וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם קבוצת ואגנר מהווה איום על פוטין - ומה עם המלחמה באוקראינה? עושים סדר

הקרבות בין צבא רוסיה ולבין קבוצת ואגנר התרחבו, בעוד לוחמי הקבוצה עושים דרכם למוסקבה הבירה מדרום-מערב המדינה. מי אלה קבוצת ואגנר ולמה הם הכריזו על מרד? כל מה שצריך לדעת על הדרמה המתחוללת באירופה

בוידאו: פוטין: "נגן על עמנו ועל המדינה שלנו מכל איום, לרבות בגידה מבפנים"/רויטרס

הקרבות בין צבא רוסיה ולבין קבוצת ואגנר התרחבו היום (שבת), בעוד לוחמי הקבוצה עושים דרכם למוסקבה הבירה מדרום-מערב המדינה. מי אלה קבוצת ואגנר, מה באמת גודל האיום על פוטין ואיך הקרבות הפנימיים ישפיעו על המלחמה נגד אוקראינה? וואלה! עושה סדר בכל מה שצריך לדעת בנוגע לדרמה המתחוללת באירופה.

קבוצת שכירי החרב הרוסית "ואגנר" ברוסטוב. 24 ביוני 2023. רויטרס
שכירי החרב של קבוצת ואגנר ברוסטוב, 24 ביוני 2023/רויטרס

מיהי קבוצת ואגנר?

קבוצת ואגנר זוהתה לראשונה ב-2014, כשהיא תמכה בכוחות הבדלניים הפרו-רוסיים במזרח אוקראינה. בתחילת דרכה, היא נשנעה על ותיקי הכוחות המיוחדים של צבא רוסיה ונפרסה בסוריה, בלוב, בסודאן ובמדינות אחרות באפריקה.

עם תחילת המלחמה באוקראינה היא גייסה עשרות אלפי לוחמים מבתי הכלא לאור המחסור בכוח אדם בכוחות המזוינים. בינואר, בריטניה העריכה כי לארגון יש כ-50 אלף לוחמים בחזית וארצות הברית העריכה כי כ-80% מהם היו אסירים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
יבגני פריגוז'ין, בעלים של קבוצת ואגנר. רויטרס
"השף של פוטין". יבגני פריגוז'ין/רויטרס

מיהו מפקדה יבגני פריגוז'ין?

יבגני פריגוז'ין, בן 62, כונה במשך עשרות שנים "השף של פוטין" בשל שירותי קייטרינג שהעניקה החברה שלו לקרמלין. לא ברור עד כמה הוא ופוטין היו חברים, אבל הם מכירים זה את זה ושניהם נולדו וגדלו בסנט פטרסבורג.

לאחר שריצה עונש מאסר ארוך בשנות ה-80, התחיל פריגוז'ין למכור נקניקיות בעיר הולדתו. עד מהרה הוא החל להתברג בהנהלה של רשת סופרמרקטים, ובסופו של דבר פתח מסעדה וחברת קייטרינג משלו. המסעדה שלו צברה מוניטין בזכות האוכל המשובח שלה ועד מהרה אירחה את נכבדי העיר, כולל סגן ראש העיר דאז פוטין.

מאז, חברת הקייטרינג שלו, "קונקורד", החלה לזכות בחוזי אספקה ממשלתיים, והרחיבה משמעותית את פעילותה - כולל לתחום הצבאי.

פוטין בנאום לאומה על המרד של קבוצת ואגנר. 24 ביוני 2023. רויטרס
לא ברור אם הוא ופריגוז'ין היו חברים. פוטין בנאום לאומה, 24 ביוני 2023/רויטרס

מה המטרה של פריגוז'ין?

פריגוז'ין הכריז כי היעד של כוחותיו, שלא ברור כמה לוחמים הם מונים, הוא מוסקבה הבירה שנקטה צעדי חירום מאז שהם חצו את הגבול מאוקראינה במהלך הלילה והשתלטו על מתקנים צבאיים בדרום המדינה.

בעקבות נאומו התקיף של פוטין נגדו, שבו האשים אותו בבגידה, אמר מפקד קבוצת ואגנר כי מטרה נוספת היא לפטור את רוסיה מ"השקרים, השחיתות והבירוקרטיה", טענות שמעלים חדשות לבקרים מתנגדי המשטר ברוסיה.

הוא מקווה לסחוף עמו חיילים נוספים משורות צבא רוסיה, אם כי מידת התמיכה בו לא ברורה. בשלב זה, כל בכירי המשטר נותרו נאמנים לפוטין, בראשם מנהיג צ'צ'ניה רמזן קדירוב, שכוחותיו פרוסים אף הם באוקראינה, והנשיא לשעבר דימיטרי מדבדב, אחד מהגורמים הנציים ביותר במוסקבה.

שיירה של קבוצת ואגנר בכביש המוביל למוסקבה, רוסיה, 24 ביוני 2023. רויטרס
בדרך למוסקבה. שיירה של קבוצת ואגנר, 24 ביוני 2023/רויטרס

עד כמה חמור האיום על פוטין?

נשיא רוסיה עמד בפני מחאות ענק לאורך שלטונו, אך המרד של קבוצת ואגנר הוא האיום המשמעותי ביותר על שלטונו שהחל בתחילת המילניום.

מעמדו של פוטין התערער מאז תחילת המלחמה באוקראינה, בשל מספר האבידות הגדול והכישלונות בשדה הקרב. המרד הנוכחי, גם אם לא יצליח, עשוי לערער עוד יותר את שלטונו של האיש החזק ביותר ברוסיה ברבע המאה האחרונה.

קבוצת שכירי החרב הרוסית "ואגנר" ברוסטוב. 24 ביוני 2023. רויטרס
מנצלים את העובדה שצבא רוסיה פועל מעבר לגבול. קבוצת ואגנר/רויטרס

האם קבוצת ואגנר יכולה להגיע למוסקבה?

שכירי החרב של פריגוז'ין מנסים להתקדם במהירות על הכביש הראשי המוביל למוסקבה, ולנצל את העובדה שכוחות גדולים של צבא רוסיה פועלים בחזית מעבר לגבול.

לצבא רוסיה יש יתרון אווירי מובהק ומסוקי קרב תקפו את כוחות ואגנר בניסיון לעכב את התקדמותם.

בנוסף לכך, מוסקבה נכנסה למעין מצב חירום וכל האירועים הציבוריים בה בוטלו עד להודעה חדשה, כשכוחות צבא נפרסו ברחובותיה ובכניסות אליה.

כוחות מצבא אוקראינה יורים פגזים לעבר עמדות רוסיות בסמוך לעיירה ששחררו במחוז דונייצק, 21 ביוני 2023. רויטרס
חדשות טובות עבור קייב. חיילים אוקראינים מפציצים עמדות רוסיות/רויטרס

איך ישפיע המרד על המלחמה באוקראינה?

עבור קייב, אלו חדשות טובות מאוד. כל הסטת כוחות רוסיים והסחת דעת שלהם תחליש את יכולתם לעמוד בפני מתקפת הנגד, שמתקדמת לאט מהמתוכנן.

בנוסף לכך, העימות הפנימי בין הכוחות הרוסיים עשוי לפגוע במורל הלוחמים בחזית, שממילא אינו גבוה במיוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully