וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפט נתניהו התחדש: "הבוקר נפל דבר. מבקשים לבדוק עד כמה עומק הזיהום של המשפט"

עודכן לאחרונה: 7.2.2022 / 15:36

בביהמ"ש התחדשו הדיונים בתיקי האלפים על רקע הפרסומים של השימוש בתוכנה של NSO בתיקים. בפתח הדיונים ביקש ז'ק חן, המייצג את שאול ואיריס אלוביץ' לעצור את שמיעת העדים במשפט, אולם השופטים קבעו כי חקירתה של היועצת המשפטית דנה נויפלד תימשך כמתוכנן. הדיון למחר בוטל

בווידאו: היועצת המשפטית של משרד התקשורת מעידה במשפט נתניהו/צילום: רוני כנפו

היועצת המשפטית של משרד התקשורת, עו"ד דנה נויפלד, תעיד הבוקר (שני) במסגרת תיק 4000, על אף בקשתם של הסנגורים לעצור את המשפט נוכח הפרסומים על שימוש בתוכנת ריגול נגד מי שהיה המנכ"ל של משרדה, עד המדינה שלמה פילבר. בית המשפט ביטל את הדיון למחר. הפרקליטות התבקשה להודיע עד מחר ב-14:00 אם הבדיקה העלתה ממצאים לפיה הופעלו תוכנות או מעקבים פסולים נגד עדים.

בבית המשפט הוצגו תכתובות מהטלפון של פילבר שנתפס ביולי 2017, ובין הסניגורים ולפרקליטות נערך דיון האם התכתובות שיוצגו הושגו על ידי שימוש בתוכנת רוגלה.

עו"ד ניצן וולקן מפרקליטות הבהירה כי מדובר ב "מסמכים שנתפסו במסגרת חקירת בזק ברשות לניירות ערך. כשפילבר נעצר המכשיר הועתק, נעשו בו חיפושים, למיטב ידיעתי המכשירים האלו עדיין שמורים ברשות לניירות ערך".

השופטת רבקה פרידמן-פלדמן: יש תיעוד, צו בית משפט לתפיסת הטלפון וצו שמתיר חיפוש הזו?

וולקן: כן

התובעת עו"ד יהודית תירוש הבהירה את דבריה מהבוקר בנוגע לשימוש בתוכנות רוגלה בתיק 4000: "מה שנמסר מהיחידה החוקרת הוא שלא נעשה על ידה שום שימוש בתוכנת רוגלה באף תיק וגם לא בתיק הזה, בשום תקופה".

השופט משה בר עם: זו התשובה של הרשות לניירות ערך, מה עם רשויות אחרות?

וולקן: מעורבת יותר מרשות חקירתית אחת. מהרשות לניירות ערך התשובה היא שלילית. צריך להבין שכרונולוגית, החקירה של בזק ניירות ערך החלה ב-2017, והמשטרה בכלל לא מעורבת בשלב הזה. המידע שנמסר לנו שבהקשר הזה הטלפון הנייד של פילבר נתפס על ידי ניירות ערך.

בר עם: אז עדיין אין לכם תשובה לגבי רשויות אחרות?

וולקן: נכון, בית המשפט קצב את הזמנים (לתגובה מלאה של הפרקליטות על השימוש בתוכנות רוגלה בתיקי האלפים שצריכה להיות מוגשת מחר. י.פ)

דנה נויפלד, לשעבר היועצת המשפטית של משרד התקשורת בדיון הוכחות בתיקי האלפים, בימ"ש מחוזי ירושלים, 7 בפברואר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
"מגפה של ממש". דנה נויפלד, הבוקר/פלאש 90, יונתן זינדל

עו"ד ז'ק חן המייצג את שאול ואיריס אלוביץ', ביקש בפתח הדיון לעצור את שמיעת העדים במשפט. "הבוקר נפל דבר, הגשנו בקשה בשבוע שעבר, אנחנו מבקשים עיון חוזר בהחלטה של כבודכם תשובות של המדינה קיבלנו בסוף השבוע דרך התקשורת. אנחנו התרגלנו שאנחנו ובית המשפט אחרונים. הבוקר נפל דבר, והוא רציני וחמור. אם לא הספיקו הפרסומים והתגליות, פשטה הבוקר מגיפה של ממש, בכל מה שקשור בפעולות בלתי חוקיות בחקירה הזו. אנחנו חושבים שאין מנוס, צריך זמן ושהות לבדוק את הדברים בצורה יסודית ובדוקה, כדי שנוכל לעמוד על משמעותם".

"אנחנו מבקשים לעת לבדוק עד כמה עומק הזיהום והזוהמה של המשפט. אנחנו לא שחקנים בהצגת תיאטרון. ככה לא מתברר משפט של צדק, ככה לא יכולה להתברר האמת. קחו את העדה היום (דנה נויפלד), שעבדה עם שני מנכ"לים של משרד התקשורת שעקבו אחריהם".

"הודבקה רשימה ארוכה של עדים בתיק 4000, ביניהם הנאשמת איריס אלוביץ, אני לא רוצה לחשוב מה יעלו ממצאי הבדיקה אחרי ההכחשות ששמענו והדברים שמשטרת ישראל אמרה. אני לא רוצה לחשוב על עורכי דין שהודבקו, מנכ"לית משרד המשפטים אלוהים ישמור, עיתונאים. אנחנו לא יכולים, אני לא מכיר יכולת כזו, להמשיך להיות ניצב בהצגה כאשר הכללים הברורים שכאשר אנחנו עורכים משפט עם התשתית הרלוונטית. היום ברור שאין לנו אותה".

"אנחנו לא מבקשים לעצור, מבחינתנו אנחנו צריכים לקבל מענה, יכול להיות שנפקפק במענה, אנחנו לא חיים רק מהפרסומים העיתונאיים, יש לנו תשתית מסוימת, בדיקות שאנחנו עושים, המילים מתגמדות. זה חוצה עדים. זה חוצה פרשות, זה לא עניין אחד. זה רוחבי".

עוד בוואלה!

נתניהו: הקולות בהקלטה על הריגול נגדי - של בכירים בתיק החקירה

לכתבה המלאה
אחד ממשרדי NSO בהערבה 22 ביולי 2021. רויטרס
הדיונים יתחדשו בצל הפרסומים על השימוש בתוכנת הריגול. אחד ממשרדי NSO/רויטרס

השופט משה בר עם: שאלת את עורך דין תירוש, אולי מחר יהיה מענה?

בן צור: אנחנו לא רוצים לעצור שום דבר, אלא לברר את הדברים, כי יש להם השלכות. הבקשה לייחד כרגע את הבירור בסוגיה הכל כך משמעותית, אני שם בצד השלכות אחרות, רק ההשלכות המשפטיות. בעדות של העדה עכשיו יש פרובלמטיקה של סוגיות של קבילות. אני לא יכול לחקור אותה כרגע אם כרגע יש חומר שהוא בלתי קביל בעליל.

התובעת עו"ד יהודית תירוש הבהירה כי גם בפרקליטות דורשים לבצע בדיקה יסודית: מהרגע שפנו אלינו, פנינו ליחידות החוקרות על מנת שתעשה בדיקה מעמיקה, וזה הדבר שאני מבקשת שנעשה בדיקה עבדו על זה גם בשישי וגם בשבת. בניגוד למה שחבריי אומרים, לי עדיין אין את התוצאות של הבדיקה הזו, כדי לעמוד בהחלטה של בית המשפט, שבתקווה שמחר נוכל לתת מענה מהותי.

בנוגע לבקשת הסניגורים להפסיק את שמיעת העדויות במשפט, אומרת תירוש: סברנו שניתן לשמוע את העדה נוכח הדברים שנשמעים כאן, אני משאירה את הדברים לשיקול בית המשפט.

התובעת יהודית תירוש במשפט נתניהו, ביהמ"ש המחוזי ירושלים, 13 באפריל 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
תירוש/פלאש 90, יונתן זינדל

עו"ד עמית חדד המייצג את נתניהו: אנחנו חייבים לבדוק, כשמרחפת מעלינו טענה משמעותית, אנחנו חושבים שזה דבר לא אחראי, המדינה בהגינותה משאירה שיקול דעת, אנחנו נמצאים בנקודת זמן שאסור לנו כציווי קטגורי להמשיך הלאה כאילו אין סימני שאלה, אנחנו לא יודעים מתי הם יהפכו לסימני קריאה, לנו יש אינדיקציות חזקות לגבי מה שקרה, אנחנו עדיין בתהליך של בדיקה.

השופטת רבקה פרידמן פלדמן פונה לעו"ד תירוש: כתב האישום כולל 330 עדים, ומאות נחקרים. מחר יסיימו את הבדיקה של כל מאות הנחקרים? יש סיכוי שהבדיקה תהיה במצב כזה שנוכל לדעת סדר גודל של דברים.

תירוש: אני בטוחה שחבריי ירצו לשאול עוד שאלות.

פרידמן פלדמן: כבר שבועיים הם שואלים שאלות.

תירוש: לכן אני מקווה שמחר נוכל לתת תשובה שתיתן סדר גודל, לכך אנחנו פועלים ועובדים.

עו"ד עמית חדד בדיון בתיק 4000, ביהמ"ש המחוזי ירושלים, 23 בנובמבר 2021. ראובן קסטרו
חדד/ראובן קסטרו

עו"ד חדד הציב דרישות לגבי המתודולגיה של הבדיקה של הפרקליטות ואמר: ל-NSO יש יכולת לבדוק קבצים שנמחקו מהמערכת, להם יש קובץ שקוראים לו **, יש פה קושי מוסרי ומעשי שהשוטרים יספרו על עצמם. אנחנו נבקש שהבדיקה תיעשה על ידי היצרן כי הוא מסוגל לבדוק את המערכת.

משה בר עם: זה אפשרי בכלל שהיצרן יבדוק?

חדד: להבנתנו זה אפשרי, כבודכם יכול להורות על כך, נעשו בדיקות כאלו בעולם.

פרידמן-פלדמן: עו"ד חדד, זה נשמע לי קצת מוקדם. נחכה לתשובת המדינה ואם יהיו לכם השגות תגישו בקשה.

שאול אלוביץ' בדיון הוכחות בתיקי האלפים, בימ"ש מחוזי ירושלים, 7 בפברואר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
אלוביץ'/פלאש 90, יונתן זינדל

סניגוריהם של הנאשמים צפויים לבקש לדחות את עדותו של פילבר, שאמור להעיד בשבוע הבא, עד להשלמת הבדיקה בנוגע לשימוש בתוכנת פגסוס של חברת NSO. בתחילת השבוע דחו השופטים את דרישת הנאשמים לדחות את העדויות ולדון בפרסומים על השימוש בתוכנות הרוגלה נגד נאשמים בתיקי האלפים, והורו לפרקליטות להגיב לטענות עד מחר. המשטרה צפויה להעביר את ממצאי הבדיקה למשרד המשפטים, והפרקליטות תעדכן בהתאם את הצדדים. 

אתמול פרסם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו פרסם אתמול תוצאות בדיקה שנערכה לבקשתו בנוגע להקלטה מחדר החקירות של פילבר, ומתוצאותיה עולה לכאורה כי הקולות המשוחחים על שימוש באמצעי ריגול בחקירתו הם של תנ"צ יואב תלם ועו"ד ציפי גז, חוקרים בכירים בתיקיו הפליליים.

תנ"צ תלם הוא סגן ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה, שעמד בזמנו בראש חקירת תיק 4000. גז היא מנהלת מחלקת חקירות מודיעין ובקרת מסחר ברשות לניירות ערך שהובילה את חקירת תיק 4000. 

שלמה פילבר. תצלום: תמר מוצפי, מערכת וואלה! NEWS
פילבר/מערכת וואלה! NEWS, תצלום: תמר מוצפי

הדיונים בתיקי האלפים, בהם מואשם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, מתחדשים הבוקר (שני) בבית המשפט המחוזי בירושלים. הדיונים ייפתחו הבוקר על רקע הפרסומים לפיהם המשטרה השתמשה בתוכנת ריגול נגד מעורבים מרכזיים בתיקי נתניהו, האחרון שבהם הבוקר, וכן הקלטה בה נשמעים שני חוקרים בתיק 4000 שמשוחחים לכאורה על השימוש באמצעי לא חוקי באחת מחקירתויו של עד המדינה שלמה פילבר.

לאחר הפרסומים פנו פרקליטי נתניהו לבית המשפט בבקשה שיורה לפרקליטות לחשוף את כל החומרים שנאספו בחקירות באמצעות תוכנות ריגול.

בהמשך לכך פנתה פרקליטות מיסוי וכלכלה לסניגורי נאשמי תיקי האלפים ועדכנה אותם כי נערכת "בדיקה מעמיקה" בעקבות הפרסומים בתקשורת על השימוש בתוכנת המעקב NSO בתיקים. עוד ציינו בפרקליטות כי הם "מודעים ללוחות הזמנים".


בדיון האחרון שהתקיים בשבוע שעבר, העיד בבית המשפט בועז סטמבלר, ראש לשכת הפרסום הממשלתית, שהיה ראש מערך ההסברה ודובר ראש הממשלה בין 2015 ל-2018. בעדותו העיד סטמבלר כי נתניהו היה עובר על ההודעות הדוברות לפני שהן יוצאות החוצה. "המילה הכתובה הייתה מאוד חשובה לו", אמר בדיון. לדבריו, מפעם לפעם נתניהו היה עוקב אחר השפעת ההודעות.

במה נאשם נתניהו

בתיק 1000 (פרשת המתנות) נתניהו נאשם כי קיבל מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר טובות הנאה בשווי של כ-700 אלף שקלים, בעת שכיהן כראש ממשלה. עיקר המתנות היו סיגרים, מארזי שמפניה ותכשיטים.

בנוסף לכך, נטען כי נתניהו פעל לטובת מילצ'ן בשלושה עניינים, שבהם ביקש איש העסקים את התערבותו: הוא פנה לשר החוץ האמריקני ג'ון קרי כדי להאריך את תוקף הוויזה של איש העסקים, הוא פנה לשר האוצר יאיר לפיד כדי להאריך את תוקף הפטור ממס לתושבים חוזרים, והוא פעל לקדם מיזוג של "קשת" ו"רשת" - לכאורה לבקשת מילצ'ן. על פי התביעה, מעשים אלו פגעו בדימוי השירות הציבורי ובאמון הציבור בו. בתיק זה נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים.

תיק 2000 (פרשת נתניהו-מוזס) עוסק בשיחות בין נתניהו למו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס. באותן שיחות השניים דנו לכאורה בהטבת סיקורו של ראש הממשלה בקבוצת ידיעות, בתמורה להטלת מגבלות על המתחרה העיקרי של העיתון - "ישראל היום". התביעה השתכנעה כי מי שהציע את העסקה הוא מוזס, ולכן הוא נאשם בהצעת שוחד. מנגד, היועמ"ש גם השתכנע כי נתניהו לא התכוון להשלים את עסקת השוחד, אולם המשיך את השיחות עם מוזס כדי לשפר את סיקורו בקבוצת ידיעות, ואף קיים פעולות מסוימות לצורך כך. בתיק זה נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים.

תיק 4000 (פרשת בזק-וואלה) התיק החמור ביותר מבחינת ראש הממשלה עוסק בהטבות רגולטוריות בשווי מאות מיליוני שקלים, שנתניהו העניק לכאורה לאלוביץ'. בתמורה, על פי האישום, פעל אלוביץ' להטות את הסיקור באתר וואלה!, שהיה בשליטתו. בתיק זה נתניהו נאשם בשוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully