכירים כי שינויים בסביבה לוקחים שנים. בתוך כך הם חוששים מחילופי השלטון, וחשים כי סוף העידן הקצר הזה קרב ובא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully