וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סער על הטענות לריגול: אם רשויות האכיפה פגעו בזכויות חשודים - עליהן לתת את הדין

עודכן לאחרונה: 6.2.2022 / 14:57

שר המשפטים אמר כי על המשטרה "להקפיד על זכויותיהם של אזרחי ישראל בחרדת קודש ולבצע את תפקידיהן במסגרת החוק", ברקע הטענות לשימוש בתוכנות ריגול נגד אזרחים. המשנה לסניגורית הציבורית הארצית: "החל מ־2006 בית המשפט רשאי לשלול ראיה שהמשטרה משיגה שלא כדין"

בווידאו: עימות בוועדה לביטחון פנים על שימוש ישראל בתוכנת פגסוס של NSO/צילום: ערוץ הכנסת

שר המשפטים גדעון סער אמר היום (ראשון) כי אם אנשי המשטרה פגעו בזכויותיהם של חשודים ללא סמכות - עליהם לתת על כך את הדין. זאת, ברקע הטענות על שימוש בתוכנות ריגול אחר אזרחים, בהן תוכנת "פגסוס" של חברת הסייבר ההתקפי NSO.

"על רשויות אכיפת החוק להקפיד על זכויותיהם של אזרחי ישראל בחרדת קודש ולבצע את תפקידיהן במסגרת החוק", מסר סער, והוסיף כי מטרת עבודת צוות הבדיקה שהקים היועמ"ש בשבוע שעבר לבחינת הטענות, היא גם "לוודא - באמצעות קביעת נהלים מתאימים ואכיפתם - שאירועים מסוג זה לא יישנו".

גדעון סער בישיבת סיעת תקווה חדשה, 13 בדצמבר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
"על רשויות אכיפת החוק להקפיד על זכויותיהם של אזרחי ישראל בחרדת קודש". סער/פלאש 90, יונתן זינדל

בתוך כך, המשנה לסניגורי הציבורי הארצי, חגית לרנאו, הסבירה בריאיון ל-103fm כי בית המשפט רשאי לפסול ראיות אם התקבלו באופן לא חוקי. זאת, לאחר שהמשטרה הודתה כי חרגה מהשימוש הראוי בתוכנות הריגול, כשעל פי הדיווחים אחד מהמקרים הללו נגע למעורבים מרכזיים בתיקי נתניהו.

"החל משנת 2006 יש כלל שפותח בפסיקה הישראלית שמדבר על האפשרות של בית המשפט לפסול את הראייה, לא באופן אוטומטי אלא כעניין של שיקול דעת שלוקח מכלול של נסיבות", הסבירה לרנאו, וציינה כי בית המשפט בוחן בין היתר את סוג ההפרה והקשר בינה לבין הראייה שהושגה, מידת החומרה והפגיעה בחשוד, וכן את האינטרס הציבורי. "אנחנו רואים את זה עשרות ומאות פעמים בשנה בהקשרים למשל של הודאות שניתנו על ידי חשודים בלי שניתנה להם אפשרות להתייעץ עם עו"ד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

היא אמרה כי ככל שהפרסומים על "פגיעה כל כך משמעותית בפרטיות" ואף הטעיה של בתי המשפט כדי לקבל צווים הם נכונים - תיפתח "תיבת פנדורה", כלשונה.

הזיגזג של המשטרה

המשטרה הודתה בשבוע שעבר כי חרגה מהשימוש התקין בתוכנות ריגול נגד אזרחים. זאת, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הורה, ביומו האחרון לתפקיד, על הקמת צוות שיבחן את הנושא.

המשטרה הכחישה עד כה את הטענות לריגול אחר אזרחים באמצעות תוכנת "פגסוס" של חברת הסייבר ההתקפי NSO, כפי שעלו מתחקיר "כלכליסט". ואולם, היום היא מסרה כי "בבדיקה נוספת מאוחרת יותר שנעשתה עוד טרם הקמת צוות הבדיקה, התגלו ממצאים נוספים המשנים בהיבטים מסוימים את מצב הדברים".

בראשות הצוות שהקים מנדלבליט, תעמוד המשנה ליועמ"ש, עמית מררי. עוד יהיו בו שני בכירי שב"כ לשעבר, ראש אגף טכנולוגיה צפריר כץ, וראש אגף החקירות איל דגן. הצוות התבקש להגיש את ממצאיו עד ל-1 ביולי.

יומיים לאחר מכן פנתה פרקליטות מיסוי וכלכלה לסניגורי נאשמי תיקי האלפים של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו ועדכנה אותם כי נערכת "בדיקה מעמיקה" בעקבות הפרסומים בתקשורת על השימוש בתוכנת המעקב של NSO בתיקים. עוד ציינו בפרקליטות כי הם "מודעים ללוחות הזמנים".

אחד ממשרדי NSO בהערבה 22 ביולי 2021. רויטרס
הפרקליטות עורכת "בדיקה מעמיקה". משרדי NSO/רויטרס

בחדשות 13 פורסם שהמשטרה השתמשה בתוכנת ריגול נגד מעורבים מרכזיים בתיקי נתניהו. בחדשות 12 אף פורסמה הקלטה בה נשמעים שני חוקרים בתיק 4000 משוחחים לכאורה על השימוש באמצעי הלא חוקי במהלך ההפוגות באחת מחקירותיו של מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, שלמה פילבר, שבהמשך גם שימש כעד מדינה. מוקדם יותר פנו פרקליטי נתניהו לבית המשפט המחוזי בירושלים בעקבות הפרסומים בבקשה שיורה לפרקליטות לחשוף את כל החומרים שנאספו בחקירות באמצעות תוכנות ריגול.

הפרשה התפרסמה לראשונה בעיתון "כלכליסט" בחודש שעבר, עם דיווח לפיו המשטרה משתמשת בתוכנת הריגול פגסוס של NSO כדי לפרוץ מרחוק לטלפונים של אזרחים ישראלים ללא צווי חיפוש או האזנה, בהם ראשי ערים ופעילים פוליטיים.

בדיווח נכתב כי ההוראה לבצע את המעקב באמצעות התוכנה אחר אזרחים ישראלים שאינם עבריינים או חשודים ניתנה על ידי דרגים גבוהים במשטרה, ללא צו בית משפט או פיקוח של שופט. מי שקיבלו את ההוראה וביצעו אותה היו אנשי צוות המבצעים המיוחדים (מ"מ) בחטיבת הסייבר "סיגינט" המשטרתית, שכל פעילותה סודית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully