וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסר של נתניהו, הגורל של מנסור עבאס: הקול הערבי בבחירות 2021

עודכן לאחרונה: 4.3.2021 / 17:17

צעירי המגזר שהולכים אחר שינוי התדמית של רה"מ, האכזבה ממפלגות השמאל, ההתקרבות של יש עתיד לבוחרים הערבים, וגם: כיצד יסתיים "שיתוף הפעולה" בין הליכוד לרע"מ? מוחמד מג'אדלה, העיתונאי והמגיש ברדיו אנאס, בריאיון לפודקאסט האקטואליה "שיחת השבוע". האזינו לפרק

"אבו יאיר מצליח למשוך את הצעירים; רוב הערבים שרוצים להצביע לליכוד הם צעירים בני 24-18, שרוצים להשתלב בחברה הישראלית ולהיות חלק מתהליך קבלת ההחלטות וההשפעה" - כך אמר מוחמד מג'אדלה, עיתונאי ומגיש ברדיו אנאס, ב"שיחת השבוע", פודקאסט האקטואליה של וואלה!.

בשיחה עמו הוא מסביר את פנייתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לציבור הערבי בקמפיין הבחירות הנוכחי. "כל הדברים שאיימן עודה מתפאר בהם בפני הבוחרים - תוכנית החומש, המאבק בפשיעה - הם הישגים שקרו תחת שלטון נתניהו, שנתניהו חתום עליהם", אמר. "לכן המסר של נתניהו - למה אתם צריכים מתווך, תבואו אלינו ישירות - זה מסר שעובד טוב".

לדברי מג'אדלה, השינוי התחולל אף על פי שנתניהו צרוב בתודעת הציבור הערבי כמי שחוקק את חוק הלאום, את חוק קמיניץ, וקרא לבלום את 'הערבים הנוהרים לקלפיות'. "יש פה תפנית מדהימה ומוזרה מהגרסה הקודמת של נתניהו הישן: לא אבו יאיר, אבל יש יותר אכזבה מהמרכז שמאל. הבוחר הערבי שואל את עצמו - למה להצביע למרכז שמאל אם הוא כל הזמן עושה חיקוי לא מוצלח של ביבי?".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר היום בקופ"ח כללית בנצרת, 13 בינואר 2021. גילי אליהו, AP
התפנית של "אבו יאיר". נתניהו בביקורו בנצרת/AP, גילי אליהו

"כשנתניהו מחליט שהערבים לגיטימיים והוא מחזר אחרי הקול הערבי, יאיר לפיד מופיע ואומר שהרשימה המשותפת לגיטימית", הוסיף. "ואם הוא אומר שהערבים נוהרים לקלפיות - גם המרכז שמאל שם אותם בצד, ואומר להם אנחנו רוצים גוש חוסם אחרי הבחירות - אבל אל תדברו על זה בתקשורת. הגישה הזו מרגישה ומעצבנת את הבוחר הערבי". לדבריו, "כשראש הממשלה, האיש החזק, פונה אל האזרחים הערביים ועושה קמפיין להביא אותם, זה מצליח לפתות את הצעירים".

בשיחה עמו הוא העריך שקמפיין הליכוד מסוגל לפגוע גם בסיכוייה של מפלגת רע"מ, שמתמודדת עצמאית ומשייטת באזור אחוז החסימה. "נתניהו מסוגל לשתות גם את המנדטים של רע"מ כמה ימין לפני הבחירות", אמר מג'אדלה. על היחסים בין הליכוד ויו"ר רע"מ מנסור עבאס, אמר: "לא היה שם כלום. רומן בצד אחד. יותר מחצי מהחברה הערבית חושבת שנתניהו השתמש בעבאס רק כדי לפרק את המשותפת". עם זאת, לדבריו, "יש הבנות שקטות בין הליכוד ורע"מ, על הצבעה בכנסת: בליכוד נעזרים ברע"מ, אבל לא באופן אקטיבי - אל תצביעו בעד, אבל תיעדרו, אל תהיו שותפים למהלכים שיפילו לנו דברים. מאז תחילת הקמפיין אין מגעים בכלל בין רע"מ לליכוד אבל יש הבנות כבוד שהליכוד לא תוקף אותם ולא שותה להם את המנדטים".

עוד בוואלה

תומא סלימאן: נתניהו לא טוב לערבים, להימור עליו יכול להיות מחיר כבד

לכתבה המלאה
מוחמד מג'אדלה, עיתונאי ומגיש ברדיו אנאס - 4 במרץ 2021. -, באדיבות המצולמים
"הבנות שקטות בין נתניהו לעבאס". מוחמד מג'אדלה, עיתונאי ומגיש ברדיו אנאס/באדיבות המצולמים, -

אם רע"מ תעבור את אחוז החסימה, מג'אדלה סבור ש"אין סיכוי" שעבאס ימליץ על נתניהו אצל הנשיא ושגם הרשימה המשותפת, שבמערכות הבחירות הקודמות המליצה על יו"ר כחול לבן בני גנץ לראשות הממשלה, לא תמליץ על אף שחקן הפעם - גם לא ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד, שהצהיר בריש גלי שהוא רוצה ומוכן לשתף פעולה עם הח"כים הערביים בהקמת הממשלה.

לדברי מג'אדלה, לפיד דווקא זוכה לתמיכה בקרב הציבור הערבי, והוא העריך שיש עתיד הולכת ומתקרבת לבוחרים הערביים, על אף שאין להם מועמד ערבי במקום ריאלי. "יאיר לפיד התראיין לתקשורת הערבית יותר ממה שהתראיין לעברית", ציין. "חלק גדול מהמצביעים שמתכננים להצביע לליכוד - העדיפות השנייה שלהם היא יש עתיד. לפיד נתפס כמקובל על המשותפת וכמישהו שלא הסית נגד הערבים, למרות ההתבטאות של הזועביז מלפני כמה שנים. הוא מדבר בצורה מכבדת לחברה הערבית, עושה קמפיין מאוד חזק בשטח ומהלכים אחרים. זה עובד להם".

וגם: מה מענין את המצביע הערבי, לאן נעלמה הסוגיה הפלסטינית וכמה מתעניינים בשאלות דת ומדינה ולהט"ב? כמה תמיכה יש לאבתיסאם מרעאנה ולמרצ ומי יהיה המפסיד הגדול אם עבאס יעבור את אחוז החסימה?

seperator

"שיחת השבוע" הוא פודקאסט האקטואליה של וואלה! NEWS. מדי פרק יתארחו בו דמויות מפתח בחברה הישראלית לשיחה על האתגרים הפוליטיים, המשפטיים והחברתיים שנמצאים על סדר היום.

הפודקאסט "שיחת השבוע" זמין באפליקציות הפודקאסטים ספוטיפיי, אפל וגוגל פודקאסט.

לפרקים האחרונים:
שיחת השבוע עם ברק רביד
שיחת השבוע עם חיים לוינסון
שיחת השבוע עם אחמד טיבי
שיחת השבוע עם מרב מיכאלי
שיחת השבוע עם איילת שקד
שיחת השבוע עם מיקי זוהר
שיחת השבוע עם אביגדור ליברמן
שיחת השבוע עם יולי אדלשטיין
לעוד פרקים>>>

  • עוד באותו נושא:
  • בחירות 2021
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully