וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הביקורת: בר-לב שוקל ועדת חקירה ממלכתית ולא להסתפק בוועדת בדיקה בפרשת NSO

עודכן לאחרונה: 7.2.2022 / 16:05

השר לביטחון הפנים שוקל לשנות את ההחלטה להקים ועדת בדיקה ממשלתית בפרשת האזנות הסתר של NSO. ליברמן: רעידת אדמה. הורוביץ: נתניהו מנצל את הפרשה לצרכיו. לפיד: אוחנה צריך להיות הנחקר הראשון. סיעת הליכוד התכנסה לראשונה זה שבועות, אך נתניהו לא התייחס בדבריו לפרשה

בווידאו: בנט לפיד וליברמן מתייחסים לפרשת NSO/צילום: לע"מ וערוץ הכנסת

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב הודיע מוקדם בישיבת סיעת העבודה כי הוא שוקל לשנות את החלטתו, ולהקים ועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט לבחינת פרשת המעקב המשטרתי, ולא ממשלתית. זאת, לאחר ביקורת ולאחר ששרים רבים קראו לעשות זאת. "שיהיה ברור", אמר בר-לב, "הוועדה, ממשלתית או ממלכתית, תחקור לא רק את מה שפורסם, אלא גם את מה שעדיין לא פורסם. נבדוק האם גורמים פוליטיים עמדו מאחורי הפריצה לטלפונים של גנץ, של סער ושל פוליטיקאים נוספים. האירוע עוד בתחילתו ובסופו נגיע לחקר האמת. נבער את השחיתות ונשמור על הדמוקרטיה. זו התחייבות".

יו"ר סיעת הליכוד יריב לוין התייחס בישיבת סיעתו לפרשה ואמר כי נדרשת חקירה מיידית. "יש אדם אחד שמקובל על כל חלקי העם, נשיא המדינה יצחק הרצוג", אמר. "אני קורא לכלל חברי הכנסת, בואו נפנה אליו יחד עם נציג הקואליציה ונציג האופוזיציה, ויחד הם ימנו את הוועדה שתחקור את הנושא". יו"ר הליכוד בנימין נתניהו לא התייחס לנושא בישיבת הסיעה, אך צפוי להעלות אותו בדיון במליאה.

שר המשפטים גדעון סער אמר כי בסיבות שנוצרו הוא תומך בהקמת ועדת חקירה ממלכתית. "הפרסום הבוקר, אם הוא נכון, הוא חמור ומטריד מאד. רשויות השלטון בישראל חייבות לשמור בחרדת קודש על זכויות האדם וזכויות אזרחי ישראל. חובת הרשויות היא לפעול ולאכוף את החוק במסגרת החוק. אמרתי בישיבת הממשלה שבסיבות שנוצרו יש להקים ועדת חקירה ממלכתית. תתקיים בקרוב התייעצות עם ראש הממשלה, השר לביטחון הפנים והיועמ"שית החדשה ותתקבלנה החלטות".

עמר בר לב. מאיר ועקנין, פלאש 90
משנה כיוון. בר-לב/פלאש 90, מאיר ועקנין

שר החוץ יאיר לפיד אמר כי הנחקר הראשון של ועדת החקירה צריך להיות אמיר אוחנה ששימש כשר לביטחון הפנים. "אני רוצה להגיד כאן משהו פחות פופולרי, או פחות פופוליסטי לגבי פרשת פגסוס ומשטרת ישראל: אם המשטרה תתפרק רק הפושעים ישמחו. בזמן שאנחנו יושבים כאן, אלפי שוטרים בכל הארץ מגינים על חיינו, על רכושנו ועל בטחון ישראל. אין לנו עוד משטרה ואנחנו צריכים לשמור עליה".

"יחד עם זאת, שומרי החוק צריכים להיות האנשים שמקפידים על החוק יותר מכולם. איש אינו חסין מבדיקה וחקירה. זו פרשה חמורה שמעיבה על הדמוקרטיה הישראלית. צריך עוד השבוע להחליט על הקמת ועדת חקירה. ממלכתית או ממשלתית, שתחקור את הפרשה באופן עצמאי ובלתי תלוי. זה הצעד הנכון לעשות, ואסור להתעכב אפילו רגע אחד נוסף".
 
שר החוץ המשיך: "אני רוצה להדגיש עוד דבר מול כל הספינים: הנחקר הראשון של ועדת החקירה צריך להיות אמיר אוחנה. יש דבר כזה אחריות מיניסטריאלית. זה קרה במשמרת שלהם. הם צריכים לתת תשובות לציבור".

ראש האופוזיציה כאמור לא התייחס לעניין פרשת המערב בישיבת סיעת הליכוד, שהתכנסה היום לראשונה זה שבועות, ותקף את התנהלות הממשלה בניהול משבר הקורונה. "אנחנו בעיצומם של טלטלות רבות, וכמובן ההתפשטות האיומה של מגיפת הקורונה", אמר בישיבת סיעת הליכוד, שהתכנסה לראשונה זה שבועות. "אני מזכיר לכם שסיימנו את כהונת הממשלה הקודמת באפס מתים, אפס חולים קשים וקצת מאומתים. לאחר קצת יותר מחצי שנה, המצב הוא שאנחנו עם התמותה הגדולה ביחס לנפש מכל מדינות העולם. זה לא קרה מעצמו, אלא מכך שהממשלה לא עשתה שום דבר. ספגנו 6,000 מתים כשלא היו חיסונים. ומה אמר אז נפתלי בנט? 'העם שלנו מת'. והנה עכשיו, בפחות משליש מהזמן הזה, יש לנו קרוב ל-3,000 מתים, כשהממשלה לא עושה כלום ושום דבר".

ח"כ אמיר אוחנה ששימש כשר לביטחון הפנים תקף באופן חריף את דבריו של לפיד: "‏‎‎‎‎‎דחליל חליפי נבוב שכמוך, אין לי שום בעיה להיות הראשון שיעמוד לחקירה, כי אין לי מה להסתיר. לא מאמין? בוא נלך שנינו לפוליגרף: אני על NSO, ואתה על השיחות עם נוני שהשחרת ביומן כדי שלא יתגלו". ח"כ אוחנה כיהן כשר לביטחון הפנים לאורך תקופה קצרה וברוב התקופה המדוברת בה רווח לכאורה השימוש בפגסוס במשטרה השר לביטחון הפנים היה גלעד ארדן.

שר הביטחון בני גנץ אמר כי הוא עוקב בדאגה אחר הפרסומים על שימוש לא חוקי של התוכנה בידי המשטרה. "אסור שהאצבע תהיה קלה על המקלדת. כמו שחובה לשמור על טוהר הנשק, חובה לשמור על טוהר החקירה. יש לי אמון גדול במשטרה וחשוב שלציבור יהיה אמון במשטרה. ולכן טוב עשה השר לביטחון פנים שהודיע על הקמת ועדת בדיקה בראשות שופט".

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר כי אם הפרסומים נכונים בנוגע לתוכנת הריגול של NSO, "מדובר ברעידת אדמה 9 בסולם ריכטר. אדרוש בישיבת הממשלה להקים ועדת חקירה ממלכתית, לא ממשלתית ולא פנימית. צריך להביא שופט או שופטת עליון שיעמדו בראש הוועדה. חייבים לחקור את כל הנסיבות והממצאים וחייבים להגיע למסקנות ברורות, לא לטייח שוב".

מסיבת עיתונאים בנושא הצעדים להתמודדות עם גל התחלואה 05 בינואר 2022. ראובן קסטרו
הורוביץ/ראובן קסטרו

שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר שברור שצריך להקים ועדת חקירה, זה מובן מאליו, אבל נחוצה גם חקירה פלילית. "פרשת NSO היא רעידת אדמה. זו פרשה שאם הפרסומים בגינה נכונים נוגעת בעצבים הרגישים של הדמוקרטיה, בזכויות הפרט היסודות ובזכות לפרטיות. זה נוהג שמתאים למדינות חשוכות, לא דמוקרטיות. בורר שצריך להקים ועדת חקירה, זה מובן מאליו, אבל נחוצה גם חקירה פלילית. החשודים במקרה הזה הם שוטרים לכן אי אפשר המשטרה תחקור את עצמה ספק אם מחש יכולה לנהל חקירה נגד גורמים בדרג כזה, לכן צריך למנות צוות חקירה מיוחד כדי לבדוק את התנהלות המשטרה בנושא".

"התוכנה המסוכנת הזו נמכרה לכל מיני גורמים חשוכים בעולם, עשו בה שימוש למעקב אחר גורמי אופוזיציה, עיתונאים, תאוות בצע ותאוות כוח התלכדו לפגיעה חמירה בזכויות האדם. כל עוד זה היה בחול לא התייחסו ברצינות. והנה רואים שהפגיעה לא רק בחו"ל, מי שעצם עין נוכח הפעילות הזו בחו"ל צריך להתמודד איתה כאן בארץ".

השר זאב אלקין בירך את השר לביטחון הפנים בר-לב. "אירוע מסוג זה חייב לזעזע את כולנו ולהיחקר באופן מלא ובלתי תלוי. זה הכרחי לשמירת האימון של הציבור במשטרה ולדמוקרטיה".

יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ' נואם בהפגנת הימין הגדולה בכיכר הבימה. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
דורש בחירות חדשות תוך תשעים ימים. סמוטריץ'/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) אמר כי פרשת NSO לא מותירה ספק, "בישראל בוצעה הפלת שלטון באמצעות רדיפה משפטית בלתי חוקית, שכללה ביצוע מסע דיג בלתי חוקי תוך הפעלת תוכנות ריגול נגד אנשים במעגל הקרוב ביותר לראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו.

"הגילויים בפרשת פגסוס הם ללא כל ספק אחד האירועים הדרמטיים בתולדות הדמוקרטיה הישראלית, ובכדי לשמור על הדמוקרטיה ועל אמון הציבור במערכות אכיפת החוק ומשפט במדינת ישראל נדרש תהליך עומק של חקירה בלתי תלויה, מיצוי הדין עם המעורבים, ניקוי אורוות במערכת כולה, והסדרת מנגנונים שימנעו הישנות מקרים כאלה בעתיד".

"הממשלה הנוכחית, שהיא המרוויחה העיקרית מההפיכה השלטונית שבוצעה בחסות מערכת אכיפת החוק, נגועה בניגוד ענייני קיצוני ואינה יכולה להוביל את הליך התיקון הקריטי הזה ולזכות לאמון הציבור לשם כך. אין מנוס מפיזורה של הכנסת והליכה לבחירות חדשות, והקמת ממשלה חדשה שתיבחר באופן לגיטימי וללא התערבות פסולה של רשויות החוק והמשפט. כנסת וממשלה חדשים שישקפו את רצון העם יוכלו לבצע את התיקון ההכרחי הזה ולהשיב את אמון הציבור בדמוקרטיה הישראלית. על כן מבוקש לקבוע בהצעת החוק הזו כי הכנסת העשרים וארבע תפוזר באופן מידי וכי בתוך תשעים ימים יתקיימו בחירות חדשות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully