וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט על פרשת האזנות הסתר: "נתייעץ עם היועמ"שית החדשה"; בר-לב: נקים ועדת חקירה

רה"מ אמר על חשיפת כלכליסט כי אם הדברים נכונים, הם חמורים מאוד. "אנחנו מבינים את חומרת העניין. כמו שאמרתי, לא נותיר את זה בלי מענה". במקביל, השר לביטחון הפנים אמר כי החליט על הקמת ועדת חקירה ממשלתית. לדבריה של שרת הפנים שקד מדובר ב"רעידת אדמה"

בווידאו: הרצוג: מערכת אכיפת החוק לא יכולה לחפף במילוי החוק/לע"מ

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר היום (שני) בתדרוך לכתבים מדיניים כי "הדברים שהתפרסמו, אם הם נכונים, חמורים מאוד. הכלי הזה (פגסוס), וכלים דומים, הם לא נועדו ל'פישינג' רחב בקרב אזרחי ישראל או בקרב אנשי ציבור במדינת ישראל, ולכן אנחנו צריכים להבין בדיוק מה קרה". בנט אמר את הדברים בעקבות חשיפת "כלכליסט", לפיה המשטרה שתלה את תוכנת הריגול פגסוס של NSO במכשירי הטלפון של בכירים רבים. במקביל, הודיע השר לביטחון הפנים עמר בר-לב על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית בנושא.

"כרגע המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד עמית מררי, בודקת ברמה נקודתית ומהירה את הדברים" אמר בנט. "בעוד זמן קצר הממשלה תמנה גם יועמ"שית חדשה, והייתי אומר שזה יתרון שהיא לא מתוך המערכת. היא לא הייתה בשנים המדוברות בתוך המערכת, ולכן אני מניח שאחרי שהיא תתמנה נשב ונתייעץ, נבין איך התמונה נראית ולא נשאיר את הציבור בלי מענה. אנחנו מבינים את חומרת העניין. כמו שאמרתי, לא נותיר את זה בלי מענה. קרו פה לכאורה דברים חמורים מאוד. נחכה עוד כמה שעות, נתייעץ עם השרים המדוברים ועם היועמ"שית החדשה".

במקביל, השר לביטחון הפנים עמר בר-לב אמר כי החליט "להקים ועדת בדיקה ממשלתית שתחקור לעומק את הפגיעה בזכויות האזרחים ובפרטיותם בשנים המדוברות". זאת, בעקבות חשיפת "כלכליסט", לפיה המשטרה שתלה את תוכנת הריגול פגסוס של NSO במכשירי הטלפון של בכירים רבים.

ראש הממשלה, נפתלי בנט במהלך נאומו בכנס INSS 1 בפברואר 2022. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
יועמ"שית חדשה זה יתרון. בנט/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

"מתוך העדויות העולות, מסתמן שהכשלים, באם היו, היו תחת מפכ"לים קודמים, תחת שרים לביטחון פנים קודמים ותחת ממשלות קודמות", אמר בר-לב. "אני מישיר מבט אליכם, אזרחי ישראל ומתחייב לכם - ועדת הבדיקה תבדוק לעומק ולרוחב את כל הטענות. במשמרת שלי המחדלים הללו לא יקרו - המשטרה נמצאת תחת האחריות שלי ובסמכות שלי ואני אוודא שאם הייתה פגיעה בדמוקרטיה שקרתה בשנים הקודמות, אוקיע אותה ולא אתן לה לקרות".

"ועדת הבדיקה הממשלתית שאני מקים לסוגיית השימוש בטכנולוגיות המעקב על ידי כלל גופי מערכת אכיפת החוק, תהיה בראשות שופט בדימוס, אבקש משר המשפטים להביא לאישור הממשלה הצעת החלטה להקמת ועדת בדיקה ממשלתית לה יוקנו הסמכויות העיקריות של ועדת חקירה ממלכתית לעניין זימון עדים, חקירתם באזהרה ותפיסת מסמכים. תהא רמת בכירותם של המזומנים באותם ימים אשר תהא - מהדרג המדיני, ממערכת המשפט, או ממשטרת ישראל".

שעות ספורות לאחר הודעת השר, בלשכתו בוחנים כעת הקמת ועדת ממלכתית בראשות שופט ולא ממשלתית.

עמר בר לב. אתר רשמי, פלאש 90
"אוודא שאם הייתה פגיעה בדמוקרטיה שקרתה בשנים הקודמות, אוקיע אותה ולא אתן לה לקרות"/פלאש 90, אתר רשמי

שר המשפטים גדעון סער בישיבת הממשלה: "יש להקים ועדת חקירה ממלכתית בעניין בעניין פגסוס".

בתוך כך, פוליטיקאים רבים מהקואליציה ומהאופוזיצה מתחו ביקורת חריפה על החשיפה. נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר: "זה יום לא פשוט. בפתח דבריי, איני יכול שלא להתייחס לצבר הפרסומים ובראשם הידיעה שפורסמה הבוקר בכלכליסט. מערכת אכיפת החוק לא יכולה לחפף במילוי החוק. מי שאוכף את החוק חייב להקפיד עליהן קלה כחמורה, יותר מכולם. אסור לנו לאבד את הדמוקרטיה שלנו. אסור לנו לאבד את המשטרה שלנו. ובוודאי -אסור לנו לאבד את אמון הציבור בהן. זה מחייב בדיקה מעמיקה ויסודית".

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי אמר כי פנה לשר לביטחון הפנים כדי שיורה על הקמת ועדת בדיקה חיצונית בראשות שופט: "לאור הפרסומים האחרונים בדבר הפעלת מערכות טכנולוגיות במשטרת ישראל בשנים שקדמו לכניסתי לתפקיד, פניתי לשר לביטחון פנים וביקשתי שיורה על הקמת ועדת בדיקה חיצונית ובלתי תלויה בראשות שופט, שתיבחן את הנושא על כל היבטיו וזאת על מנת להשיב את אמון הציבור במשטרת ישראל מחד ולהסדיר את השימוש בטכנולוגיות במשטרת ישראל מאידך. ככל שתמצא הוועדה אי סדרים וכשלים הם יטופלו בהתאם לחוק".

נשיא המדינה יצחק הרצוג בכנס בשבע, 7 בפברואר 2022. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
"יום לא פשוט". הרצוג/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

שרת הפנים איילת שקד כתבה בחשבון הטוויטר שלה כי "‏אם הדברים נכונים מדובר ברעידת אדמה, במעשים שמתאימים למשטרים אפלים במאה הקודמת שאסור שנהיה דומים להם. חדירה המונית לפרטיות של אנשים רבים זו הפקרות שחייבת להיפסק היום. נדרשת ועדת חקירה חיצונית, לא למטרות האלה קנתה המשטרה את התוכנות הללו. לכנסת ולציבור כולו מגיעות תשובות, היום".

ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) כתב בטוויטר: ‏"ועדת בדיקה ממשלתית זו בדיחה. הם רוצים לקבור את הסיפור על אף שמדובר בפגיעה החמורה ביותר בדמוקרטיה הישראלית מאז מקום המדינה".

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' אמר כי "אלשיך ויתר המעורבים במשטרה ובפרקליטות צריכים להיעצר עוד היום ולהיחקר על ידי תובע חיצוני ובלתי תלוי עם סמכויות נרחבות. במקביל חייבת לקום ועדת חקירה ממלכתית כדי להבין איך דבר כזה קורה ומה נדרש לעשות כדי למנוע הישנותו בעתיד. משטרת ישראל ופרקליטות המדינה נדרשות לניקוי אורוות יסודי".

אחד ממשרדי NSO. רויטרס
משרדי NSO/רויטרס

יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט הרב גלעד קריב (העבודה) פנה אל השר לביטחון הפנים עמר בר-לב ולשר המשפטים גדעון סער בדרישה להקים לאלתר ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופט בדימוס, כדי לחקור את הפרשה על כל היבטיה, ולגבש המלצות מהירות.

"יש להקים לאלתר ועדת בדיקה ממשלתית בהתאם לסעיף 8א' לחוק הממשלה", אמר קריב. "לא ניתן להסתפק בצוות בדיקה פנימי של משרד המשפטים, בין השאר מכיוון שיש לבחון גם את הפיקוח על פעולת המשטרה. העמדת שופט בדימוס בראשות ועדת הבדיקה תאפשר על פי החוק להעניק לוועדה סמכויות של ועדת חקירה ממלכתית - זהו הצעד הנדרש בעת הזו".

"בכוונתי לשוחח בנושא זה עם השר לביטחון הפנים ושר המשפטים, ובמידת הצורך לגבש קריאה משותפת של חברי ועדת החוקה".

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג כתבה בחשבון הטוויטר: "המשך החשיפות לגבי תוכנות הרוגלה לא משאירות מקום לספק: מדובר ברעידת אדמה שמצריכה לא פחות מוועדת חקירה ממלכתית. המחשבה שמדינה דמוקרטית מרגלת אחרי אזרחיה כאחרונת הדיקטטורות מדירה שינה. אין מקום לשום תירוץ או פלפול. ועדת חקירה".

ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) כתב: "יום קשה לדמוקרטיה. היכולת של המשטרה לעקוב אחרי כל אדם בלי שיש ראיה לעבירת פשע ובלי צו שופט היא מחרידה. רק ועדת חקירה בלתי תלויה תגלה מה היה שם, ואולי תחזיר את האמון במשטרה. עד אז, המפכ"ל צריך להיכנס עוד היום לחדר המסווג בחטיבת הסיגינט, ולנתק מהחשמל את המחשב שעליו מותקנת התוכנה".

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג בהצגת התכנית הסביבתית החדשה ליישובי החברה הערבית, דיר אל אסד, 13 ביולי 2021. יואב איתיאל
"מדיר שינה". זנדברג/יואב איתיאל

יו"ר מרצ, ח"כ מיכל רוזין כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "משטרת ישראל זקוקה לניעור. הגילויים החדשים בפרשת NSO צריכים להדיר שינה מכולנו. ככה לא מתנהלת דמוקרטיה, יש לפתוח בוועדת חקירה חיצונית באופן מידי".

עו"ד אורי קינן, שייצג את ראש מועצת מבשרת ציון יורם שמעון בפרשת החשד לשוחד מאיש העסקים רמי לוי הגיב: "אני רואה בחומרה רבה את התנהלות המשטרה אשר חצתה כל גבול. אין אפשרות אחרת פרט להקמת ועדת חקירה ממלכתית. אני מדגיש כי התיק נגד יורם שמעון נסגר מחוסר אשמה אבל זה לא מוריד מהחומרה הרבה שבהתנהלות המשטרה".

בנו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, אבנר, אמר לאחר הפרסום כי "אשכרה זה קרה גם לי. באמת שאני בהלם. מסתבר שאין שום חשיבות לשטויות האלה, 'כן מעורב בפוליטיקה, לא מעורב', וזה יקרה גם לכם".

נצ"מ אלי לוי, דובר משטרת ישראל. ראובן קסטרו
"איש במשטרה לא מוטרד מהפרסומים". דובר המשטרה, לוי/ראובן קסטרו

מזכיר ארגון עובדי תעשייה אווירית יאיר כץ: "גם אני הזדעזעתי לגלות שאני ברשימת האנשים להם התקינה המשטרה תוכנת ריגול. מעבר לפגיעה הקשה בפרטיות והחדירה לחיים האישים שלי אני מצר על כך שישנם עובדים רבים ואנשים שחשפו את חייהם האישים ואת המצוקות הפרטיות שלהם בפניי והיה לנו שותף בשיחות, בדמות חוקר משטרה. העובדה שהשקיעו שעות וחודשים ארוכים שכללו האזנות, קריאת מיילים והודעות ופעולות נוספות מלמדת שסרקו אותי במסרקות ברזל ולא מצאו דבר. היא לבדה מחזקת את העובדה שפעלתי ואמשיך לפעול ביושרה ועל פי חוק. אבל על פעולה אחת מיני רבות לא אסלח - הדפיקה בדלת בשעה 5.32 בבוקר למול עיניהן של הבנות הקטנות שלי היא כמו 'סייפן בלב עד היום'".

דובר המשטרה אלי לוי אמר בריאיון ב-103FM כי "נעשה עוול לשוטרים. בוא ניתן לוועדה לעשות את שלה. אנחנו פתוחים לכל בדיקה בשקיפות מלאה, די לעשות עוול למשטרה, אלה אנשים עתירי זכויות. עד כה לא נפל פגם בעבודת המשטרה, אם שוטר עבר עבירה הוא יעמוד לדין. כל מה שנעשה עד רגע זה, נעשה על פי חוק".

"אני מכיר מקרוב את עבודת המשטרה", המשיך אלי לוי, "אנחנו שקופים בצורה המלאה ביותר, איש במשטרה לא מוטרד מהפרסומים, אנחנו בשקיפות מלאה. בבקשה להפסיק בלפגוע בשוטרים. בוא ניתן לוועדה לעשות את שלה. אני פה מרגע זה בשביל להיות השכפ"ץ של השוטרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully