וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סער על הריגול המשטרתי: "אירועים חמורים שלא קרו במשמרת שלנו, בליכוד מוטרדים מחקירה"

עודכן לאחרונה: 9.2.2022 / 13:01

שר המשפטים אמר בריאיון מיוחד לוואלה! כי בליכוד לא מעוניינים בחקירת הפרשה וכי אסטרטגיית נתניהו היא "דה לגיטימציה לוועדת החקירה". עוד התייחס לאתי כרייף ואמר שמדובר ב"מינוי חריג שלא היה צריך לקרות". על ההסדר עם דרעי: "התחייב לפרוש מהכנסת, אך לא מראשות ש"ס"

בווידאו: סגן ראש הממשלה ושר המשפטים גדעון סער בריאיון באולפן וואלה!/צילום סטילס: ראובן קסטרו

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים אמר היום (רביעי) כי ככל שיימצאו ראיות לריגול משטרתי בפרשת הריגול המשטרתי, מדובר באירועים "הכי חמורים שיכולים להיות", שיש לבדוק ללא טיוח. בריאיון מיוחד לוואלה! הוא מדבר על היוזמה להקים ועדה שתבדוק את הטענות, על הסדר הטיעון של אריה דרעי ועל השופטת בדימוס אתי כרייף, ואומר כי הוא אינו מתכוון לשוב לליכוד לאחר שיו"ר המפלגה בנימין נתניהו יפרוש מתפקידו.

צפו למעלה בריאיון המלא

שר  המשפטים גדעון סער בראיון באולפן וואלה!. ראובן קסטרו
סער/ראובן קסטרו

בהתבטאות ראשונה מאז ישיבת הבכירים אתמול, בה הוחלט על הקמת צוות בדיקה לפרשת הריגול המשטרתי עם נציגי שב"כ ומוסד, הדגיש סער כי לעת עתה עוד לא עלו ראיות משמעותיות לחשדות שעלו מתחקיר כלכליסט.

"אנחנו חושבים שטוב שיש שיש עיתונאות חוקרת חופשית, ובמקרה הזה היא התניעה תהליך, אבל לפני שאומרים שיש חשד לכאורה, צריך משהו יותר משמעותי שעדיין לא קיים", אמר סער. "ככל שהחשדות או הפרסומים הללו יתאמתו - הם הדברים הכי חמורים שיכולים להיות, אבל אני מניח שתוך תקופה לא מאוד ארוכה תהיה תמונה, על בסיס בדיקה של מערכת אכיפת החוק - מה נכון ומה לא נכון".

"מדובר באירועים שאם הם קרו - הם חמורים. אם הם קרו - הם קרו לפני מספר שנים, הם לא קרו במשמרת שלנו, אבל הם ייבדקו ללא טיוח במשמרת שלנו", הדגיש.

אחד ממשרדי NSO בהערבה 22 ביולי 2021. רויטרס
"אם האירועים קרו - אלה הדברים הכי חמורים שיכולים להיות". משרדי NSO/רויטרס

סער האשים כי בליכוד "כנראה מאוד מוטרדים" מחקירת הטענות לריגול משטרתי, ברקע חילוקי הדעות במערכת הפוליטית על סוג הוועדה שתקום לבחינת הנושא, ודרישת הליכוד כי נשיא המדינה הוא זה שימנה את צוות הוועדה.

"אני חושב שהם כנראה מאוד מוטרדים מחקירה, מכיוון שאין דרך שקבועה בחוק שהנשיא מקים ועדות חקירה", הסביר סער. "יש שני סוגים של ועדות עם סמכויות: ועדה ממשלתית שבראשותה עומד שופט ושאני כשר מקנה לה סמכויות כמו לוועדת חקירה ממלכתית, וועדה ממלכתית שממנה נשיאת בית המשפט העליון. כאשר הם הולכים לעולמות של ועדה שיימנה נשיא המדינה, אני מבין שהם ממש לא מעוניינים שתהיה חקירה, כי אין דבר כזה".

לנתניהו יש ממה לחשוש מוועדה ממלכתית?

"אני שומע כל מיני דברים שאני לא מצליח להבין אותם, 'ועדה שתהיה מקובלת על כל הצדדים'. אני לא מכיר סוג ועדה מהסוג שהם מדברים עליה, לכן אני מגיע למסקנה שאין להם עניין שהדברים יבדקו. מדוע? כל אחד יכול לשער השערות".

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בדיון 40 חתימות, כנסת, 27 בדצמבר 2021. דני שם טוב, דוברות הכנסת
"האסטרטגיה שלו לא השתנתה". נתניהו/דוברות הכנסת, דני שם טוב

במסגרת הפרסומים על פרשת הריגול המשטרתי, דווח כי נעשה מעקב גם אחרי כמה דמויות המעורבות בתיקי האלפים, ואף כלפי אבנר נתניהו, בנו של יו"ר האופוזיציה הנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. בעקבות זאת, ביקשו השבוע סנגורי הנאשמים לעצור את שמיעת העדויות במשפט עד לבירור הנושא.

אתה חושב שנתניהו מעורב בפרסומים בפרשת NSO?

"אני אף פעם לא אומר משהו שאין לי תשתית עובדתית ראייתית לומר אותו, ולכן אני לא אומר אותו. כאשר באים ומדברים ברמה החמורה ביותר... אני אתן דוגמה: כשאנחנו היינו באופוזיציה בראשות נתניהו, בימי מלחמת לבנון השנייה, ודרשנו ועדת חקירה - דרשנו ועדת חקירה ממלכתית, משום שזה הכלי החזק ביותר שקיים בחוק. מראש אתה יכול לזהות שגם לא מעוניינים בחקירה, ואם תהיה חקירה לעשות מראש דה-לגיטימיציה למי שיערוך את החקירה, כחלק ממהלך שיטתי ומובנה לעשות דה-לגיטימציה לכל רשות מרשויות המדינה. זו האסטרטגיה שלא השתנתה של נתניהו, גם בשנותיו האחרונות בשלטון וגם עכשיו באופוזיציה".

הקראת הסדר הטיעון לאריה דרעי, בימ"ש השלום ירושלים' 25 בינואר 2022. ראובן קסטרו
"התנהלות לא ראויה". דרעי/ראובן קסטרו

סער התייחס לנושא הקלון, ברקע הסדרי הטיעון עם השרים לשעבר דרעי וליצמן, ויוזמות החקיקה של תקווה חדשה להארכת תקופת הקלון. הוא הדגיש כי בעיניו אדם שריצה עונש מאסר לא צריך לשוב לחיים הפוליטיים בכלל.

"אותו כלל שקבוע היום, שנכון להיום זה שבע שנים מריצוי עונש המאסר, הוא רלוונטי לגבי אדם שהורשע וריצה עונש מאסר או ריצה בעבודות שירות. אם אותו אדם ירצה בעתיד לחזור להיות שר יוגשו עתירות ובית המשפט יקבע אם יש בהן קלון או לא", אמר סער.

ביחס ליו"ר ש"ס, שחרף פרישתו מהכנסת ממשיך לעמוד בראשות המפלגה לאחר שלא נגזר עליו קלון, אמר סער כי הוא סבור שהתנהלותו של דרעי לא ראויה. "הוא התחייב לפרוש מהכנסת, הוא לא התחייב לפרוש מראשות ש"ס. אלה העובדות. אפשר למתוח ביקורת על עסקת הטיעון, או לתמוך בה, כל אלה עמדות לגיטימיות. אבל זה לא רלוונטי לעניין".

הוא מגחיך את מערכת המשפט שאתה עומד בראשה

"אני חושב שההתנהלות של מר דרעי היא התנהלות לא ראויה, אבל אין לי עניין מיוחד לעסוק בו. אני חושב אדם שהורשע בדין פעמיים זה דבר שמדבר בעד עצמו. אמרתי מה דעתי העקרונית בנושא. אני צריך לפעול בגדר סמכותי. גדר סמכותי היא לנסות לשנות את הנורמה בחקיקה. הסדרי טיעון זה דבר שמתבצע כאשר התביעה למסקנות מסוימות לגבי התיק והיא עושה כל מיני שיקולים. אפשר לנסות לתקוף אותם בבג"ץ, וזה קרה במקרה הזה, בית המשפט הפלילי לא מחויב להן. זה שיקול הדעת של התביעה, לא שלי. במדינה דמוקרטית כשיש תביעה עצמאית ורשות שופטת עצמאית - אני לא צריך להיכנס ולהפעיל לחץ על התביעה. לגבי אנשים פוליטיים כאלה ואחרים, בין אם הם יריבים פוליטיים שלי ובין אם - ברוך השם אין בצד שלי. זאת המשמעות של עצמאות התביעה ושל עצמאות השפיטה, זה העיקרון החשוב. אני מופקד על מישורים אחרים, על החקיקה וכמו בחוק שאתמול עבר בוועדת חוקה, הגבלת כהונה לראש ממשלה. לקבוע את הנורמות המשטריות לפי היכולות הפוליטיות שאני יכול להפעיל".

"תקווה חדשה תרוץ לבד בבחירות הבאות"

שר המשפטים נדרש גם להתנהלות של השופטת בדימוס אתי כרייף, שעזבה את תפקידה כשופטת ב-2019 בעקבות פרשת "מין תמורת מינוי". סער אמר כי פרשת מינויה של כרייף בוועדה למינוי שופטים היא "מקרה חריג שלא היה צריך לקרות"

"אני הייתי חבר בוועדה בעבד וכיום אני בראשה. ככל שאני יכול לשפוט שאם הייתי מסתכל על הנתונים הוא מקרה חריג. לא רוצה לשפוט אותו בדיעבד - בכל מערכת שעובדים יכולות להיות טעויות. יכולים להיות גם מינוי שבדיעבד מנתחים ואומרים שהוא לא נכון. מינינו לפני שבועיים 50 שופטים, עשינו עבודה יסודית ורצינית. הגענו להסכמות, הדיון היה מקצועי, רציני, על בסיס הנתונים. הציונים בקורס הם שיקול - הם לא שיקול מוחלט, אבל הם שיקול כבד משקל שצריך נסיבות מאוד יוצאות דופן כדי לחרוג ממנו. ואני חושב המינוי הזה הוא חריג, ללא ספק".

אתי כרייף עובדה. קשת 12, צילום מסך
"מינוי שלא היה צריך לקרות". כרייף/צילום מסך, קשת 12

אם אתה יושב בוועדה בתקופה של אתי כרייף, אם הייתה מגיעה לפניך מועמדת עם הנתונים של אתי כרייף לוועדה של בחירת שופטים בראשות גדעון סער, כשר המשפטים בעיניך זאת הדמות שצריכה לייצג את השופטים, לעמוד בפני הציבור?

"החוכמה בדיעבד מאוד קטנה. התשובה היא לא. אינני יודע אם מה שנחשף לציבור בימים האחרונים דרך התקשורת היה ידוע אז והוצג אז. היה לה איזשהו מסלול כתובעת משפטית, לא רוצה להטיל דופי, יכול להיות שהיא עשתה דברים טובים וראויים במהלך הדרך המקצועית שלה. בדיעבד זה מינוי שלא היה צריך לקרות ואני חושב שלא צריך להטיל דופי בכל ההליך. צריך לבחון איך קורים המינויים בדרך כלל מה התוצאות בדרך כלל".

שר  המשפטים גדעון סער בראיון באולפן וואלה!. ראובן קסטרו
"לא יכול להזדהות עם התוכן והסגנון של הליכוד היום". סער באולפן וואלה/ראובן קסטרו

סער דחה את הספקולציות על חזרה עתידית לליכוד, והבהיר כי תקווה חדשה תרוץ לבד בבחירות הבאות, ולא כחלק ממסגרת פוליטית ימנית רחבה.

"אני עומד בראש מפלגה, תקווה חדשה, היא מייצגת את הערכים שאני מאמין בהם", אמר סער. "כאשר אני שומע היום גם דוברים אחרים של הליכוד, לא רק נתניהו, אינני יכול להרגיש הזדהות כלשהי לא עם התוכן ועם הסגנון. לכן, על אף שיש קווי מחשבה דומים, אנחנו תנועה לאומית ממלכתית שדוגלת בערכים שלא שיניתי אותם כל ימיי ולצערי הליכוד הפסיק לייצג אותם. אני בונה את תקווה חדשה, אנחנו לא פוזלים הצידה וזו הדרך שלנו. זו לא הייתה החלטה פשוטה מבחינתי אחרי כל כך הרבה שנים, אבל אני שלם איתה במאה אחוז. אין יום שאני לא שמח שזו ההחלטה פוליטית שקיבלתי".

מדברים על מסגרת פוליטית של הימין. זה משהו שבא בחשבון?

"מי שדיבר זה לא אנחנו. אנחנו נתמודד כתקווה חדשה בבחירות הבאות. כל האמירות הן של מפלגות אחרות, הן לא מחייבות אותנו. אנחנו נרוץ כתקווה חדשה. אנחנו מקיימים את המחויבויות שלנו כלפי הציבור. השבוע שלושה דברים מהמצע שלנו אנחנו מקיימים, את ההתחייבות שלנו כלפי הציבור ואני משוכנע כשנגיע למבחן הציבור, נקבל את האמון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully